تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803671749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخم شترمرغ ، بهانه‌اي براي ارايه هنر بديع ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تخم شترمرغ ، بهانه‌اي براي ارايه هنر بديع ايراني
فرهنگي. صنايع دستي. تخم شتر مرغ
كرج ، چراغ مطالعه ، آباژور، لوستر، شكلات خوري ، قندان و جاشمعي‌هايي كه از تخم شترمرغ ساخته شده و مي‌درخشند، چشم هربيننده‌اي را به سوي خود خيره مي‌كند.

اكنون سه استادكار در كارگاه كنده كاري برروي تخم شترمرغ درگلشهر كرج آثاري خلق مي‌كنند كه مي‌تواند در نوع خود در جهان كم نظير باشد.

بخش جالبتر اين آثار اين است كه بسياري از باورها، تاريخ و پرتره اديبان ايراني با نقاشي و طراحي برروي اين تخم شترمرغها حك شده و جلوه اي زيبا به آنها بخشيده است .

چگونگي حكاكي اين تصاوير زيبا برروي پوست نازك تخم يك شترمرغ و تلفيق صنعت (برق ) با هنر (كنده كاري ) حيرت و حس زيباپسندانه هربيننده‌اي را برمي انگيزد.

شايد اينكه يكي از وسايل خانه از تخم شترمرغ ساخته شده باشد درنگاه اول كاري غيرمعمول به نظر برسد اما هنرايراني توانسته اين كار را ممكن وهنري بديع و چشم نواز پديد آورد.

اين هنر كه براي نخستين بار در جهان توسط فرهاد بحري ابداع شد در اندك زماني توانسته طبع زيباگرايانه هنردوستان در نقاط مختلف جهان را اقناع كرده و با صادرات اين محصول زمينه ارزآوري و اشتغال را در كشور ايجاد كند.

اين هنرمند برجسته ، در ابتدا برروي سفال پخته ، حكاكي و طراحي مي‌كرد و بلافاصله پس از ورود صنعت پرورش شترمرغ به ايران ، تصميم گرفت هنر خود را برروي تخم شترمرغ نيز پياده كند تا هنري ظريف و زيبا خلق كند.

اين مبتكر هنرمند به خبرنگار ايرنا مي‌گويد:براي اينكارازتخم شترمرغهاي گنديده كه مصرف ديگري ندارند استفاده كرده و پس از خالي كردن محتويات آن و شستشوي ، تصاوير مختلف را برروي آنها حك مي‌كند.

فرهاد بحري افزود: چون اين هنر بسيار ظريف است و به دقت زيادي نياز دارد، براي حكاكي و طراحي برروي تخم شترمرغ از ابزار پزشكي و تيغ جراحي استفاده مي‌شود.

وي تصريح كرد: تصاوير گوناگوني از جمله طرحهاي تاريخي ، منظره ، طبيعت ، گل و گياه ، حيوانات ، پرندگان ، خط نويسي ، سمبل ماههاي تولد و نشان شركتها و نهادهاي مختلف برروي اين تخم شترمرغها حك مي‌شود وپس از رنگ آميزي محصولي زيبا خلق مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: به رغم اينكه كنده كاري برروي تخم شترمرغ ساده به نظر مي‌رسد اما به دقت و تبحر فراواني نياز دارد، چنانكه به طور مثال در بسياري از موارد،افراد تازه كار حتي نمي‌تواند كار شستشوي اين تخم شترمرغها را انجام دهند.

اين هنرمند اضافه كرد: اكنون سه استادكار در اين زمينه در نخستين كارگاه توليد صنايع دستي كنده كاري برروي تخم شترمرغ در كرج فعاليت دارند كه در صورت تامين فضاي مورد نياز و حمايت از سوي مسوولان ذيربط دوره هاي آموزشي اين هنر را نيز برگزار خواهيم كرد.

بحري گفت : جنس تخم شترمرغ به گونه‌اي است كه ماندگاري طولاني دارد و مانند تخم دايناسورها مي‌تواند ساليان متمادي باقي بماند.

وي افزود: در ساخت محصولات مختلف ، تخم شترمرغ در تركيب آثار خلق شده دخالتي ندارد و فقط آنها به اشكال مختلف تراشيده مي‌شوند.

اين هنرمند مبتكر خاطرنشان كرد: چون محصولات ساخته شده از تخم شترمرغ نسبتا گران است ، بيشتر مشتريان اين محصول خارج از مرزهاي ايران به ويژه در اروپا هستند، گرچه اين محصول در كانادا و عربستان نيز مشتريان خود را دارد.

وي تاكيد كرد: البته ما سعي مي‌كنيم محصولات خود را در ايران با قيمت پايين تري عرضه كنيم و به طور مثال قيمتهاي محصولات ما در قطر سه برابر گرانتر از محصولات ما در داخل است .

بحري افزود: قيمت محصولات از ‪ ۲۵‬تا ‪ ۵۰۰‬هزار تومان متغير است كه ارزانترين و پرفروشترين محصول ساخته شده از تخم شترمرغ سمبل ماه و گرانترين محصول نيز نقش چهره بر روي تخم شترمرغ است .

اين هنرمند يادآور شد: براي حك تصاوير تاريخي برروي محصولات ساخته شده از تخم شترمرغ از كتابها و منابع تاريخي مختلف استفاده شده و سعي مي‌شود كه مقياسهاي تصاوير به ويژه تصاوير مربوط به دوران هخامنشي ، دقيقا رعايت شود.

وي گفت : علاوه بر حك تصاوير تاريخ ايران ، كارهايي نيز مربوط به تاريخ يونان نيز با اقتباس از منابع دقيق تاريخي يوناني برروي تخم شترمرغها حك شده و برخي كارها نيز مربوط به فرهنگ سايرملل و چهره‌هاي معروف دنيا است به هرحال اين هنر بديع و زيبا با خلق ابزار و وسايل ساخته شده از تخم شترمرغ و رنگ آميزي و درخشندگي آنها مي‌تواند گستره وسيعي از علايق و طبع لطيف و زيباپسندانه انسان را اقناع كند.

ازسوي ديگر جاذبه اين هنر از حصار مرزها نيز گذشته و بارديگر نگاه دنياي هنر را به سوي خود معطوف كرده است تا دگربار انديشه و فرهنگ ايراني در قالب هنري نو و بديع تجلي يابد.

به تبع برنامه ريزي و حمايتهاي مسوولان ذيربط از هنر و صنايع دستي نوپا و بديع و زيبا مي‌تواند بستر آمدزايي ، ارزآوري و اشتغال در كشور را فراهم آورد.ك /‪۴‬
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2611]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن