تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815171231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا آمريكا امضاي توافقنامه امنيتي را با جدّيت دنبال مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چرا آمريكا امضاي توافقنامه امنيتي را با جدّيت دنبال مي‌كند؟
دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري:حمزه عالمي-در اين گزارش به دلايل اصرار امريكا براي امضاي توافقنامه امنيتي مي پردازيم:


توافقنامه امنيتي عراق وآمريكا كه از چندي قبل در صحنه رسانه ها مطرح شد و يا به عبارتي آشكار شد با انتقادات جدي علما و مراجع تقليد عراق به خصوص آيت الله سيستاني، نخبگان و دولتمردان عراقي و مردم اين كشور مواجه است كه اين مساله نشان دهنده مخالفت تمامي سطوح جامعه عراقي با موافقتنامه مذكور مي باشد.

مراجع عراق و در راس آنها آيت الله سيستاني طي هفته هاي گذشته همانند دفعات قبل به شدت عليه توافقنامه امنيتي موضع گرفتند. در مهمترين اين موضع گيريها طي ديدار نوري مالكي با آيت الله سيستاني مرزبندي‌هاي مورد قبول مرجعيت و ملت عراق ملاك امضاي توافقنامه قرار گرفت. در اين ديدار سه شرط اساسي به عنوان خط قرمز عراق در امضاي توافقنامه امنيتي تعيين شد:

1- آيت الله سيد علي سيستاني در اين ديدار تأكيد كردند كه نيروهاي آمريكايي اعم از نظاميان و يا شركت‌هاي امنيتي و اقتصادي آنها در صورتي كه مرتكب جرمي شوند، بايد در دادگاه‌هاي عراق و طبق قانون عراق محاكمه شوند.

2- در اين ديدار آيت الله سيستاني و نوري المالكي تأكيد كرده‌اند كه تاريخ تعيين‌شده براي خروج نيروهاي آمريكايي، تاريخ نهايي و قابل تمديد نيست و سال 2011 ميلادي آخرين سرباز آمريكا بايد عراق را ترك كند.

3- مردم و مرجعيت عراق تأكيد دارند كه آمريكا به هيچ عنوان نبايد در امور داخلي عراق و انتخابات اين كشور دخالت كند و آمريكايي‌ها بايد در اين توافقنامه تضمين بدهند كه فقط مسأله امنيت عراق را برعهده بگيرند.

از سوي ديگر مردم عراق طي راهپيمايي هاي متعددي مخالفت شديد خود را با امضاي توافقنامه مذكور اعلام كرده كه در روزهاي گذشته يكي ديگر از اين راهپيمائيها برگزار شد.در همين راستا كابينه دولت عراق نيز سه‌شنبه گذشته تصميم گرفت كه تغييرات اساسي در پيش‌نويس توافقنامه امنيتي پيشنهاد كند. و سخنگوي دولت عراق هشدار داد كه بغداد براي امضاي اين توافقنامه زير بار زورگويي آمريكايي‌ها نمي‌رود.در واقع اين اصلاحاتي كه دولت عراق آن را مطرح مي كند از سوي ائتلاف يكپارچه عراق مطرح شده است؛ ائتلافي كه با درخواست خود براي اضافه كردن بندهاي جديد به پيش نويس توافقنامه، شركاي خود را در دولت اين كشور غافلگير كرد. درخواست ائتلاف يكپارچه از سوي آمريكا ايجاد مانع در برابر تلاش ها براي امضاي توافقنامه كه مراحل نهايي خود را سپري مي كند، توصيف شد.از ديگر سو به گزارش العربيه گروه ها و احزاب سياسي عراق به ويژه ائتلاف كردها و ائتلاف يكپارچه عراق كه اكثريت پارلمان عراق را تشكيل مي دهند درباره امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا اختلاف دارند.

اعلام اين مخالفت همگاني و گسترده حاكي از آن است كه موافقتنامه مذكور به هيچ وجه منافع ملي عراق را تامين نكرده و اقدامي كاملا سلطه گرانه محسوب مي شود. در واقع مسئله مصونيت حقوقي براي نظاميان و پيمانكاران آمريكايي (كاپيتولاسيون)،مبهم بودن زمان خروج آمريكا از عراق، موضوع دستگيري وبازداشت عراقي ها به صورت خودسرانه توسط آمريكائيها، ورود و خروج دلار به عراق توسط آمريكا و بدون نظارت عراق و... از جمله مهمترين بندهاي مورد اعتراض عراقي ها است كه كاخ سفيد سعي دارد بدون فوت وقت و به صورت يكجانبه آنها را به تصويت دولت عراق برساند.

جديت آمريكا در اين مسئله تا جايي است كه"رابرت گيتس " وزير دفاع آمريكا تهديد كرد كه در صورت ادامه مخالفت عراق با امضاي توافقنامه امنيتي مورد نظر واشنگتن، عواقب و پيامدهاي بسيار وخيمي به همراه خواهد داشت. همچنين مايكل مولن رئيس ستاد ارتش آمريكا به مقامات عراقي هشدار داد كه اگر آنها با توافقنامه امنيتي موافقت نكنند، اين كشور با مشكلاتي مواجه خواهد شد.از سوي ديگر كاخ سفيد امضاي موافقتنامه را تا پايان 2008 محتمل دانست.دراين ميان روزنامه الصباح ارگان رسمي دولت عراق به نقل از منابع آگاه نوشت: مقامات آمريكايي مستقر در عراق، تبليغات گسترده‌ خود را عليه نيروهاي سياسي مخالف با برخي از بندهاي اين توافقنامه كه خواستار ايجاد تغييراتي در آن هستند و براي متقاعد كردن آنها با پيش‌نويس كنوني، آغاز كرده‌اند.

چنين جديتي از سوي واشنگتن در شرايطي كه موج مخالفت عراقي ها گسترده تر مي شود به چه خاطر است؟1- اولين مسئله كه دراظهارات مقامات آمريكايي هم وجود دارد اينكه مهلت قانوني آمريكا كه از سوي سازمان ملل متحد براي حضور نظامي در عراق تعيين شده است در ماه دسامبر سال جاري به پايان مي رسد و كاخ سفيد سعي مي كند تا قبل از اين مهلت جا پاي محكمي در عراق فراهم نمايد و از لحاظ قانوني مشروعيت سلطه آمريكا بر عراق را تضمين نماييد.

2- با پايان مهلت قانوني حضور آمريكا درعراق مسلما اعتراضات جهاني و داخلي و حملات عليه آمريكائيها افزايش خواهد يافت و عراقيها استناد قانوني مهمي جهت مقابله با آمريكا خواهند داشت.

3- شكست جمهوريخواهان آمريكايي در انتخابات رياست جمهوري هم عامل مهم ديگري است كه آنها را وا مي دارد تا نتيجه عيني خوبي جهت پاسخ به انتقادات نخبگان آمريكايي و شكست حريف حزبي خود ارائه دهند.واقعيت اينكه در حال حاضر وبلكه از چندي پيش سوالات زيادي در جامعه آمريكا پيرامون نتايج جنگ آمريكا با عراق مطرح شده است در حاليكه جمهوري خواهان هيچ پاسخي براي اين مسئله نداشته اند. پل ولفوويتز معاون سابق وزير دفاع آمريكا در گفتگو با يك روزنامه آلماني اظهار داشت: پيش از حملات آمريكا به عراق در سال 2003 ميلادي، ما دشمن را نمي شناختيم.ما مي خواستيم آزاد كننده باشيم، اما پس از پنج يا شش ماه به يك اشغالگر بزرگ تبديل شديم.اين مقام آمريكايي گفت: ما بهايي گرانبها براي انجام جنگي پرداختيم كه بخوبي آن را هدايت نكرديم. گسترش چنين ديدگاههايي در ميان ساير سياستمداران آمريكايي به شدت موقعيت جمهوري خواهان را زير سوال برده و راه سختي را جهت پيروزي در انتخابات فراروي آنها قرار مي دهد.

4- يكي از موارد مهم توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا اين است كه بر اساس اين توافقنامه آمريكا قادر خواهد بود با كشور ثالثي وارد همكاري نظامي شده و يا در عراق به ايجاد سپر موشكي اقدام كند. مسلم است كه اين مساله مي تواند همكاري آمريكا و رژيم صهيونيستي را عليه جمهوري اسلامي ايران به همراه داشته و يا حداقل ابزار فشار قوي در همسايگي ايران و عليه كشورمان توليد كند. در چنين شرايطي خواسته آمريكا و صهيونيستها به شكل مطلوبي برآورده خواهد شد. بنابراين آمريكا ولابي صهيونيست به سادگي حاضر نيستند كه اين فرصت را از دست دهند.

در حال حاضر آمريكا در تلاش است كه با بحراني نمودن اوضاع در پاكستان شرايط وخيمي را بر منطقه حاكم كند تا به نوعي جريانات اسلام گرا، ايران وحتي روسيه وچين تحت فشار اين شرايط در هرج ومرج و ناامني قرار گيرند. بنابراين بديهي است كه به سادگي سلطه خود در عراق را جهت مديريت ناامني ها از دست‌ نخواهد داد.
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن