واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پشت صحنه مجموعه تلویزیونی نوروزی "بایرام" به کارگردانی مسعود نوابی
به گزارش خبرگزاری مهر ، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "بایرام" از چند روز پیش در تهران کلید خورد. این مجموعه روایتی از زندگی سرایداری است که وارد ساختمانی میشود و ساکنان ساختمان را متوجه ظرفیتهای دورنیشان میکند. این سریال به سفارش گروه اجتماعی شبکه دو برای ایام نوروز تولید میشود.به گزارش خبرنگار مهر، از چند روز پیش تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "بایرام" به کارگردانی مسعود نوابی و تهیه کنندگی محمد صالحیان با حضور بازیگرانی چون فتحعلی اویسی، غلامحسین لطفی، امیر جعفری، رضا فیض نوروزی، رویا افشار، زهره حمیدی، نفیسه روشن، یلدا قشقایی، سهیل تاکی، علی ترابی و ابراهیم آبادی شروع شده است.داستان این مجموعه درباره فردی به نام بایرام است که به عنوان سرایدار وارد ساختمانی می شود. آدم های این ساختمان سیاه و سفید مطلق نیستند و در جریان زندگی روزمره شان دچار مشکلاتی هم هستند. حضور بایرام در این ساختمان باعث می شود آدم های اطراف خود را متوجه ظرفیت های درون خودشان برای اصلاح کند.البته او تافته جدا بافته نیست، بلکه با چشیدن سرد و گرم زندگی به نقاط امیدبخشی در زندگی رسیده و قرار است این نکات را نه در قالب نصحیت، بلکه در کلام شیرین به ساکنان این ساختمان منتقل کند. وقتی قصه زندگی بایرام و اهالی ساختمان را می شنوم، کنجکاو می شوم تا سری به آنها بزنم. طبق نشانی که روابط عمومی شبکه دو سیما به من می دهد راهی یکی از خیابان های کاوه شمال می شوم و بعد از پشت سر گذاشتن چند کوچه به جلو ساختمان می رسم.از قرار بایرام فراموش کرده در خانه را ببندد، برای اینکه در باز است و عده ای هم جلو آن ایستاده اند. بعد از جواب دادن به سئوال یکی از آن افراد وارد حیاط می شوم. خانه ای دو طبقه و ویلایی. ساختمان به حدی قدیمی است که سنگ های سفید نمای خانه نیز رو به سیاهی می زنند. حیاط در هم بر هم است. انگار پای جنبنده ای سالیان بسیاری است که به این خانه نرسیده است.با توجه به تعریفی که از اخلاق بایرام شنیده ام، تعجب می کنم که حیاط خانه تا این حد نامرتب باشد. سمت چپ پله های خانه که منتهی به طبقه دوم می شود، استخر بزرگی در فرمی خاص قرار دارد، البته بدون آب است و برف هایی که روزهای گذشته باریده، درون آن یخ زده است. از پله ها بالا می روم.در چوبی ورودی خانه نیز باز است. صداهایی به گوش می رسد. راهرو نیز شلوغ است و وسائل مختلف تصویربرداری و نورپردازی در گوشه ای افتاده، حتی نرده بانی نیز در راهرو بلااستفاده قرار دارد. وارد واحد سمت چپ راهرو می شوم. دو تن از ساکنان ساختمان (امیر جعفری و یلدا قشقایی) داخل خانه هستند. خانه شان خیلی شلوغ است. شومینه بزرگ وسط خانه نگاه هر بیننده ای را می دزد، اما وسائل خانه خیلی ساده است. در گوشه ای از اتاق کتابخانه و میز رایانه قرار دارد.از قرار بدموقع مزاحم آنها شده ام، چرا که میز صبحانه هنوز جمع نشده است. جعفری که از طریق فروختن CD امرار معاش می کند، در حالی که دور میز می چرخد و CD های مختلف را روی میز می گذارد، می گوید: "هندی، رزمی، وحشتناک و ..." از سوی دیگر همسرش که جلو آینه ایستاده، نگاهی به بینی خود می اندازد و می گوید: "دوباره افتادگی پیدا کرده!" از قرار عمل زیبایی بینی هم جزو مباحث مهم این خانه شده است.جعفری در حالی که نگاهی به همسرش می اندازد: "آره، افتاده، 700 تومنی افتاده" همسرش در حالی که قصد دارد او را گول بزند تا پول بگیرد و عمل ترمیمی روی بینی اش انجام دهد، از در دوستی وارد می شود و ... با گفتن خوبه از سوی کارگردان، تمرین و حرکت دوربین روی تراولینگ قطع می شود.کارگردان نکات لازم را به این دو بازیگر می گوید و بعد از چند بار تمرین، ضبط شروع می شود، اما کارگردان رو به جعفری می گوید: "من یادم رفت بگم بهتره کفش ات رو در بیاری، چون از بالای کادر خارج می شی!" جعفری به سادگی رضایت نمی دهد کفش اش را دربیاورد، چرا که بعد از چند دقیقه می گوید: "حالا اینجا تمیزه؟" و نوابی در پاسخ به او این اطمینان را می دهد که بچه ها صبح آنجا را جارو کرده اند. بعد از چند دقیقه او کفش هایش را درمی آورد و ضبط آغاز می شود.نوابی درباره پذیرش کارگردانی این مجموعه می گوید: "این مجموعه طنز موقعیت است و با توجه به خط قصه جذابی که داشت، این کار را پذیرفتم. سعی دارم این مجموعه مردم را شاد کند و در ایام نوروز حرفی برای گفتن داشته باشد. بعد از کارگردانی مجموعه "آهوی ماه نهم" 12 مجموعه به من پیشنهاد شد، اما نپذیرفتم. در واقع کارگردانی آن مجموعه ها من را جذب نکرد. البته نمی خواهم بگویم فیلمنامه ها ضعیف بود، بلکه من را برای کارگردانی ترغیب نمی کرد. تا اینکه کارگردانی مجموعه "بایرام" به من پیشنهاد شد."نوابی درباره اینکه نگارش فیلمنامه همزمان با ضبط آنها را در کار با مشکل رو به رو نکرده، افزود: "نه، چون 10 قسمت از متن ها آماده است و من هنگام ضبط فیلمنامه را می خوانم و اگر لازم باشد نظراتم را اعلام می کنم." وی درباره انتخاب نشدن نقش بایرام می گوید: "ما با گزینه های مختلفی برای این نقش صحبت کردیم، اما هنوز کسی قطعی نشده است. البته هنوز هم دیر نشده، دلیل وسواس ما به خاطر این است که بتوانیم گزینه مناسبی انتخاب کنیم." در ادامه محسن فخار، مجری طرح و مدیر تولید این پروژه، اشاره می کند: "این مجموعه برای شاد کردن دل مردم است، حتی شاد کردن عبادت هم محسوب می شود."مجتبی چراغعلی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، فرحناز خسروآبادی منشی صحنه، علی عطار دستیار دوم کارگردان، سمیه ورمحمد دستیار سوم کارگردان، محسن فخار مجری طرح و مدیر تولید، زین الدین علامه تصویربردار، شاهرخ رمضانی دستیار تصویر، رضا کشاورز صدابردار، علی کیان ارثی دستیار صدا، علیرضا باقربیگی طراح گریم، عطیه محرپیوند و محمدصادق محجوبی نیا اجرای گریم، محمدرضا میرزامحمدی طراح صحنه و لباس، کیارش قوام زاده، افشین کریمی و فرنوش هنری دستیاران صحنه و لباس، بابک صاحبقرایی تدوین، داوود جم نور، محمدرضا رمضانی و محمد اسماعیل پور دستیار نور و عباس شوقی مدیر تدارکات با این پروژه همکاری دارند.
منبع : خبرگزاری مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]