محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832940809
حوزه خلیجفارس، بهترین بازار است اگر لبنان نباشد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب - اگر بازار کتاب بگیرد، بلافاصله در بیروت افست میشود و بدون هزینههای جنبی، ارزانتر از قیمت خود ما به ایران میآید، در حالیکه حوزه خلیجفارس بهترین بازار برای کتب ماست اگر لبنان و دیدگاه افراطی برخی از این کشورها نباشد. مهدی صیافی: سالهاست زندگی خود را وقف نشر کتابهای فاخر و ماندگاری کرده که شاید برای همیشه در تاریخ نشر کشور ماندگار شوند، دغدغه دین و ترویج اندیشههای تابناک مذهب تشیع و فرهنگ غنی اسلامی همواره در انتخاب و نشر آثار انتشارات تحت مدیریتش بوده و هست، دقایقی که میهمان «کافه خبر» بود، ضمن بررسی روزهای نوجوانی و جوانی، بیشتر از این دغدغه سخن گفتیم. مرتضی آخوندی، عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه ناشران و رییس انجمن اسلامی ناشران که چندیپیش میهمان «کافه خبر» بود، در این نشست، توضیحاتی در خصوص «وضعیت نشر و تولید کتاب در کشور، قانون کپیرایت، وضعیت کتاب بعد از قانون هدفمندییارانهها، مشکلات ناشران در کشور، ممیزی در ارشاد و...» ارایه داد. آخوندی که مدیر نشر دارالکتب الاسلامیه است در ابتدای این نشست به ارایه توضیحاتی پیرامون نحوه شکلگیری این انتشارات پرداخت و گفت: «پدرم سال 1317 در نجف مشغول تحصیل بودند. مرحوم شیخ عباس قمی هم به نجف آمده بودند، چون در زمان رضا خان اکثر علمای ایران به خاطر مسئله کشف حجاب به این شهر رفته بودند. ایشان قصد داشتند، کتاب «سفینة البحار» را در نجف چاپ کنند، اما سرمایه ای نداشتند. از پدرم که طلبه جوانی بود، خواست این کار را انجام دهد، و از راه فروش کتاب، این قروض ایشان را پرداخت کنند. پدر این کار را انجام داد و از این طریق وارد کار انتشار شدند.» وی سپس به بیان خاطرهای از مرحوم پدرش پرداخت: «دوران رضاخان دوران خفقان عجیبی بود. مرحوم ابوی تعریف میکردند: زمانی که من وارد ایران شدم، ایام محرم بود و تعمدا رضا خان، عروسی پسرش محمد رضا با فوزیه را، در روز عاشورا قرار داده بود. میخواستند با عاشورا در بیفتند. تمام شهر را چراغانی کرده بودند و کلیه عزاداری ها ممنوع بود. وارد قزوین شدم، گفتند منزل فلانی روضه است. آدرس دادند، رفتم در آن خانه گفتند چه کار داری، گفتم برای روضه آمده ام، خانه دومی را معرفی کردند و زمانی که از من مطمئن شدند، مرا به خانه سوم راهنمایی کردند. در یک زیر زمینی یک نفر روضهای می خواند، و مردم عزاداری میکردند...» دوران سلطنت رضاخان دوران رکود بازار کتابعضو هیئت منصفه مطبوعات با اشاره به اینکه وضعیت کتاب در دوران رضاخان نیز نابسامان بود و دانشمندان، از ترس ماموران حکومت کتابها را در میان صندوقخانه مخفی میکردند و دیوار میکشیدند و روی آن را با گچ می پوشاندند، گفت: «متاسفانه در دوره بعد از سقوط قاجار تا پایان حکومت رضاخان کتابهای بسیار کمی، در ایران نشر پیدا کرد، که بیشتر مربوط به کتابهای درسی بود. این زمان دوران رکود کتاب بود، البته کتاب «مفاتیح» در سال های پایانی حکومت رضا خان چاپ شد و در ابتدای هر کتابی هم باید مجیز این قلدر گفته می شد.» آخوندی در مورد اینکه در آن زمان هم بررسی کتاب بوده یا خیر، گفت: «بررسی به صورت امروزی نبود ولی بررسی بعد از چاپ کتاب انجام می شد. بررسی زمان چاپ، در دوران محمدرضا شاه را، شخصی به نام محرم علی خان، که استاد این کار بود، بر عهده داشت. این بررسی که از سال 33 به بعد انجام میشد، به این شکل بود که بررس با حضور در چاپخانه، صفحات حروفچینیشده که در آن زمان حروف سربی بود و آنها را بالعکس میچیدند، با سرعت می خواند و گاهی در همان چاپخانه توقیف میکرد.» وی با اشاره به اینکه در آن دوران کتب مذهبی چندانی وجود نداشت، درباره فضای حاکم در آن دوران نیز اینگونه توضیح داد: «در دوران بین سقوط رضا خان و کودتای 28 مرداد، اوضاع نابسامانی برقرار بود. درست است که انتشار انواع و اقسام کتاب آزاد بود، اما گروه های ضد دینی نهایت سوء استفاده را از این آزادی میکردند. نمونه آن حزب توده که تمام کتابهایش در آن زمان چاپ میشد. در آن زمان دو روزنامه مذهبی بیشتر نبود که یکی از آنها روزنامه «ندای حق» بود؛ روزنامههای کیهان و اطلاعات هم که برای دولت بود.» انتشار عربی تفسیر المیزان طی بیست سال مدیر نشر دارالکتب الاسلامیه در ادامه این نشست، درخصوص روند انتشار تفسیر المیزان گفت: «زمانی که مرحوم علامه طباطبایی جلد اول تفسیر المیزان را به پایان رساند، با پدرم قرار گذاشتند تا جلد اول را چاپ کنند. حدودا دو هزار نسخه چاپ شد و چون این کتاب هنوز ناشناخته بود، حدود هشت سال طول کشید، تا این دو هزار نسخه جلد اول تمام شود.»وی افزود: «مرحوم علامه بعضی اوقات یک جلد را کامل تحویل میدادند و بعد ما آنراچاپ میکردیم. ولی این اواخر، مقداری از کتاب را می نوشتند و ما شروع میکردیم به حروف چینی و کارهای چاپ و بقیه را به تدریج میدادند، تا کامل شود. چاپ عربی این کتاب 20 سال طول کشید، از سال 1332 جلد اول شروع شد، تا سال 1350 که آخرین جلدش منتشر شد. این کتاب پس از آنکه در بیروت چاپ شد، به جامعه جهانی معرفی شد. اما از همان ابتدا خیلی ها در ایران به این کتاب علاقمند شدند. یادم هست وقتی که جلدهای اول کتاب منتشر شد و تصمیم بر آن شد که به فارسی ترجمه شود، بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مصباح یزدی، شروع به ترجمه جلدهای اولیه کردند و آقای موسوی همدانی جلدهای بعدی را گرفتند و برای اینکه تمام جلدها یکسان شود، جلد های اولیه را هم تجدید ترجمه کردند.» انتشار «الغدیر» آغازگر نهضت چاپ متون اسلامی در ایرانآخوندی در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه فضای نشر کتب اسلامی در نجف و بیروت پرداخت و گفت: «نجف قبل از تسلط حزب بعث، یک مرکز علمی بود و به عنوان بزرگترین حوزه علمی شیعی محسوب میشد. متاسفانه کار کتاب در نجف نتوانسته بود، همگام با رشد علمی و فرهنگی پیش برود و کیفیت کار پایین بود. به همین دلیل بود، که علامه امینی اولین بار الغدیر را در عراق در 9 جلد به چاپ رسانید و سپس بعد از نگارش جلد 10 و 11 این کتاب مجددا از ابتدا به سبک خیلی بهتر و کامل تر آن را در ایران چاپ کردند. انتشار این کتاب به صورت عربی انجام شد و این نقطه عطفی در چاپ متون اسلامی بود. حتی در ایران هم، کارهای چاپی به این صورت نبود.» وی ادامه داد: «کم کم، تصحیح و بررسی و دقت در اختلاف نسخه ها انجام شد. البته این بررسی، در گذشته وجود داشت. که بیشتر برای آثار ادبی چون گلستان سعدی بود. اما در آثار دینی و مذهبی هیچگاه این گونه بررسی ها انجام نشده بود. تقریبا از زمانی که پدرم چاپ کتاب «الغدیر» را در ایران آغاز کرد، همراه با آن، آثار دیگری از جمله، دوره بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی را با تصحیح بزرگانی چون، علامه طباطبایی، آیت الله ربانی شیرازی و آیت الله مصباح یزدی به چاپ رساند. در این دوره نهضتی در ایران برای چاپ متون اولیه اسلامی آغاز شد.» توزیع کتاب با درج در شناسنامهآخوندی با اشاره به مشکلات قانونی که بعد از انقلاب بر سر راه توزیع کتاب در کشور پیش آمد، تصریح کرد: «در طول هفت، هشت سال اول انقلاب محدودیت به اندازه ای بود، که اگر شما میخواستید، کتابی را به خارج از کشور ببرید، باید شناسنامهتان را میبردید و در شناسنامه تان می نوشتند که شما، مثلا سه جلد کتاب به خارج از کشور می برید؛ حداکثر کتابی که از این طریق میتوانستید به خارج از کشور ببرید، چهار یا پنج جلد بود. از طرف دیگر، از یک کتاب نمیتوانستید، دو نسخه به خارج از کشور بفرستید و در طول سال فقط یک بار، حق استفاده از این امتیاز را داشتید. تا اینکه از سال 1370 این تابو شکسته شد.» وی با انتقاد از اوضاع حاکم در آن دوران در حوزه کتاب، گفت: «در نمایشگاه کتاب سال 68به آقای نخست وزیر گفتم که چنین مانعی وجود دارد و جلوی خروج فرهنگ اسلامی را گرفته است. ایشان در جواب گفت که ما دلار دادیم، کاغذ آمده. باید کاغذ که خارج می رود، دلارش برگردد... یعنی نگاه به فرهنگ، نگاه به دلار بود.» آخوندی در توضیح شرایط و نوع نگاه حاکم، در آن زمان نسبت به صدور فرهنگ اسلامی از طریق ارسال کتاب به کشورهای خارجی به ذکر خاطرهای پرداخت و گفت: «یادم هست، مقاله ای در روزنامه جمهوری اسلامی در سال 59 یا 60 منتشر شده بود، بدین مضمون که صنعت فرش یک صنعت مونتاژ است. ما باید پشم آن را از خارج بیاوریم، رنگش را از خارج بیاوریم، خلاصه اینجا فقط میبافند. چه دلیلی دارد، که ما یک کار مونتاژی در مملکتمان انجام بدهیم؟... شما فکر کنید، چند میلیون نفر آن زمان مشغول تولید فرش بودند. جلوی تولید فرش را با این طرز تفکر گرفتند. آن وقت خیلی از کهنه کارها از کشور رفتند به کشورهای هند و پاکستان؛ میلیون ها زارعی که تابستان کار زراعت می کردند و زمستان در کارگاه های قالی باقی، بیکار شدند، و پای تلویزیون نشستند. طبیعی است، با این وضع کشور از حالت تولید خارج می شود. در رابطه با کتاب هم، همین بود. تا فرهنگ جامعه را به جای دید فرهنگی و دید توسعه فرهنگی، با یک دید اقتصادی نگاه کنید، این مشکلات به وجود میآید.» هدفمندی یارانهها تاثیری در قیمت کتاب ندارد رییس انجمن اسلامی ناشران در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به پرسش یکی از کاربران خبرآنلاین مبنی بر میزان تاثیر هدفمندی یارانهها بر قیمت کتاب، این گونه توضیح داد: «یارانه کتاب سه سال است که برداشته شده است. یعنی در حال حاضر، هیچ تغییر محسوسی در این حوزه نداریم. گرانی در این حوزه از قبل به وجود آمده است. طبیعی است، وقتی مردم پول نداشته باشند، نمی توانند کتاب بخرند. کتاب هم به عنوان آخرین کالایی است که در سبد اقتصادی می رود. حالا باید دید بعدها به چه صورت خواهد بود.» وی معتقد است: «نشر و کتاب از ابتدا یک فعالیت اقتصادی نبوده است. سال 44-43 با استادی از دانشگاه پرینستون آمریکا، که رییس کتابخانه دانشگاه نیز بود، صحبت کتاب و خرید کتاب شد، وی میگفت تنها دو طایفه کتاب را می خرند؛ دانشجوها و اساتید. هر دوی این ها هم در همه جای دنیا، همیشه بی پولند! البته بعضی کتابها، مانند کتابهای کمک آموزشی استثنا هستند.» بررسی ارشاد بهترین راه جلوگیری از نشر کتابهای مبتذلدر بخش دیگری از این نشست، رییس انجمن اسلامی ناشران در مورد کتابسازی مذهبی و اینکه چرا به بعضی کتابهای نازل به راحتی مجوز داده میشود، گفت: «متاسفانه، مکانی که نظارت بر این موضوع داشته باشد، وجود ندارد. البته در این حوزه انجمن اسلامی ناشران وجود دارد که این انجمن بیشتر جنبه ارشادی دارد؛ از زمان شهید بهشتی و به توصیه ایشان، نسبت به کل اصناف، من جمله ناشران، این جنبه نظارتی و ارشادی اجرا میشد.» به گفته وی، مسئله کتابسازی در ایران بسیار رایج شده است. محصول این اقدام بیشتر کتابهای نازل است؛ کتابهایی که تابع جو محیطی هستند و بنابر آن خریداری میشوند. طبیعتا وقتی خریداری شود، تولید هم میشود. ما از ابتدا نسبت به انتشارات خودمان این دقت را داشتیم. که هیچ کتابی، کوچکترین مشکلی نداشته باشد. نه از لحاظ اصول و مبانی اسلام و نه از لحاظ اصول اخلاقی. تا اینطور نشود، که هر مطلبی به اسم اسلام، به خورد خواننده داده شود.وی در همین زمینه با اشاره به چگونگی تدوین کتاب «مفاتیح الجنان» گفت: «شیخ عباس قمی به این دلیل مفاتیح الجنان را نوشتند، که کتابی به نام «مفتاح الجنان» در آن دوران وجود داشت، که در آن مطالب مبتذل وجود داشت؛ آن هم بدون سند. متأسّفانه این کتاب آلوده به روایات مجعول و نادرستى بود، که مرحوم شیخ عباس قمى و استادش حاجى نورى را سخت عصبانى کرده بود. همین امر سبب شد، که مرحوم شیخعباس، به نوشتن اثر پر ارزش «مفاتیح الجنان» به جاى «مفتاح الجنان» اقدام کند. که در مقدمه مفاتیح الجنان به این مطلب اشاره شده است؛ اینکار اقدام مثبت و مفیدی بود و آن کتاب مبتذل را از دسترس مردم خارج کرد. طبیعتا نسبت به آثار دیگر هم باید این گونه رفتار شود؛ باید آنقدر کتب و آثار قوی عرضه شود، که جای خالی بعضی آثار را پر کند و به تبع آن کتاب هایی که از جنبه فرهنگی نازل هستند، کنار بروند.» آخوندی ادامه داد: «گاهی کتابهایی عرضه می شود، که به نحوی مروج خرافات است. البته ممکن است، بعد از نشر از وجود آنها مطلع شویم، و به نهادها و مراکز اجرایی گزارش وجود این کتاب را بدهیم. کاری که در برخی برههها؛ انجمن اسلامی این کار را انجام میداد؛ به ناشران کتابهای ضد اسلام بود، تذکرات لازم را میداد اما فعالیتی که ناشران مذهبی انجام میدهند، در این حیطه نیست. وقتی شما باغی را آبیاری میکنید مقداری علف هرز هم از این آب سوء استفاده می کنند. در مورد کتاب های مبتذل هم بهترین راه این است، که ارشاد دقت بیشتری داشته باشد.» مشکلات ازدیاد ناشران و داستان مالیات عضو هیئت منصفه مطبوعات معتقد است: «تعدد ناشران، مربوط به مسئله یارانه کاغذ است. عدهای برایشان کافی بود، لیسانسی داشته باشند، تا با آن جواز نشر بگیرند؛ خیلیها هم بودند، که جواز نشر اجارهای میگرفتند. وقتی به تصویب میرسید، با آن کاغذ میگرفتند و با تفاوت قیمت، کاغذ را می فروختند. در صورتی که ناشران فعال، همیشه حدود یک ششم این تعداد بودند. خوشبختانه با حذف یارانه کاغذ، دیگر محیط از لحاظ اقتصادی برای این افراد سودجو مناسب نیست. از این رو تنها افرادی که اصالتا ناشر بودند و کار اصلیشان نشر است؛ میمانند.» آخوندی در مورد مشکلات موجود در حوزه کتاب و نشر نیز اینگونه توضیح داد: «وضعیت فروش کتاب در کشور با معضلاتی روبرو است. یک سری مشکلات را می توان حل کرد. یک سری مشکلات از لحاظ قانونی حل شده، اما از لحاظ عملی حل نشده است. از جمله مسئله معافیت مالیاتی کتاب فروشها؛ تمایل بر این است که مالیات بیشتری از ناشر دریافت شود حال آنکه بازار نشر این کشش را ندارد. این مشکل هنوز حل نشده است. البته وزارت ارشاد تلاش کرده تا آن را رفع کند، اما حل بخشی از این معضل به وزارت دارایی بستگی دارد، که باید از سوی آنها برطرف شود.» مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه با اشاره به اینکه در همه دنیا اینطور است که حوزه نشر نیازمند حمایت است، گفت: «باید به دید حمایتی به این حوزه نگاه شود، حتی در جوامع مرفه با اینکه قیمت کتاب ها بالاست؛ اما از حوزه نشر حمایت میشود. به عنوان مثال در بیشتر کشور ها ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند. در ایران هم این طور نباید باشد که بگویند ناشر می تواند معاف باشد، ولی اگر کتاب ناشر دیگر را فروخت، که خودش کمک به نشر است، نباید از مالیات معاف باشد.» قوانین مربوط به مالکیت معنوی، مولف محور هستندآخوندی در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به نبود قانونی جامع، در بحث مالکیت معنوی در کشور گفت: «بحث مالکیت معنوی باید حل شود. در ایران قانونی نسبت به مالکیت معنوی مؤلفان وجود دارد و در حال حاضر هم در حال به روز کردن قوانین هستند، اما تا امروز هر قانونی در این زمینه نوشته شده است، از دید مولف بوده است. یعنی قوانین ما، مولف محور بودند. هیچ وقت قانون ها بر اساس دید ناشر تنظیم نشده است. بر خلاف بعضی کشورها که باید گفت؛ آن چه تولید شده محور است اما متاسفانه در ایران این گونه نیست. چون قانون نویسان ما ناشر نیستند.» وی ادامه داد: «شما خیلی از مولفین را میبینید که نماینده مجلس هستند، ولی شما یک ناشر که نماینده مجلس باشد پیدا نمی کنید. درد ناشر را نمیداند. مولف کسی است که نشان میدهد، فلان جا، معدن فلان چیز است. جای معدن را نشان میدهد ولی این ناشر است که آن را استخراج می کند، تمام ناخالصی هایش را در می آورد، و آماده عرضه در بازار می کند. در قوانین ما کاشف معدن دیده شده ولی مستخرجش دیده نشده است. به قول یکی از وکلای دادگستری مانند این شده است که ما قانونی برای مالکین بنویسیم، و قانونی دیگر برای مستاجرین؛ اینکه نمیشود. این دو با هم هستند.» آخوندی تاکید دارد که «نشر با فروش کتاب، با هم است و نمی شود که نشر معافیت داشته باشد، و فروش آن معافیت نداشته باشد. یا مولفین برای احقاق حق خود قانون داشته باشند، ولی ناشرین این وسط هیچ کاره باشند، یا بشود جانشین مولف. در حال حاضر در کل قوانینی که در ایران وجود دارد، ناشر؛ جانشین مولف میشود. به این صورت که مولف کلیه حقوق نشر یک کتاب را به ناشر واگذار میکند و آن ناشر میتواند سخن بگوید چون جانشین مولف است، و این حق را دارد. در صورتی که یک اثر قبل از اینکه به صورت کتاب در بیاید، به صورت یک ماده خام است. و این ناشر است که ایده نوشته شده در یک کاغذ را به صورت کتاب در می آورد؛ متاسفانه این حق در کشور نادیده گرفته شده است.» مدیر نشر دارالکتب الاسلامیه خود را از جمله ناشرانی دانست؛ که به شدت از نبود این قانون متضرر شده است و گفت: «اکثر آثار ما را ناشران لبنانی بدون هیچگونه زحمتی منتشر و روانه بازار کردهاند که گاه این آثار کپی و بازنشر شده در بازار ایران هم توزیع شده است.» خرید کتاب ارشاد باید بیشتر باشدآخوندی در ارزیابی وضعیت آینده نشر در کشور نیز تصریح کرد: «واقعیت این است که حمایت انجام می شود، اما دوست داریم حمایت ها مقداری ملموس تر و روشن تر باشد. شورای خرید کتاب حجم بسیار کمی از کتاب ها را خریداری می کند که مناسب است همین خرید نیز با دید بازتری صورت گیرد.» وی در این زمینه به ارایه پیشنهادی پرداخت و ادامه داد: «پیشنهاد من این است افراد کتابشناس در این شورا حضور پیدا کنند. کتابخانههای عمومی هم، خرید دارند، که خیلی میتواند کمک کند. ظاهر امر این است که این خرید با واسطه انجام میشود. کتابی که خریده می شود باید چاپ اول باشد و سپس افرادی آنها را بررسی کنند و پس از آن سیصد جلد از کتابی خریداری میشود اما کتاب هایی که سال های سال چاپ شده و کتابخانههای ما به عللی فاقد آنها هستند؛ کتابهای اصولی و بزرگ شیعه هستند، کتابهای مرجع و مورد نیاز کتابخانهها هستند، اما در سال های گذشته چاپ شدهاند هیچگاه به کمیسیون خرید راه نمییابند.» آخوندی ادامه داد: «برای این کتاب ها فکری نشده است. کتابخانه های بسیاری در کشور وجود دارد، اما فاقد کتب اصلی شیعه هستند. در حال حاضر کتابخانه های تخصصی کم است و ایجاب می کند هر شهری کتابخانه جامع داشته باشد و کتاب های متون اصلی شیعه را در خود داشته باشد.» خزان چاپخانهها و چایخانهدارهاآخوندی در مورد وضعیت انتشار در ده ماه گذشته سال 89 گفت: «تولید، نسبت به سال گذشته خیلی کمتر بود. ممکن است از لحاظ تعداد عناوین کمتر نباشد، اما بازار در حال رکود است. یک زمانی چهار ـ پنج چاپخانه کتب ما را چاپ میکردند. چون خودمان چاپخانه نداریم. در حال حاضر شاید یک چاپخانه هم نباشد که کتابی از ما برای چاپ داشته باشد؛ خیلی از چاپخانهها بیکارند.» وی تصریح کرد: «مقدار سرمایهای که برای کاغذ صرف می شود به نسبت کتاب خیلی بالا است. با تغییر قیمت کاغذ بیشتر سرمایه را به صورت نقد میبلعد؛ کاغذ را که نمیتوان نسیه خرید. در این صورت میزان سرمایهبری نسبت به کار به شدت زیاد میشود. اگر بگویم در گذشته ناشر یک دهم قیمت کتاب را برای خرید کاغذ میداد اما اکنون سه دهم قیمت کتاب را برای کاغد می دهد؛ حرفی خلاف واقع نیست.» حوزه خلیجفارس بهترین بازار برای ماست؛ اگر لبنان نباشدرییس انجمن اسلامی ناشران در انتها به تشریح تجربه عرضه کتاب در خارج از کشور پرداخت و گفت: «بیشتر کارهای ما در حوزه کتابهای عربی است. ترسی که این روزها در ما به وجود آمده این است، که اگر سرمایه گذاری زیادی داشته باشیم و بازار کتاب بگیرد، بلافاصله در بیروت افست میشود و بدون هزینه های جنبی چاپ میشود و همان کتابها، ارزانتر از قیمت خود ما به ایران می آید. اگر هم بازار کتاب نگیرد سرمایه میماند و هیچ... حوزه خلیجفارس بهترین بازار برای ما است البته اگر لبنان و دیدگاه افراطی برخی از این کشورها نباشد. مرکز این دیدگاه هم کشور عربستان سعودی است که عناد خاصی نسبت به ایران و فرهنگ ایران دارد.» وی ادامه داد: «وقتی در نمایشگاههای عربی شرکت میکردیم، زمانی که عدهای از ناشران میخواستند در نمایشگاه بحرین شرکت کنند به آنها غرفه دادند و کتابها را فرستادند اما به ناشران ویزا ندادند. این در صورتی است که در نمایشگاههای ایران بر روی همه باز است حتی عربستان سعودی.» گزارش تصویری این نشست را اینجـــــا مشاهده بفرمایید. 60
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 638]
صفحات پیشنهادی
حوزه خلیجفارس، بهترین بازار است اگر لبنان نباشد - اضافه به علاقمنديها
اگر هم بازار کتاب نگیرد سرمایه میماند و هیچ... حوزه خلیجفارس بهترین بازار برای ما است البته اگر لبنان و دیدگاه افراطی برخی از این کشورها نباشد. ...
اگر هم بازار کتاب نگیرد سرمایه میماند و هیچ... حوزه خلیجفارس بهترین بازار برای ما است البته اگر لبنان و دیدگاه افراطی برخی از این کشورها نباشد. ...
60 كيلوگرم نقره و سنگ الماس قاچاق در مرز بازرگان كشف شد
حوزه خلیجفارس، بهترین بازار است اگر لبنان نباشد · تعلل شهرداري هادرپرداخت 5/.درصد سهم كتابخانه ها پذيرفتني نيست · بررسی علل و درمان عرق جوش نوزادان ...
حوزه خلیجفارس، بهترین بازار است اگر لبنان نباشد · تعلل شهرداري هادرپرداخت 5/.درصد سهم كتابخانه ها پذيرفتني نيست · بررسی علل و درمان عرق جوش نوزادان ...
مجموعه 3 تم سوني اريكسون سري Sonyericsson Theme Pack C
شعبده بازها چگونه عمليات "چشم بندي.. حوزه خلیجفارس، بهترین بازار است اگر لبنان نباشد · آیا ملك عبدالله (پادشاه عربستان) سر پیری عاشق شده است؟ ...
شعبده بازها چگونه عمليات "چشم بندي.. حوزه خلیجفارس، بهترین بازار است اگر لبنان نباشد · آیا ملك عبدالله (پادشاه عربستان) سر پیری عاشق شده است؟ ...
عاملان کودتای احتمالی در سوریه را بشناسید
هر کدام از این دو مجموعه اگر قدرت رادر سوریه به دست گیرند قطعا در دراز مدت ... جنگ داخلی مشابه جنگ داخلی دهه 70 و80 لبنان ودرگیریهای داخلی عراق خواهد ساخت.لذا بهترین گزینه این است که نظام فعلی سوریه حفظ شود و اصلاحاتی اساسی در حاکمیت این کشور انجام شود. ... پربازديدترين ها. بورس اوراق بهادار و بازار طلاي مازندران ...
هر کدام از این دو مجموعه اگر قدرت رادر سوریه به دست گیرند قطعا در دراز مدت ... جنگ داخلی مشابه جنگ داخلی دهه 70 و80 لبنان ودرگیریهای داخلی عراق خواهد ساخت.لذا بهترین گزینه این است که نظام فعلی سوریه حفظ شود و اصلاحاتی اساسی در حاکمیت این کشور انجام شود. ... پربازديدترين ها. بورس اوراق بهادار و بازار طلاي مازندران ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها