تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805539538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسط دانشجوي واحد تهران شمال ماشين جمع آوري مواد زائد جامد معلق در آب هاي سواحل دريايي ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: توسط دانشجوي واحد تهران شمال ماشين جمع آوري مواد زائد جامد معلق در آب هاي سواحل دريايي ساخته شد


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: علي اوجاقي دانشجوي كارشناسي ارشد رشته آلودگي وحفاظت از محيط زيست دريا واحد تهران شمال موفق به طراحي و اختراع ماشين جمع آوري مواد زائد جامد معلق در آب هاي سواحل دريايي (بنادر و اسكله ها )شد .

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" اين ماشين ساده و ارزان قيمت مي تواند با تامين بخشي از انرژي مورد نياز خود از خورشيد ، زباله هاي معلق و شناور در اطراف سواحل و اسكله ها را جمع آوري ، بسته بندي و در محلهاي تعبيه شده تخليه كند.
اين مخترع جوان كه 5 اختراع ديگر طراحي و ساخت كانتينر خود تخليه زباله هاي جوامع كوچك روستايي ، ارايه طرح استفاده از توربين به جاي حوضچه فشارشكن و شير فشارشكن در لوله هاي خطوط انتقال آب و طراحي و ساخت دستگاه مولد جريان برق از نيروي فشار حركت گاز در لوله هاي خطوط انتقال گاز طبيعي ، طراحي وساخت زباله سوز صحرايي وطراحي وساخت حوضچه سه مرحله اي براي ته نشيني پسابها را در كارنامه تحقيقاتي خود به ثبت رسانده در خصوص ساخت اين دستگاه چنين توضيح داد :
قبل از شروع بر خود لازم مي بينم كه از زحمات وحمايتهاي استاد راهنماي عزيزم جناب آقاي دكتر محمد تقي ساداتي پور واستاد مشاورم جناب آقاي دكترحسين غفوريان نهايت تشكر وقدر داني راداشته باشم ، كه بي شك حمايتها و ارشادات علمي اين دو دانشمند فرهيخته موجب ايجاد انگيزه و ساخت و طراحي اين دستگاه شد . وبعنوان پايانامه خودم در كارشناسي ارشد انتخاب كنم.
اينجانب كارهاي مطالعاتي وطراحي خودم را با توجه به مشكلات زباله هاي دريايي كه در سواحل ايجاد مي كند و مخصوصاً در بازديد علمي كه از بندر عباس داشتيم ، شروع كردم و سعي نمودم به نوبه خودم با تبعيت از فرامين مقام معظم رهبري و سرلوحه قراردادن سال نوآوري وشكوفايي ضمن تلاش وفعاليت شبانه روزي و با مطالعاتي پيرامون مشكلات زباله هاي دريائي موجود در اقيانوسها و درياها و تأثير آن در ايجاد آلودگي و انتشار ذرات معلق و زباله هاي شناور در سواحل و زشتي مناظر و آلودگي آبهاي محيط هاي دريائي به فكر راه كاري علمي براي اين مشكل باشم كه حتي سواحل كل جهان نيز تحت الشعاع آن قرار مي گيرد . اين امر نه تنها سلامت موجودات زنده دريائي را به خطر مي اندازد و به لحاظ نبود متولي براي جمع آوري زباله هاي حاشيه سواحل دريائي و تخليه آسان زباله به محيط هاي دريائي موجب آلودگي اكو سيستم هاي دريائي هم مي شود كه اثرات آن در كوتاه مدت و دراز مدت بر روي موجودات و آبزيان آبهاي سطحي و زير سطحي دريا بسيار خطرناك مي باشد به علاوه تخليه زباله دانسته و يا ندانسته اثرات سوء بر آنها دارد و در مجموع اين عوامل باعث شد تا .ماشين (شناور) جمع آوري زباله هاي دريايي را طراحي و بسازم .
اوجاقي در گفت و گوي خود با ايسكانيوز اهميت ساخت اين دستگاه را چنين برشمرد :توجه به محيط زيست دريا و حفظ سلامت موجودات آن يكي از اصول اساسي در بقاي زندگي و استفاده از موهبت خدادادي است و وجود زباله ها در سواحل سبب رشد و نمو جوندگان در حاشيه سواحل دريائي مي شود و از طرفي تاثير اساسي طرح براي حفظ بهداشت و سلامت محيط زيست دريا و آبزيان دارد ، ضمن اين كه وجود زباله و مواد زائد جامد در آب درياها و سواحل سبب كاهش DO آب دريا و كوچ ماهي ها و تغييرات اكوسيستم محل مي شود ، بنابر اين آگاهي از نحوه پخش زباله و مواد زائد جامد به دريا و سواحل دريائي براي جمع آوري و مهار آلودگي هاي ثانويه آن و جلوگيري از آلودگي آب و حاشيه سواحل دريائي وقت آن رسيده است تا فكر اساسي براي جمع آوري آنها شود.
**روش كار اين دستگاه:
اين ماشين با طراحي ساده وارزان قيمت مي تواند در جاي مشخص شده براي سلولهاي خورشيدي درقسمت جلويي ماشين بخشي از انرژي مورد نياز خود را از نور خورشيد تامين نمايد و با توجه به سرعت كم آن براي جمع آوري زباله ها از نيروي خورشيد مي تواند استفاده نمايد. دستگاه بطور كلي از دو قسمت ثابت ومتحرك تشكيل شده است . بدنه دستگاه ثابت بوده و قسمت جلوئي دستگاه يا دهانه ورودي متحرك ميباشد و قابل تنظيم توسط اپراتور مي باشد كه در عمقهاي تعيين شده براي جمع آوري مواد زايد جامد معلق بكار برده مي شود. در دهانه ورودي دستگاه غلطك پره مانند آب وزباله ها را به داخل دستگاه هدايت مي كند. سپس اسكرين پشت دهانه با توجه به نوع زباله كه طراحي شده است.(ريز – درشت) مانع خروج زباله ها ميشود و آب ورودي دهانه از اسكرين ها خارج شده و زباله ها در دهانه باقي مي مانند سپس نوار ريلي شكل دندانه دار زباله هاي معلق مانده در دهانه ماشين را به طرف بالا و مخزن تعبيه شده منتقل مي نمايد. سپس زباله هاي ريخته شده توسط يك دستگاه پرس فشرده شده و بسته بندي مي شوند. وبعد زباله هاي بسته بندي شده ذخيره شده در پايان ماموريت در اسكله ها يا محلهاي تعيين شده تخليه مي شوند.
وي در تشريح اهداف علمي و كاربردي ضرورت هاي خاص طرح به ايسكانيوز گفت : ارائه راهكار اساسي براي جمع آوري زباله هاي معلق و شناور و بهينه سازي تكنولوژي در مديريت مواد زائد جامد دريائي ، بهداشت محيط زيست دريائي و سواحل اسكله ها ، حفظ و صيانت از سلامت آبزيان دريائي ، ايجاد محيط سالم و بهداشتي در سواحل دريائي ، زباله هاي محيط هاي دريائي كه متولي خاص ندارند ، ايجاد اهميت و ضرورت بهداشت محيط دريائي ، خطرات ناشي از وجود زباله براي انسان و موجودات آبزي بر همه روشن است ، پاكسازي و ساماندهي زباله هاي رها شده در سواحل دريائي و اسكله هاي بنادر ، صيانت از چشم اندازهاي طبيعي محيط هاي دريائي ، بهداشت محيط زيست دريا و آبزيان دريائي مهمترين اهداف علمي اين طرح هستند.
اين دانشجوي كارشناسي ارشد مزاياي استفاده از اين ماشين را كه از مهرماه86 تا تير ماه 87 مشغول كار بر روي آن بود ، به شرح زير عنوان كرد :
1- طراحي ساده وارزان قيمت و مقرون به صرفه بودن.
2- هيچ گونه نمونه داخلي و خارجي ندارد.
3- محبط زيست دوست وقابليت استفاده از سلولهاي خورشيدي براي تامين قسمتي از انرژي مورد نياز آن.
4- قابليت تنظيم عمق جمع آوري مواد زائد جامد سطحي و زير سطحي با عمقهاي مختلف.
5- قابليت جمع آوري انواع و اقسام مواد زائد جامد معلق در آبهاي سواحل دريائي و بنادر و اسكله ها در عمق هاي مورد نياز.
6- داشتن اسكرين در پشت دهانه كه آب ورودي از جلوي دستگاه در قسمت عقبي دهانه از اسكرين خارج مي شود و نسبت به قطر ذرات اسكرين قابل تنظيم است.
7- ارائه راهكار اساسي براي جمع آوري زباله هاي دريائي و بهينه سازي تكنولوژي مديريت مواد زائد جامد دريائي و بهداشت محيط زيست دريا
**جنبه جديد بودن و نوآوري طرح :
تا به حال در مورد جمع آوري زباله هاي سواحل دريائي كه متولي خاصي نداشته اقدامي صورت نگرفته است و براي اولين بار است در ايران وجهان كه طراحي ماشين جمع آوري زباله هاي معلق دريائي صورت مي گيرد.

**هدف كاربردي :
1- پاكسازي و ساماندهي زباله هاي رها شده در سواحل دريائي و اسكله هاي بنادر
2- صيانت از چشم اندازهاي طبيعي محيط هاي دريائي
3- بهداشت محيط زيست دريا و آبزيان دريائي
مخترع ماشين جمع آوري زباله هاي دريايي ، در خصوص شرح ساير اختراعات خود به ايسكانيوز گفت : « طرح استفاده از توربين به جاي حوضچه فشارشكن و شير فشارشكن در لوله هاي خطوط انتقال آب » بدين صورت است كه با توجه به گستردگي خطوط انتقال لوله هاي آبرساني و موقعيت جغرافيايي و پستي و بلندي هاي طبيعي در مسير هاي لوله هاي خطوط انتقال آب در برخي موارد فشار آب داخل لوله هاي انتقال آب به علت توپوگرافي منطقه به حدي بالا مي رود كه نياز به حوضچه هاي فشار شكن براي تعديل و خنثي سازي نيروي فشاري اضافي داخل خطوط انتقال آب براي جلوگيري از تركيدگي و شكستگي شبكه هاي آبرساني استفاده مي شود . در اين طرح توربين به جاي استفاده از حوضچه فشار شكن و شير فشار شكن در تعديل و خنثي سازي و هدايت به خارج نيروهاي فشاري اضافي از داخل لوله هاي خطوط انتقال آب به صورت چرخشي توسط توربين به خارج از خطوط انتقال اب هدايت مي شود.
چون نيروي چرخشي هدايت شده به بيرون از خطوط لوله هاي انتقال آب داراي حركت و انرژي جنبشي است كه مي توان با تبديل آن انرژي جنبشي و چرخشي به انرژي مفيد و قابل استفاده تبديل نمود كه در اين طرح توليد جريان الكتريسيته و برق از آن استفاده شده است .
**مزاياي اين طرح :

ساده بودن و مقرون به صرفه بودن آن
قابل استفاده بودن در كليه خطوط انتقال آب كه داراي پستي و بلندي اند .
استفاده از نيروهاي مزاحم داخل لوله انتقال آب و تبديل آنها به انرژي مفيد و قابل استفاده
ايجاد منبع جديد توليد انرژي تجديد پذير براي توليد انرژي
« ارايه و طراحي و ساخت دستگاه مولد جريان برق از نيروي فشار حركت گاز در لوله هاي خطوط انتقال گاز طبيعي »
لوله هاي خطوط انتقال گاز طبيعي داراي نيروي فشاري و حركتي جهت انتقال گاز در داخل لوله ها مي باشند كه اين نيروي فشاري و حركتي سبب انتقال سيال گاز در داخل لوله هاي خطوط انتقال گاز مي باشد . با توجه به وضعيت موجود كشورمان و گستردگي خطوط انتقال شبكه هاي گاز رساني در برخي جاها از شيرهاي فشار شكن جهت تعديل و كم كردن فشار گاز استفاده مي نمايند. در اين طراحي با تعبيه يك توربين يا پره در مسير خطوط لوله هاي خط انتقال گاز نيروي فشاري و حركتي اضافه داخل لوله هاي انتقال گاز را به حركت چرخشي به وسيله پره يا توربين در مسير خطوط انتقال گاز تبديل كرد.
با رعايت اصول ايمني و نكات ضروري نيروي چرخشي حركتي توربين يا پره را به يك سيم پيچ و آرميچر وصل نمود و در اثر چرخش سيم پيچ در داخل ميدان مغناطيسي آهنربا جريان الكتريكي و برق توليد نمود و با توجه به موقعيت محلي و ميزان انرژي توليدي جريان برق استفاده كرد.
طراحي وساخت كانتينر خودتخليه زباله هاي جوامع كوچك روستايي ، طراحي وساخت زباله سوز صحرايي . طراحي وساخت حوضچه سه مرحله اي براي ته نشيني پسابها از ديگر اختراعات ثبت شده اين مخترع جوان است.
باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" به همراه اداره روابط عمومي واحد تهران شمال براي اين دانشجوي مبتكر و استادان زحمتكش و تمامي تلاشگران عرصه علم و دانش آرزوي موفقيت دارند .
بدرنژاد
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن