تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821002004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدوين نقشه جامع علمي كشور به پايان رسيد( تكميلي)


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تدوين نقشه جامع علمي كشور به پايان رسيد( تكميلي)
تهران - واحد مركزي خبر - علمي و فرهنگي 1387/08/13
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور از پايان تدوين نقشه جامع علمي كشور خبر داد و گفت: اين نقشه براي تصويب نهايي ، هفته آينده به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، صادق واعظ زاده امروز در نشست خبري افزود: در تدوين اين نقشه كه خطوط كلي و چشم انداز توسعه علمي و فناوري كشور را در سال 1404 تبيين و ترسيم مي كند ، هزار نفر از استادان ، صاحبنظران دانشگاه و حوزه ، مديران و دست اندركاران اجرايي كشور مشاركت داشته اند.
رئيس شوراي تخصصي تدوين نقشه جامع علمي كشور افزود: علاوه بر اعضاي اين شورا ، برنامه ريزي براي تدوين اين نقشه به همراه صورت جلسه كميته هاي تخصصي در هر مرحله روي وبلاگي قرار مي گرفت تا صاحبنظران و انديشمندان ديدگاهها و انتقادهاي خود را ارائه دهند.
واعظ زاده گفت: متن نهايي 20 صفحه اي نقشه جامع علمي كشور با بهره گيري از اطلاعات بيش از 35 هزار صفحه سند و مدرك تهيه شده است.
وي اضافه كرد:براي اجراي اين نقشه به لوايح و آيين نامه هاي متعدد دولت و مجلس نياز است.
معاون رئيس جمهور گفت‌: نقشه حوزه هاي مختلف علمي و فناوري مبتني بر نقشه جامع علمي كشور در كميته هاي تخصصي تهيه شده است كه پس از تصويب نهايي ان در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب خواهد رسيد.
وي افزود:در بخش مباني نظري نقشه جامع علمي كشور به همه منابع معرفتي از جمله معرفت تجربي، عقلي ، شهودي و معرفت مبتني بر وحي توجه شده است.
واعظ زاده اضافه كرد: توجه به مسير علم ، تعامل با مراكز علمي ملي و بين المللي با حفظ منافع ملي ، تقويت ارزشهاي معنوي در نهادهاي علم و فناوري و رعايت اخلاق حرفه اي و ترويج آزاد انديشي و نقد پذيري از جمله مفاد اين نقشه است.
وي گفت: عدالت در توزيع منابع پژوهشي و فرصت هاي آموزشي ، نشر گسترده دانش همراه با احترام به مالكيت معنوي ، تقويت خطر پذيري در تلاشهاي علمي و فناوري ، حفظ جايگاه دانشمندان و پژوهشگران در تحولات سياسي و اجتماعي ، ايجاد تعادل در عرصه هاي مختلف با تقويت علوم انساني و پايه را از ديگر مندرجات نقشه جامع علمي كشور بيان كرد.
رئيس شوراي تخصصي تدوين نقشه جامع علمي كشور افزود: درچشم انداز اين نقشه بر مرجعيت علوم و معارف بومي از جمله زبان فارسي ، معارف شيعه و اهل بيت (ع) ، تاريخ ايران و تلاش براي تبديل زبان فارسي به عنوان زبان علمي بين المللي و محل ارجاع دانشمندان جهان و تامين سرمايه انساني متخصص در همه علوم مورد نياز كشور تاكيد شده است.
وي اضافه كرد: بر اساس اين چشم انداز بايد تا سال 1404 بيش از 20 درصد دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاههاي بزرگ كشور را دانشجويان ديگر كشورها تشكيل دهند.
واعظ زاده ايجاد حوزه هاي علمي جديد در كشور و افزايش سهم صنعت و خدمات پيشرفته به بيش از نيمي از توليد ناخالص داخلي را از ديگر چشم اندازهاي مندرج در نقشه جامع علمي كشور دانست و افزود: بر اساس اين چشم انداز بايد نقش آفريني صنايع و فناوريهاي نوين بيش از يك پنجم كل صنايع كشور شود.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور همچنين ادامه داد: نقشه جامع علمي كشوركپي برداري يا اقتباس از ديگر كشورها نيست.
صادق واعظ زاده افزود:درتدوين اين نقشه برنامه هاي دراز مدت ديگر كشورها بررسي اما ديدگاههاي جديد مبتني برفرهنگ بومي در ان لحاظ شده است.
رئيس شوراي تخصصي تدوين نقشه جامع علمي كشور اضافه كرد: ماموريت دستگاههاي كشور براي اجراي اين نقشه مشخص شده است.
وي افزود: اين نقشه بر توسعه متوازن علم ، فناوري و نوآوري در سطح كشور تاكيد كرده است تا امكانات علمي و فناوري متناسب با جمعيت مناطق مختلف كشور توزيع شود.
واعظ زاده تصريح كرد هرچند در ويرايش سوم اين نقشه از 250 نقد و نظر انديشمندان استفاده شد امادر تدوين نهايي نقشه جامع علمي كشور پيش بيني شده است كه اين نقشه در مقاطع زماني مختلف بازنگري شود.
وي از جمله اهداف اين نقشه را توسعه علمي ، فناوري ، توليد ثروت، ايجاد رفاه و سعادت براي مردم و نقش الهام بخشي و فرهنگ سازي اين امور در سطح منطقه بيان كرد.
رئيس شوراي تخصصي تدوين نقشه جامع علمي كشور افزود: بر اساس اين نقشه تعيين اولويت هاي راهبردي كشور درحوزه علم در جريان طبيعي و بر عهده دانشمندان ،انجمن ها و مجامع علمي است.
وي اولويت هاي بخش فناوري را در اين نقشه ، فناوري هاي فرهنگي ، آموزشي و فناوريهاي نرم ،‌ همچنين فناوري هاي نانو، بيو ، حوزه سلامت ، هوا و فضا ، انرژي ، مواد نو ، محيط زيست و ايمني ، مديريت آب ، شوري و خشكي ، حمل و نقل برقي و فناوريهاي بومي برشمرد.
واعظ زاده گفت: بر اساس راهبردهاي علم و فناوري كه در اين نقشه مشخص شده است فعاليتهاي علمي و فناوري بايد به ارتقاي زندگي مردم و جهت گيري آموزش و پژوهش به سمت حل مسائل و مشكلات كنوني و آتي كشور باشد.
وي ايجاد تسهيلات قانوني براي افزايش سرمايه گذاري بخش غير دولتي در تحقيق و توسعه ، توسعه و ارتقاي سواد و آگاهي هاي عمومي ، افزايش منزلت علمي و اجتماعي معلمان ، استادان و پژوهشگران و افزايش بودجه براي پژوهشهاي علوم انساني و پايه را از ديگر راهبردهاي مندرج در اين نقشه برشمرد.
معاون رئيس جمهور اضافه كرد:بر اساس راهبردهاي حوزه علوم انساني بر نظريه پردازي و كاربردي كردن دستورات قران و سنت پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) ، تبيين نظريه مهدويت و ترويج و اشاعه مرجعيت علمي اهل بيت (ع) تاكيد شده است.
وي ايجاد رشته هاي ميان رشته اي بين علوم انساني و با ديگر علوم ، اصلاح روند هدايت تحصيلي و استعداد يابي و تغيير گرايش نخبگان به تحصيل در علوم انساني ، اسلامي و هنر را از ديگر راهبردهاي مندرج در اين نقشه در حوزه علوم انساني بيان كرد.
رئيس شوراي تخصصي تدوين نقشه جامع علمي كشور راهبردهاي حوزه علوم پايه را نيز در اين نقشه ترويج و توسعه تفكر خلاق و راهبردي ، تقويت همه جانبه مراكز علمي و فناوري داراي روحيه جهادي ، افزايش سهم نوآوري هاي مبتني بر فناوري در توليد ناخالص داخلي و دستيابي به فناوريهاي پيشرفته ذكر كرد.
واعظ زاده درباره اينكه آيا 17 سال باقي مانده از افق 1404 براي تحقق همه مفاد اين نقشه كافيست يا خير گفت‌: اين نگراني وجود دارد و تضمين دقيقي براي تحقق كامل آن نمي توان ارائه كرد اما در عين حال در تدوين نقشه جامع علمي كشور به شاخص ها به طور دقيق توجه شده است.
وي افزود: اين نقشه فرا بخشي و اجراي آن براي دولتها الزامي است.
معاون رئيس جمهور اضافه كرد: براي تحقق اين سند در بودجه سال 88 نيز بايد منابعي در نظر گرفته شود.
وي با تشريح شاخص هاي نقشه جامع علمي كشور در افق سال 1404 گفت‌:بر اساس اين نقشه درصد پوشش تحصيلي در آموزش عمومي و راهنمايي بايد به 100 درصد و در آموزش دوره متوسطه به 95 درصد برسد.
وي افزود‌:تا سال 1404 بايد 60 درصد جمعيت 18 تا 24 سال كشور از آموزش عالي برخوردار شوند.
رئيس شوراي تخصصي تدوين نقشه جامع علمي كشور گفت: بر اين اساس بايد تعداد دانش آموختگان دوره هاي تحصيلات تكميلي نيز در ازاي هر يك ميليون نفر به 2 هزار نفر و شمار محققان در ازاي هر يك ميليون نفر به سه هزار نفر برسد.
وي همچنين افزود: براساس اين نقشه شمار اعضاي هيئت علمي دانشگاهها در سال 1404 بايد به ازاي هر يك ميليون نفر به 2 هزار نفر برسد
واعظ زاده گفت: نقشه جامع علمي كشور سهم هزينه هاي آموزشي را از توليد ناخالص ملي هفت درصد و سهم تحقيقات را چهار درصد پيش بيني كرده است.
وي افزود:بر اين اساس سهم بخش غير دولتي در تامين هزينه هاي تحقيقاتي به 50 درصد خواهد رسيد.
معاون رئيس جمهور گفت:درآمد حاصل از صادرات خدمات و محصولات مبتني بر فناوريهاي مياني و پيشرفته نيز بايد به 24 درصد از كل صادرات خدمات و محصولات صنعتي افزايش يابد.
وي افزود:تعداد مقالات منتشرشده در نشريات معتبر علمي بين المللي از سالانه 13 هزار مقاله كنوني بايد به 75 هزار مقاله در سال و تعداد مقالات پر ارجاع نيز به بيش از دو هزار مورد برسد.
واعظ زاده اضافه كرد:‌ بر اساس نقشه جامع علمي كشور بايد تعداد اختراعات و اكتشافات ثبت شده كه امسال به هفت هزار مورد رسيد در سال 1404 به 50 هزار مورد افزايش يابد.
وي گفت: تعداد اختراعات ثبت شده در مجامع بين المللي نيز بايد به 10 هزار مورد در سال برسد.
معاون رئيس جمهور افزود: بر اساس نقشه جامع علمي ، ايران بايد از لحاظ شاخص نوآوري و دستيابي به فناوري و همچنين شاخص توسعه انساني در منطقه مقام نخست را كسب كند .
وي شاخص با سوادي را بر اساس اين نقشه 100 درصد اعلام كرد و افزود: درصد فارغ التحصيلان شاغل نيز بايد از نظر ارتباط شغل با رشته تحصيلي به 80 درصد برسد.
صدا و تصوير دارد.
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن