واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: مقارنه مشروعيت و حاكميت
مشروعيت حاكميت،يكي از مهمترين شاخصهاي حكمفرمايي است كه در جايگاه ويژهاي دارد.
كتاب "مقارنه مشروعيت و حاكميت" نوشته محمد رضا كريمي والا،مشروعيت حاكميت را در اسوهترين حكومت ديني(حكومت علوي) با ملاك مشروعيت درحكومتهاي غيرديني در مباني معرفتشناختي،هستيشناختي،به شيوه تطبيقي و مقارنهاي كاويده است.اقتضاي اراده تكويني خداوند بر اين است كه انسان موجودي انتخاب گر و آزاد باشد و در راستاي بهرهمندي انسان از كمال آزادي در انتخاب سرنوشت؛هيچ مخلوقي را بالاصاله اجازه اعمال اقتدار بر عملكرد و تصميمات او نباشد.
اما دروادي انتخاب سرنوشت و حركت به سوي سعادت واقعي،انسان به حكم عقل هدايتهاي و حياني را ضروري ميداند و لازم ميبيند كه عقل و فهم خودرا تنها تحت ولايت الهي قرار داده و فقط در برابر اقتدار خداي هستي بخشكرنش نمايد.با اين حال تمايل طبيعي انسان به حيات اجتماعي؛او را محتاج به نظامي ميكند،كه ابعاد گوناگون حيات اجتماعي او را با وضع قوانين و ايجاد محدوديت در انتخابهاي انسان،مديريت نمايد.اما چنين اقتدار و سلطهاي در برابر مقتضاي آفرينش انسان،كه آزادي در اراده و انتخاب و مجاز نبودن احدي جز خداي حكيم در اعمال حاكميت است؛همواره با چالشي جدي و تعارضي پيوسته توام ميباشد.بي ترديد،حل اين تعارض در گرو آن است كه بتوان اقتدار فرمانروا را بر اساس معيارهاي عقلاني،برخاسته از ولايت و اقتدار منبعي دانست كه عقل به طور مسلم،حكم به حقانيت ولايت او بر سرنوشت انسان مينمايد.يعني ميبايست حقانيت و مشروعيت حاكميت از مبنايي الهي برخوردار باشد.
از بهترين راهكارها در كشف چنين مبنايي تنقيح وجه مشروعيت حاكميتها به شيوه مقارنهاي است.مطالعه حاكميتهاي موسوم به مردم سالار يا دموكراسي ثابت ميكند كه مشروعيت برخاسته از اذن و اراده مردمي كه امري متغير و غير علني است؛نميتواند مبنايي الهي را در حقانيت و مشروعيت نمايان سازد.اما نمودار حقيقي مبنايي الهي در حقانيت حاكميت در مطالعه حكومت علوي به عنوان حكومت ديني اصيل بدست ميآيد و ثابت ميشود كه مبناي الهي در حقانيت حاكميت تنها وقتي است كه مشروعيت و حقانيت برخاسته از اذن حق تعالي بوده باشد.كه به حكم عقل، شايستگان چنين اذني،افرادي هستند كه اولا؛مقربترين انسانها به درگاه خداوند ميباشند و ثانيا؛در آگاهي از خواست و رضايت حق تعالي از علم الهي برخوردار ميباشند.يعني انبياء عظام(صلوات الله عليهم) و ائمه معصومين(ع) و در دوران غيبت،به حكم عقل و نقل،حاكميت فقها عادلي كه در تقوا پيشگامترين افراد و در آشنايي با احكام الهي،اعلم آنها هستند؛از مشروعيت الهي برخوردار ميباشد.
كتاب مذكور توسط انتشارات بوستان كتاب در شمارگان 3559 نسخه و قيمت 48000 ريال ويژه دانشجويان، پژو هشگران و اساتيد حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
پنجشنبه 9 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سياست روز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]