تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821271385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - كابوس نفت 50 دلاري


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - كابوس نفت 50 دلاري


اقتصاد - كابوس نفت 50 دلاري

گروه اقتصاد: محمود بهمني، ‌رئيس كل بانك‌مركزي، با اينكه معترف است درآمدهاي ايران در سال آينده ميلادي حداقل 54 ميليارد دلار كاهش مي‌يابد،‌ اما خود را از تب و تاب نينداخته و مي‌گويد از بابت آينده اقتصادايران نگران نيست. اما او تنها مسوول دولتي اقتصاد ايران نيست كه از بابت آثار بحران مالي جهاني بر اقتصاد ايران ابراز نگراني نمي‌كند، ‌ديگراني در مجموعه دولت هم اهميتي به آثار بحران مالي جهان بر اقتصاد ايران ندارند و حتي خود را از بابت اين بحران شادمان اعلام مي‌كنند. اما در همين حال كه صف‌كشي‌هاي سياسي تا بحث‌هاي اقتصادي آثار بحران مالي جهان بر اقتصاد ايران كشيده‌شده و دولتي‌ها در پاسخ به نگراني‌هاي اكبرهاشمي‌رفسنجاني، ‌محمدباقر قاليباف و ديگر مسوولان سابق اقتصاد و كارشناسان مستقل اقتصادي قلم‌فرسايي مي‌كنند،‌ قيمت نفت نزولي كم‌سابقه را آغاز كرده‌است. اگر دولت نهم آسوده خاطر از قيمت‌هاي بالاي يك‌صد دلار نفت در ماه‌هاي گذشته طرح‌هاي مختلف مي‌تراشيد و تنظيم بازار را با واردات بي‌سابقه محصولات نهايي سامان مي‌داد حال بايد فكري به حال روزگاري كند كه قيمت نفت كمتر از اعداد و ارقام قبلي باشد. البته مسوولان دولتي اقتصاد ايران بر اين باورند كه بحران‌هاي مالي اثري بر اقتصاد ايران نخواهد داشت، ‌شايد آنها هم باور نمي‌كنند كه قيمت نفت پس از دوران طلايي و افسانه‌اي بشكه‌اي يك‌صد دلار باز هم روزگار 50 دلاري را تجربه كند. نشانه‌هاي اين ناباوري را مي‌توان در مصرف كم‌سابقه درآمدهاي ارزي در سه سال گذشته و تهي‌شدن حساب‌ذخيره ارزي از مازاد درآمدها مشاهده‌كرد، ‌به طوري‌كه محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس و از حاميان بانفوذ دولت در مجلس تلويحا با انتقاد از عملكرد دولت در مصرف بي‌حد و اندازه درآمدهاي نفتي مي‌گويد روز مبادا رسيده اما دلاري باقي نيست. شايد دولتمردان دولت نهم به تلاش‌هاي اعضاي اوپك براي توقف روند نزول قيمت نفت دلخوش هستند، تلاشي كه با كاهش 5/1 ميليون بشكه‌اي سقف توليد اوپك تاكنون به جايي نرسيده‌است و حتي كاهش 5/1 ميليون بشكه‌اي هم دردي از بازار نفت دوا نكرده‌است.

روز از نو
ديروز دبيرخانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نيز با انتشار گزارشي جديد، از تداوم كاهش قيمت سبد نفتي اين سازمان پس از برگزاري نشست اضطراري روز جمعه خبر داد. دبيرخانه‌ اوپك در اين گزارش اعلام كرد كه سبد نفتي اوپك ـ متشكل از 13 نوع نفت‌ خام ـ در آخرين روز مورد بررسي به 57 دلار و 57 سنت رسيده كه در مقايسه با دوره گذشته دو دلار و 70 سنت كاهش داشته است. اين درحالي است كه در ماه‌هاي گذشته قيمت سبد نفتي اوپك تا مرز 97 دلار نيز افزايش يافته بود، ولي از آن زمان اين شاخص در مسير سقوط قرار گرفته و در شرايط فعلي در پايين‌ترين سطح خود در بيش از يك‌سال اخير قرار گرفته ‌است. درهمين حال، بازار جهاني نفت نيز شاهد تداوم سقوط قيمت‌ها بوده و هربشكه نفت‌خام وست تگزاس با سقوط به زير 63 دلار در پايين‌ترين سطوح 17 ماه اخير قرار گرفت.
عرضه كمتر با اميد بيشتر
با اينكه سياست كاهش تقاضاي نفت توسط اوپك نتوانسته بازار نفت را كنترل كند و نتيجه عكس داشته،‌ اما اوپكي‌ها همچنان نسبت به اتخاذ سياست كاهش عرضه براي كنترل بازار اصرار دارند. به گزارش خبرگزاري دوجونز، عبدالله البدري، دبيركل اوپك از احتمال برگزاري نشست جديد اوپك پيش از نشست 27 آذر و كاهش مجدد توليد اين سازمان خبر داد و كاهش دوباره توليد خبر داد. دبيركل اوپك گفت: اگر روند نزولي قيمت نفت ادامه يابد امكان دارد سازمان كشورهاي صادركننده نفت مجددا توليد خود را كاهش دهد. عبدالله البدري گفت: چنانچه بحران ديگري پديد آيد ممكن است نشست جديدي قبل از نشست ماه دسامبر برگزار شود. وي افزود:«اگر بازار نفت تا نشست بعدي ثبات نيابد ما از كاهش جديد توليد خود امتناع نخواهيم كرد». بر اساس اين گزارش اوپك در نشست جمعه گذشته 5/1 ميليون بشكه در روز از توليد خود كاست تا بدين وسيله بتواند ثبات را در بازار نفت برقرار كند. در عين حال از آن روز تا كنون قيمت نفت بيش از شش دلار كاهش داشته است. به عقيده كارشناسان با توجه به آثار رواني ناشي از بروز ركود اقتصادي جهان اوپك در نشست جمعه مي‌بايست تصميمي را اتخاذ مي‌كرد كه بتواند اين جو را بشكند. به نظر اين افراد كاهش سه ميليون بشكه‌اي توليد اوپك مي‌توانست اين اثر را داشته باشد. البدري به اين موضوع اشاره كرد كه قيمت نفت سبد اوپك به 57 دلار و 57 سنت رسيده كه اين قيمت نصف قيمتي است كه در تابستان گذشته براي سبد نفتي اوپك به ثبت رسيده‌ بود. پيش از البدري، نماينده ايران در اوپك نيز از احتمال كاهش مجدد توليد نفت اين سازمان خبر داده‌ بود. محمدعلي خطيبي- نماينده ايران در هيات عامل اوپك ـ عنوان كرد اين امكان وجود دارد كه سازمان اوپك به‌دليل وضعيت بازار، تصميم به كاهش مجدد توليد نفت بگيرد. خطيبي تاكيد كرد در نشست بعدي سازمان كشورهاي صادركننده نفت كه در ماه دسامبر در الجزاير برگزار مي‌شود، كاهش مجدد توليد اوپك مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
تعادل با نفت 86 دلاري
در ميانه كشمكش اوپكي‌ها براي توقف روند نزولي قيمت نفت و خوشحالي مسوولان ايراني از وقوع بحران مالي در مغرب‌زمين،‌رويترز گزارشي را به نقل ازموسسه مشاوره مالي PFC انرژي منتشر كرده كه بر اساس آن قيمت نفتي كه اعضاي اوپك براي رتق و فتق امور خود به آن نيازمندند در آن اعلام شده است. بر اساس اين گزارش، ايران براي ايجاد توازن در وضعيت اقتصادي خود به ميانگين قيمت نفت 86 دلاري براي سال آينده احتياج دارد. به گزارش خبرگزاري رويترز، كاهش 60 درصدي قيمت نفت از زمان ثبت ركوردهاي بي‌سابقه 147 دلاري تاكنون اثرات گوناگوني را بر اعضاي مختلف سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) گذاشته است. براساس گزارشي كه توسط موسسه مشاوره مالي PFC انرژي منتشر شده ‌است، درحالي كه برخي از اعضاي اين سازمان مانند عربستان سعودي حتي با وجود قيمت‌هاي نسبتا پايين هر بشكه نفت هم مي‌توانند به رشد اقتصادي خود ادامه دهند و به‌نوعي مي‌توانند به ذخاير ارزي خود كه در زمان افزايش قيمت نفت جمع‌آوري كرده‌اند تكيه كنند، برخي كشورها ازجمله ونزوئلا به قيمت‌هاي بسيار بالاتري براي پيشبرد روند اقتصادي خود احتياج دارند. براساس اين گزارش، ايران نيز براي سال 2009 به ميانگين قيمت نفتي معادل 86 دلار و 33 سنت نياز دارد و اين درحالي است كه اين شاخص براي سال 2008 كه در حال به پايان رسيدن است، مي‌تواند معادل 57 دلار و 32 سنت باشد. آنچه در زير مي‌آيد برآوردهايي است كه اعضاي اوپك به چه قيمت نفتي نياز دارند كه در سال 2009 حساب‌هاي خارجي خود را به توازن برسانند: ونزوئلا به نفتي معادل 99 دلار نياز دارد، ايران 86 دلار، عربستان و كويت 50 دلار، امارات 40 دلار، الجزاير 17 دلار و قطر 10 دلار. اين گزارش تاحدودي دلايل موضع‌گيري‌هاي نرم‌تر برخي كشورهاي عربي و مخالفت آنها با كاهش توليد اوپك براي جلوگيري از تداوم سقوط قيمت نفت را نشان مي‌دهد. قيمت نفت از زمان ثبت ركوردهاي بي‌سابقه 147 دلاري در ماه جولاي تاكنون بيش از 80 دلار سقوط كرده و اين درحالي است كه با وجود كاهش توليد اوپك در روز جمعه، بازارهاي جهاني نفت همچنان شاهد كاهش قيمت‌ها تا سطح 62 دلار بوده‌اند. اما هيچكدام از اين اتفاقات باعث نمي‌شود تا غلامحسين نوذري وزير نفت ايران نگويد تا چهار سال ديگر هم نگران بحران مالي دنيا نيستيم و احمدي‌نژاد آسوده‌خاطر در پاسخ به عدد مانده حساب ذخيره ارزي به مردم نگويد آنقدر دلار داريم كه تا دو سه سال ديگر كشور را اداره كنيم.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن