تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821185749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبديل محوطه ارك جديد عليشاه تبريز به پارك يك فصل كاري زمان نياز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تبديل محوطه ارك جديد عليشاه تبريز به پارك يك فصل كاري زمان نياز دارد
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي ، تبديل محوطه تاريخي ارك عليشاه تبريز به پارك را نيازمند زماني معادل يك فصل كاري دانست.


" محمد اشرف نيا" روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: خوشبختانه بخش اعظم مغازه هاي موجود در اطراف اين محوطه تاريخي فرهنگي توسط بنياد مصلاي امام (ره ) تبريز تملك شده است.
وي با بيان اين مطلب كه روند تبديل محوطه ارك عليشاه تبريز به پارك از سرعت خوبي برخوردار است ، افزود: اگر حدود 30 مغازه باقي مانده در ضلع شمالي اين بناي تاريخي نيز تملك شود ، عمليات اجرايي ساخت پارك در آن آغاز مي شود.
وي اظهار داشت: طرح تبديل محوطه بناي تاريخي ارك عليشاه به پارك در كميسيون ماده پنج به تصويب رسيده و علاوه برآن نقشه محوطه سازي آن نيز توسط يك شركت مشاوره معتبر تهيه شده است.
" اشرف نيا " اضافه كرد: بر اساس طرح مزبور ، تمامي محوطه بناي تاريخي و رفيع ارك تبريز به استثناي محدوده مصلاي زيباي آن كاربري تفريحي فرهنگي پيدا مي كند.
وي يادآور شد: در ساخت پارك ارك عليشاه از نرده استفاده نخواهد شد و تمام محوطه به صورت فضاي سبز براي استفاده شهروندان ونيزبهره گيري گردشگران از جاذبه تاريخي موجود در آن آماده مي شود.
مسجد ارك عليشاه در مركز شهر تبريز از جمله جاذبه هاي گردشگري زيباي اين كلان شهر است كه مرمت آن در دو دهه گذشته به دليل مسايل حاشيه اي ، پيشرفتي نداشته است.
در محوطه مسجد ارك عليشاه،آثار تاريخي ارزشمندي چون مدرسه نجات به عنوان يكي از اولين مدارس كشور و سالن تئاتر كم نظيري قرار داشت كه در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي براي ساخت مصلاي امام (ره ) تبريز تخريب شد.
در سال هاي اخير مصلاي زيبايي با گنجايش حدود 25 هزار نفر نمازگزار با استفاده از معماري اسلامي در بخشي از محوطه بناي تاريخي ارك عليشاه ساخته شد.
مسجد تاج الدين عليشاه معروف به ارك تبريز در فاصله سال هاي 716 تا 724 هجري - قمري به وسيله تاج الدين عليشاه وزير الجايتو و ابوسعيد بهادرخان آخرين حكمران ايلخاني ساخته شد.
قسمت جنوبي اين بناي رفيع داراي طاق بزرگي بوده است كه ظاهرا به دليل فرونشستن پي و تعجيل در اتمام ساخت آن ، شكسته و فرو ريخته است.
قسمتي كه اكنون در وسط سه دويار بلند شرقي ، جنوبي و غربي به شكل ايوان چشم مي خورد، قسمت مسقف مسجد عليشاه بوده است.
براساس نوشته هاي مورخان ، ايوان مسجد تاج الدين عليشاه از ايوان طاق كسري ، بزرگ تر است.
قسمت اعظم مصالح ساختماني فرو ريخته بناي رفيع ارك عليشاه در زمان هاي مختلف به ويژه هنگام بناي قلعه ربع رشيدي در زمان صفويه و نيز قاجاريه به عنوان انبار غلات و مهمات مورد استفاده قرار گرفته است.
مسجد تاج الدين عليشاه در زمان ساخت ، مسجد جامع شهر و مزين به كاشي، ازاره سنگي، ستون مرمري و كتيبه و گچبري بوده و بعدها رو به ويراني گذاشته و متروك شده است.
در دوران قاجاريه ، صحن و محل زاويه و مدرسه عليشاه تبديل به انبار غله و مخزن مهمات قشون شده ، حصاري دور آن كشيده شده و به نام ارك مشهور شده است.
در بلواهاي تبريز و انقلاب مشروطيت هم ، بناهاي اطراف ارك مخزن مهمات قشون دولتي بوده و يكي از سنگرهاي مسلط لشكريان دولتي بر شهر محسوب مي شد كه به دست مشروطه خواهان برافتاد.
در حوادث بعدي نيز تبريز چند باراز فراز ارك گلوله باران شده و در اوايل حكومت رضاشاه مستبد با نام " باغ ملي " به صورت گردشگاه عموم درآمد.
ك/3 518/ 586/546 شماره 093 ساعت 10:21 تمام
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن