تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820772416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين بزرگداشت قيصر امين‌پور؛قيصر حافظ ‌وار شعر مي‌گفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نخستين بزرگداشت قيصر امين‌پور؛قيصر حافظ ‌وار شعر مي‌گفت
شاعران و اهالي ادب و هنر در خانه شاعران ايران جمع شدند تا به مناسبت نخستين سالگرد درگذشت قيصر امين‌پور ياد و خاطره او را زنده بدارند.

به گزارش خبرگزاري مهر، اين مراسم با تلاوت آيات قرآن كريم آغاز شد و پس از آن سهيل محمودي مجري برنامه گفت: شب‌ها و روزهاي متمادي سپري شد و به خوبي معلوم است كه جاي قيصر در ميان ما خالي است. در اين يكسال هيچكس براي زنده نگه داشتن نام و ياد اين شاعر كوتاهي نكرد و زنده نگه داشتن نام قيصر، زنده نگه داشتن ادبيات فارسي است.

قيصر حافظ وار شعر مي‌گفت

محمدكاظم كاظمي شاعر و نويسنده افغانستاني گفت: قيصر شخصيتي جامع و كامل داشت و با رفتنش سه دهه شعر فارسي داغدار شد. شاعران بسياري از جمله همنسلان و شاعران جوان از شعر قيصر تاثير پذيرفته‌اند.

وي با بيان اينكه شعر قيصر نظر همه علاقمندان به شعر را جلب كرده گفت: همواره شعر برخي از شاعران براي گروهي خاص جذابيت دارد و محبيويت آنها مقطعي است. اگر سري به تاريخ ادبيات بزنيم با نام‌هاي متعدد روبرو مي‌شويم كه امروز ديگر نامي از آنها نيست.

اين شاعر و پژوهشگر ادامه داد: در دوره سعدي بحث‌هاي متعددي بوده كه كداميك از اين سه تن سعدي، مجد همگر و امامي بهتر بودند، حتي اين موضوع در ديوان شعر اين شاعران نيز راه پيدا مي‌كند و همه نيز بر اين باورند كه شعر مجد همگر بهتر است، اما تاريخ چيزي ديگر مي‌گويد.

وي با اشاره به ويژگي سبك شاعران گفت: ويژگي‌هاي سبكي متعدد موجب مي‌شود يك شعر در ميان گروهي خاص با اقبال مواجه شود و با كمرنگ شدن اين ويژگي‌ها در طول تاريخ از محبوبيت اين شاعران كاسته مي شود.

وي حافظ را يكي از شاعران برجسته كه شعرش همواره مورد توجه بوده خواند و گفت: شعر حافظ نمونه واقعي ايجاز، ايهام و طنز و... است. از اين رو در همه دوره‌هاي ادبي از اعتباري به يك اندازه برخوردار بوده و شعر قيصر نيز چنين مسيري را پيش گرفت.

كاظمي با اشاره به متنوع بودن مجموعه شعرهاي قيصر گفت: در مجموعه شعرهاي قيصر، شعرهايي درباره دفاع مقدس، عشق به ميهن و رهبر و انعكاس مسائل اجتماعي به چشم مي‌خورد، بيشتر مخاطبان آنچه را از شعر مي‌خواهند در شعر قيصر يافته‌اند و اين دليل محبوبيت شعر اوست.

وي ادامه داد: شعر قيصر از نظر بكارگيري آرايه‌هاي ادبي، تخيل، زبان‌آوري و مضمون در حد اعلاي خود است. به تعبير نيما شعر قيصر رودخانه‌اي است كه از هر جاي آن مي‌توان آب برداشت.

شاعرمجموعه "پياده آمده بودم" با بيان اين مطلب كه درشعر قيصر هيچ ويژگي برجسته نيست گفت: به تعبيري او از همه امكانات شعر فارسي به قدر نياز بهره برده، همه ما شاگردان معنوي قيصر هستيم و تاثير او را بر شعر خود نبايد انكار كنيم.

كاظمي در پايان گفت: قيصر امين‌پور را شاعري صاحب‌سبك نمي‌دانم اما به گمان من او توانسته ويژگي‌هاي شعر فارسي را در آثار خود دروني كند و دو اصل جامعيت و تعادل را در شعرش نمود بخشد.

مشفق: قيصر از بازماندگان معرفت و شفقت بود

"مشفق كاشاني" با بيان اين مطلب كه نقش "قيصر" از لوح دل ما محو نخواهد شد، گفت:سروده ها و شخصيت قيصر همه مبين روح بزرگ اوست. او يكي از بازماندگان معرفت و شفقت بود كه از دانش والايي برخوردار بود و سراپا عشق و اخلاص بود و حرص و حسد در وجود او جايگاهي نداشت.

اين شاعرافزود: "قيصر"از نابه ساماني دنيا رنج مي كشيد و مرگ براي او موهبتي بود كه او را به محبوب رساند و در ادامه شعري را براي حاضران خواند.

كاخي: شعر قيصربه اوج كمال رسيده

"مرتضي كاخي" ديگر سخنران اين مراسم گفت: پيش از آنكه "قيصر" را از نزديك ببينم، آثارش را خوانده بودم و چند بار هم سعي كردم، او را ببينم اما هربار نشد، يك روزاستاد "شفيعي كدكني" به من زنگ زدوگفت: "قيصر تصادف كرده و دربيمارستان بستري است به ديدارش برو"، من هم رفتم، آنجا بود كه براي اولين بار قيصر را ديدم و دوستي عميقي بين ما شكل گرفت.

منتقد آثار"اخوان"ادامه داد: پس از آن هربار كه قرار بود كه جلسه اي به مناسبت انتشار كتاب هاي قيصر برگزار شود، به پيشنهاد "قيصر" از من هم به عنوان سخنران دعوت مي شد.

"كاخي" با بيان اين مطلب كه شعر "قيصر" به نقطه اوج و كمال رسيده است، گفت:قيصرهم تحصيلات آكادميك و هم قريحه خوبي داشت. او در شعر به زبان خاص خودش رسيده بود و شعرش از ديگران متمايز است.

وي ادامه داد: قيصر، انسان زلال و بي شائبه اي بود و دوستدار و حامي مظلومان بود در نجابت چيزي كم وكسر نداشت و ميان خير و زيبايي كه به ظاهر با هم متضاد هستند، رابطه اي برقرار كرده بود كه نمونه اش را نديدم. او هيچ گاه از سرانجام بشر، عبوس و بد ياد نمي كند و هربار كه او از سرانجام بشر مي گويد، گويي در باغ سرسبز و پر درختي قدم مي زني.

كاخي افزود:" قيصر"،عاشق زيبايي بود و معتقد بود اگر زيبايي را انكار كند، منكر خدا شده است.اين موضوع به خوبي در شعرش نيز انعكاس پيدا كرده است.

در ادامه ناصر فيض گفت: "قيصر امين پو"ر در شعرش به شاخص ترن تعريف طنز رسيده است. او شخصيت شيرين و دل نشيني داشت و در بيشتر شعر هاي او ردپاي طنز به چشم مي خورد، او حتي حسرت هايي كه در دلش مانده را به زبان طنز بيان مي كند.

اين شاعر طنزپرداز ادامه داد: قيصر هرگز در شعرش در پي طنازيبنود او بيشتر قصد داشت ،انديشه اش تاثير گذار باشد. او با شعرش زندگي مي كرد وطنز درشعراز نوع سالم ترين و بي آلايش ترين بود،پس ازآن شعر طنزي به نام نان هنر براي حاضران خواند.

افشين اعلا: قيصرپيرمراد بود

پس از آن "افشين اعلاء" گفت" در زندگي به مادرم و "قيصر" تعلق خاطر بسياري داشتم، "قيصر" پس از مادرم اولين كسي بود كه دست مرا در شعر و عشق گرفت.

وي افزود: زماني كه "قيصر" را پيدا كردم احساس كردم كه با "حافظ" مجسم، روبرو شدم ، بسياري در سنين پيري به مقام مرادي و استادي مي رسند، اما قيصر از همان جواني پير مراد بود.

عمو زاده خليلي: اندوه با وجود قيصر آميخته بود

"فريدون عموزاده خليلي"_ دوست ديرينه "قيصر"از سابقه دوستي 10 ساله اش گفت و ادامه داد:در مورد "قيصر" صحبت كردن نياز به تامل بسيار دارد، من خاطرات بسياري با قيصر دارم كه اگر بخواهم درباره او حرف بزنم، زير بار اين غم و دوري خم مي شوم.

وي افزود: من و "قيصر" 10 سال با هم، هم اتاق بوديم؛ در دوره دانشجويي در خوابگاه، در اتاق بالاي كارگاه قصه حوزه هنري و در سروش، اما در هيچ ازيك از اين لحظلات خاطره بدي از او ندارم.

"عموزاده خليلي" با بيان اين مطلب كه اندوه با وجود "قيصر" آميخته بود، گفت :اما با اين همه تنها يك بارگريه او را ديدم، آن هم زماني بود كه روي تخت اش دراز كشيده بود و داشت منظومه "ظهر روز دهم" را مي خواند ، تااينكه به سطري رسيد كه "وبا شمشير بلندش كربلا را شخم مي زد" اينجا بود كه بغض اش تركيد، اما آن يكبارهم گريه خود را سريع پنهان كرد.

"بهروز ياسمي" بازارعاشقي تعطيل است

"بهروز ياسمي" با بيان اين مطلب كه بدون عشق زندگي معنا ندارد، گفت: دريك سالي كه قيصر نيست، بازارعشق وعاشقي تعطيل است و در ادامه شعري را براي قيصر خواند.

"فاطمه راكعي" ديگر سخنران اين مراسم گفت: تنها كاري كه درباره قيصر مي توانيم، بكنيم اين است كه راهش را ادامه بدهيم، اما اين كار هم بسيار دشوار است.

وي در ادامه به ذكر خاطراتي از "قيصر" پرداخت و گفت: يك روز "قيصر" به دليل بيماري كه داشت ديرتربه خانه شاعران آمد از او چيزي نپرسيدم كه ناراحت شود، دقايقي نگذشته بود كه پسر جواني از يكي از شهرستان زنگ زد و خواست كه "قيصر" درباره مصرعي از "حافظ" براي او توضيح دهد، من اصرار كردم كه اين كار را من بسپارد، اما او قبول نكرد و با حال بدش، نيم ساعت درباره اين مصراع توضيح داد.

محمودي: مهرباني تو كار دست ما مي داد

"سهيل محمودي" با اشاره به طرح مقوله بحران مخاطب در مطبوعات گفت: با استقبالي كه از آثارقيصر مي شود، معلوم مي شود كه بحران مخاطب آنچنان هم مقوله پيچيده اي نيست. شاعر واقعي در جايگاه اصلي خود مي ايستد و مخاطب جدي به سوي او اقبال نشان خواهد داد.

وي افزود: قيصر امين پور خيلي راحت توانست با نسل هاي مختلف ارتباط برقرار كند، او هم دانشجو و هم استاد برجسته زبان و ادبيات فارسي بود و پايان نامه اش با عنوان "سنت و نوآوري در شعر فارسي" يكي از بهترين پايان نامه هايي بود كه در دانشگاه تهران دفاع شد.

سهيل محمودي ادامه داد: قيصر در روزهاي كه مسوليت صفحات شعرسروش را داشتيم، اصرار مي كرد كه خيلي زود به شعري كه براي انتشار به دفتر نشريه ارسال شده بود، نمره منفي ندهيم و هربار كه جمع 4 نفره ما براي بررسي شعر ها جمع مي شد، قيصرهر شعري كه به آن نمره منفي مي داديم، را مي گرفت و به قول خودش دستي به روي آن مي كشيد و براي چاپ در سروش مي داد در چنين شرايطي "حسن حسيني" هم به شوخي مي گفت قيصر مهرباني تو كار دست ما مي دهد.

در ادامه مراسم تعدادي از شاعران دفتر شعر جوان درباره خاطرات خود با "قيصرامين پور" سخن گفتند. "راضيه بهرامي" يكي از شاعران دفتر شعر جوان گفت: قيصر در كارهايش هميشه جدي و كوشا بود او حتي در روز هاي بيماري، حاضر نبود كاري كه به او سپرده شده بود با عيب و ايراد انجام شود، اگر همه ما اين روحيه را داشتيم، هرگز درباره او بسياري از حرف نوشته و گفته نمي شد.
پس از آن مريم رزاقي گفت:قيصر باباي شعر بسيار از جوان ها از جمله من است. او هرگز ما را از بيان نظرات اش درباره شعرمان محروم نمي كرد.

وي با اشاره به خاطره نخستين ديدارش با قيصر گفت: سال 73 و در يكي از دوره هاي شعر جوان بود كه قيصر برايم پيغام گذاشته بود كه بروم و شعر تازه ام را برايش بخوانم، من آخرين غزل ام را برايش خواندم و او پيشنهاد داد كه يكي از بيت ها را تغير بدهم، پس از آن دوباره خواست تا شعرم را برايش بخوانم،من دوباره شعر را به شكل قبلي خواندم واو بدون ناراحتي گفت، شما حق داري، شعر خودت است و خودت بايد درباره اش تصميم بگيري.

در ادامه "سيد صابر موسوي" يكي از شاگردان قيصر به ذكر خاطراتي از قيصر پرداخت و گفت: من همواره با جمعي از دوستانم به ديدار قيصر مي رفتيم و شعر مي خوانديم، در آخرين هفته حيات قيصر او به من زنگ زد و خواست كه با بچه ها به ديدارش برويم و شعر بخوانيم من اين قرار را به زمان بهبود وي موكول كردم، اما هرگز چنين نشد و اين حسرت همواره با من است.

"حسام الدين سراج" نيز به اجراي قطعاتي از حافظ ، قيصر امين پور و فاطمه سالاروند پرداخت. در اين اجرا ،"مير جلالي" با "تار" و "داوود ورزيده" با "ني" سراج را همراهي كردند.

در بخش ديگر مراسم "حسين يوسف زماني"- ويولنيست و از دوستان صميمي قيصر نيز به اجراي برنامه پرداخت. در بخش پاياني نيز فيلم مستندي كه درباره قيصرساخته شده بود پخش شد.

در اين مراسم ساعد باقري، احمد مسجد جامعي، هادي خانيكي ،حميد عجمي، علي موسوي گرمارودي، سيد عباس سجادي، طاهره ايبد، حسن زاده مدير انتشارات مرواريد، شهرام شفيعي، محمد رضا عبدالمكيان و جمعي از اهالي هنر و ادب حضور داشتند.

همچنين به مناسبت نخستين سالگرد "قيصرامين پور" مجموعه اي از سوگ سروده ها براي اين شاعر به همت خانه شاعران منتشر شد. انتشار دو نرم افزار صوتي با صدا و شعر قيصر نيز از ديگر كارهايي بود كه به همت خانه شاعران به همين مناسبت انجام شده است.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن