تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812583425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردن هم براي تهراني‌ها دردسر شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: مردن هم براي تهراني‌ها دردسر شد
قطعه يك، رديف يك، شماره يك بهشت زهرا
آيا تا به حال با خود انديشيده ايد كه نخستين فردي كه در بهشت زهرا به خاك سپرده شد، چه كسي بود و به عبارتي در «قطعه يك، رديف يك، شماره يك» چه كسي مدفون است.

فعاليت گورستان بهشت زهرا به طور رسمي از سال 1349 شمسي آغاز و نخستين كسي كه در آنجا به خاك سپرده شد «محمد تقي خيابان» نام داشت كه در تاريخ سوم مرداد ماه سال 1349، قطعه يك، رديف يك، شماره يك را به خود اختصاص داد و اين شايد «رندترين و سر راست ترين» آدرس در بهشت زهرا باشد!

البته در آن زمان كسي پيش بيني نمي‌كرد كه تهران علاوه بر زمين 500 هكتاري بهشت زهرا، به چهار قبرستان ديگر نياز پيدا كند و يا روزي از روزها خبر تكميل ظرفيت آن تيتر روزنامه‌ها شود.

گورستان بهشت زهرا تنها گورستان تهران نيست، بلكه در تاريخ 200 ساله پايتختي اين شهر، بيش از صدها گورستان به ثبت رسيده است كه برخي از معروفترين آنها عبارتند از مسگرآباد، ابن بابويه، ظهيرالدوله، باغ طوطي، خاوران، امامزاده عبدالله (ع)، امامزاده اسماعيل (ع)، آستان حضرت عبدالعظيم (ع) و امامزاده صالح (ع).

ظرفيت سازي براي 50 هزار مرحوم در سال

طبق آخرين آمار ارائه شده از سوي شهرداري تهران، در حال حاضر روزانه حدود 200 متوفي در بهشت زهراي تهران به خاك سپرده مي‌شوند كه اين آمار در سال به بيش از 50 هزار مرحوم مي‌رسد و اجراي 50 هزار مراسم تدفين، نيازمند ظرفيت سازي خاصي است كه در سال‌هاي اخير از سوي برخي مسئولان كم اهميت پنداشته شده است.

مسئولان بهشت زهرا از سال‌ها پيش با اعلام هشدارهاي پي در پي درباره رو به اتمام بودن ظرفيت دفن در گورستان تهران به ضرورت توسعه 160 هكتار از اراضي شرقي بهشت زهرا اشاره كرده اند، اما اين مهم نه تنها از سوي مديران شهري جدي گرفته نشد، بلكه مسئولان باقرشهر نيز بارها جلوي اين توسعه اراضي را سد كرده اند؛ اين در حالي است كه شوراي اسلامي شهر تهران در سال 1374 به توسعه و افزايش اراضي بهشت زهرا راي داد.

مهندس مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در اين باره به خبرنگار اجتماعي «شبكه خبر دانشجو»، گفت: علاوه بر زمين‌هاي متعلق به بهشت زهرا، مكان‌هايي را در اطراف باقرشهر، كهريزك و شهر ري براي احداث گورستان در نظر گرفته ايم كه متاسفانه با مخالفت شديد مسئولان و شوراهاي شهر آنها مواجه شد و ما دلايل اين مخالفت‌ها را از طريق مراجع قانوني پيگيري خواهيم كرد.

مسئولان شوراي شهر و شهرداري و اهالي باقرشهر از همان ابتدا اعلام كردند كه از ساخت و ساز و گسترش گورستان در نزديكي اين منطقه جلوگيري مي‌كنند.

اهالي باقرشهر نيز با ارسال اعتراض نامه اي به شوراي شهر و شهرداري تهران اعلام كردند: 20 سال است كه تمام معضلات پايتخت به جنوب تهران منتقل مي‌شود و از سوي ديگر 40 سال است كه ميزبان مردگان تهراني‌ها بوديم، اما ديگر اجازه توسعه اراضي اين گورستان را در محدوده باقرشهر نخواهيم داد.

تا كنون چندين مجوز از سوي شوراي شهر تهران براي احداث گورستان و گسترش بهشت زهرا صادر شده است، اما هر كدام به علت ‌هاي مختلف از جمله اعتراض مسئولان آن شهرها به سرانجام نرسيده است.

تلو هم راه به جايي نبرد

مهمترين و شايد تنها گزينه اي كه قرار بود از آن براي احداث گورستان جديد تهران استفاده شود نيز با مخالفت شديد سازمان محميط زيست استان تهران مواجه شد.

داريوش گل عليزاده، معاون محيط زيست انساني اداره كل محيط زيست استان تهران در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد: تلو در افق 1404 شهر پرديس قرار دارد و احداث اين گورستان در نزديكي شهر جديد پرديس موجب ايجاد بار ترافيكي سنگين در منطقه مي‌شود.

وي مي‌افزايد: منطقه تلو بر روي گسل قرار دارد و با تخريب گسل، آب غسالخانه گورستان به طور مستقيم وارد آب جاجرود كه منبع آب شرب شرق تهران است، مي‌شود.

گل عليزاده مي‌گويد: در طرح جامع تهران نيز فقط به موضوع احداث گورستان در شرق اشاره شده و اسمي از تلو به ميان نيامده است.

معاون محيط زيست انساني اداره كل محيط زيست استان تهران با اشاره به بررسي گزينه‌هاي پيشنهادي جديد براي احداث گورستان اظهار داشته است: منطقه خاوران در جنوب شرق تهران از موقعيت بهتر و مناسب تري برخوردار است.

وي با بيان اينكه خاوران حساسيت‌هاي منطقه تلو را ندارد، مي‌افزايد: اگر شهرداري تهران درباره ساخت گورستان در منطقه خاوران اقدام كند، سازمان محيط زيست نيز مجوز آن را سريعاً صادر مي‌كند؛ البته در اين باره ابتدا بايد سازمان بهشت زهرا پيشقدم شود.

به گفته گل عليزاده هم اكنون دولت 50 هكتار از اراضي شرق تهران را به ساخت گورستان اختصاص داده است و گزينه‌هايي همچون شمال شرق، غرب و جاده خاوران در جنوب شرقي تهران گزينه‌هاي مناسبي براي ساخت گورستان در پايتخت هستند./انتهاي پيام/
 پنجشنبه 2 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن