واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: فياض:بهائيت و وهابيت نمونههاي روشنفكري ديني وي در پايان شريعتي و جلال آل احمد را از نمونه افراد موفق در حوزه روشنفكري مذهبي در ايران دانست. استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه در ايران روشنفكر ديني وجود ندارد، تصريح كرد: بهائيت و وهابيت بهترين نمونههاي روشنفكري ديني هستند و از اين دو بالاتر نداريم. به گزارش فارس ابراهيم فياض استاد دانشگاه تهران در همايش روشنفكري ديني كه از سوي كانون انديشه جوان بعد از ظهر امروز يكشنبه در دانشگاه امير كبير برگزار شد، طي سخناني با موضوع تمايز روشنفكري ديني با روشنفكري مذهبي، با بيان اينكه روشنفكري از يهوديسم عليه مسيحيت برميآيد و نقد آن را بر عهده ميگيرد، روشنفكري را مفهومي غيرديني دانست و افزود: روشنفكري متفاوت از روشنگري است، هر چند خود روشنفكري نتيجه روشنگري با فاصله 300 سال است، بدين معني كه روشنگري چندين اومانيسم را طي كرده و به روشنفكري رسيده است. فياض با بيان اينكه يا بايد روشنفكري را قبول كنيم و يا خدا را، اظهار داشت: اگر روشنفكري و بخصوص روشنفكري ديني را قبول كنيم، به شدت از مرز خدا دور ميشويم چون روشنفكري ديني از روشنفكري غيرديني بدتر و افراطيتر است. استا دانشگاه تهران افزود: روشنفكر ديني ميخواهد جاي خدا بنشيند و دينساز باشد، ولي ما در طول تاريخ نديدهايم كه كسي روشنفكر ديني باشد و خود را خدا نداند. فياض بهائيت را بزرگترين نمونه روشنفكري ديني عنوان كرد و گفت: اولين قدم در روشنفكري ديني، نفي نظريه انسان كامل، نفي پيامبر و نفي واسطه وحي است و تنها چيزي كه يك روشنفكر قبول دارد، خدا است كه آن را هم در نهايت تجلي يافته در خود ميداند. وي در خصوص روشنفكري در ايران با بيان اينكه من اصلاً روشنفكر ديني در ايران نميبينم، تصريح كرد: روشنفكري در ايران مقلد يك فرقه فكري از غرب است و همانند ماكت عمل ميكند. استاد دانشگاه تهران با اشاره به اينكه به اصطلاح روشنفكران ديني در ايران از بهائيت و وهابيت هم عقبتر هستند خاطرنشان ساخت: روشنفكر ديني بالاتر از بهائيت در ايران نداريم. وي افزود: بهترين پروتستانتيزم اسلامي همين بهائيت است، چرا كه تفسيري يهودي از اسلام و شيعه است و مركز آن نيز در اسرائيل قرار دارد. فياض وهابيت را بزرگترين جريان روشنفكري اهل سنت عنوان كرد و افزود: دولتهايي كه وهابيت را پرورش دادهاند نيز خود دولتهاي مدرنيسم جهان عرب هستند. استاد دانشگاه تهران در توضيح اينكه در ايران روشنفكر ديني وجود ندارد اضافه كرد: هيچ كدام از كساني كه روشنفكر ديني ناميده ميشوند همانند لوتر نيستند كه آشنايي با دين داشته باشند، بلكه آنها آنچه در روشنفكري ديني خود مطرح ميكنند، بر اساس مشاهده يك سري سنتها است و به جهت آنكه مطالعه ديني هم ندارند همان را كه در جامعه ميبينند مبنا قرار داده و آن را به نقد ميكشند و از اين روي آنان روشنفكر مذهبي هستند نه روشنفكر ديني. فياض اضافه كرد: روشنفكر ديني آن است كه بر اساس شاخصهاي موجود و آنچه در كتابهاي ديني موجود است به نقد بپردازد، لذا آنچه به اصطلاح روشنفكران ديني انجام ميدهند، بسيار ابتدايي است. وي در پايان شريعتي و جلال آل احمد را از نمونه افراد موفق در حوزه روشنفكري مذهبي در ايران دانست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]