واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست «عصر جمعه» در كانون منتقدان؛ زنديحقيقي: به دنبال شكستن تابوهاي اجتماعي در «عصر جمعه» نبودم
خبرگزاري فارس: مونا زنديحقيقي كارگردان«عصر جمعه» در نشست نقد وبررسي اين فيلم گفت: درست است كه فيلم در خصوص يكي از تابوهاي اجتماعي است اما اصلا به دنبال شكستن تابوها در اين فيلم نبودم.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري فارس، نشست نقد و بررسي فيلم «عصر جمعه» به كارگرداني مونا زنديحقيقي پس از پايان نمايش اين فيلم در سالن اجتماعات خانهسينما با حضور اين كارگردان، رويا نونهالي و مهرداد صديقيان و منصور ضابطيان به عنوان مجري برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، زندي حقيقي در ابتداي اين نشست با تشكر از انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي گفت: بسيار خوشحالم كه بعد از تقريبا يكسال كه خودم هم فيلم را نديده بودم شرايطي پيش آمد كه فيلم ديده شود و به همين دليل از انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي كه فعاليت دوباره كانون فيلم را با «عصر جمعه» آغاز كردند تشكر ميكنم.
كارگردان «عصر جمعه» در ادامه در خصوص وضعيت نامشخص اكران اين فيلم، اظهار داشت: در مورد شرايط اكران «عصر جمعه» اصلا خبري ندارم و هيچگونه اطلاع دقيقي در اين مورد به ما نميگويند، اما موضوع مشخص اين است كه «عصر جمعه» پروانه نمايش دارد، اما وضعيت اكران آن نامشخص است.
وي افزود:جوابهاي من شايد خيلي درست و روشن نباشد چرا كه شايد پخش كننده و ارشاد حرفهاي خاص خودشان را داشته باشند اما چيزي كه كه من ميدانم و برايم اهميت دارد، اين است كه «عصر جمعه» هنوز اكران نشده است.
زنديحقيقي در خصوص پرداختن به يك تابوي اجتماعي در فيلم خود و سعي در شكستن آن گفت: درست است كه فيلم در خصوص يكي از تابوهاي اجتماعي به نام تجاوز است اما اصلا به دنبال شكستن تابوها در اين فيلم نبودم.
كارگردان «عصر جمعه» تصريح كرد: من پيش از ساخت اين فيلم يك تجربهاي داشتم كه در تحقيق بر روي زندان زنان ديدم كه بچهها نيز مجبورند با مادران خود در زندان باشند و همبازيان آنها كساني هستند كه ما حتي فكرش را هم نميكنيم و به همين دليل خيلي دوست داشتم اين تجربه را به فيلم تبديل كنم.
وي با اشاره به الهام خود از يك موضوع حقيقي براي ساخت اين فيلم، افزود: من چند سال قبل يك مستندي ساخته بودم در مورد دختري به نام ليلا فتحي در خرم آباد بود كه سه مرد به او تجاوز كرده و در گودالي رهايش بودند. با خانوادهاش هم صحبت كرده بودم اما متوجه شدم چيز خاصي براي ساخت يك مستند را در اختيار ندارم و به همين دليل، تصميم گرفتم با تلفيق بار دراماتيك و يك قصه واقعي، اين فيلم را بسازم، چرا كه فكر ميكردم بيانصافي است كه نخواهيم در سينماي اجتماعي ايران اين موضوع را نمايش دهيم.
زنديحقيقي همچنين با اشاره به كپي صفر به نمايش در آمده فيلم در اين نشست، گفت: كپي امشب، كپي صفر فيلم است كه يك اشكالاتي دارد كه ما آنها را در كپيهاي نهايي فيلم برطرف كردهايم... مشكلاتي مثل اسامي تيتراژ كه در كوپه قطار نوشته ميشود و در برخي جاهاي فيلم اسمي از عمو قدير برده ميشود كه كمي گنگ است اما در نسخه نهايي، اين اسم كاملا واضح شنيده ميشود.
وي ادامه داد: به طور كلي صداها اصلاح شده است و اين كپي، كپي صفري است كه شبانهروز بر روي آن كار ميكرديم تا فيلم به جشنواره فجر برسد.
كارگردان «عصر جمعه» با در نظر پرداختن به اختلاف طبقاتي در اين فيلم تصريح كرد: به هيچ عنوان مسأله من در «عصر جمعه» اختلاف طبقاتي نبود اما موضوع مشخص اين است كه اميد بچهاي است كه هز چيزي را كه از خودش متفاوتتر است، نميتواند تحمل كند و حتي منطق دزدي ماشين، خشمش است و تمام اين كارها يك منطق علمي و روانشناسي دارد.
زنديحقيقي با اشاره به پراكنده شدن منطقي اطلاعات در خصوص شخصيت سوگند در طول فيلم، گفت: مسأله مهم براي ما اين بود كه ميخواستيم اطلاعات پيوسته داده شود و تصميم گرفتيم اطلاعات در مورد گذشته سوگند(شقايق) توسط خواهر او داده شود و به همين دليل آنها را در طول فيلم تقسيم كرديم.
وي در خصوص فيلمنامه «عصر جمعه» اظهار داشت: فيلمنامه كاملا متعلق به فريد مصطفوي است اما طي كار باهم بر روي جزئيات تن مشورت ميكرديم ضمن اين كه يكسري ديالوگها در طي كار تغيير كرد و حتي شخصيت سوگند توسط رويا نونهالي در اجرا بسيار متفاوتتر از فيلمنامه تصوير شد.
در ادامه اين نشست، رويا نونهالي در خصوص نقش خود(سوگند) در اين فيلم، گفت: نقش من، همان چيزي است كه ديده مي شود بنابراين توضيح من، همان نقشي است كه به تصوير كشيده شده و شما آن را ميبينيد.
وي ادامه داد: من فكر ميكنم شايد حرفها كمي تكراري شود چرا كه از هر بازيگري كه بپرسيم، همينها را ميگويد اما بازيگر براي يك نقش لزوما دنبال يك مابه ازا نميگردد اما يكي از ويژگيهاي بازيگري، ديدن و بازهم ديدن است.
نونهالي افزود: در نتيجه اين ديدن هاي مكرر است كه بايد خيلي چيزها را بشناسيم و بايد براي ايفاي يك نقش يكي از آنها را انتخاب كنيم.
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست، كارگردان «عصر جمعه» در خصوص چندگانگي پوششهاي شخصيت سوگند در فيلم گفت: اين يكي از مواردي بود كه اتفاقا در فيلمنامه روي آن تاكيد داشتيم و براي شخصيتي مانند سوگند به خصوص اين دوگانگي خيلي زياد است و اگر دقت كرده باشيد، حتي گفتوگوهايي كه همسايهها در مورد او ميكنند، نشان ميدهد كه اين شخصيت مجبور است براي بقاي خود دائما دروغ بگويد.
زنديحقيقي همچنين با اشاره به اهميت شخصيتهاي فرعي براي او تصريح كرد: به طور كلي شخصيتهاي فرعي را خيلي دوست دارم و فكر ميكنم آن چيزي كه الزاما فيلم را جذاب ميكند، شخصيتهاي اصلي من نيست چرا كه اگر كاراكتر شخصيتهاي اصلي درست نشان داده شود، ديده ميشوند اما اين شخصيتهاي فرعي هستند كه اهميت دارند و شايد يكي از دلايلي كه براي من اين موضوع اهميت دارد، تجربه كار با كيانوش عياري است كه كار بر روي جزئيات را براي من مهم كرده است.
«رويا نونهالي» نيز در خصوص قدرت بازيگر در برقراري ارتباط ميان ديالوگها، گفت: گفتن ديالوگ تنها به اين مفهوم نيست كه فقط ديالوگ را روان بگوئيم. من فكر ميكنم كه سرصحنه اين وظيفه بازيگر است كه آن ديالوگ را ملموس كند و چه بسا آن به اين مفهوم نيست كه فيلمنامه چيزي كم دارد بلكه گاه بازيگر مجبور است كه براي بهتر شدن حس خود، اين كار را انجام دهد.
وي ادامه داد: ما قراري با مونا زندي حقيقي داشتيم كه بر روي بعضي از ديالوگها بيشتر تمركز كنيم تا من آنها را به خودم نزديك كنم و قبل از اين كه به توافق نرسيم، جلوي دوربين نروم.
اين بازيگر سينماي ايران تصريح كرد: مسأله جالب براي من اين است كه در ديالوگهايي كه بعد از فيلم چاپ ميشوند، بازيگرها هم سهيم هستند اما فكر ميكنم هر جملهاي كه نوشته ميشود، يك كساني هستند كه به اين زبان صحبت ميكنند و در نتيجه، برخي مواقع تغيير ديالوگها خيلي هم لزوم ندارد.
در ادامه نشست، مهرداد صديقيان با اشاره به چگونگي ورود خود به بازيگري براي اولين بار با فيلم «عصر جمعه» گفت: من خيلي بازيگري را دوست داشتم و يك روز در روزنامه آگهي ديدم كه براي يك فيلم سينمايي يك پسر بچه 15- 16 ساله ميخواستند، البته من آن موقع 17 سالم بود كه براي تست به دفتر آقاي كوثري رفتم و دستيار خانم زندي، به من گفت كه با شما تماس ميگيريم.
وي ادامه داد: معمولا در دفاتر سينمايي زياد ميگويند كه با شما تماس ميگيريم و من هم فكر كردم اين هم از همان «تماس ميگيريم»ها باشد، اما بعد از چند روز زنگ زدند و گفتند كه دوباره بروم و تست بدهم.
زندي حقيقي نيز با اشاره به چگونگي انتخاب صديقيان، گفت: تست مهرداد خيلي خوب بود ضمن اين كه كاري كرد كه خيلي شجاعت ميخواهد، او زماني كه براي اولين بار آمد تست بدهد، ظاهرش خيلي متفاوت بود و موهاي بلندي داشت درحالي كه براي اين نقش بايد كاملا موهاي خود را كوتاه مي كرد كه همزمان با همين ظاهر يك نقش به او پيشنهاد شده بود اما او قبول كرد كه موهايش را كوتاه كند و من هم از اين موضوع خيلي خوشم آمد و در ادامه، اين بازيگر براي ايفاي نقش اميد در «عصر جمعه» انتخاب شد.
كارگردان «عصر جمعه» با اشاره به اين كه اگر قرار بود دوباره اين فيلم را بسازد قطعا تغييراتي در آن ايجاد ميكرد يا نه؟، اظهار داشت: يك صحنههايي است كه هر دفعه ميبينم، چشمم را ميبندم كه زودتر رد شود، مانند صحنهاي كه اميد به خانه ميآيد و اتفاقي ميشنود كه فرزندي نامشروع است كه اين صحنه متأسفانه به نظر خودم هم خيلي رو است.
وي ادامه داد: البته ما بر روي اين صحنه خيلي سعي كرديم كه با شيوه متفاوتتري فيلمبرداري كنيم، اما ديديم كه هيچ راهي براي اين موضوع وجود ندارد.
زندي حقيقي همچنين درخصوص صحنههاي حذف شده براي امكان اكران عمومي افزود: صحنههايي نظير اذان، صحنه اپيلاسيون، صحنههايي سياهي كه سوگند در مورد گذشته خود حرف ميزند و چند صحنه ديگر براي امكان اكران عمومي حذف شدهاند.
كارگردان «عصر جمعه» در خصوص پايانبندي فيلم نيز خاطرنشان كرد: در «عصر جمعه» به هيچ عنوان قرار نبود دوربين خودنمايي كند و به دنبال فرم نبودم. حتي اگر قرار باشد دوباره فيلم را بسازم، اصلا شخصيتها را تغيير نخواهم داد ضمن اين كه پايان فيلم از ابتدا همين بود و خودم اين پايان را بسيار دوست دارم و به همين دليل پايان ديگري را براي فيلم امتحان نكردم.
زندي حقيقي در خاتمه با اشاره به نحوه مشاوره رخشان بنياعتماد گفت: ايشان در طول فيلمبرداري و حتي نگارش فيلمنامه درگير كار و سفر بودند و نظري خاص در مورد كليات فيلم نداشتند و دليل قرار دادن نام ايشان به عنوان مشاور اين بود كه كارگردانان اول بايد يك مشاور در فيلم داشته باشند و به همين دليل و با موافقت خام بنياعتماد، نام ايشان به عنوان مشاور ذكر شد وگرنه ايشان حتي يكبار هم فيلم را نديدهاند.
انتهاي پيام/ا
دوشنبه 29 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]