واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جاي خالي فيلمهاي انقلاب در جشنواره فجر خبرگزاري فارس: گرچه هر سال جشنواره فيلم فجر در ايام دهه فجر و همزمان با بزرگداشت ايام پيروزي انقلاب اسلامي برگزار ميشود، اما اين جشنواره در طول سالهاي اخير كمتر فيلمي را با موضوع انقلاب، رويدادها و موضوعات مرتبط با آن در خود ديده است. در تاريخ 19 بهمنماه طي يادداشتي تحت عنوان «مروري بر حاشيهها و اتفاقات روزهاي ابتدايي جشنواره فيلم فجر» در خبرگزاري فارس نوشتم نحوه نظرسنجي از مردم در سينماهاي نمايش دهنده فيلمهاي جشنواره، مغاير با تمام نظرسنجيهاي معتبر سينمايي در سطح دنيا بوده و از نظر علمي نيز اساسا فاقد اعتبار است. در همان مطلب افزوده بودم حذف گزينه ضعيف از فرمهاي نظرسنجي و محدود نمودن آن به گزينههاي خوب، خيلي خوب و عالي، محدود كردن ديدگاه تماشاگران و در حقيقت نوعي بيحرمتي به آراي مردمي محسوب ميشود. با اين حال اكنون خوشبختانه خبر ميرسد كه نحوه اين نظرسنجي از سوي ستاد جشنواره تغيير كرده و گزينه ضعيف نيز به فرمها افزوده شده است تا تماشاگران بتوانند در اين چند روز باقي مانده از جشنواره، نظرات واقعي خود را به جامعه سينمايي كشور منتقل كنند؛ نظراتي كه ميتواند كمك زيادي به سينماگران و متوليان امور سينمايي نموده و آنها را در راه رسيدن به سينمايي مردمي ياري كند. جا دارد در همين راستا به «مهدي مسعودشاهي» مدير جشنواره و نيز «جواد شمقدري» معاونت سينمايي كه اين انتقاد بر حق منتقدان و مردم را پذيرفته و اشتباه پيشين را اصلاح نمودهاند، آفرين گفت. البته مديران مربوطه اگر ميخواهند به جاي آفرين، صد آفرين بگيرند بايد نسبت به برطرف كردن ساير كاستيها، اقدام عاجل انجام دهند، چرا كه تا پايان جشنواره راهي و زماني باقي نمانده است. *هم كيانيان حق دارد، هم عكاسان در طول برگزاري جشنواره و در جريان نشستهاي خبري با حضور عوامل فيلمها، گاهي تجمع عكاسان در جلوي جايگاه و براي عكس گرفتن از دست اندركاران فيلم، چنان زياد و طولاني ميشود كه نه تنها صداي اعتراض عوامل فيلم را در ميآورد، بلكه همكاران مطبوعاتي همين عكاسان نيز كه براي طرح سوال و شنيدن پاسخ پا به سالن گذاشتهاند، لب به اعتراض گشوده و از اينكه نميتوانند بدرستي و راحتي وظيفه خود را انجام دهند، لب به گلايه ميگشايند. از جمله در جريان نشست خبري فيلم سينمايي «يه حبه قند» ساخته رضا ميركريمي، وقتي كه خبرنگاران زيادي در جلو جايگاه جمع شده و براي مدتي نسبتا طولاني اقدام به عكاسي كردند، «رضا كيانيان» بازيگر شايسته كشورمان، ضمن گلايه از اين ازدحام، گفت: «من دوست دارم زماني كه صحبت ميكنم مخاطبانم را ببينم پس لطفا از جاي ديگري عكاسي كنيد.» اين جمله باعث شد تا عكاسان كه در اين چند روزه با اعتراضات مشابه روبرو بودهاند، كاسه صبرشان لبريز شود و به حالت قهر سالن را ترك كنند. حال نكتهاي كه در اين خصوص بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه در اين ماجرا نه «كيانيان» مقصر است و نه عكاسان. «رضا كيانيان» حق دارد، زيرا وقتي كسي در يك جلسه مطبوعاتي سخن ميگويد، ادب حكم ميكند كه رو به مخاطب خود سخن گويد و هر گونه حائلي ميان آنها از اين منظر صحيح نيست و از سويي عكاسان نيز حق دارند در گرفتن عكس اصرار ورزند، چرا كه اين وظيفه ذاتي و حرفهاي آنها است. پس اشكال در كجاست؟! در حقيقت مشكل از سالن محل برگزاري جلسات است كه براي چنين نشستهايي، كوچك و غيراستاندارد ميباشد. به طوري كه عكاسان به دليل فضاي محدود جلسه، هيچ راهي ندارند كه مثلا درگوشهاي از سالن جمع شده و بدون حائل شدن بين همكاران مطبوعاتي خود و هنرمندان حاضر در نشست به عكاسي بپردازند. حال آنكه چنين مكانهايي بايد از مختصات و ويژگيهاي خاص خود برخوردار بوده تا چنين دلخوريها و تنشهايي را بدنبال نداشته باشد. البته شايد عكاساني كه از اعتراض «كيانيان» دلخور شده و قهر كردند انتظار بيشتري از وي داشتند؛ زيرا هرچه باشد «رضا كيانيان» مدتي است كه به سلك عكاسان پيوسته و بايد آنها را بهتر درك كند. * جاي خالي فيلمهاي انقلاب در جشنواره فيلم فجر گرچه هر سال جشنواره فيلم فجر در ايام دهه فجر و همزمان با بزرگداشت ايام پيروزي انقلاب اسلامي برگزار ميشود، اما اين جشنواره در طول سالهاي اخير كمتر فيلمي را با موضوع انقلاب، رويدادها و موضوعات مرتبط با آن در خود ديده است. نقيصهاي كه در جشنواره امسال نيز به چشم ميخورد و «جواد شمقدري»، معاونت سينمايي نيز دليل آن را نبود فرصت كافي در طول دو سال اخير براي برنامهريزي جهت توليد فيلمهايي با مضمون انقلاب دانسته است! جالب است كه بدانيم «جواد جباري» مدير عامل بنياد فرهنگي روايت چند ماه پيش در گفتوگويي با خبرگزاري فارس كه به مناسبت برگزاري يازدهمين جشنواره فيلم مقامت (انقلاب و دفاع مقدس) انجام گرفت، در پاسخ به اين سوال كه چه انگيزهاي باعث شد تا شما در جشنواره فيلم دفاع مقدس به نمايش فيلمهاي ژانر انقلاب و تجليل از سازندگان آنها بپردازيد، به نكته قابل تأمل و ظريفي اشاره نموده و گفته بود: «ما همانطور كه احساس كرديم در حوزه سينماي دفاع مقدس با وضعيت نامناسبي از نظر توليد روبرو هستيم و با برگزاري جشنواره سعي كرديم تا توجهات را به اين سينما جلب كنيم؛ در حوزه سينماي انقلاب هم همين احساس را داشتيم. در حقيقت ما با اين بخش از جشنواره و تقدير از آثاري كه سالها از زمان توليد و نمايش آنها مي گذرد و متاسفانه بر تعداد آنها نيز افزوده نشده است، اين فضا را بوجود آورديم تا متوليان امور را با اين پرسش روبرو سازيم كه چرا در عرصه سينما كه از تأثيرگذاري فوق العادهاي برخوردار است به بحث انقلاب پرداخته نميشود، چنانكه اگر سينما به عنوان كارآمدترين هنر به اين عرصه ورود پيدا نكند باعث خواهد شد تا جوانان ما و نسل دوم و سوم و نسلهاي بعدي نسبت به اين موضوع و ارزش انقلاب اسلامي احساس بيگانگي پيدا كنند. در حالي كه ابعاد مختلف انقلاب بايد به جامعه و بخصوص نسل جوان شناسانده شوند». راستي اگر همان موقع اين ديدگاه ظريف و صحيح مديرعامل بنياد روايت به عنوان يكي از متوليان عرصه فرهنگ و هنر كشور در دستور كار مسئولين سينمايي قرار ميگرفت، آيا امروز در جشنواره فيلم فجر شاهد حداقل يك فيلم مناسب درباره انقلاب نبوديم. حداقل اي كاش متوليان جشنواره فيلم فجر در كنار چندين بزرگداشتي كه براي افراد مختلف در مراسم افتتاحيه برگزار نمودند و البته حركتي ارزشمند محسوب ميشود، افزون بر آن همچون جشنواره فيلم دفاع مقدس، از بعضي سازندگان فيلمهاي انقلاب در طول سي سال گذشته نيز تقدير مينمودند. * افراط در تغيير برنامهها زماني تغيير در برنامههاي نمايش فيلمهاي جشنواره، ناشي از نرسيدن فيلم و تمام نشدن مراحل فني آثار بود، اما متاسفانه مدتي است عليرغم اينكه فيلمهايي كه نسخه كامل و نهايي آنها نيز به جشنواره رسيدهاند، اما ناگهان برنامه نمايششان در سينماهاي جشنواره با تغيير ناگهاني روبرو شده و باعث ميشود تا تماشاگراني كه به قصد تماشاي همان فيلم بليط تهيه كرده و پا به سالن گذاشتهاند دچار نارضايتي و سردرگمي شوند. از جمله در آخرين سانس پنجشنبه شب سينما فلسطين كه قرار بود فيلم «ارتباط خانوادگي» به نمايش در آيد، ناگهان به جاي آن فيلم «ورود آقايان ممنوع» بر پرده رفت و باعث حيرت و ناراحتي كساني شد كه قبلآ اين فيلم را در سينماهاي ديگر ديده بودند و اكنون قصد ديدن فيلم جديد «نادر مقدس» را داشتند. به هر حال تغيير مكرر برنامههاي سينماهاي نمايش دهنده فيلمهاي فجر، به مشكلي جدي و اساسي تبديل شده كه اعتبار اين جشنواره را با خطر روبرو ميسازد و جا دارد متوليسان برگزاري جشنواره يكبار براي هميشه براي حل اين معضل، تصميمي جدي و كارساز بيانديشند. در اين باره بعدها بطور مفصل خواهيم نوشت. گفتني است عدم نمايش فيلم «ارتباط خانوادگي» در سينما فلسطين به اين علت است كه قرار بوده اين فيلم به شكل ويديويي پخش شود اما كارگردان آن كه در سالن حاضر بوده با اين شكل اكران موافقت نكرده و نمايش آن را منوط به پخش كپي 35 كرده است، شرطي كه البته تحقق نيافت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]