تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816400540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از «دایره مینا» تا «درباره الی...»؛ سینمای ایران در حسرت هیجان اسکار


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: از «دایره مینا» تا «درباره الی...»؛ سینمای ایران در حسرت هیجان اسکار سینمای ما - سینمای ایران در آستانه معرفی فیلم تازه​ای برای حضور در مراسم جوایز اسکار است؛ حضوری که سال‌هاست به نتیجه نرسیده است. کار معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار تا نهم مهر به پایان می​رسد و این در حالی است که هنوز خبری در مورد نماینده‌های نهایی و آثاری که از میان آن​ها گزینه نهایی انتخاب خواهد شد، منتشر نشده است. به نظر می​رسد سینمای ایران امسال روی فیلم​هایی چون «طلا و مس» همایون اسعدیان،​ «پرسه در مه» بهرام توکلی، «بدرود بغداد» مهدی نادری و «شب واقعه» شهرام اسدی بیش از سایر آثار برای معرفی به اسکار حساب باز کرده تا شاید این بار شب برگزاری جوایز اسکار اهالی سینمای ایران نیز همانند کشورهایی که نماینده​ای در این رقابت دارند، هیجان را تجربه کنند. قواعد انتخاب نحوه انتخاب فیلم ایرانی برای حضور در اسکار در طول سالیان گذشته با تحولاتی روبه‌رو بوده است. در حالی که براساس قواعد موجود در آکادمی اسکار انتخاب فیلم‌ها در هر کشوری توسط یک سازمان و یا یک هیئت داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود که فهرست اعضای این کمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد‌ماه) به آکادمی معرفی شده باشد در ایران بخش دولتی همواره یکی از ارکان تأثیرگذار در انتخاب بوده است و در سال‌های اخیر نمایندگانی از خانه سینما و بنیاد سینمایی به صورت مشترک مسئولیت معرفی فیلم‌ها را برعهده گرفته‌اند. سال گذشته خانه سینما طرحی را برای رسیدن به شکل تازه​ای از انتخاب نماینده ایران در اسکار به معاونت سینمایی ارائه کرده بود؛ این طرح نه سال گذشته به تصویب رسید نه امسال فرصت اجرایی شدن به دست آورد به گونه​ای که خانه سینما در بیانیه​ای اعلام کرد اجرای آن منتفی است. براساس این طرح تشکیل جلساتی با ترکیب 7 نفره به مسئولیت مدیریت جشنواره و مجامع سینمایی وزارت ارشاد پیش‌بینی شده است که دو نفر از سازمان‌های عرضه بین‌المللی که یکی می‌تواند فارابی باشد و دیگری حوزه هنری و... چهار نفر نماینده خانه سینما، یک نفر صاحب‌نظر سینمایی در عرصه بین‌المللی به انتخاب معاونت سینمایی در این جلسات حضور دارند. در این طرح پیشنهاد شده است، در جلسه اول هر کدام از نمایندگان 10 فیلم را معرفی کنند و به یک مخرج مشترک که رسیدند، به مدت یک هفته، همگی فیلم‌ها را با هم می‌بینند و سپس جلسه‌ای برگزار شود تا فیلم به اسکار معرفی شود. اما با وجود این امسال هم تصور می​شود به سبک سال​های گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شود. آقامحمدیان: محتوای فیلم​های ایرانی حرف اول را در دنیا می​زند مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است اتکا به وجهه محتوایی فیلم​​های ایرانی به دلیل تازگی آن می​تواند حامی سینمای ایران در جشنواره​های جهانی و مراسم اسکار باشد. شفیع آقامحمدیان در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره معرفی نماینده سینمای ایران به هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار اظهار داشت: «یک بخش از تولیدات سینمای ایران متعلق به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که بخش عمده​ای از این تولیدات نیز به کارگردانان فیلم اول اختصاص دارد. معمولاً کارهای قابل اعتنایی در این مرکز تهیه می​شود و اغلب این آثار قابلیت شرکت در جشنواره​های بزرگ دنیا را دارد.» او با اشاره به حضور تولیدات مرکز در بازار فیلم شصت و سومین جشنواره فیلم کن گفت: «در آخرین دوره جشنواره فیلم کن فیلم​​های «بدرود بغداد»، «پرسه در مه» و «آناهیتا» به نمایش درآمدند و مورد توجه قرار گرفتند، اما آنچه حضور فیلم​های ما را در جشنواره​های جهانی و مراسم اسکار دشوار می‌کند نگاه سیاسی موجود در این رقابت​ها است.» او ادامه داد: «البته هیچ​یک از جشنواره​ها بدون نگاه و رویکرد سیاسی نیستند، اما این نگاه در برخی از جشنواره​ها به عناد و دشمنی نیز می​رسد و حتی در برخورد اول با آثار ایرانی واکنش​های منفی را می​بینیم.» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به تاریخچه حضور سینمای ایران در جشنواره​های مهم و جوایز اسکار گفت: «حضور سینمای ایران در جشنواره​های جهانی و مراسم اسکار ثابت کرده همواره فیلم​های سالم و قابل تامل ایرانی می​توانند حضور مهمی در این رقابت​ها داشته باشند. از این منظر «بدرود بغداد» می​تواند فرصت خوبی برای عرضه سینمای ایران در مراسم اسکار به وجود آورد.» او در مقایسه حضور «بچه​های آسمان» در کن و شرکت سایر تولیدات سینمای ایران در این رقابت گفت: «دنیای غرب و فیلم​هایش به دنبال ایده​های نویی هستند که این ایده​های نو مقوله​ای کم​یاب در فیلم​های غربی هستند. به عنوان مثال در آخرین دوره جشنواره فیلم کن آثاری تولید شده با هزینه​​ها و تکنیک بالا را مشاهده کردیم، اما اغلب این​ها فاقد ایده​ها و محتوای تازه و متفاوت بودند.» آقامحمدیان همین مسئله را نکته متفاوت سینمای ایران با آثار دیگر کشورها دانست و گفت: «ایده، فکر و محتوای فیلم​​های ایرانی حرف اول را در جهان می​زند. اگر این فیلم​​ها ساختار خوبی هم داشتند باشند می​توانند در جشنواره​های جهانی و البته مراسم اسکار حرف​های زیادی برای گفتن داشته باشند.» او در پایان سخنانش تاکید کرد: «اگر دشمنی​ها با سینمای ایران کمتر شود امسال می​توانیم شاهد اتفاق​های خوبی برای سینمای کشورمان در جوایز اسکار باشیم.» داودی: امکان حضور در اسکار را قدر بدانیم عضو سابق کمیته معرفی فیلم ایرانی به مراسم اسکار معتقد است نباید امکان معرفی فیلم به این مراسم جهانی را از دست دهیم. محمد داودی که به مدت دو سال تجربه حضور در کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را داشته در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره این مسئله گفت: «قطعاً هر جشن و مراسم و جشنواره​ای سیاست​ها و آیین​نامه​های نوشته و نانوشته خود را دارد و مراسم اسکار هم از این قاعده مستثنا نیست. همین مسئله در موفقیت فیلم ایرانی معرفی شده به اسکار تاثیر می​گذارد.» او ادامه داد: «رقابت بسیار شدیدی میان فیلم​هایی که در بخش غیرانگلیسی زبان اسکار شرکت می​کنند وجود دارد؛ به گونه​ای که می​توان گفت رقابت در این بخش حتی سنگین​تر از فیلم​های انگلیسی است.» او در مورد ویژگی​های مورد نیاز برای فیلمی که به اسکار معرفی می​شود، گفت: «وجود یک پخش​کننده خارجی جزو الزاماتی است که هیچ​گاه نباید اهمیت آن را نادیده بگیریم. متاسفانه اغلب فیلم​های ایرانی که به اسکار معرفی می​شوند در آمریکا اکران عمومی نشده​اند و همین مسئله فرصتی را از آن​ها می​گیرد.» او اظهار داشت: «در بهترین شرایط اگر فیلمی شرکت پخش​کننده خوبی در سطح بین​المللی داشته باشد می​تواند از امکان عرضه نسخه دی‌وی‌دی فیلم و ارائه آن به تک​تک اعضای آکادمی استفاده کند که در این شرایط هم باز فیلم آنطور که شایسته است دیده نمی​شود زیرا این​ها فیلم​های سینمایی هستند که باید روی پرده سینما دیده شوند.» داودی معرفی نماینده​ای از سینمای ایران به مراسم اسکار را امری ضروری و مهم دانست و گفت: «این فرصتی است که به دست آورده​ایم و نباید آن را از دست دهیم،​ اگر یکسال ما در معرفی نماینده​مان به این مراسم سستی نشان دهیم، دیگر از آن سو سینمای ایران جدی گرفته نمی​شود.» او ادامه داد: «اما اهمیت حضور سینمای ایران در مراسم اسکار و یا جشنواره​​های مهم هیچ​گاه تا حدی نیست که فیلم​هایمان را باب طبع آنان بسازیم. در این شرایط از یک سو باید برای جشنواره​های اروپایی فیلم​های تجربی بسازیم و برای اسکار فیلم​هایی عظیم که این​ها و این شکل کار با روحیه موجود در سینمای ما همخوان نیست.» داودی در مورد نحوه معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار گفت: «این انتخاب حاصل نگاه و سلیقه گروهی از سینماگران ما است. جایگاه فارابی در این میان بیشتر به عنوان پشتیبان فیلم معرفی شده است و کمیته گزینش شده در مورد اثر مورد نظر قضاوت و تصمیم​گیری می​کنند.» او گفت: «البته باید این را هم بپذیریم که این انتخاب براساس سلیقه کمیته گزینش شده صورت می​گیرد و آنان براساس نظر و نگاه خود آثار را بررسی و فیلم منتخب را معرفی می​کنند.» سال شمسی سال میلادی دروه برگزاری نماینده ایران برگزیده اسکار غیرانگلیسی زبان 1356 1977 50 دایره مینا مادام رازا (فراسنه) 1357 1978 51 باد صبا دستمالت را دربیار (فرانسه) 1373 1994 67 زیر درختان زیتون سوخته از آفتاب (روسیه) 1374 1995 68 بادکنک سفید خط آنتونیا (هلند) 1375 1996 69 ----- کولیا (جمهوری چک) 1376 1997 70 گبه کاراکتر (هلند) 1377 1998 71 بچه​های آسمان زندگی زیباست (ایتالیا) 1378 1999 72 رنگ خدا همه چیز درباره مادرم (اسپانیا) 1379 2000 73 زمانی برای مستی اسب​ها ببر غران و اژدهای پنهان (تایوان) 1380 2001 74 باران سرزمین هیچ​کس (بوسنی و هرزگوین) 1381 2002 75 من ترانه 15 سال دارم هیچ​جا در آفریقا (آلمان) 1382 2003 76 نفس عمیق تهاجم بربرها (کانادا) 1383 2004 77 لاک​پشت​ها هم پرواز می​کنند دریای درون (اسپانیا) 1384 2005 78 خیلی دور خیلی نزدیک تسوتسی (آفریقای جنوبی) 1385 2006 79 کافه ترانزیت زندگی دیگران (آلمان) 1386 2007 80 میم مثل مادر شیادان (اتریش) 1387 2008 81 آواز گنجشک​ها عزیمت (ژاپن) 1388 2009 82 درباره الی راز درون چشمان تو (آرژانتین) منبع : خبر آنلاین




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 367]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن