تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817163015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هليكوپتر چگونه كار ميكند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: هليكوپترها، ماشينهاي پرنده همهكارهاي هستند. قابليتهاي هليكوپتر به خلبان اجازه ميدهد تا در آسمان بصورت سهبعدي حركت كند ، كاري كه هواپيماها قادر به انجام آن نيستند. اگر تا بحال سوار هليكوپتر شده باشيد، حتماً از تواناييهاي شگفت انگيز آن در مانور به وجد آمدهايد!




البته كنترل و هدايت يك وسيله در فضاي سه بعدي مشكل است و خلبانان هليكوپترها بايد دورههاي آموزشي زيادي طي كنند تا بتوانند مهارت كافي براي پرواز و هدايت آن را كسب كنند.

مقايسه نحوه حركت:
براي درك نحوه كار هليكوپترها و آشنايي با پيچيدگيهاي پرواز با آن ، بهتر است ابتدا نحوه حركت هليكوپتر را با قطار، اتومبيل و هواپيما مقايسه كنيم.
- حركت قطارها تكبعدي است يعني فقط ميتوانند روي يك خط (ريل) به جلو و عقب حركت كنند. لكومو تيوران تنها با يك دست و به كمك يك اهرم ميتواند قطار را هدايت كند.
- اتومبيل علاوه بر حركت به جلو و عقب ميتواند به سمت چپ و راست نيز حركت كند . بنابراين اتومبيل حركت دوبعدي دارد. راننده با چرخاندن فرمان ميتوانند اتومبيل را در اين جهتها هدايت كنند.
- همانطور كه ميدانيد، هدايت يك هواپيما بسيار مشكلتر از هدايت اتومبيل است و خلبانان بايد دورههاي آموزشي زيادي ببينند تا بتوانند با هواپيما پرواز كنند. هواپيماها در پنج جهت و تنها بسمت جلو ميتوانند حركت كنند.
هواپيماها علاوه بر حركت به جلو و چپ و راست قابليت پرواز به بالا و پائين را هم دارند و اين همان بعد سوم است (حركت سهبعدي ). خلبان هواپيما ميتواند به كمك يك فرمان و دو پدال (براي به حركت درآوردن دنبالهها) هواپيما را هدايت كند.




هليكوپتر ميتواند سه كار ديگري در فضاي سهبعدي انجام دهد كه هواپيما قادر به انجام آن نيست:
1- هليكوپتر ميتواند به سمت عقب پرواز كند.
2- هليكوپتر ميتواند در يك نقطه از آسمان ثابت بماند.
3- و ميتواند در هر حالتي ( حتي ثابت )، دور خود بچرخد.

اين انعطافپذيري بالا در هليكوپترها باعث شده تا اين وسيله جالب، كاربردهاي فراواني داشته باشد و البته همين خصوصيات، كنترل هليكوپتر را نسبت به هواپيما مشكلتر ميسازد.

هليكوپتر چگونه پرواز ميكند؟
همانطور كه در فصل قبلي (هواپيما چگونه كار ميكند ) خوانديد، با چرخش پروانه (ملخ) نيروي جلوبر توليد ميشود و با حركت سريع هواپيما به جلو، نيروي بالابر براي به پرواز درآمدن آن توليد ميشود. نيروي بالابر در هليكوپتر، با چرخش افقي بالها حول يك محور ثابت توليد ميشود. بالهاي چرخشي هليكوپتر، باريكتر و كوچكتر از بالهاي ثابت هواپيما هستند، چون بايد به سرعت بچرخند تا نيروي لازم براي بالا رفتن هليكوپتر را تامين كنند.




با چرخش سريع بالها، هليكوپتر به طرف بالا حركت ميكند ولي به خاطر وجود نيروي گشتاور (عكسالعمل نيروي چرخشي) بدنه هليكوپتر درخلاف جهت چرخش بالها، دور خود خواهد چرخيد! براي غلبه بر نيروي گشتاور، در انتهاي بدنه ، بالهاي چرخشي ( پروانه ) كوچكي بصورت عمودي تعبيه شده كه با چرخش آن ، نيروي خلاف گشتاور توليد ميشود تا هليكوپتر در حالت تعادل در آسمان بماند.





داخل كابين يك اهرم كنترل جهت حركت هليكوپتر تعبيه شده كه توسط آن ميتوان محور بالها را حركت داد. بطوريكه با خم كردن محور بالها بطرف جلو علاوه بر نيروي بالابر، نيروي جلوبر هم توليد خواهد شد و هليكوپتر بطرف جلو پرواز خواهد كرد.





و برعكس با خم كردن محور به طرف عقب، نيروي بالابر و عقببر توليد ميشود و هليكوپتر به اصطلاح دنده عقب حركت خواهد كرد! همچنين با خم كردن اهرم كنترل به طرفين، هليكوپتر هم (حول محور افقي) به طرف چپ يا راست ميچرخد.




داخل كابين خلبان دو پدال هم تعبيه شده كه توسط آنها، زاويه چرخش دنباله عقب هليكوپتر تغيير ميكند و باعث كم يا زياد شدن نيروي غلبه بر گشتاور هليكوپتر ميشود. اگر پدال سمت چپ فشار داده شود، زاويه چرخش تيغههاي دنبال كم و بهتبع آن نيروي غلبه بر گشتاور هم كم خواهد شد و هليكوپتر (حول محور عمودي) به طرف چپ خواهد چرخيد.
و برعكس اگر پدال سمت راست فشار داده شود، زاويه چرخش تيغههاي دنباله و نيروي غلبه بر گشتاور زياد خواهند شد و هليكوپتر (حول محور عمودي) به طرف راست منحرف خواهد شد.
براي كم و زياد كردن ارتفاع هم اهرم تنظيم ارتفاع در سمت چپ صندلي خلبان تعبيه شده كه با چرخاندن اين اهرم ( مانند پدال گاز ) سرعت چرخش بالها كم و زياد خواهد شد. اگر سرعت چرخش بالها زياد شود نيروي بالابر بر نيروي وزن غلبه ميكند و هليكوپتر به طرف بالا حركت ميكند و اگر سرعت چرخش بالها كم شود، نيروي وزن بر نيروي بالابر غلبه ميكند و هليكوپتر به طرف پائين حركت ميكند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن