تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804815118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل پاييزي هاليوود رنگ سياسي مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: فصل پاييزي هاليوود رنگ سياسي مي‌گيرد
سينماي‌جهان- ترجمه - لادن بهبودي:
در حالي‌كه تنها چند هفته تا آغاز مبارزات انتخاباتي در آمريكا و مبارزه باراك اوباما، نماينده دمكرات‌ها و جان مك‌كين، نماينده جمهوريخواه‌ها باقي مانده است، كساني كه مي‌خواهند خود را از فضاي انتخابات دور كنند و به سينما پناه ببرند شانسي ندارند.

همانند انتخابات چهار سال گذشته، هاليوود اكنون در آستانه انتخابات، فيلم‌هاي سياسي را به روي پرده سينما‌ها فرستاده است؛ فيلم‌هايي كه برخي با محوريت مذهب، ميهن‌پرستي، جنگ، ترور و به چالش كشيدن سياست‌هاي جورج بوش ساخته شده و به روي پرده رفته‌اند. داستان‌هاي اين فيلم‌هاي سياسي برخي واقعي و برخي غيرواقعي هستند و شايد پيام آنها اين باشد كه آمريكايي‌ها بايد خود را براي انتخاب يكي از دو نامزد دمكرات و جمهوريخواه آماده كنند. البته برخلاف رويه هميشگي هاليوود اين‌بار قرار نيست تمام فيلم‌ها منتقد سياست‌هاي دولت حاكم باشند و از راي‌دهندگان بخواهند تا جمهوريخواهان را از قدرت كنار بزنند.

مخاطبان مي‌توانند فيلم شرح حال جورج بوش ساخته اليور استون را انتخاب كنند يا بيننده فيلم ديويد زوكر باشند كه به ضد‌ آمريكايي‌ها حمله كرده است. رابرت تامپسون، استاد ارتباطات و فرهنگ عامه در دانشگاه سيراكاس در اين خصوص به واشنگتن پست مي‌گويد: اين احساس وجود دارد كه در شرايط كنوني فيلم‌هاي سياسي مي‌توانند موفق باشند. هر يك از آنها به‌گونه‌اي ‌ از يك طيف از احزاب سياسي شركت‌كننده در انتخابات حمايت مي‌كنند.

روز جمعه گذشته فيلم« مجموعه دروغ‌ها» اكران خود را آغاز كرد. در اين ساخته جديد رايدلي اسكات كه لئوناردو دي‌كاپريو و راسل كرو بازي مي‌كنند جنگ عليه ترور دولت بوش به چالش كشيده شده است.

فيلم بر مبناي كتابي به همين نام نوشته ديويد ايگناتيوس، يادداشت نويس معروف روزنامه
واشنگتن پست ساخته شده است. اين كتاب آوريل سال 2007 به بازار آمد و بلافاصله حقوق سينمايي آن توسط كمپاني معروف برادران وارنر خريداري شد. رمان «مجموعه دروغ‌ها» مضموني در ارتباط با مبارزه با تروريسم دارد و داستان يك مامور سيا به نام راجر فريس است كه براي پيدا كردن يك تروريست مهم از سران القاعده به نام «سليمان» به اردن مي‌رود. كتاب تا حدودي به نقد سياست‌هاي مداخله‌گرايانه آمريكا مي‌پردازد و در مجموع اثر منتقدانه‌اي محسوب مي‌شود. ورايتي اين فيلم را بيانيه‌اي بي‌رحمانه عليه اشتباهات سازمان جاسوسي آمريكا در خاورميانه مي‌داند.

هفته آينده قرار است فيلم W ساخته اليور استون به نمايش درآيد. اين فيلم تلاش مي‌كند تا ايمان، زندگي خانوادگي و تصميم جورج بوش براي حمله به عراق را به چالش بكشد.
در اين فيلم كه جاش برولين در آن در نقش چهل و سومين رئيس‌جمهور آمريكا - جورج بوش- بازي كرده است نشان داده شده كه چگونه بوش كه يك فرد الكلي بوده به كاخ سفيد راه پيدا كرده و ظاهرا يك مسيحي معتقد و اهل خانواده مي‌شود.

تام ارتنبرگ، مجري طرح فيلم جديد استون مي‌گويد كه مي‌توان به فيلم استون اتهام سياسي بودن زد اما فيلمسازان بايد آيينه جامعه باشند. ‌وي در ادامه مي‌گويد:ما نمي‌خواهيم جامعه را شكل بدهيم فقط آنچه در آن اتفاق مي‌افتد منعكس مي‌كنيم. اين فيلم نشان مي‌هد كه چگونه شخصيتي چون جورج بوش به رياست‌جمهوري آمريكا رسيده است و صراحتا بگويم كه چگونه هر كسي مي‌تواند رئيس‌جمهور آمريكا شود.
خود استون تاكيد دارد كه اين فيلم نگاهي منصفانه به زندگي جورج بوش است و با اين وجود از او چهره يك متجاوز و مهاجم را ساخته است.

هم‌اكنون نيز دو فيلم سياسي با موضوع سياست‌هاي داخلي آمريكا روي پرده هستند: «يك سرود كريسمس آمريكايي» ديويد زوكر و مستند Religulous ساخته لري چارلز.
يك سرود كريسمس آمريكايي هجويه‌اي بر سياست‌هاي ليبرال هاليوود است كه كوين پي. فارلي، كلسي گرمر و لسلي نيلسن در اين فيلم بازي مي‌كنند و داستان درباره فيلمسازي ضد‌آمريكايي است كه مي‌كوشد تعطيلي روز چهارم ژوئيه را لغو كند اما سه روح سراغ او مي‌آيند و تلاش مي‌كنند ديدگاه ‌او را نسبت به كشورش تغيير بدهند. فيلم چارلز نيز برمبناي داستان واقعي يك مهندس اهل ديترويت ساخته شده كه مدعي شد صنعت خودروسازي ايده او را درباره برف‌پاك‌كن متناوب دزديده است.

زوكر كارگردان يك سرودكريسمس آمريكايي سازنده فيلم‌هاي كمدي‌اي چون اسلحه برهنه‌‌ است كه اكنون به محافظه‌كاران تمايل دارد. به گفته زوكر فيلم يك سرود كريسمس آمريكايي در اصل نگاهي به زندگي مايكل مور از مخالفان معروف سياست‌هاي آمريكا‌ست. فيلم حس مايكل مور و علاقه او به كشورش را همانند علاقه اسكروچ به كريسمس مي‌داند.
زوكر زمان اكران فيلم خود را زمان مناسبي مي‌داند و مي‌گويد: در آمريكا تنها هر چهار سال يك‌بار مردم در مورد سياست صحبت مي‌كنند. خود مايكل مور نيز اخيرا مستند جديد خود را از طريق اينترنت به رايگان در اختيار علاقه‌مندان آثار خود قرار داده است.

اين فيلم ۹۷ دقيقه‌اي كه Slacker Uprising نام دارد، در سال ۲۰۰۴ و در جريان فعاليت‌هاي مايكل مور براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و سفر او به ۶۲ شهر در ايالت‌هايي ساخته شد كه نامزدهاي هيچ‌يك از دو حزب اصلي، دمكرات و جمهوريخواه، در آنها از اكثريت آرا برخوردار نبودند.

تنها 2 ميليون نفر در سه روز اول اين فيلم را از طريق اينترنت مشاهده كردند.
فيلم Slacker Uprising كه پيشتر «كاپيتان مايك از اين سر تا آن سر آمريكا» نام داشت؛ در جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتوي كانادا در سال ۲۰۰۷ به نمايش درآمد. اين فيلم با هدف آشنا كردن جوان‌ها با مسائل سياسي آمريكا و تشويق آنها به شركت در انتخابات رياست‌جمهوري كشور ساخته شده است. مور ابراز اميدواري كرده كه در انتخابات پيش رو در ماه نوامبر تعداد جوانان شركت‌كننده در راي‌گيري از هميشه بيشتر باشد. فيلم مور با اين شعار به نمايش در آمده است: با راي خود كشور را از چهار سال ديگر سلطه جمهوريخواه‌ها نجات دهيد.

سال گذشته فيلم‌هاي سينمايي با محوريت جنگ عراق در گيشه شكست خوردند؛ فيلم‌هايي چون در «دردره الاه» و «تسليم» نتوانستند در گيشه موفقيتي به دست بياورند. حال بايد ديد آيا مردم از فيلم‌هاي سياسي استقبال خواهند كرد و با همان اشتياق و علاقه در انتخابات رياست‌جمهوري 2008 شركت مي‌كنند؟

ديويدتامپسون،منتقد مي‌گويد كه با وجود اكران نه چندان دلگرم‌كننده فيلم‌هاي سياسي در گذشته، قطعا مشوق ساخت فيلم‌هاي بيشتري از اين نوع در آينده خواهد بود. وي در ادامه مي‌گويد: واقعا دلپذير است كه شما ‌ وارد مغازه‌اي شويد و در آنجا چيزي به جز فيلم‌هاي با موضوع كتاب‌هاي كميك استريپ، عاشق شدن جوليا رابرتز‌يا مثلا فيلمي سرشار از صحنه‌هاي سقوط هلي‌كوپتر ببينيد. واقعيت اين است كه ما فيلم‌هاي خوب و ماندني‌تري در مورد كشور مي‌توانيم بسازيم.

واشنگتن پست / ديلي‌تلگراف- 6 اكتبر2008
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن