تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تربيت و عواملي كه در آن نقش دارند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تربيت و عواملي كه در آن نقش دارند
خداوندا براي درست تربيت كردن دانش آموزان اين مرز و بوم از تو ياري و كمك مي‌طلبيم چرا كه بدون كمك تو اي خداي مهربان كار به جايي نمي‌بريم. هدف اصلي خلقت از به وجود آوردن انسان بي شك تعليم و تربيت بوده است چرا كه آموختن و يا دادن و تربيت از آدم شروع شده و تا قيامت ادامه دارد. خداوند پيامبران را براي اين فرستاده انسانها را به صورت صراط المستقيم هدايت كنند به اين منظور خداوند انسانها را تنها رها نكرد و در هر زمان با توجه به شرايط مردمان پيامبراني از جنس خود آنها براي هدايت و تربيت و تعليم آنها فرستاده تزكيه براي اين است كه نور هدايت در انسان واقع شود. هر اصلاحي نقطه اولش خود انسان است چنانچه خود انسان تربيت نشود نمي‌تواند ديگران را تربيت كند و اگر ما معلمين فقط به دنبال اين باشيم كه علم را تقويت كنيم و به دنبال پرورش تهذيب و تزكيه نباشيم در كار موفق نمي‌شويم. علم و تربيت دو بال هستند براي سعادت و پيشرفت انسان و اگر انسان بخواهد به سوي سعادت پرواز كند و به درجه عالي انساني برسند لازم است تعليم همراه با تربيت بياموزد و اگر يكي از آنها ناقص شود به سوي سقوط و نابودي پيش مي‌رود.

و اگر آموختن علم همراه با تربيت نباشد همانند اين است كه شمشير را به دست فردي مست داده‌ايم و انتظاري به غير از نابودي انسان از او پيدا نمي‌شود چنانچه قرآن مي‌فرمايد: انسانهايي هستند كه شكل و قيافه انسان دارند ولي در عوض اينها از حيوان درنده‌تر هستند. اگر اين حيوان خوب اصلاح نشود، غضب آن كنترل نشود، شهوتش كنترل نشود و حس حسادت و دشمني او كنترل نشود. همانند موجود هاري است كه به هركس و هر چيزي مي‌رسد او را از پاي در مي‌آورد. همه بدبختيهاي انسان همه خونريزي‌ها، كشتارها و ويرانيها، حق‌كشيها، ظلمها، تعصبهاي جاهلانه، غرورهاي شيطاني، كينه‌ها و حسدها، علت اصليش اين است كه اين انسان خوب تربيت نشده است. اينها زاييده همان ميوه ممنوعه‌اي است كه خداوند به آدم فرمود به آن نزيك نشويد و اگر به آن نزديك شويد از ستمكارانيد و اين آدم فريب ظاهري دنيا را خورد و از جايگاه اصلي و عالي اخراج شد. انسانهاي تربيت شده اگر علم و آگاهي نداشته باشند همانند آن فرد ساده مي‌مانند كه نهال خاري را در كنار راه مردم قرار داد و بعداز چندي براي از بين بردن او كاري نكرد تا اينكه نهال رشد و نمو كرد طوري كه تمام راه بندگان خدا را گرفت و هركسي از آنجا مي‌گذشت گرفتار تيغهاي كشنده آن قرار مي‌گرفت، آغاز تربيت در اسلام خوشبختانه بسيار روشن و سفارش شده است يعني قبل از به وجود آمدن بچه سفارش و تاكيد شده كه براي انتخاب همسر از كدام خانواده انتخاب كنيد. پيامبر اسلام (ص) به يارانش مي‌فرمايد از سبزه مزبله بپرهيزيد. ياران در جواب گفتند يا رسول الله (ص)، سبزه مزبله چيست؟ فرمودند: گلي كه در جاي كثافت مي‌رويد يعني از خانواده‌هاي بي‌پايه و بي‌ريشه همسر انتخاب نكنيد. اسلام مي فرمايد بدانيد از چه كساني خريد و خوراك تهيه مي‌كنيد و با چه كساني نشست و برخاست مي‌كنيد اينها همه در تربيت كودك نقش دارند. حضرت علي (ع) مي‌فرمايد بدانيد كشت خود را در چه زميني آغاز مي‌كنيد بچه‌اي كه به دنيا آمد اولين جايگاهش دامن مادر است و اين دامن در درجه اول بايد پاك باشد چرا كه از دامن مادر است كه مرد به معراج مي‌رود و اگر ما در تاريخ سرگذشت افراد را بررسي كنيم به اين قضيه پي مي‌بريم كه مردان بزرگي كه خدمت به انسانيت نموده‌اند بي‌شك ريشه خانوادگي داشته‌اند و در دامن مادران بزرگ پرورش يافتند.

تربيت و اخلاق در راس برنامه‌هاي تحصيلي جز پايه است. چرا كه خداوند به قلم سوگند خورده است. سوگند به قلم و آنچه كه مي‌نويسد و حديث مي‌فرمايد كه مركب دانشمندان برتر از خون شهيدان است به اين معنا كه خون شهيد به پيكر مرده جاري مي‌شود و آنها را به حركت درمي‌آورد، براي از بين بردن ظلم قلمي كه در دست طالب آن است بايد رضاي خداوند و در خدمت مردم اين نجات و اصلاح انسانها باشد نه در خدمت طاغوتها و در طول تاريخ تمام قراردادهاي ظالمانه و خائنانه افرادي آن را مهر و امضاء كرده‌اند كه فاقد تعهد و ايمان خالصانه بوده‌اند. هيچ انساني را خداوند بدخلق نكرده و تمام انسانها زماني كه به دنيا آمده‌اند پاك و خداپرست و خداجو و داراي فطرتي پاك هستند. اين خانواده و محيط و راهنمايان آنها هستند چرا كه نقش كودك را در ابتداي امر چون صفحه كاغذ بي نقش و نگار است و هر نقشي را به آساني قبول مي‌كند. به قول آن روانشناسي كه مي‌گويد شما كودك را به من بدهيد از من روحاني يا دزد بخواهيد و ما امروزه مي‌بينيم حتي درنده‌ترين جانوران وحشي دوست و رفيق انسان مي‌شود و تحت تعليم و تربيت قرار مي‌گيرد و انساني كه خداوند مي‌فرمايد اشرف مخلوقات است چگونه درنده مي‌شود. از اين قسمت نتيجه مي‌گيريم كه عواملي باعث به وجود آمدن اين انسان شده‌اند. خوشبختانه در تعاليم نجات بخش اسلام الگوهاي بسيار خوبي وجود دارد از جمله اينكه خداوند مي‌فرمايد: (لقدكان لكم رسول الله السوه حسنه) و امامان ما هر كدام همچون خورشيد تابناكي براي هدايت و تربيت انسان و پيروان خود بوده و مي‌درخشند.

عليرضا ميهن دوست

معاون پرورشي مدرسه رهبر




 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن