تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815963360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفحه آخر - محصص؛ گزارشگري از تاريخ


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: صفحه آخر - محصص؛ گزارشگري از تاريخ
صفحه آخر - محصص؛ گزارشگري از تاريخ

داود شهيدي:هنرمند بزرگ و نام‌آور ايراني، اردشير محصص شامگاه پنج‌شنبه در نيويورك بر اثر سكته قلبي درگذشت. اردشير محصص كه از وي به عنوان نقاش و كاريكاتوريست ياد مي‌كنند، به گمان من هم جهاني بود و هم بسيار ايراني و راز او در تعريف همزمان و هم‌سرشت كاريكاتور و نقاشي است كه بنا به تعريف من او هنرمندي بود در عرصه‌هاي گوناگون «طنز گرافيك» كه كاريكاتور را در امتداد هنرهاي تجسمي مطرح مي‌كرد. اينكه اردشير جهاني بود- نه به خاطر اينكه شهرت جهاني داشت يا اينكه در رسانه‌ها با زبان‌هاي متفاوت نام‌آور بود يا در موزه‌ها و گالري‌هاي نيويورك و واشنگتن و پاريس، مطرح و داراي جايگاه ويژه بود بلكه به گمان من به دليل پايگاه او در تاريخ هنر و اينكه او از زمره آنها بود كه توانستند با آنچه در ذهنيت تاريخ هنر معاصر يك معضل است روبه‌رو شوند و گلاويز شوند و آن: همسو كردن عنصر هنر ويژوال و عنصر تفكر اجتماعي است. تضادي كه تا به آنجا آشتي‌ناپذير است كه ناگزير ما از يك سو هربرت ريد را داريم كه روشنفكري متكي بر آزادي فرد است و از آن سو، ارنست فيشر را بر مبناي ضرورت تكامل تاريخ جامعه و بر بستر يك انديشه اجتماع‌گرا حركت مي‌كند. ارنست فيشر در كتاب‌ها و مقالات خود از مسائل اجتماعي زيبايي‌شناسي و هنر مي‌گويد و از ضرورت هنر در پروسه تكامل اجتماعي. او به هنر به مثابه يك پديده ناگزير تاريخي- اجتماعي نگاه مي‌كند و اينكه شرايط عيني و مادي در عرصه‌هاي كلي چگونه به تكوين پديده هنر و هنرمندي انجاميده است و بشر با انعكاس فعالانه اين شرايط و قوانين جبري آن در عرصه ذهنيت، چگونه به تكامل و دگرگوني نقش اين پديده در دوران‌هاي تاريخي همت گمارده است. او در هنر از كمال‌خواهي ناشي از حركت خرد انساني به سوي دنيايي عادلانه و مفهوم مي‌گويد و اينكه شخصيت فرد بر ضد سوختني در چهار ديواري زندگي و در محدوده بي‌ثبات و گذراي فردگرايي به شورش و گستاخي و عصيان مي‌پردازد و بدين‌سان است كه هنر متعهد، خلق مي‌شود. اين است كه پودوفكين سينماست و «مادر» اثر گوركي، ادبيات پيشتاز است و اكتبر اثر شوستاكوويچ، موسيقي است. ولي در همان حال كنستراكتيويسم نائوم گابو ناگزير به مهاجرت به اروپاي آزاد است. در اردوگاه ديگر، ‌هربرت ريد، نظريه‌پرداز نام‌آور هنرهاي تجسمي در غرب انسان‌گرا (اومانيست)- من نه از تماميت غرب بلكه از جزيره‌اي فرهنگي و به غايت انديشمند مي‌گويم كه در اروپاي معاصر در خلأ مابين دو بدنه دو قدرت حاكم جهانگير: غرب كاپيتاليست و شرق سوسياليست شكل گرفت- در نوشته‌هاي خود، آنجا كه ضرورت ارتباط هنرهاي تجسمي و اجتماع را مطرح مي‌كند به ظهور فاشيسم از يك سو و استالينيسم از سوي ديگر مي‌پردازد كه پايه‌ريز طرح مساله اجتماعي كردن هنر هستند يا درگيري ماهيت روابط موجود بين آحاد جامعه و افراد مسوول و خالق آثار هنري. او از اينكه هنر را به انضباط درآورند و بر آن نظامي را تحميل كنند احساس كلافگي مي‌كند و هنر را تلاشي مستقل مي‌داند. اما هنر به هر حال يك واكنش است متمايز و مستقل ولي به صورتي حياتي و ملتزم در پروسه تمدن و فرهنگ دخالت دارد. اين است كه سارتر در همان عرصه از ادبيات متعهد سخن مي‌راند و جايزه نوبل را پس مي‌دهد و مرگ كودك قرباني جنگ را بر ارزش‌هاي منزوي و مطلق‌گرا، ترجيح مي‌دهد و رمان تهوع خود را كه يك شاهكار است در برابر جنايت برنامه‌ريزي شده، بي‌ارزش مي‌انگارد. يا آلبرتو جياكومتي با احساس عميق انساني - در يك خانه آتش گرفته- بچه‌گربه (نماد حكايت) را نجات مي‌دهد و انتخاب مي‌كند و مي‌گذارد كه اثر رامبراند (شاهكار محصور و بت‌خانه‌اي) در آتش نابود شود زيرا هنر منهاي تعهد انساني يك شيء دكوراتيو است و بايد از اهميت اجتماعي هنر آگاه بود. هنرمند پيامبري است كه روح زمان و مكان اجتماع و تاريخ او از طريق او به وزيدن درمي‌آيند و اردشير اينگونه بود و در اين ميانه يكدست جام باده و يكدست زلف يار، پابازي و رقص مي‌كرد. محصص از يك سو پيرو شاگال بود و شايد پيكاسو كه كار خود را به زبان انگليسي تشبيه كرده بود كه اگر مي‌خواهي آن را بداني بايد كه بياموزي. همانقدر خاص و سرشار از تشخيص و شايد اريستوكراسي فكر و فرهنگ كه در اهل خاص، يافت مي‌شود و از سوي ديگر عنصر تفكر اجتماعي كه ذهن بازتاب روشنفكر عاصي و پيشتاز در عرصه پرخطر و گستاخ سياسي، آن را بدان‌گونه مي‌نمايد. هنر اردشير در انديشه اوست و اينكه اگر از نظر هنر- بي‌هنر بود- باز هم در عرصه انديشه، براي ايشان (دارندگان تعهد اجتماعي) بسيار هنرمند بود. اردشير يك ذهن تحليلگر، پژوهشگر و داراي سمت و سوي متعهدانه، حقيقت را موشكافانه بازمي‌گويد- قدرت را رسوا مي‌كند و برتولت برشت‌وار مي‌گويد كه «هيچ چيز طبيعي نيست» و يا «آنكه مي‌خندد، خبر هولناك را نشنيده است.» اين است كه كارهاي او جاي خالي هرگونه سند و مدرك گم شده يا تاراج شده و از ياد رفته را پر مي‌كند. آنچه او را به مردم مربوط مي‌كند، گزارشگري از تاريخ است يك دارالمجانين مداربسته. اين عبيد زاكاني‌وار بي‌دين و بي‌دواست كه اين‌بار بازوهاي ميكل‌آنژ را به عاريت گرفته است. او نه بي‌درد و مردم به دور و همانقدر خاص و خالص از نظر ديد ويژوال كه پيامبر رنگ، بافت، تركيب و توتاليته و... اينگونه‌اند.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن