تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821209819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معماري در ايتاليا


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: معماري در ايتاليا


گفته ميشود مردم ايتاليا در معماري سليقه خاصي دارند. حتي اگر به تاريخچه معماري اين كشور نيز نگاهي گذرا بيندازيم اسامي هنرمندان بسياري را ميبينيم كه به امر معماري نيز اهتمامي خاص ورزيدهاند.آيا تمام اعتبار معماري ايتاليا در گرو نامهاي بزرگ سالهاي دور اين كشور است؟








گزارش ويژه “ ديلي نيوز” با اين مطلب آغاز ميشود: “ اگر شما خانهاي در فلورانس ايتاليا داشته باشيد و اين خانه پس از گذشت سالها، نياز به تعمير داشته باشد نميتوانيد به صورتي دلخواه آن را تعمير كنيد. اين قانون پيرو قانوني است در شهرداري اين شهر و حتي كل ايتاليا، يك خانه كه قدمت زيادي داشته باشد جزو ميراث فرهنگي اين كشور است. پس بايد براي تعمير آن از دولت اجازه بگيريد! هنرمندان نقاش ايتاليايي كه داوينچي را سرآمد خود ميدانستند، سالها در طراحي نقشههاي معماري تلاش كردند.


معماري ايتاليا؛ فراتر از هنر


“ ديلي نيوز” با آوردن ميان تيتر بالا گزارش خود را چنين ادامه ميدهد: “ ابتدا تصور ميكرديم معماري و اصول طراحي ساختمان در ايتاليا در حد يك درس است. مثل ساير كشورهاي دنيا اين فناوري را ابتدا به صورت متد پيشرفته در دانشگاهها تدريس ميكنند و سپس آن را در كارهاي ساختماني اعمال ميكنند. در واقع در اين كشورها هنر بخش ناچيزي از اين درس را به خود اختصاص ميدهد. اما در ايتاليا فضا، كاملاً متفاوت است. يك آرشيتكت ايتاليايي قبل از هر چيز، يك هنرمند است. كسي است كه از ابزار ظريف هنر به بهترين نحو در كارش استفاده ميكند. كافي است نگاهي به بناهاي ساخته شده در ايتاليا و در شهرهاي چون جنوا، فلورانس، ميلان “ ونيز” بيندازيد تا متوجه اين موضوع شويد. معماري در كشور چكمهاي ايتاليا مقولهاي فراتر از هنر است.”
اشاره گزارشگر “ديلي نيوز” به شهرهاي مهم و معتبر ايتاليا ميتواند راهنماي خوبي براي پي بردن اهميت معماري از نگاه ايتالياييها باشد. به خصوص شاهكار معماري دنيا كه بيگمان شهر بينظير و زيباي “ ونيز” است.
در دانشگاههاي اين كشور، معماري در كنار هنر تدريس ميشود. اگر از يك دانشجوي معماري درباره سبكهاي گوناگون نقاشي يا اصول پيكرتراشي سئوال كنيد، بدون شك پاسخي قانعكننده را دريافت ميكنيد. اين دورانديشي از آنجا ناشي ميشود كه مسئولان تحصيلات عاليه در ايتاليا به اين نكته بيش از سايرين واقفند كه معماري اين كشور بيترديد سمبل ظرافت در دنياست. گزافهگويي نيست اگر بگوييم آنها رواج معماري را نوعي ترويج فرهنگ و سلوك ايتاليايي ميدانند.

حمايت دولت از بناهاي قديمي
“ديلي نيوز” ادامه ميدهد: در اين بخش از گزارش نگاهي ميكنيم به تأثير كارهاي زيربنايي دولت در رشد و ارتقاي سطح كيفي اين علم. دولت ايتاليا بيش از يكصد سال است كه نگاهي ويژه به معماري در اين كشور دارد. اتفاقاً كارهاي دولت بر طبق برنامهاي مدون پيش ميرود هر قدم اين برنامه در جهت اعتلا و سربلندي معماري اين كشور است. اولين گام مؤثر اين دولت حمايت از بناهاي قديمي است. فكر ميكنيد يك خانه در فلورانس چند سال بايد قدمت داشته باشد تا از سوي دولت مورد حمايت قرار گيرد؟ نيم قرن؟ كمتر يا بيشتر؟ پاسخ به اين سئوال يك عدد دو رقمي است:
اگر خانهاي در فلورانس بيش از آثار ملي قدمت داشته باشد،جزو آثار ملي و ميراث فرهنگي اين كشور به حساب آمده و نميتوانيد بدون هماهنگي يا ارگان مربوطه. نسبت به تعمير آن اقدام كنيد. اين مسئله كه در اين گزارش از نكات برجسته شده توسط گزارشگر است چندي پيش در هفتهنامه “ نيوزويك” سوژهاي براي يك گزارش ويژه بود. نيوزويك در اين باره نوشت. “ … فرض كنيد منزل شما 50 سال قبل ساخته شده است. حالا دوست داريد نماي منزلتان را با توجه به پيشرفتهاي معماري، تغيير دهيد. چون خانه متعلق به شماست احساس ميكنيد ميتوانيد نماي منزل را تغيير حتي جزيي- بدهيد. اين مسئله تنها يك ايراد دارد. منزل شما 20 سال پيش در فهرست آثار فرهنگي ايتاليا قرار گرفته و شما براي تعميرات بايد از دولت و يا شهرداري اجازه بگيريد. اما اين كار ساده نيست. آنها كارشناسان خود را ميفرستند تا بر تعميرات شما نظارت كنند. سليقه شما در اين بين نقش چنداني ندارد. مهم اين است كه چهره شهر خدشهدار نشود.”
در واقع اين مورد را ميتوان موردي نادر در دنياي ساخت و ساز دانست. چرا كه در سختگيرترين كشورهاي جهان مانند سوئيس نيز چنين كنترلي بر بناهاي قديمي نيست. در سوئيس شما بايد درخواست دهيد تا بناي با ارزش شما در فهرست آثار فرهنگي قرار گيرد اما در ايتاليا چنين نيست. كارشناسان در سطح شهر در حركت هستند و اگر خانهاي از قلم افتاده باشد آنها در فهرست قرار ميدهند. اين كار براي شما خرجي ندارد. از ديگر اقدامات پيشبيني شده ميتوان به اعطاي وامهاي دولتي با بهرهاي نسبتاً مناسب اشاره كرد.
ديلي تايمز مينويسد: يك آرشيتكت اگر براي شروع كارش نيازمند سرمايه اوليه باشد براي به دست آوردنش نيازي به دردسرهاي فراوان ندارد. در واقع هر بانك ايتاليايي ميتواند با ديدن مدرك دانشگاهي رسمي شما در كمترين زمان پول مورد نياز را در اختيارتان قرار دهد. به شرط آنكه بتوانيد مسئولان بانكها را متقاعد كنيد كه در كار خود يك حرفهاي هستيد. عموماً اين كار زمان زيادي لازم ندارد!
اين روزنامه با اشاره به بهره پايين اين وامها مينويسد: “ بهره وام شما بسيار اندك است. البته نسبت به ساير سرمايهگذاريها. پول در كمترين زمان در اختيار شما قرار ميگيرد و اين شما هستيد كه حالا بايد براي اعتلاي معماري ايتاليا تلاش كنيد.”
بسياري از متمولان دنيا براي طراحي منزل يا دفتر كار خود از يك آرشيتك ايتاليايي و در پارهاي از موارد، اسپانيايي استفاده ميكنند ( در اسپانيا نيز به معماري بهاي خاص داده ميشود). آنها با شركتهاي بزرگ و معتبر اين كار وارد مذاكره ميشوند و در نهايت يك مهندسي ايتاليايي با گروهش، كار را آغاز ميكند. از آنجا كه ايتالياييها در اين كار بسيار صاحب نظر هستند ساير كشورها به توانايي آنها نيز شك نميكنند.
در تبحر آنها به اين مثال اكتفا ميكنيم كه هيچ گروهي در دنيا نتوانست تعمير برج معروف “ پيزا” را بر عهده بگيرد و در نهايت خود ايتالياييها نسبت به تعمير آن اقدام كردند!

خانه من در فهرست! آيا مزيتي وجود دارد؟
“ديلي تايمزت بخش پاياني گزارش خود را به مزاياي قرار گرفتن نام منزل يك ايتاليايي در فهرست آثار فرهنگي اختصاص ميدهد: “ آيا تا به حال نام بيمه را شنيدهايد؟ قطعاً، هر گاه خانهاي در يكي از شهرهاي ايتاليا در فهرست آثار ملي قرار گيرد يعني به صورت خودكار بيمه شده. يعني اگر اتفاق خاصي براي منزل شما بيفتد ميتوانيد روي كمك دولت حساب كنيد.”
بهترين نمونه اين مزيت را ميتوان در “ ونيز” مشاهده كرد. ديلي تايمز چنين مينويسد: “ و نيز واقعاً شهر روياهاست. اين شهر و تمام خانههايش در فهرست آثار فرهنگي قرار دارند. چندين سال است كه روي معماري خاص “ ونيز” مطالعه ميشود اما هنوز كارشناسان زبده اين كا ردليل پايداري “ ونيز” را نميدانند.
چطور امكان دارد شهري با قدمت “ ونيز” روي آب بنا شده باشد اما اين چنين استوار! مگر آنكه تمام موارد احداث بنا در آن به صورتي كامل طراحي شده باشد و قطعاً چنين است.” “ ونيز ايتاليا هر سال ميعادگاه بسياري از جهانگردان جهان است و يكي از شهرهايي است كه دولت ايتاليا روي سود حاصل از صنعت توريسم آن، حساب جداگانهاي ميكند. هر صنعتي در دنيا ميتواند رشد كند. ميتواند از ديگران پيشي بگيرد و خود را در دنيابي همتا سازد. به شرط آنكه فاكتورهاي جانبي آن، به بهترين نحو چيده شده باشند و عوامل اجرايي كار خود را به كاملترين صورت انجام دهند. يكي از اين فاكتورها، حمايت و عامل اجرايي بزرگي به نام دولت است. حمايت و دولت در كنار هم ميتوانند بستر مناسبي براي رشد و شكوفايي يك صنعت را- هر چقدر هم كه كوچك باشد- فراهم كنند. دولت ايتاليا سالانه مبالغ زيادي را صرف اعزام اساتيد اين رشته به ساير نقاط دنيا ميكند. تا در اين رهگذر، آنهايي كه در هرم رشد اين صنعت قرار دارند بر اندوخته علمي خود بيفزايند، اشتباه نكنيم. اين درست است كه اساتيد ايتاليايي در معماري، زبانزد خاص و عام هستند اما آنها نيز براي يادگيري لحظهاي غافل نميشوند. اين درست همان نقطه قوت معماري ايتالياست. هر روز يادگيري و آموختن!







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن