تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821154014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نعمت زاده: حذف يارانه، توجيه سهميه بندي بنزين را از بين مي برد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نعمت زاده: حذف يارانه، توجيه سهميه بندي بنزين را از بين مي برد


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش گفت: در صورتي كه قيمت ها متعادل و يارانه ها نيز برداشته شود ديگر توجيهي براي سهميه بندي بنزين نداريم.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، محمدرضا نعمت زاده مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در نشست خبري خود در حاشيه دومين همايش بين المللي صنعت پالايش برگزار شد درباره نوسانات اخير قيمت نفت و به هم خوردن تعادل بازارهاي جهاني گفت: همواره در جهان حركت هاي جهشي انجام مي شود و طبيعي است كه نبايد از رشد هاي ناگهاني خوشحال و با كاهش سهام در بازارهاي جهاني نگران شويم.
نعمت زاده ادامه داد: اگر ما در هنگام ركود اقتصادي سرمايه گذاري هاي مورد نظرمان را انجام دهيم به نفع كشور است زيرا قيمت ها پايين آمده و پس از اتمام طرح ها، بازارجهاني خوبي خواهيم داشت.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در باره شرايط بازارهاي جهاني و ارتباط آن با ساخت پالايشگاه هاي جديد در كشور گفت: وضعيت كنوني بازارهاي جهاني در صورتي نگران كننده است كه شرايط آني را در نظر بگيريم اما براي ما كه سرمايه گذاري هاي بلندمدت مانند ساخت پالايشگاه ها انجام مي دهيم نگران كننده نيست.
وي تصريح كرد: ساخت پالايشگاه ها براي عمري 70 ساله است و ساخت آنها يك قاعده كلي دركشورداري است زيرا ايران يك كشور نفت خيز و گازخيز بوده و سرمايه گذاري در اين زمينه ها الزامي است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در باره تامين بودجه واردات بنزين اظهار داشت: تا پايان سال جاري فرصت زيادي باقي مانده است و در اين مدت بايد تصميمات لازم گرفته شود.
وي افزود: تصميم گيري درباره بودجه واردات بنزين با دولت بوده و تا پايان سال يا لايحه اي به مجلس داده مي شود و يا مجوز قانوني كسب مي شود اما زمان و چگونگي گرفتن اين مجوز بر عهده دولت است.
نعمت زاده تاكيد كرد: وزارت نفت و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي وظيفه تامين سوخت كشور را بر عهده دارد و ما نمي توانيم تامين سوخت مورد نياز مردم را قطع كنيم.
وي از ديگر موضوعات مهم در امر بنزين را سهميه بندي بنزين خواندو اظهار داشت: براي تصميم گيري درباره سهميه بندي بنزين بايد لايحه اي تنظيم، به مجلس رفته و ابلاغ شود.
نعمت زاده اذعان داشت: در صورتي كه قيمت ها متعادل شود و يارانه ها نيز برداشته شود ديگر توجيهي براي سهميه بندي بنزين نداريم.
وي ادامه داد: توصيه ما اين است كه طرح كارت هوشمند سوخت همچنان ادامه يابد زيرا از اين طريق مي توانيم مديريت مصرف و جمع آوري آمار و اطلاعات لازم را داشته باشيم.
** احتمال كاهش مصرف بنزين در نيمه دوم سال جاري
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره تاثيرات سهميه بندي بنزين گفت: برآورد ما اين است كه اگر سهميه بندي بنزين انجام نمي شد هم اكنون متوسط مصرف بنزين 90 ميليون ليتر در روز بود در حالي كه امروزه 68 ميليون ليتر در روز مصرف داريم.
نعمت زاده ادامه داد: احتمال دارد اين ميزان مصرف بنزين تا انتهاي سال جاري نيز كاهش يابد زيرا در نيمه اول سال ميزان مصرف افزايش مي يابد اما در زمستان به دليل اينكه سفرهاي استاني كمتر مي شود ميزان مصرف نيز كاهش مي يابد و بر اساس تجربه به 65 تا 68 ميليون ليتر در روز مي رسد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در باره واردات بنزين اظهار داشت: ميزان و چگونگي واردات بنزين بستگي به قيمت ها دارد.
وي افزود: اگر قيمت ها بر اساس قيمت هاي سه ماهه ابتداي سال بود نزديك به هشت ميليارد دلار سرمايه ارزي براي تامين بنزين و نفت گاز نياز داشتيم اما با توجه به كاهش قيمت هاي كنوني به حدود شش ميليارد دلار سرمايه ارزي براي تامين بنزين و گازوييل نياز داريم.
به گفته وي اين رقم براي كل سال بوده و علاوه بر سهميه مصوب قبلي مجلس است.
نعمت زاده ادامه داد: ميزان مصرف گازوييل بستگي به سرمايه زمستان دارد زيرا اگر زمستان امسال خيلي سرد باشد نفت گاز را براي تامين سوخت مورد نياز نيروگاه ها تحويل مي دهيم و مصرف آن افزايش مي يابد.
وي درباره مبارزه با قاچاق سوخت اظهار داشت: در صورتي كه قيمت هاي داخلي افزايش يابد ميزان قاچاق سوخت كاهش پيدا مي كند.
وي افزود: بنزين آزاد پس ازتهران در سيستان و بلوچستان عرضه مي شود و يكي از دلايل اجراي طرح تحول اقتصادي نيز همين امر است.
** سرمايه گذاري براي سوخت رساني به كشتي ها بر عهده بخش خصوصي است
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره طرح سوخت رساني به كشتي ها (بانكرينگ) توضيح داد: آغاز اين طرح به حدود دو سال پيش باز مي گردد و سرعت پيشرفت اجرايي اين طرح رضايت بخش است.
وي افزود: طرح بانكرينگ از بندرعباس آغاز شده و به تدريج بقيه بنادر را نيز تحت پوشش در مي آورد.
وي با بيان اينكه سرمايه گذاري در اين طرح بر عهده بخش خصوصي است ادامه داد: هم اكنون ما تامين كننده سوخت مورد نياز براي اجراي اين طرح هستيم كه معمولا از پالايشگاه بندرعباس تامين مي شود و اميدواريم تا سال آينده 20 درصد از سهم منطقه خليج فارس را در اختيار داشته باشيم.
نعمت زاده در اين باره توضيح داد: هم اكنون طرح سوخت رساني به كشتي ها در جنوب و در بخش شمالي كشور نيز به ميزان اندكي در نكا انجام مي شود و مقدمات اجراي اين طرح آغاز شده است.
وي افزود: در سال جاري سهم ايران در اجراي عمليات سوخت رساني در خليج فارس حدود 12 درصد است.
مدير عمل شركت ملي پالاش و پخش فرآوردهاي نفتي درباره رقابت ميان ايران و امارت در اجراي طرح بانكرينگ اظهار داشت: پيش از اين نيز كشورهاي همسايه اقدام به اجراي طرح سوخت رساني به كشتي ها كرده اند اما ايران نبايد به ميزان سرمايه گذاري آن ها توجه كند و بر عهده ما است كه اين طرح را به درستي انجام دهيم.
وي افزود: با انتقال بخشي از طرح بانكرينگ به مرزهاي ايران از سهم امارات در بازار خليج فارس كاسته مي شود.
**هدف ما رقابت با امارات نيست
نعمت زاده درباره جذب بخش خصوصي براي اجراي طرح سوخت رساني به كشتي ها گفت: اجراي اين طرح براي بخش خصوصي جذاب است و در آن سرمايه گذاري مي كنند.
وي افزود: هدف اصلي ما رقابت با امارات نيست بلكه ما در نظر داريم سوخت مورد نياز كشتي ها در خليج فارس را تامين كنيم.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردهاي نفتي ايران ادامه داد: در صورتي كه طرح سوخت رساني به كشتي ها را در جنوب جزيره قشم راه اندازي كنيم مي توانيم بخشي از سهم بين المللي را نيز به دست آوريم.
وي افزود: هم اكنون طرح بانگرينگ در بندرعباس، خارك و بخشي هم در عسلويه فعال است و به زودي در ماهشهر و چابهار نيز فعال مي شود./01/194/125
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن