واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دل در سرزمين عرفات وقوف مي كند تا سراچه خود را با زلال دعا تغسيل نموده و ضريح چشمها زنگار گناه را با اشك انابه صيقل دهد و دست نياز را بر دامان اجابت بنشاند. از جبل الرحمه صعود مي كند تا اسرار رحمت خداوندي را تا عمق جان دريابد و همنوا با سيد و سالار شهيدان دعاي عرفه - سرود جاويدان توحيد - و دعاي عاليه المضامين را در غروب غمبار عرفه زمزمه مي كند. از عرفات كوچ مي كند تا شب را در مشعر بيتوته كند و از آنجا آهنگ حركت را در صبحگاهان دهم ذيحجه به سمت منا سازنمايد تا خود را براي قرباني و حلق و رمي جمرات آماده كند. آري عرفات ايوان هزار نقش خداشناسي و آستانه ورود به حرم يار است و تو مي تواني در اين سرزمين لايق ديدارحق شوي و به طواف حرم بار يابي. آنجا كه خود را مشتاق او مي خواني و بر ربوبيت او گواهي مي دهي و با عالي ترين مضامين زمزمه مي كني آللهم اني ارغب اليك و اشهد بالربوبيه، لك مقرا بانك ربي و اليك مردي ... روز عرفه، از روزهاي پربركتي است كه براي تاكيد بر ضرورت برقراري ارتباط هرچه بيشتر و نزديكتر انسان با خالق هستي، به عنوان روز نيايش نامگذاري شده است. برخي كارشناسان فرهنگي و ديني، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر تاثير نيايش در زندگي انسان، دعا را اوج ارتباط با خالق هستي و ارتباط با عالم معنا را كليد تمام فضايل معنوي و روحي مي دانند. مهديه محمدي كارشناس فقه وحقوق در اين خصوص گفت: دعا، يك برنامه عمومي براي همه كساني است كه مي خواهند با خدا راز و نياز كنند. وي افزود: قرب به خدا، روح هر عبادتي است و دعا بهترين نحوه ارتباط گيري انسان با خالق حكيم و مهربان مي باشد. به اعتقاد وي، فرق اساسي انسان با ساير موجودات علاوه بر اراده و تفكر، داشتن چنين ارتباطي با خداست كه به صورت عشق همراه با معرفت به خداوند متجلي مي شود. محمدي، نيايش را كشش روح به سوي كانون غيرمادي جهان دانست و گفت: نيايش، طلب ياري و استعانت از خداوند، موجب آرامش قلبي و اعتماد به نفس مي شود. يك استاد دانشگاه نيز گفت: عبادت و پرستش خداوند يكتا و ترك پرستش هر موجود ديگر، يكي از اصول تعليمات پيامبران الهي است و تعليمات هيچ پيامبري از عبادت خالي نبوده است. دكترمحمدباقر طاهري نيا افزود: در اسلام عبادت سرلوحه همه تعليمات است و در اين دين به عبادات به صورت يك سلسله آموزه جدا از زندگي كه تنها به دنياي ديگر تعلق داشته باشد نگريسته نشده است، بلكه عبادات اسلامي با فلسفه زندگي توام است و در متن زندگي واقع است. وي برخي عبادات اسلامي را جمعي دانست و اظهارداشت: اسلام به عبادتهاي فردي نيز آنچنان شكل داده كه متضمن انجام پاره اي از وظايف زندگي است. دكتر طاهري نيا با ذكر نمونه اي اضافه كرد: نماز كه مظهر كامل اظهار عبوديت است، چنان در اسلام شكل خاص يافته كه حتي فردي كه مي خواهد در گوشه خلوت به تنهايي نماز بخواند خود به خود به انجام پاره اي از وظايف اخلاقي و اجتماعي از قبيل نظافت، احترام به حقوق ديگران، وقت شناسي و جهت شناسي مقيد مي گردد. اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: از نظر اسلام هر كار خير و مفيدي اگر با انگيزه پاك خدايي توام باشد نوعي عبادت است، لذا درس خواندن، كار و كسب و فعاليت اجتماعي كردن اگر به خاطر خدا باشد، عبادت است. به اعتقاد وي، در اسلام همچنين پاره اي تعليمات وجود دارد كه تنها براي انجام مراسم عبادت وضع شده است از قبيل نماز، روزه و دعا كه خود فلسفه اي خاص دارند. دكتر طاهري نيا اضافه كرد: در مقايسه با انديشه هاي ما قبل اسلام در قلمرو كشورهاي اسلامي مي توان فهميد كه اسلام چه جهش عظيمي در انديشه ها درجهت عمق و وسعت و لطف و رقت به وجود آورده است. وي افزود: اسلام از مردمي كه بت يا آتش را مي پرستيدند و بر اثر كوته فكري مجسمه هاي خودساخته را معبود قرار مي دادند، انسانهايي پرورش داد كه مجردترين معاني، رقيق ترين انديشه ها، لطيف ترين افكار و عاليترين تصورات را در سپهر انديشه خود جاي مي دهد. يك دانشجو رشته فلسفه، دعا را عاملي براي صيقل و آرامش روح دانست كه به واسطه آن رابطه بين انسان و خالق هستي به خوبي برقرار مي شود. مينا رجبي افزود: انسان هميشه در اضطراب هاي دروني و همچنين در معرض حوادث مختلف و ناملايمات روحي و رواني است، براي اينكه بتواند در مقابل اينگونه مسايل ايستادگي كرده و به ثبات و آرامش برسد، لازم است به دعا و نيايش توجه بيشتري داشته باشد. يك كارشناس ارشد الهيات در اين خصوص گفت: دعا يكي از راه هاي ذكر خداست و ياد خدا كه قرآن هم با الا بذكر الله تطمئن القلوب، به آن تاكيد دارد، آرامش بخش دلها بوده و بستر مناسب براي مقابله با ناملايمات زندگي و فشارهاي روحي و رواني را فراهم مي كند. اصغر صفري افزود: با خواندن قرآن، گويي خدا با انسان سخن مي گويد و زمان دعا خواندن، اين انسان است كه با خالق هستي راز و نياز و درد و دل مي كند كه اين اوج ارتباط انسان با خداوند متعال است. وي با تاكيد براينكه، اين اوج نزديكي به خداوند را هر انساني مي تواند تجربه كند، اظهار داشت: ارتباط خالق و مخلوق يك طرفه تعريف نشده بلكه اين يك ارتباط دوسويه مي باشد. صفري، حضور قلبي در نماز و نيايش را در اثربخشي دعا بسيار موثر دانست و گفت: تمركز در مفاهيم و دقت در معاني بلند نماز و دعا در ارتقا و اوج آن بسيار حايز اهميت است. وي نيايش را حلقه اتصال انسان با ذات بي منتها دانست وافزود: نيايش امري است كه همواره و در طول تاريخ نياز هميشگي بشر بوده، اما بشري كه در عصر حاضر زندگي مي كند باتوجه به استرس ها و مشكلات روحي و رواني ناشي از زندگي ماشيني كه با آنها درگير است، بيش از هر زمان ديگري به برقراري ارتباط با خالق هستي نياز دارد. صفري با اشاره به اينكه ابعاد مادي زندگي امروز پررنگ تر از گذشته شده است، گفت: در چنين شرايطي به طور طبيعي نيازهاي معنوي، روحي و احساسي انسان افزايش مي يابد. يك فرهنگي گفت: دعا دريچه اي بسوي آسمان است تا روح حلول يافته در كالبد خاكي انسان بتواند از رحمت واسعه خداوند به اندازه طلب و ظرفيت وجودي خود بهره ببرد. فاطمه ملكي افزود: دعاي عرفه را مي توان در سه بخش مفاهيم ابتدايي، متوسط و عالي كه اوج دعا مي باشد تقسيم بندي كرد. وي اضافه كرد: زمانهاي دعا نيز بسيار حايز اهميت است و همانطور كه هر يك از نمازها در زمان خاصي داراي فضيلت مي باشد، خواندن هر دعا نيز در زماني خاص كه تاكيد شده، داراي اهميت خواهد بود. ملكي اظهاركرد: در روايات از روز با فضيلت عرفه بسيار ياد شده، چنانچه اگر فردي امكان استفاده از بركات ماه رمضان را نيافت، از بركات عرفه به عنوان سرمايه اي بزرگ براي اتصال به خالق استفاده كند. وي در پايان افزود: تعابير بلند امام حسين(ع) در دعاي عرفه كه خود متصل به عالم غيب است، مي تواند دريچه اي به روي بشر به منتهاي ابديت بگشايد. 7389/ 614/ 1448
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 731]