تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821397967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش بهاي نفت بدنبال بحران اقتصادي امريكا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كاهش بهاي نفت بدنبال بحران اقتصادي امريكا
بهاي نفت در بازارهاي جهاني نسبت به بالاترين سطح قيمت آن در ماه ژوئيه سال جاري حدود 60 دلار در هر بشكه كاهش يافته است كه از علل عمده آن بحران اقتصادي امريكا و سرايت آن به برخي كشورهاي اروپايي و اسيايي و نزديكي به انتخابات رياست جمهوري امريكا مي باشد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، قيمت هر بشكه نفت خام شاخص امريكا در معاملات بعدازظهر سه شنبه هفته جاري بازار نيويورك براي تحويل درماه نوامبر با يك دلار و 65سنت كاهش به 88 دلار و 41 سنت رسيد. همچنين هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه نوامبر با يك دلار و 40 سنت كاهش 83 دلارو 26 سنت معامله شد.
ارقام مقايسه اي نشان مي دهد ، قيمت اين حامل انرژي نسبت به اوايل ماه ژوئيه سال جاري حدود 60دلار در هر بشكه كاهش يافته است. بهاي هر بشكه نفت خام در اوايل ژوئيه 2008 بيش از 147 دلار بود.
بحران بازارهاي مالي و اعتباري امريكا كه در حال سرايت به اقتصاد ديگر كشورهاي دنيا از جمله كشورهاي اروپايي و شرق آسيا است، ركود فعاليت هاي اقتصادي و كاهش تقاضاي نفت را سبب شده است.
در شرايط رونق بازار نفت ، شركت هاي سرمايه گذاري حضور فعالي در بازار كاغذي نفت خام داشتند و سود كلاني را ازاين محل كسب كردند. شروع بحران اقتصادي و پيش بيني تداوم اين ركود و كاهش تقاضاي نفت ، سبب شد اين شركت ها منابع مالي خود را از بازار نفت خارج كنند و وارد بازارهايي چون بازار ارز با قوي شدن ارزش برابري دلار در مقابل ساير ارزها ، شوند.
همين حركت شركت هاي سرمايه گذاري از عوامل اثرگذار بر كاهش قيمت هاي نفت تا سطح كمتر از 90 دلار در هر بشكه بوده است.
ركود اقتصادي بر عوامل بنيادي بازار نفت كه عرضه و تقاضا مي باشد،اثر گذاشته است. اين امر در مورد اقتصاد كشوري مانند چين كه به دليل رشد اقتصادي از بزرگترين مصرف كنندگان نفت دنيا مي باشد،در حال رخ دادن است. از سوي ديگر، مازاد عرضه نفت در بازار بر قيمت هاي نفت فشار آورده و روند نزولي آن كه بتدريح از مرداد ماه امسال آغاز شده را تسريع كرده است.
دكتر" حجت الله غنيمي فرد" عضو هيات علمي دانشگاه صنعت نفت در زمان شروع كاهش قيمت هاي نفت در مرداد ماه امسال اظهار داشت، كاهش قيمت نفت روند كلي و بلندمدت نخواهد بود و اطلاعات بازار جهاني سرمايه و پول حاكي از آن است كه اين نوسان ها خود را اصلاح خواهند كرد و قيمت نفت روند افزايشي خواهد داشت .
وي وضعيت اقتصادي آمريكا را تنها عامل كاهش بهاي نفت ندانست ، بلكه شاخص هاي اقتصادي بخشي از كشورهاي اصلي مصرف كننده نفت در اروپا را حاكي از كاهش رشد اقتصادي اين كشورها در سال جاري دانست.
غنيمي فرد با اشاره به اينكه كاهش بهاي نفت براي يك دوره دو تا سه ماهه با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري آمريكا از قبل پيش بيني مي شد ، افزود: بالاترين سقف قيمت هاي نفت خام در بازارهاي جهاني در ماه ژوييه سال جاري بود و كاهش قيمت نفت در ماه اوت نسبت به ماه ژوييه از قبل هم قابل پيش بيني بود.
استاد دانشگاه صنعت نفت تصريح كرد، در ميان مدت كاهش قيمت نفت وجود دارد ، اما اين روند كلي و بلندمدت نخواهد بود و اطلاعات بازار جهاني سرمايه و پول حاكي از آن است كه اين نوسان ها اصلاح خواهد شد و به سمت افزايش مي رود. چنانچه تاريخ حدود دو دهه قبل بازار نفت تكرار شود ، بايد منتظر كاهش قيمت ها در دو سه ماه آينده به علت برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا بود.
كاهش بهاي نفت نگراني نيز در بين كشورهاي عضو اوپك ايجاد كرده است. اعضاي اوپك در چند سال اخير هيچگاه به صراحت اعلام نكردند چه قيمتي براي آنها مطلوب است ، اما به دفعات براين مساله تاكيد داشتند قيمتي خوب است كه به نفع مصرف كننده و توليدكننده باشد.
اعضاي اوپك در نشست ماه سپتامبر 2008 خود تصميم گرفتند كه براي جلوگيري از سقوط بهاي نفت ، توليد نفت خام خود را 520 هزار بشكه در روز كاهش دهند و سقف نفت خود را به سطح توليد سپتامبر 2007 اين سازمان يعني به ميزان 8/28 ميليون بشكه برسانند.
"شكري غانم" وزير انرژي ليبي نيز در هفته جاري نسبت به كاهش بهاي نفت ابراز نگراني كرده از توليدكنندگان نفت خام خواسته است براي حفظ درامدهايشان ، توليد را كاهش دهند.
اوپك همواره با بروز چنين شرابطي در بازار از تمامي توليدكنندگان نفت عضو و غيرعضو اوپك درخواست همكاري براي ايجاد ثبات در بازارمي كند. سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك ) معتقد است مسووليت بازار نفت به تنهايي متوجه اين سازمان نيست و بازيگران ديگري نيز در اين بازار حضور دارند.
بالابودن هزينه توليد و تجهيزات نفت اجازه سرمايه گذاري در اين صنعت را در شرايط پايين بودن بهاي نفت نمي دهد. بدين ترتيب كاهش بهاي نفت ، ركود سرمايه گذاري در صنعت نفت را بدنبال خواهد داشت كه همين امر سبب مي شود امنيت عرضه نفت در آينده با مخاطراتي مواجه باشد.
اعضاي اوپك در نشست ماه سپتامبر گذشته در وين تصميم گرفتند نشست اضطراري در ماه دسامبر 2008 براي بررسي وضعيت بازار نفت برگزار كنند.
با كاهش بهاي نفت به كمتر از 90 دلار در هر بشكه ، انتظار برگزاري نشستي فوق العاده زودتر از ماه دسامبر ازسوي اوپك مي رود ، اما هنوز مطلبي در اين خصوص عنوان نشده است.
وزير نفت ايران به تازگي اعلام كرد به نظر نمي رسد نياز به نشست ديگري باشد.
اقتصام ** 1561 ** 1557
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن