واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست - دکتر حسین کچوئیان عضو شورای انقلاب فرهنگی در برنامه " دیروز-امروز-فردا" که سه شنبه شب از سیما پخش شد دیدگاهش را درباره برخی چهره ها از جمله سروش، حجاریان، سیدحسین نصر و بازرگان بیان کرد. به گزارش خبرآنلاین حسین کچوئیان عضو شورای انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه «دیروز، امروز، فردا» به مسایل مختلفی در خصوص انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها، سروش و نصر پرداخت. در بخشی از این نشست وی در پاسخ به اینکه برخی همانند سروش از ابتدا در بطن و متن انقلاب فرهنگی بودند ولی بعد از پانزده سال فضا برگشته و امثال وی تبدیل به روشنفکران سکولار و در مقابل نظام شدند. وی باطرح این سوال که آیا این همان ماجرای «انقلاب فرزندان خود را می خورد»؟ است گفت: اینکه موضوع «انقلاب فرزندان خود را می خورد» در مورد انقلاب های دیگر چه میزان درست است، جای بحث دارد ولی قطعا درمورد انقلاب اسلامی ایران مصداق ندارد. کچوئیان ادامه داد: یکی از عجایب انقلاب ما این است که هیچ کس در هیچ کجای آن نقشی ندارد. یعنی در اصل انقلاب غیر از حضرت امام (ره) ،بالاترین نقشی که ممکن است افراد داشته باشند این بود که نامه ای را جابجا کنندیا با شخص امام (ره) در ارتباط باشند.این انقلاب از ابتدا بر دوش توده ها بوده و همه در آن شان واحدی دارند. این استاد دانشگاه تاکید کرد: ثانیا امام این حساسیت را داشتند و اجازه نمی دادند که افراد در دستگاه شان هیچ شانیتی پیدا کند. این شخصی که شما اشاره کردید(سروش) از چه جهت فرزند انقلاب است؟ آیا در شکل گیری انقلاب نقش داشته؟ نه. اما اینکه بعدا آمده و نقش پیدا کرده دیگر به وی فرزند انقلاب اطلاق نمی شود. کچوئیان با بیان اینکه هنگامی فرزند انقلاب مطرح می شود که شخص در شکل گیری انقلاب نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد:هیچ فردی نمی تواند ادعای شان و منزلت خاصی در انقلاب کند. این به آن معنا نیست که در زمان حکومت شاه کسی مبارزه و تلاش نکرده است.اما این فرد(سروش) جزو مبارزین نبوده ولی افرادی مثل مرحوم بازرگان و دیگران مبارزه و تلاش کردند. این عضو شورای انقلاب فرهنگی تغییر مواضع سروش را شخصی دانست و گفت: افراد مطلع می دانند که مرحوم مطهری همان ابتدا در دیداری که با ایشان داشتند دچار ذهنیت هایی نسبت با ایشان شده بودند. مرحوم مطهری از همان قبل نسبت به تمایز زاویه دید ایشان نسبت به مسایل دینی آگاهی پیدا کرده بودند. در مورد جنبه شخصی ایشان هم نمی توانیم بحث کنیم. در این مورد باید مورخین بحث کنند. کچوئیان در واکنش به اشاره مجری به نامه حجاریان در دادگاه و اعترافات وی گفت: شما اگر به تاریخ روشنفکری ایران باز گردید دو منبع آموزشی، فرهنگی، تربیتی و فکرساز داریم؛ متون و منابع و فرهنگ دینی و متون و منابع و فرهنگ غربی. از مرحوم بازرگان و کسروی گرفته تا جلال آل احمد یا دکتر شریعتی هر کدام که منبع اصلی فکرشان دینی بود یعنی تربیت دینی داشتند، نزدیکی بیشتری با دین داشتند. در داخل جریان انقلاب هم همینطور بود. مثلا در گروه های اجتماعی و حزبی آنان که وابستگی و عمق بیشتری نسبت به دین داشتند در مقایسه با آنان که دسترسی کمتری به دین داشتند متفاوت بود. هرقدر دسترسی شخص به متون بیشتر بوده و استحکام بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه باقی بماند بیشتر است. وی ادامه داد: افرادی مثل نصر که با متون دینی پیوند های قوی تری داشت می توانند درمواجهه با غرب استقلال خود را حفظ کنند و دچار مشکل نشوند ولی افرادی که منبع فکری اولیه اش این است ولی استحکام ندارد به مشکل بر می خورند. وی با اشاره به ارتباط خویش با حجاریان در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری گفت: نمی دانم چقدر نقد ایشان به جریان روشنفکری در بیانیه ای که در دادگاه قرائت شدحقیقت دارد و چقدر ایشان در نقدشان صداقت داشتند. البته این به خودشان مربوط است. این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر حرف حجاریان درست بود باید بعدا و بیرون هم بیان می شد. همچنین وی در واکنش به این سخن مجری که گفت حجاریان بعد از آزادی حرف های خود را تکذیب نکرد، از ادامه بحث در مورد صحت و سقم اعترافات حجاریان خودداری کرده و گفت: بگذریم. این مسایل شخصی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]