تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803920829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غده تیروئید و اختلالات آن


واضح آرشیو وب فارسی:سلامتی برای همه:
فهرست مطلب
غده تیروئید و اختلالات آن
کم کاری تیروئید
درمان مشکلات تیروئید
تمامی صفحات


غده
تیروئید با کنترل سوخت و ساز بدن،  کمک می کند تا بدن سرعت فعل انفعالات خود را تنظیم کند. در واقع سرعت سوخت و ساز بدن که این هورمون ها بر روی آن تاثیر می گذارند باعث می شود که فعالیت های سایر ارگان ها، از جمله قلب و مغز نیز تنظیم شود. . این هورمون ها پوست، مو ، و ناخنها را سالم نگه می دارند و  عضلات و اعصاب را در وضعیت  متعادلی تنظیم می کنند. حتی این هورمون ها برآن چه فرد فکر می کند و بر احساسات وی تاثیر می گذارند.

همه این اعمال غده تیروئید  با ساختن و ترشح  هورمون تیروئید انجام می شود، که یک ماده شیمیایی است که حامل پیامهای غده تیروئید به بقیه از بدن از طریق جریان خون می باشد.

 

هیپوتیروئیدی وضعیتی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را تولید نمی کند. این اختلال شایع ترین بیماری غده تیروئید است. اما غده تیروئید چیست و چه می کند؟

غده تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در وسط گردن است که  در زیر حنجره واقع شده و بالاتر از استخوان های ترقوه قرار دارد. تولید دو هورمون تیروئید به نام های علمی triidodothyronine (T3) و thyroxine (T4) ، که وظیفه آنها تنظیم چگونگی  مصرف انرژی در بدن می باشد ( فرایندی که اصطلاحا به عنوان سوخت و ساز بدن شناخته می شود).

 

حفظ عملکرد صحیح بدن

عملکرد تیروئید توسط غده ای در مغز، به نام هیپوفیز کنترل می شود. غده هیپوفیز با تولید هورمون محرک تیروئید با نام علمی (TSH) تولید هورمونهای تیروئید را تنظیم می کند.

خلاصه ای از مشکلات تیروئید

امروزه ممکن است زیاد در مورد مشکلات تیروئید کسی چیزی نشنیده باشد، اما این مشکلات شایعند و بسیاری از مردم به آن مبتلا می شوند. مشکل تیروئید ، ممکن است به معنی کم کاری غده تیروئید و کار نکردن صحیح باشد و یا ممکن است به آن معنی باشد که غده فوق العاده فعال است. در نهایت  همچنین ممکن است غده تیروئید بزرگ شود و یا غده هایی در درون آن رشد کند.

 

کم کاری غده تیروئید

وقتی تیروئید به اندازه کافی کار نمی کند  ، آن را هیپوتیروئیدی می نامند. اگر در فردی  کم کاری تیروئید ایجاد شود، کلیه فعالیت های بدن وی آهسته تر می شود و بیمار دارای انرژی کمتری است. برخی از علایم اصلی کم کاری عبارتند از:

  • احساس تنبلی و خستگی مداوم

  • احساس سرمای مفرط

  • افزایش وزن

علل بروز کم کاری تیروئید:

 در حدود 95 درصد از موارد ، کم کاری تیروئید به دلیل مشکلی  در خود غده تیروئید است و و اصطلاحا کم کاری اولیه تیروئیدی نامیده می شود. با این حال ، برخی از داروها و بیماری ها نیز می توانند به کاهش عملکرد تیروئید منجر شوند. به عنوان مثال ، هیپوتیروئیدی می تواند بعد از درمان های پزشکی برای پرکاری تیروئید ، مانند جراحی برداشتن تیروئید بزرگ شده و یا درمان با ید رادیواکتیو به منظور تخریب بافت تیروئید رخ دهد. در برخی از موارد ، هیپوتیروئیدی در نتیجه کاهش تولید هورمون های مترشحعه ازغده هیپوفیز ایجاد می شود.

پرکاری غده تیروئید

زمانی که  غده تیروئید بیش از اندازه عادی کار کند، این شرایط را را به نام پرکاری تیروئید می نامند. در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید ، فعالیت های شیمیایی بدن سریع تر و شدیدتر از حالت عادی انجام می شود. برخی از نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • احساس گرمای بیش از حد

  • عصبی و اضطراب داشتن و در عین حال احساس خستگی دایمی

  • از دست دادن وزن بدون تغییر برنامه غذایی

ندول یا توده های درون غده تیروئید

ممکن است در غده تیروئید یک یا چند برآمدگی کوچک ایجاد شده و بزرگ شوند. به این برآمدگی ها یا توده ها اصطلاحا ندول گفته می شود گره.علی رغم پدید آمدن این توده ها، تیروئید کار طبیعی خود را ادامه می دهد اما بیماران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند ، و یا ممکن است ندول را در گردن خود لمس نمایند. ندول ها یا گره های غده تیروئید معمولا بی ضررند، اما بعضی از اوقات آنها ممکن است یک نشانه سرطان تیروئید نیز باشند.

مشکلات تیروئید قابل درمان  هستند

عمده مشکلات غده تیروئید ، اغلب قابل درمان هستند. حتی بسیاری از سرطان های تیروئید قابل درمان هستند. و درمان معمولا اثربخش و کارآمد است. با تشخیص و انجام ارزیابی لازم گزینه های درمانی  بسته به نوع  مشکل وجود دارند، درمان ممکن است شامل دارو، تجویز هورمون تیروئید ، عمل جراحی ، و روشهای دیگر باشد.

هورمون تیروئید : پیغام رسان غده  تیروئید است
غده تیروئید هورمون های خود را از ید ، که از غذا جذب بدن شده است می سازد. وقتی که مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید  و به داخل بدن ترشح شود، سلول های بدن  سریعترکار می کنند و برعکس. زمانی که هورمون تیروئید کمتری  تولید شده باشد، سلول های بدن کندتر کار می کنند. اما کنترل میزان هورمون تیروئید  توسط تولید و ترشح هورمونی از غده هیپوفیز انجام می شود که با نظارت برسطح هورمون تیروئید در خون میزان هورمون را تنظیم می کند.

هورمون تیروئید و TSH

به طور کلی ، سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) در جریان خون زمانی که مقدار کمتری هورمونهای تیروئید وجود دارد پایین تر آمده و زمانی که مقدار بیشتری هورمون تیروئید وجود دارد بعکس افزایش می یابد.

  • در هنگام هیپوتیروئیدی ، تولید هورمون تیروئید کمتر از اندازه معمولی است. در این زمان هیپوفیز با ترشح  TSH اضافی به جریان خون تلاش می کند که میزان تیروئید  را افزایش دهد.

  • اما در پرکاری تیروئید ، تولید هورمون تیروئید ، بیشتر از اندازه معمولی است. در نتیجه غده هیپوفیز  اقدام به کاهش میزان TSH که  به جریان خون می فرستد، می نماید.

 



آخرین به روز رسانی در سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سلامتی برای همه]
[مشاهده در: www.myhealth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 523]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن