تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812383463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير علوم: شبكه مجازي نخبگان كشورهاي اسلامي ايجاد شود


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: وزير علوم: شبكه مجازي نخبگان كشورهاي اسلامي ايجاد شود
وزير علوم، تحقيقات و فناوري طرح راه اندازي شبكه مجازي نخبگان در كشورهاي اسلامي و شبكه كتابخانه هاي ديجيتالي بين

كشورهاي اسلامي را در كنفرانس وزراي آموزش عالي كشورهاي جهان اسلام پيشنهاد كرد.
به گزارش مهر، دكتر محمد مهدي زاهدي در چهارمين نشست وزراي آموزش عالي كشورهاي اسلامي گفت: از ديرباز كشورهاي توسعه يافته غربي جهت نيل به اهداف توسعه طلبانه و منافع خود سعي در استعمار و بهره كشي از كشورهاي ديگر داشته اند و جهت رسيدن به اين هدف همواره سعي كرده اند كشورهاي تحت سلطه خود را از جهات گوناگون در عقب ماندگي نگاه داشته و از پيشرفت و توسعه آنها جلوگيري كنند. برخي از كشورهاي اسلامي نيز در گذشته (و حتي هم اكنون) از اين امر مستثني نبوده و به همين جهت خسارات بيشمار و جبران ناپذيري را متحمل شده اند و به ويژه از نظر علم و فناوري در جايگاه نامطلوبي قرار گرفته و با كشورهاي غربي قابل قياس نيستند به طوري كه حتي در رتبه بندي علمي دانشگاه هاي جهان كه در سال جاري توسط دانشگاه شانگهاي كشور چين برگزار شده است، نيز جايگاه بسيار اندكي را از بين 500 دانشگاه برتر به خود اختصاص داده اند.
وي افزود: از آنجايي كه علم و فناوري در دنياي امروز يكي از ابزارهاي قدرتمند در تعاملات بين كشورها به شمار مي رود و مي تواند نقش مهمي را در عرصه تعاملات منطقه اي و جهاني به خود اختصاص دهد، بايد به همان اندازه نيز به آنها بها داده شود و تمامي كشورهاي اسلامي بايد سعي كنند در اين زمينه خود را به بهترين وجه تقويت و مجهز كرده و به جايگاه واقعي خود در جهان دست يابند.
وزير علوم اظهار داشت: در چشم انداز 1441 سازمان كنفرانس اسلامي تأكيد شده كه كشورهاي اسلامي بايد به حدي از تكامل و پيشرفت علمي برسند كه جزو كشورهاي پيشرو در زمينه علم و فناوري محسوب شوند اما كشورهاي اسلامي با حفظ هوشياري خود زمينه ايجاد امت يكپارچه اسلامي را فراهم كرده و توطئه دشمنان را ناكام گذاريم.
وي افزود: هم اكنون كشور ايران داراي 2هزار و 162 مركز آموزش عالي و پژوهش است كه در اين مراكز قريب به 50 هزار عضو هيأت علمي مشغول به تدريس و تحقيق هستند. مراكز فوق وظيفه آموزش حدود 3 ميليون 500 هزار دانشجو در مقاطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي را بر عهده دارند. همچنين انتظار مي رود در سال جاري 13000 مقاله تدوين شده توسط محققان ايراني در مجلات ISI و به همين ميزان در ساير مجلات علمي- پژوهشي به چاپ برسد.
زاهدي اظهار داشت: در حال حاضر كشور ايران در علومي چون فناوري نانو، علوم پزشكي به ويژه فناوري سلولهاي بنيادي، داروسازي، انرژي صلح آميز هسته اي، برخي شاخه هاي علوم پايه و صنايع هوا فضا جزو كشورهاي پيشرو است. اين پيشرفتها فقط با اتكا و اعتماد بر نيروهاي داخلي تحقق يافته و مي تواند نمونه موفقي باشد كه به ما نشان دهد كشورهاي اسلامي مي توانند فقط با اتكا بر خود به پيشرفتهاي چشمگيري دست يابند.
وي با بيان اينكه ايران در برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه خود تأكيد ويژه اي بر گسترش علوم و فناوري كرده است، گفت: براي دستيابي به اهداف چشم انداز 1441، حركات جهشي در زمينه هاي مختلف مخصوصاً در زمينه علم و فناوري اجتناب ناپذير است كه لازمه اين امر افزايش تعاملات علمي بين كشورهاي اسلامي است.
وزير علوم گفت: فعاليتهاي زيادي در سالهاي اخير توسط ايران صورت گرفته است كه مي توان به عنوان مثال به همكاري ايران با سازمان كنفرانس اسلامي در ايجاد نهاد رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام، ايجاد پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري شيراز، مصوبات اخير COMSTECH در خصوص ايجاد شبكه هاي دانشگاه هاي مجازي، نانو فناوري و پاركهاي علم و فناوري در بين كشورهاي اسلامي توسط جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد.
وي با اشاره به ساير فعاليتهاي ايران در راستاي همكاري با كشورهاي اسلامي افزود: در مورد ايجاد شبكه هاي نانو فناوري، پاركهاي علم و فناوري و دانشگاه مجازي در سطح كشورهاي اسلامي كه در اجلاس COMSTECH 15-13 فروردين 1387 مطرح شد، ايران فعاليتهاي خود را آغاز كرده است.
زاهدي اضافه كرد: در مورد برگزاري المپيادهاي علمي دانش آموزي و دانشجويي نيز ايران از سال 1375 اقدام به برگزاري المپيادهاي علمي ملي كرده است كه پس از چندين دوره المپياد رياضي و از امسال المپياد شيمي آن به صورت بين المللي برگزار شده است. سال آينده دهمين المپياد بين المللي رياضي و دومين المپياد بين المللي شيمي دانشجويي در ماه جولاي سال 2009ميلادي برگزار خواهد شد كه اين المپيادها مي توانند به عنوان پايه مناسبي جهت ايجاد رقابتهاي علمي سالم در بين كشورهاي اسلامي مورد استفاده قرار گيرد.
وي گفت: در صورت شركت كردن اكثريت كشورهاي عضو سازمان مي توان اين امر را به گونه اي برنامه ريزي كرد تا المپيادها به صورت گردشي هر سال در يكي از كشورهاي اسلامي برگزار شود.
وزير علوم در اين كنفرانس به بيان پيشنهاداتي در جهت همكاري كشورهاي اسلامي پرداخت و گفت: سازمان كنفرانس اسلامي فرآيندي را جهت پيشرفت هر چه بيشتر علمي كشورهاي عضو در سيستم خود پيش بيني كند كه طي آن هر ساله حداقل 10 قرارداد عمده و 30 پروژه مشترك مرتبط با قراردادها در حوزه علم و فناوري بين كشورهاي اسلامي منعقد شود. بانك توسعه اسلامي نيز بايد به منظور پيشبرد هر چه بهتر و سريعتر اين گونه قراردادها بودجه اي را به آنها اختصاص دهد.
وي افزود: در هر رشته علمي يكي از كشورهاي اسلامي مجله اي تخصصي و معتبر منتشر كند كه اعضاي هيأت تحريريه آن از دانشمندان بنام تمامي كشورهاي اسلامي باشند.
زاهدي اظهار داشت: نخبگان كشورهاي اسلامي و بانك توسعه اسلامي اقدام به پشتيباني از ايجاد «شبكه پاركهاي علم و فناوري»، «شبكه نانو فناوري» و «دانشگاه مجازي كشورهاي اسلامي» كه توسط جمهوري اسلامي ايران آغاز شده است، نمايند.
وي افزود: كشورهاي اسلامي مي توانند با ايجاد يك «شبكه مجازي مشترك بين نخبگان كشورها» زمينه افزايش تبادلات علمي بين آنان و نيز اتاقهاي فكري بسيار قوي را ايجاد كنند.
وزير علوم گفت: يكي از مسايلي كه اكثر نخبگان با آن مواجه مي شوند مشكلات مالي مخصوصاً در زمينه امور رفاهي و هزينه هاي تحقيقاتي است به همين خاطر پيشنهاد مي شود بانك توسعه اسلامي بودجه اي را در زمينه امور رفاهي و نيز انجام پروژه هاي كاربردي به آنان اختصاص دهد. همچنين طرحي به عنوان ايجاد «شبكه كتابخانه هاي ديجيتالي بين كشورهاي اسلامي» به مرحله اجرا گذاشته شود.
وي همچنين پيشنهاد كرد: طرحي مشابه طرح «انتقال علوم از طريق متخصصان بومي» (TOKTEN) سازمان ملل متحد توسط سازمان كنفرانس اسلامي بين كشورهاي اسلامي طراحي و به اجرا در آيد تا نخبگان مسلمان مهاجر بتوانند از اين طريق اطلاعات خود را با مشكلات كمتري به كشورشان منتقل كنند.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن