تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821311035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارتباط ميان ژن و سيگاري شدن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تهران، ايرنا
نتيجه تحقيق جالبي كه در ژاپن صورت گرفته است نشان ميدهد ارتباط مستقيمي بين تمايل به مصرف دخانيات بخصوص سيگار و حضور يك ژن مخصوص به نام6 CYP2Aوجود دارد.

به گزارش راديو آلمان ، از اينكه چند ميليون نفر روي كره زمين به سيگار معتاد هستند، آماري دقيقي در دست نيست. شايد به اين دليل كه خيلي از سيگاريها خود را معتاد به سيگار نميدانند!
بسياري از اين افراد ادعا ميكنند كه تفنني سيگار ميكشند و هر وقت كه اراده كنند آنرا كنار خواهند گذاشت. اما تلاش براي ترك سيگار تلاشي است كه به راحتي به موفقيت ختم نميشود.

زيرا برخلاف آنچه به نظر ميرسد ترك سيگار چندان هم ساده نيست. اعتياد به دخانيات يا همان محصولات تنباكو كه اغلب با مصرف تفريحي اين مواد آغاز ميشود رفته رفته حالت جديدتري پيدا ميكند و تبديل به نوعي نياز رواني و جسمي ميشود. تمامي موادي كه مصرف آنها حالت اعتياد پيدا ميكند در دراز مدت به سلامت بدن آسيب ميزنند. حتي اعتياد به چاي يا قهوه.

مدتهاست كه پژوهشگران عرصههاي مختلف مانند روانشناسي، پزشكي و بيوشيمي به دنبال يافتن علل اعتياد هستند. نتيجه تحقيقات مختلفي كه در تمامي اين زمينهها صورت گرفته است ثابت ميكند برخي افراد بصورت ژنتيكي، بيشتر از سايرين مستعد معتاد شدن هستند.

نتيجه تحقيق جالبي كه در ژاپن صورت گرفته است نيز، اين مسئله را تاييد ميكند.نتيجه اين تحقيق در چاپ بعدي ""مجله تنفس"" در اروپا به چاپ خواهد رسيد. در اين تحقيق دويست داوطلب ژاپني سيگاري شركت كردند.

اين افراد با اينكه سيگاري بودند اما تعداد سيگاري كه هر كدام در طول روز مصرف ميكرد با ديگري متفاوت بود، محدودهاي ميان چند نخ تا دو پاكت.

پيش از اين محققين ژنتيك اعلام كرده بودند كه تمايل به مصرف دخانيات بخصوص سيگار با حضور يك ژن مخصوص ارتباط مستقيم دارد. اين ژن كه آنراcyp2 A6نامگذاري كردهاند حالتهاي مختلفي دارد، مانند ژن مخصوص رنگ مو. ژن مخصوص رنگ مو نيز حالتهاي مختلفي دارد و در واقع رنگ موي يك فرد وابسته به آن است كه فرد چه نسخهاي از ژن را به ارث برده باشد. از ژن CYP2A6نيز نسخههاي متفاوتي وجود دارد. اين ژن مسئول تجزيه نيكوتين است.

نيكوتين از مواد اعتيادآوري است كه حضور آن تعادل دروني بدن را برهم ميزند. نتيجه اين بررسي نشان ميدهد، ظرفيت هر فرد براي تحمل نيكوتين با فرد ديگر متفاوت است و اين مسئله وابسته به آنست كه چه نسخهاي از ژن ياد شده در مجموعه ژنوم يك فرد حضور داشته باشد.

در اين تحقيق تمامي افرادي كه روزانه نزديك به دو پاكت سيگار مصرف ميكردند، نسخه خاصي از اين ژن را دارا بودهاند. اين نسخه نه تنها نيكوتين را تجزيه ميكند بلكه يك پروسه معكوس را روشن ميسازد.

يعني فرد پس از كشيدن اولين سيگار تمايل شديدي به كشيدن سيگار بعد پيدا ميكند. حضور اين ژن ظرفيت بدن براي تحمل نيكوتين بالا ميبرد. اما بالا بودن ظرفيت تحمل نيكوتين به معناي بالا بودن توانايي جسمي اين افراد در برابر مضرات سيگار نيست. اين افراد نيكوتين بيشتري مصرف ميكنند و در نتيجه دچار آسيب بيشتري هم ميشوند.

نسخه ديگري از همين ژن، كاملا برعكس عمل ميكند و مقاومت افراد را در برابر نيكوتين كاهش ميدهد. بدين ترتيب فرد تمايل كمتري به كشيدن سيگار بعدي نشان ميدهد. اما اين نسخه كه معكوس عمل ميكند بسيار كمياب است.

نكته جالبتر اينكه افرادي كه دو كپي از اين نسخه كمياب را داشتند افرادي بودند كه روزانه كمترين تعداد سيگار را در بين اين دويست نفر ميكشيدند.

اما تنها سه درصد اين جمعيت دويست نفري دوكپي از اين نسخه را داشتند.

ساير نسخههاي ژن CYP2A6سبب بروز حالتي بين دو گروه نامبرده ميشود.

متخصصان ژنتيك تاكيد ميكنند كه اين تحقيق ژنتيكي مربوط به نژاد ژاپني ميشود. اما با توجه به بررسيهاي ژنتيكي مشابهي كه پيش از اين در سوئد و تركيه صورت گرفته بود، نتيجه اين تحقيق ثابت ميكنند كه ارتباطي مستقيم ميان نسخه موجود از ژن CYP2A6و ميزان اعتياد افراد به دخانيات وجود دارد.

با توجه به آنكه تمايل و ظرفيت افراد در مورد تحمل نيكوتين متفاوت است هر فرد براي ترك سيگار نياز به زمان و روشي مخصوص به خود دارد. اما در نهايت اين امر به اراده هر فرد بستگي دارد.




---> ايرنا.ژن.سيگاري.علمي.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن