تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816772079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكست ايده « جنگ با تروريسم »


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: شكست ايده « جنگ با تروريسم »
نتيجه 7 سال جنگ بر ضد « تروريسم ادعايي آمريكا » اعتراف سران اين كشور به شكست اين جنگها و افزايش هشدار دستگاه اطلاعاتي امريكا درباره حملات جديدي از سوي القاعده و سقوط همپيمانان بوش و هزينه بسيار سنگين براي اقتصاد آمريكا بود.
گزارش سالانه وزارت خارجه امريكا درباره تروريسم بين المللي در سال 1384 فاش كرد كه حدود 11000 حمله در گوشه و كنار جهان انجام شده كه 14600 كشته داشته و بيشتر آنها در عراق بوده اند و البته اين ارقام در مقايسه با سال 1383 كه 651 حمله تروريستي انجام شد و 1907 نفر كشته شدند بسيار متفاوت است و بيانگر افزايش شمار عمليات تروريستي و نيز افزايش شمار تلفات اينگونه اقدامات مي باشد . براساس اين گزارش سهم عراق از كل حملات 30 درصد بوده و در سال 1384 شاهد 360 حمله انتحاري بوده و از كل كشته شدگان اين حوادث 55 درصد يعني حدود 8300 تن از كل قربانيان ترورها در عراق كشته شده اند .
رئيس جمهور آمريكا در پنجمين سالروز حوادث 11 سپتامبر گفت : تا اين لحظه هنوز به امنيت كامل دست نيافته ايم رايس وزير خارجه آمريكا نيز تاكيد كرد كه به رغم گذشت چند سال از حمله به آمريكا و مقابله با آن از طريق حمله به اين گروه در افغانستان از توان مبارزان طالبان هراسان است و اين گروه اكنون تا حدودي سازمان يافته تر و موثرتر و خطرناكتر از انتظارات ما عمل مي كنند.
درهمين راستا « ديك چني » معاون بوش نيز مي گويد درباره آنچه كه جنگ بر ضد تروريسم مي نامد بيش از حد خوش بين بوده است .
همچنين « هيلاري كلينتون » سناتور ايالت نيويورك مي گويد كه بوش بشكل شرم آوري شكست خورد و راهبرد اشتباه آمريكا در عراق و شكست مفتضحانه در عراق بر نقش آمريكا در جهان تاثير منفي گذاشت و علاوه بر آن تعداد زيادي قرباني (منظور وي فقط قربانيان آمريكايي است يعني 4 هزار سرباز در برابر دهها هزار قرباني عراقي ) برجاي مانده و ميلياردها دلار اسكناس آمريكا هر ماهه سوخته و از بين رفته است .
هيلاري در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي « لارپابليكا » در مرداد 1386 گفت كه وجهه امريكا به دليل سياستي كه بوش دنبال كرد خدشه دار شد و توان امريكا و نيز نقش سردمداري جهان و پيمان هاي آمريكا با كشورهاي ديگر كه دهها سال براي آن زحمت كشيده شده بود تضعيف گشت . هيلاري خواستار تدوين يك سياست خارجي نوين شد كه طي آن با همكاري با همپيمانان آمريكا مشكلاتي كه جهان از آن رنج مي برد (منظور مشكلات پيش روي امريكا براي دستيابي به منابع ثروت ) حل كنند.
» فاش كرد كه جنگ بر ضد عراق است كه باعث افزايش CIA در اواسط شهريور گزارش محرمانه آژانس اطلاعات مركزي آمريكا « چشمگير خطرات ناشي از ترورهاي فزاينده در سطح جهان شده است و طبق مطالب درج شده از اين گزارش در « نيويورك تايمز » اين جنگ باعث شد كه نسل جديدي از افراطيون در كشورهاي اسلامي هدف مقابله با نيروي متجاوز آمريكا را سرلوحه خود قرار دهند.
در تيرماه 1386 گزارش تهيه شده توسط كارشناسان فعال در 16 آژانس اطلاعاتي آمريكايي از سوي مركز دولتي « نشنال اينتليجنس استيميت » در آمريكا منتشر شد كه در آن تاكيد كرد كه تهديد بن لادن و سازمان القاعده همچنان اولين خطر شبيخون زننده است و هشدار داده شد كه با تقويت شبكه ارتباطي القاعده و توان اين گروه در عراق و پاكستان براي مديريت حملات خارجي ممكن است به زودي امريكا صحنه حمله اي ديگر باشد.
در اين گزارش آمده است كه انتظار مي رود القاعده در حمله هاي آتي خود بر عناصر برجسته تر اقتصاد و سياست آمريكا تمركز كند و با هجوم به آنها بيشترين تعداد قرباني را برجاي بگذارد و بيشترين مقدار ترس و وحشت را به جان آمريكايي ها بيندازد اين گزارش مي افزايد كه القاعده عملا توانسته است توان گذشته خود را با ايجاد پناهگاه هايي امن براي سران خود در مناطق قبيله اي پاكستان بازيابد و از اين گذشته فرماندهان ميداني آن نيز قدرت و روابط خود با عناصر در حال انتظار را از سرگرفته اند براساس اين گزارش بعيد نيست كه سران القاعده براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي شيميايي يا بيولوژيك و يا شايد هسته اي تلاش كنند و در صورت دستيابي به آن بي شك در كاربرد آن ترديدي نخواهند داشت .
در اوايل شهريور 1386 يك نظرسنجي از 100 كارشناس امنيت ملي امريكا كه 80 نفر آنها از مسوولان دولت هاي سابق بوده اند بعمل آمد كه بر اساس نتايج آن كه در مجله « فارين پاليسي » درج شد آمريكا با روندي فزاينده در حال از دست دادن نتيجه جنگ خود بر ضد آنچه تروريسم مي نامد است و عراق و پاكستان و سومالي مي رود كه در مراحل بعد به پايگاه هايي دائمي براي سازمان القاعده بدل گردد . از ميان مصاحبه شدگان 91 درصد آنها گفتند كه جهان براي آمريكايي ها و آمريكا خطرناك تر شده است و بعيد نيست كه آمريكا در سال هاي آتي با حمله مشابهي مواجه شود.
در اين ارتباط روزنامه آمريكايي « مك كلاچي » نيز نوشت : اكثر مردم آمريكا عقيده دارند كه اين كشور در نبرد با تروريسم نمي تواند پيروز گردد كه اين احساس همانگونه كه در اولين مناظره انتخاباتي « باراك اوباما » نامزد حزب دموكرات و « جان مك كين » نامزد حزب جمهوري خواه آمريكا در مورد سياست خارجي و امنيت ملي مشخص خواهد شد قدرت جمهوري خواهان را به شدت كاهش خواهد داد و استراتژي آنها را زير سوال خواهد برد.
در نظرسنجي اخير مركز تحقيقات « ايپسوز » و بخش اينترنتي روزنامه مك كلاچي مشخص شد كه بيش از 54 درصد از مردم آمريكا فكر مي كنند كه اين كشور در جنگ با تروريسم پيروز نخواهد شد. آنها اظهار كردند كه آمريكا در حقيقت در حال شكست در جنگ با تروريسم است . اين نظرسنجي درست چند روز قبل از برگزاري اولين مناظره نامزدهاي دو حزب اصلي آمريكا انجام شد.
نويسنده اين گزارش ادامه مي دهد : « چنانچه مشخص شود مردم آمريكا تا اين حد در مورد جنگ به اصطلاح با تروريسم بدبين شده اند اين موضوع مي تواند چالش عميقي براي مك كين بوجود آورد. راي دهندگان به طور سنتي براي برخورد با تروريسم و پرداختن به مسائل امنيت ملي به جمهوري خواهان بيشتر از دموكرات ها علاقه نشان مي دهند اما نتايج منفي و مستمر جنگ عراق و افغانستان اعتماد مردم آمريكا را از آنها سلب كرده است . »
در ادامه اين گزارش افزوده شده است كه در آمريكا برخي از گروه هاي مردمي خصوصا زنان 18 تا 34 سال كه داراي مدارك بالاي دانشگاهي هستند بيش از همه ترديد دارند كه اين كشور بتواند در جنگ با تروريسم پيروز شود . بنابر اين نظر سنجي 57 درصد از مردم آمريكا فكر مي كنند كه افغانستان در حال حاضر مهمترين جبهه جنگ با شورشيان تروريست است و 43 درصد از آنها عقيده دارند كه عراق مهمترين نقطه نبرد با تروريست ها است .
سقوط همپيمانان بوش
علاوه برآنچه گذشت همپيمانان بوش يكي پس از ديگري همچون برگهاي خزان از كنار وي سقوط كردند و دور شدند. اسپانيا و ايتاليا به محض شكست انتخاباتي به عنوان برجسته ترين شركاي آمريكا اين كشور را تنها گذاشتند. نخست وزير اسپانيا خوزه ماريا ازنار و نخست وزير ايتاليا سليويو برلوسكوني بدليل جنگ عراق نيروهاي خود را از عراق بيرون كشيدند و سيلي محكمتر زماني بود كه توني بلر نخست وزير انگليس هم در برابر فشار انتقادهاي داخلي از جنگ بر ضد مردمان مظلوم عراق مجبور به استعفاي زود هنگام شد و جانشين وي گوردون براون نيز مجبور شد بخشي از نيروي انگليس را از عراق خارج كند.
در افغانستان نيز اوضاع بهتر نبود چرا كه كره جنوبي نيز پس از ربوده شدن 23 تن از شهروندان كره اي در اواخر سال 1386 قصد بيرون كشيدن نيروهاي خود را داشت و مخالفت هاي مردمي در كانادا و آلمان در برابر مشاركت ارتش هاي كشورشان در افغانستان چنين احتمالي را افزايش مي داد . در پاكستان پرويز مشرف رييس جمهور در 28 مرداد 1387 به دليل افزايش خشم مردمي از همپيماني با بوش مجبور به استعفا شد.
شكست اسرائيل در برابر حزب الله لبنان در جنگ تابستان 1385 نيز از نگاه ناظران سياسي بزرگترين سيلي بر صورت امريكا بود چرا كه خود باعث شد كه جنبشهاي مبارز در جهان عرب و جهان اسلام روحيه جنگنده و استوارتري به خود گيرند و القاعده نيز با نگاه به نتيجه اين جنگ مكررا از زوال اسرائيل و امريكا سخن گفت .
هزينه سرسام آور
اما درباره صورتحساب اين جنگ به اصطلاح بر ضد تروريسم بايد گفت كه تنها هزينه جنگ در عراق بيش از 500 ميليارد دلار بوده است و همچنان ماهانه 8 ميليارد دلار بر اين عدد افزوده مي شود و اين جداي از هزينه هاي غير مستقيم نظير هزينه درمان طولاني مدت سربازان مي باشد و بنابراين در آمريكا بحثي درباره هزينه هاي جنگ درگرفته است كه آيا اين امر نيازمند چنين خسارات بشري و اقتصادي سنگيني بود يا خير شبكه خبري سي .ان .ان آمريكا اخيرا در گزارشي فاش كرد كه ميزان هزينه آمريكا در جنگ عراق و افغانستان بيش از 700 ميليارد دلار بوده و اگر اين شرايط ادامه يابد رقم هزينه ها به زودي به هزار ميليارد دلار خواهد رسيد .
سي ان ان مي افزايد : يكي از عوامل انگيزشي حمله به عراق اين بود كه هزينه جنگ تنها 120 ميليارد دلار خواهد بود كه با مسلط شدن بر نفت عراق و كاستن قيمت نفت در بازار جهاني اين خسارت جبران خواهد شد ولي برعكس نه تنها هزينه جنگ طبق پيش بيني ها نبود بلكه قيمت نفت نيز 2 يا 3 برابر شد تا مصيبت آمريكايي ها چندين برابر گردد .
در 25 تيرماه 1385 بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا گفت كه هر روز دولت ما نزد دولت هاي ديگر مي رود تا مقداري پول قرض كند تا جنگ عراق و افغانستان را تامين مالي كند و در اين زمينه به ژاپن چين عربستان انگلستان و كره جنوبي وابسته هستيم و براي مواجهه با كسري بودجه چاره اي جز اين نداريم و البته به نظر نمي رسد كه اين امري معقول باشد و تا پيش از اين نيز ما چنين كاري نكرده بوديم و هزينه جنگهايي در خارج يا مداخله هاي نظامي در آن سوي جهان را آنهم با قرض كردن از ديگران متحمل نشده بوديم .
اين اعترافات مقام هاي آمريكايي چند حقيقت را اثبات مي كند كه برجسته ترين آنها اين است كه به رغم همكاري تنگاتنگ بين دستگاه هاي اطلاعاتي جهان از تاريخ 11 سپتامبر 2001 تاكنون حملات تروريستي محدود نشده و برعكس با انفجارهايي در بالي اندونزي رياض در عربستان سعودي دار البيضا در مراكش جربه در تونس استانبول تركيه شرم الشيخ و دهب در مصر لندن و مادريد دوچندان گشته كه اين مساله نگاه ما را به كنكاش درباره ريشه ها و اسباب اين حملات وامي دارد نه اينكه بخواهيم با جنگهايي بازدارنده به ترساندن كشورهاي عربي و اسلامي بپردازيم .
همچنين بايد تاكيد كرد كه ادامه خلط بين دو مفهوم مقاومت در برابر اشغال و مفهوم اعمال تروريستي ضد انساني آنگونه كه امريكا و اسرائيل بر آن اصرار دارند مي تواند تلاشها براي حصول اجماع جهاني بر تعريف معيارهاي خاص پديده تروريسم و به دنبال آن شكل دادن تلاشهاي جهاني مشترك براي مقابله با آن را بي نتيجه بگذارد. در پايان بايد به اين حقيقت ترديد ناپذير اشاره كنيم كه سياستهاي غرب و معيارهاي دوگانه آن است كه باعث حدوث اينگونه خشونت ها و انفجارها و ناامني و بي ثباتي در جهان شده است .
منبع : خبرگزاري قدس
خبرگزاري فارس
هيلاري كلينتون : وجهه آمريكا بدليل سياستي كه بوش دنبال كرد خدشه دار شد و توان آمريكا و نيز نقش سردمداري جهان و پيمان هاي آمريكا با كشورهاي ديگر كه دهها سال براي آن زحمت كشيده شده تضعيف گشت
روزنامه آمريكايي « مك كلاچي » : اكثر مردم آمريكا بر اين اعتقادند كه آمريكا در حال شكست در جنگ با تروريسم است
شكست اسرائيل در برابر حزب الله در جنگ سال 1385 از نگاه ناظران سياسي بزرگترين سيلي بر صورت آمريكا بود چرا كه خود باعث شد جنبشهاي مبارز در جهان عرب و اسلام روحيه جنگنده و استوارتري به خود بگيرند
شبكه خبري سي . ان . ان : ميزان هزينه آمريكا در جنگ عراق و افغانستان بيش از 700 ميليارد دلار بوده و اگر اين شرايط ادامه يابد رقم هزينه ها به زودي به 1000 ميليارد دلار خواهد رسيد
بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا : هر روز دولت ما نزد دولت هاي ديگر مي رود تا مقداري پول قرض كند تا بتواند جنگ عراق و افغانستان را تامين مالي نمايد. تا پيش از اين هيچيك از دولتهاي آمريكا چنين كاري نكرده بودند
برغم همكاريهاي تنگاتنگ دستگاه هاي اطلاعاتي جهان از بعد از فاجعه 11 سپتامبر تاكنون حملات تروريستي محدود نشده برعكس با انفجارهايي در اندونزي ـ عربستان ـ مراكش ـ تونس ـ تركيه ـ مصر ـ انگليس ـ اسپانيا و... دو چندان شده است
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن