تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819760264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابوترابي فرد: دستور كار مهم مجمع مجالس آسيايي تشكيل بازار يكپارچه انرژي است (تكميلي)


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ابوترابي فرد: دستور كار مهم مجمع مجالس آسيايي تشكيل بازار يكپارچه انرژي است (تكميلي)
تهران - واحد مركزي خبر - سياسي 1387/07/15
رئيس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي گفت: فقر، بيكاري، فساد، بي عدالتي و ناهنجاري هاي اجتماعي مانند اعتياد به مواد مخدر، جنايات سازمان يافته و تروريسم از جمله معضلات و مشكلات اقتصادي و اجتماعي جهان امروز است كه مبارزه با آنها نيازمند اقدامات هماهنگ بين المللي است.
محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي درسخناني در جلسه افتتاحيه نشست كميته‌هاي فرعي مجمع مجالس آسيايي كه در سازمان ايراني مجامع بين المللي برگزار شد، با اشاره به شرايط امروز جهان افزود: اين نشست در شرايطي برگزار مي‌شود كه علاوه بر معضلات فراوان، سياست‌هاي يكجانبه گرايانه و توسل به جنگ و خونريزي ازجانب برخي قدرت‌ها مشكلات و گرفتاري‌هاي فراواني را براي مردم جهان از جمله مردم افغانستان، عراق و فلسطين مظلوم، به وجود آورده است .
وي نقش مجالس آسيايي را در مواجهه با اين معضلات، بسيار مهم و حساس دانست و گفت: بايد تلاش كنيم بر اين مشكلات فايق آييم و از طريق همكاري مشترك راه سعادت و پيشرفت را براي مردم قاره پهناور آسيا هموار كنيم.
نايب رئيس مجمع مجالس آسيايي با اشاره به تشكيل كميته فرعي مبارزه با فساد در اين مجمع گفت: امروز فساد معضل كل جامعه بشري است و اين موضوع جوامع مختلف از غني تا فقير، از توسعه‌يافته تا در حال توسعه، و از اروپايي و امريكايي تا آسيايي و افريقايي را با شدت و ضعف هاي مختلف تحت تاثير خود قرار داده و قانونمداري و حاكميت قانون را به طرز روشني به چالش كشيده و آن را تضعيف كرده است.
ابوترابي فرد تصريح كرد: چنانچه با فساد برخورد نشود نه تنها اعتماد عمومي به حكومت‌ها خدشه‌دار مي شود بلكه مردم انگيزه لازم را براي مشاركت در امور جاري خود از دست مي‌دهند و با گذر زمان اقتصاد كشورها تضعيف مي‌شود و نتيجه آن كاهش رشد اقتصادي و افزايش فاصله طبقاتي در جامعه خواهد بود .
وي مبارزه با فساد را نيازمند همكاري در سطوح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي دانست و گفت: كشورها هر چند هم كه پيشرفته باشند از گزند فساد مصون نخواهند بود و نمي‌توانند به تنهايي با آن مبارزه‌اي قاطع انجام دهند و تبادل اطلاعات و تجارب در زمينه مبارزه با فساد بين كشورهاي مختلف به خصوص كشورهايي كه در يك منطقه جغرافيايي قرار دارند يا داراي اشتراكات تاريخي، فرهنگي و ديني هستند از ضروريات است.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي آموزش را يكي از راه‌هاي مبارزه با فساد دانست و افزود: با ارائه اطلاعات در باره فعاليت‌هايي كه در مبارزه با فساد صورت مي‌گيرد مي‌توان اين آگاهي و بينش را در مردم ايجاد كرد كه تنها از طريق روابط سالم ميان مردم و حكومت، جامعه توسعه يافته و سعادت و خوشبختي حاصل مي‌شود.
ابوترابي فرد نقش مجالس را در مبارزه با فساد و دستيابي به اهداف مهم، حساس خواند و گفت: وظيفه كليدي مجالس در مبارزه با فساد، طراحي و تصويب قوانين مورد نياز است؛ چنانچه قوانيني قوي و دقيق عليه اقتصاد وجود نداشته باشد هيچ گاه حكومت ها نمي‌توانند ادعا كنند كه به طور اصولي و ريشه‌اي در حال مبارزه با فساد هستند، بر اين اساس در اين زمينه نظارت موثر مجالس بر كار دولت ها نيز از اهميت والايي برخوردار است.
رئيس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي تشكيل كميته فرعي چالش‌ها و فرصت‌هاي جهاني شدن اين مجمع را يادآور شد و افزود: جهاني شدن يكي از چالش‌هاي مهم در برابر جامعه بشري در طول چند سال گذشته است و روند جهاني شدن كه در دهه آخر قرن گذشته آغاز شده است روند فزاينده‌اي داشته و روابط ملت‌ها و دولت‌ها در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي چالش‌ها و فرصت‌هايي را براي مردم جهان به وجود آورده است.
ابوترابي فرد امكان دستيابي كشورهاي در حال توسعه را به فناوري‌هاي پيشرفته به ويژه فناوري اطلاعات، از جمله فرصت هاي جهاني شدن خواند و گفت : اگر فرايند انتقال فناوري بدون تبعيض و متوازن اجرا شود مي‌توان اميدوار بود كه از طريق بهره‌گيري از اين فرصت، اقتصاد رشد كند و در نتيجه سطح زندگي مردم بهبود ‌يابد.
نايب رئيس مجمع مجالس آسيايي افزود: واقعيت اين است كه برخي قدرت‌ها با وجود تعهدات بين‌المللي خود فناوري‌هاي پيشرفته را منحصر به خود كرده‌اند و نه تنها از انتقال آن به كشورهاي در حال توسعه جلوگيري مي‌كنند بلكه در راه كشورهايي كه از طريق بومي به اين فناوري‌ها دست پيدا مي‌كنند موانع مختلفي ايجاد مي‌كنند.
وي به چالش‌هاي ناشي از جهاني شدن اشاره كرد و افزود: جهاني شدن هويت فرهنگي كشورها را به چالش كشيده و به تنوع فرهنگي كه مي‌تواند به غني شدن فرهنگ‌ها كمك كند و ضامن همزيستي مسالمت‌آميز ملت‌ها باشد هجوم برده است و به جاي آن يك فرهنگ خاص تبليغ مي‌شود و براي تحميل آن به جوامع مختلف تلاش‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد.
ابوترابي فرد افزود: در اين ميان قاره آسيا با دارا بودن فرهنگ‌هاي مختلف از اين تهاجم مستثنا نبوده است و تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد تا ارزش‌هاي حاكم بر جوامع آسيايي تضعيف شود اما خوشبختانه آسيا در اين تقابل فرهنگي اين واقعيت را به اثبات رسانده كه به جاي پذيرش حاكميت يك فرهنگ در جهان، توانسته است با داشتن فرهنگ‌ها و هويت‌هاي مختلف، زندگي مسالمت‌آميزي را براي مردم اين قاره به وجود آورد.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي يكي ديگر از چالش‌هاي جهاني شدن را عميق‌شدن فاصله ميان كشورهاي غني و فقير دانست و گفت: اتخاذ سياست‌هاي منفعت‌طلبانه ازجانب برخي كشورهاي توسعه يافته و سوء استفاده از فرايند جهاني شدن، به حاشيه نشين شدن برخي كشورهاي در حال توسعه منجر شده است.
وي افزود: در اين ميان همان گونه كه در سند برنامه عمل جهاني شدن مصوب اجلاس تهران آمده است، سازمان‌هاي اقتصادي فراملي نفوذ فزاينده‌اي در اقتصاد جهاني يافته و برخي از آنها حاكميت كشورها را مورد تعرض قرار داده اند و برخي از كشورها با استفاده از فرصت‌هاي موجود توانسته‌اند با اين مشكلات تحميلي مقابله كنند.
ابوترابي فرد تصريح كرد : همكاري مشترك دولت‌ها و مجالس آسيايي براي تبادل تجارب به منظور مقابله با پديده جهاني شدن بسيار ارزشمند است.
رئيس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي چالش‌هاي جهاني را پيچيده و وسيع دانست و افزود: يك كشور قادر به مقابله موثر با اين چالش‌ها نيست، بنابراين ضروري است در مواجهه با آثار مثبت و منفي جهاني شدن ظرفيت همه كشورها مورد بهره‌برداري قرار گيرد و بر اين اساس نقش مجالس آسيايي در نزديك كردن كشورهاي آسيايي بسيار باارزش است.
وي در بخش ديگري از سخنانش به تشكيل كميته فرعي همكاري مجمع مجالس آسيايي و دولت‌هاي عضو مجمع اشاره كرد و افزود: مصوبات اين مجمع زماني تاثيرگذاري بيشتري خواهد داشت كه دولت‌هاي عضو مجمع يا در فرايند تصميم‌سازي حضور داشته باشند يا مفاد آن مورد تاييد آنها باشد، بر اين اساس هماهنگ بودن دولت هاي آسيايي با تصميمات مجمع بسيار مهم و لازم است.
ابوترابي فرد همگرايي بيشتر در آسيا را هدف مهم اين فرايند دانست و افزود: روش‌هاي همكاري و هماهنگي موثر ميان مجمع مجالس آسيايي و دولت‌هاي عضو آن بايد دقيقا شناسايي شود و بايد در اين زمينه نگاه به آينده داشته باشيم و به راه‌هاي ارتقاي همكاري‌هاي بيشتر توجه و فرهنگ همكاري را تقويت كنيم.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي افزود: ‌وظيفه ما به عنوان نمايندگان مجمع مجالس آسيايي تاكيد بر همكاري بيشتر اين مجمع با دولت‌هاي عضو است چرا كه دستيابي به همكاري بيشتر در آسيا از طريق اين همكاري حاصل مي‌شود.
وي تشكيل كميته فرهنگي بازار يكپارچه انرژي آسيايي را بسيار بااهميت خواند و افزود: آسيا با دارا بودن درصد بسيار بالايي از نفت و گاز در جهان نقش حياتي در عرضه و تقاضاي انرژي در جهان دارد و از سوي ديگر به علت رشد اقتصادي سريع در آسيا، نرخ مصرف انرژي در اين قاره بسيار بالاست .
نايب رئيس مجمع مجالس آسيايي يكي از موضوعات مهم دستور كار اين مجمع را بررسي راه هاي تشكيل بازار يكپارچه انرژي در آسيا دانست و گفت: نقش اين مجمع در برقراري ثبات در بازار انرژي در منطقه و جهان بسيار بااهميت است و اين مجمع مي‌تواند دولت‌هاي عضو را تشويق كند تا با اجراي طرح هاي مشترك در كشورهاي توليد‌كننده و مصرف‌كننده آسيايي در زمينه اكتشاف، توليد، پالايش، انتقال و بازاريابي نفت و گاز گام‌هاي سازنده‌اي را در زمينه همگرايي آسيايي بردارند.
ابوترابي فرد افزود: مجمع مجالس آسيايي همچنين مي تواند از سرمايه گذاري بخش خصوصي در صنعت نفت و گاز ازجانب شركت هاي فراملي آسيايي حمايت كند تا از اين طريق نيازهاي مصرف كنندگان و توليد كنندگان انرژي در داخل قاره آسيا برطرف شود.
رئيس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي موضوع انرژي را يكي از بااهميت ترين موضوعات جاري در آسيا خواند و تصريح كرد: با پيگيري جدي همه اعضا مي توان به تشكيل بازار يكپارچه انرژي در آسيا اميدوار بود و با همكاري همه اعضاي مجمع براي يافتن طرح‌هايي كه منافع همه كشورهاي عضو را تضمين كند تلاش كرد تا اين مجمع در سطح بين المللي به صورت هرچه قابل قبول تر شناخته شود.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن