تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816345764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بي برنامگي دولت براي جلوگيري از قطع گاز صنايع


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: بي برنامگي دولت براي جلوگيري از قطع گاز صنايع


سرمايه: در حالي كه طي زمستان سال گذشته قطعي گاز واحد هاي صنعتي كشور مشكلات فراواني را براي توليدكنندگان ايجاد كرد، به نظر مي رسد امسال نيز اين مشكلات تداوم خواهد يافت. از سوي ديگر مخبر كميسيون انرژي مجلس نيز اعلام كرده است با توجه به آمار و ارقام كارشناسان وزارت نفت و پژوهش هاي اعضاي كميسيون، در صورت ادامه روند كنوني توليد و مصرف گاز در كشور، زمستان امسال احتمالاً با قطعي گاز مواجه خواهيم شد.

به اعتقاد سيدعلي ادياني راد مجلس و دولت در تلاشند كه از تكرار اتفاقات زمستان سال گذشته جلوگيري كنند، اما به نظر مي رسد اگر تا زمستان امسال فاز هاي 9 و 10 پارس جنوبي به
بهره برداري نرسد، احتمالاً قطعي گاز رخ خواهد داد. عمليات گازرساني به صنايع بزرگ، ركورد بالاترين رشد را در فعاليت هاي توسعه اي شركت ملي گاز ايران در سال 1386 به خود اختصاص داد.

رشد گازرساني به واحد هاي صنعتي بزرگ

در همين حال چندي پيش سيد رضا كسايي زاده مديرعامل شركت ملي گاز ايران اعلام كرده است در سال گذشته 4581 واحد صنعتي جديد به شبكه گاز طبيعي كشور متصل شدند و تعداد صنايع بزرگ گازدار از مرز 17 هزار واحد گذشت.
اين در حالي است كه در سال 85 گازرساني به 3319 صنعت عمده صورت گرفت و در اين بخش شاهد رشد 26 درصدي سال 86 نسبت به سال 85 هستيم. در منابع آماري، براي گازرساني به صنايع بزرگ در سال هاي 82 تا 84 نيز به ترتيب ارقام 1244 ، 2040 و 2830 واحد صنعتي به ثبت رسيده است. به اعتقاد وي با توجه به نقش موثر صنايع در افزايش توليد ناخالص ملي، گازرساني به صنايع بزرگ جزء اولويت هاي اصلي شركت ملي گاز ايران به شمار مي آيد. به همين دليل در سه سال گذشته شاهد بيش از 142 درصد رشد در اين بخش بوديم. اين موضوع نشان مي دهد با توجه به تجهيز بسياري از واحدهاي صنعتي كشور به سوخت گاز و رشد شديد مصرف در اين بخش زمستان امسال مشكلات حادتري در بخش هاي توليدي كشور ايجاد خواهد شد.

به فكر راه حل منطقي باشيم

از طرفي نه تنها تاكنون اقدام موثري در راستاي جلوگيري از بروز اين بحران بزرگ اتخاذ نشده بلكه با توجه به رشد سالانه مصرف گاز در كشور شرايط نگران كننده جديدي را بر فضاي توليدي كشور حاكم خواهد كرد. اين در حالي است كه موضوع قطعي گاز در زمستان به يك مشكل ملي تبديل شده و در عين حال تاثير نامطلوبي بر اقتصاد كلان كشور گذاشته است.
به طوري كه بيشترين زيان ها ناشي از مختل شدن فضاي توليد بود. هرچند در حال حاضر كارگروه سوخت در وزارت صنايع و معادن تشكيل شده است اما تجربه كشورهاي پيشرفته دنيا نشان مي دهد با استفاده از تكنولوژي هاي نوين مي توان مصرف انرژي را در بخش خانگي كه بيشترين ميزان مصرف را داراست به حداقل رساند و مانع از قطعي گاز در بخش هاي توليدي و استراتژيك كشور شد. اين در حالي است كه نه تنها دستگاه هاي ذي ربط اقدامات پيشگيرانه اي براي جلوگيري از اين بحران ها انجام نداده اند بلكه با اتخاذ تدابير مقطعي شرايط را براي سال هاي آينده دشوارتر مي كنند.

الگوهاي مصرف را تغيير دهيم

در شرايط فعلي به جاي اتخاذ تدابير هدفمند و دراز مدت از هم اكنون هشدارهاي مسوولان نسبت به قطعي گاز در زمستان امسال آغاز شده است. اين در حالي است كه با توجه به رشد شديد مصرف گاز در سال هاي آينده قطعي گاز شرايط بحراني تري را براي صنايع كشور به وجود خواهد آورد.
پس از اعلام اين موضوع از سوي شركت ملي گاز ايران، رئيس كميسيون انرژي مجلس نيز اعلام كرده است حتي در صورت قطع نشدن صادرات گاز تركمنستان به ايران باز هم زمستان امسال با قطعي گاز مواجه خواهيم بود.
حميدرضا كاتوزيان معتقد است: «هنوز قرارداد جديد با كشور تركمنستان براي صادرات گاز اين كشور به ايران منعقد نشده و هم اكنون مسوولان دو طرف در حال مذاكره هستند اما بايد در نظر داشت كه با وجود صادرات گاز تركمنستان به ايران بازهم به دليل اينكه مصرف گاز در كشور رو به افزايش است پيش بيني ما در كميسيون انرژي اين است كه زمستان امسال هم شاهد قطعي گاز در كشور خواهيم بود.»
به گفته وي مشكل ما در رابطه با مصرف گاز اين است كه الگوي مصرف درستي نداريم. كاتوزيان در اين اظهار نظر خود به همان موضوعي اشاره كرده است كه كشورهاي پيشرفته دنيا به آن توجه كامل داشته اند و توانسته اند علاوه بر فرهنگ سازي، با استفاده از تكنولوژي هاي نوين آن را به حداقل برسانند اما در داخل كشور نه تنها هيچ تمهيداتي از سوي مسوولان انديشيده نشده، بلكه شركت ملي گاز ايران براي مقابله با بحران هاي ناشي از قطعي گاز هيچ راه كاركوتاه و بلندمدتي را ارائه نكرده است.
گرچه شركت بهينه سازي مصرف انرژي تاكنون اقداماتي را در راستاي فرهنگ سازي و به كارگيري تكنولوژي هاي نوين به منظور كاهش مصرف انجام داده است، اما به دليل فراهم نبودن ساير شرايط و زيرساخت ها اكنون و در شرايط بحراني چندان در راستاي رفع مشكلات تاثيرگذار نيست. اين در حالي است كه براي كاهش مصرف سوخت و جلوگيري از قطعي گاز صنايع بايد سريع ترين،
مقرون به صرفه ترين و راحت ترين تدابير را اتخاذ كرد. در مورد كاهش مصرف گاز نيز استفاده از شيرهاي ترموستاتيك به عنوان بهترين راه حل به شمار مي رود. زيرا با استفاده از اين محصول و نصب آن روي رادياتورهاي خانگي مي توان تا سقف 50 درصد مصرف انرژي را كاهش داد.
به اعتقاد كارشناسان شيرهاي ترموستاتيك همان نقشي را در راستاي كاهش مصرف گاز ايفا مي كند كه لامپ هاي كم مصرف در بخش برق انجام مي دهند.
از طرفي براساس برآوردها هر شير ترموستاتيك در هر دوره سرمايش هزينه خود را پوشش مي دهد و در نهايت براي مصرف كننده ايجاد درآمد مي كند به طوري كه شيرهاي ترموستاتيك با كنترل دماي محيط باعث مي شوند تا با هر يك درجه كاهش دماي محيط تا سقف شش درصد صرفه جويي گاز محقق شود. در حال حاضر طبق آمارهاي موجود 75 ميليون متر مربع ساخت وساز در كشور وجود دارد كه 22 درصد آنها داراي سيستم حرارت مركزي (رادياتور) است و به عبارتي يك ميليون و 155 هزار بلوك رادياتور در آنها مصرف شده است. حال اگر در تمام اين رادياتورها از شيرهاي ترموستاتيك استفاده شود با توجه به كاهش 50 درصدي مصرف انرژي ناشي از به كارگيري اين شيرها تا حدود زيادي مي توان به جلوگيري از قطعي گاز در بخش صنعت كمك كرد. از اين رو كارشناسان معتقدند با توجه به اينكه بالاترين ميزان مصرف گاز در بخش خانگي است با مديريت صحيح مصرف مي توان با زيان هاي ملي مقابله كرد.
فعالان بخش صنعت كشور معتقدند با توجه به حجم بالاي يارانه اي كه دولت براي گاز پرداخت مي كند كه هر ساله نيز رو به افزايش است آيا بهتر نيست اين يارانه صرف تجهيزاتي شود كه مصرف را كاهش داده و با سرمايه گذاري يكباره منافع و منابع ملي در دراز مدت تامين شود؟

كاهش سهم صنعت در توليد ناخالص داخلي

كارشناسان بخش صنعت نيز معتقدند قطع گاز واحدهاي صنعتي طي سال جاري ضرر و زيان بالايي را به اين بخش ها تحميل كرده است و اينكه كشوري به دليل كمبود گاز به بخش توليد فشار آورد و اولويت استفاده از گاز را به واحدهاي مصرفي اختصاص دهد، اقدامي عجيب است زيرا افراد در عين حالي كه مصرف كننده اند، توليدكننده نيز هستند و در تمام بحث هاي اقتصادي، توليد مقدم بر مصرف است در واقع اگر توليد سامان داده نشود، نمي توان به مقوله منطقي كردن مصرف پرداخت، اما در ايران طي سال هاي گذشته همواره مصرف بر توليد اولويت داده شده كه اين موضوع، تنها به دولت نهم اختصاص ندارد و در دولت هاي قبل نيز اتفاق افتاده است.
اين در حالي است كه سال گذشته بيش از يك ماه برخي واحدهاي صنعتي مشكل قطع گاز داشتند و اين امر به طور متوسط به كاهش 15 درصدي توليد آنها منجر شده است. امسال نيز با ادامه قطع گاز و كاهش توليد صنعتي كشور، تاثير منفي آن بر توليد ناخالص داخلي محرز خواهد بود و پيش بيني مي شود نرخ رشد صنعتي كشور طي سال جاري كاهش قابل ملاحظه اي يابد. هرچند، نرخ رشد صنعتي ايران از سال 84 به بعد تك رقمي شده اما اين كاهش طي سال جاري به دليل قطعي بيش از حد گاز سرعت بيشتري در مقايسه با سال هاي 84 و 85 خواهد داشت.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن