تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821397609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازديد هيأت ديپلماتيك ايراني از بازسازي سامرا


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: بازديد هيأت ديپلماتيك ايراني از بازسازي سامرا
يك هيات از ديپلماتهاي ايراني به سرپرستي سفير ايران در عراق ، همزمان با عيد سعيد فطر، با سفر به شهر سامرا واقع در استان صلاح الدين در شمال بغداد، ضمن زيارت حرمين عسكريين ، از روند كار بازسازي و مرمت آن بازديد كردند.

كار ساخت و بازسازي و مرمت بخش هاي آسيب ديده از حملات تروريستي در حرمين امامين عسكريين در شهر سامرا در حال انجام است ، در شهري كه سكوت و دلمردگي و نشانه هاي رعب و هراس هنوز بر آن حاكم است.

علاوه بر تمامي شهر كه به يك اردوگاه نظامي شبيه است ، حرم عسكريين نيز تحت كنترل نظاميان است و آنان وظيفه تامين امنيت افرادي را كه در اين مكان مشغول كارند، تامين مي كنند.

حرمين عسكريين با تمام ناامني ها و غربتش ، هنوز هم زائر دارد ، اگرچه نه آنگونه كه انتظار مي رود. علاوه بر خود شهر، جاده هاي اصلي و فرعي منتهي به سامرا، بويژه از بغداد، ازشهرها و مناطقي عبور مي كنند كه هنوز امنيت كامل بر آنها حاكم نيست . غروب همين روز كه هيات ايراني به سامرا رفت ، يك انفجار شديد در شهر بلد ، در مسير بغداد به سامرا، دستكم 6 كشته برجا گذاشت . از همين رو، سفرهاي زيارتي به سامرا در حداقل ممكن انجام مي شود.

مهندسان و كارگران عراقي ، حتي در روز چهارشنبه گذشته ، يكي از شش روزي كه دولت عراق به مناسبت عيد سعيد فطر تعطيل اعلام كرده است ، در حرم سرگرم كار بودند.

از ظاهر فعاليت ها و گستره ميداني آن ، اينطور به نظر مي رسد كه علاوه بر ترميم و مرمت بخش هاي آسيب ديده از انفجارهاي تروريستي ، طرح توسعه اي هم در كار است .

گنبد اصلي حرم و ديوارهاي اطراف و نيز دو مناره معروف آن در پي انفجارهاي دو سه سال گذشته فرو ريخته و حالا يك سقف ، يا گنبدگونه اي چوبي بر روي حرم قرار داده اند.

"حيدر مشاوي "، مسوول اجرايي پروژه حرم عسكريين در توضيح به هيات ايراني مي گويد: با توجه به حجم خسارات ، سعي كرديم براي موقت هم كه شده فضاي لازم را براي زائران فراهم كنيم ، ازجمله گنبد چوبي و مكانهايي براي برپايي نماز و قرائت قرآن و دعا ايجاد كرده ايم .

همانطور كه به نظر مي رسيد، مشاوي تاييد كرد كه در جريان بازسازي حرم ، مساحت محوطه صحن افزايش يافته و دو حياط در شرق و غرب حرم نيز ساخته مي شود.

در زمان صدام حسين به اين مكان مقدس توجهي زيادي نشده بود، از جمله يك حيات نامناسب داشت و از امكانات و فضاي لازم براي پذيرايي از زائران هم برخوردار نبود.

مشاوي در ادامه توضيح داد: از جمله برنامه ها در پروژه بازسازي ، ساخت نمازخانه اي با ظرفيت پنج هزار نفر است كه در محوطه پشت مرقد شريف قرار خواهد داشت .

او مي گفت در اين پروژه از فناوري پيشرفته اي در تاسيسات برق و مقاوم سازي در برابر آتش سوزي استفاده كرده ايم .

مسوول پروژه بازسازي حرمين عسكريين در خصوص گنبد حرم نيز گفت كه گنبد سابق كه تخريب شد، 5800 تن وزن داشته كه براي گنبد جديد وزني معادل 2600 تن در نظر گرفته شده است .

با اينحال ، گفته مي شود كه كار ساخت ضريح حرم نيز در ايران آغاز شده است .

مسوول پروژه بازسازي حرم عسكريين در تشريح فعاليت هاي در حال انجام براي بازسازي به حسن كاظمي قمي سفير ايران ، پيش بيني كرد كه كار مرمت و بازسازي و نيز طرح توسعه حرم حداقل يك سال و نيم ديگر زمان لازم دارد.

وي با اينحال ، در خصوص زمان اجراي عمليات "طلاكاري " مرقد گفت كه براي اين كار به فرصت خيلي بيشتري نياز داريم و به همين دليل نمي توان زمان دقيقي براي آن پيش بيني كرد.

شهر سامرا كه اوايل مهرماه امسال در يونسكو به عنوان ميراث فرهنگي جهان به ثبت رسيد، در استان عمدتا سني نشين صلاح الدين در شمال بغداد قرار دارد كه شهرت آن به واسطه وجود حرمين عسكريين در اين شهر است .

تروريست ها كه بعدها گفته شد، از اعضاي گروه القاعده بوده اند، يك بار در فوريه 2006 اقدام به بمب گذاري در اين مكان مقدس كردند كه طي آن علاوه بر شهادت تعداد زيادي از زائران ، گنبد طلايي اين حرم به قطر 20 متر و ارتفاع 68 متر فرو ريخت و ويران شد.

جنجگويان القاعده كه بذرهاي خشونت هاي مذهبي عراق را در همان تاريخ و با همان انفجار درعراق پاشيدند، بار دوم در ژوئن 2007 به اين مكان مقدس و مذهبي تعرض كردند كه در اثر انفجار دوم ، دو مناره 36 متري آن نيز تخريب شد.

راي بازسازي و مرمت اين اثر مقدس و فرهنگي بودجه اي بالغ بر 8 ميليون و 400 هزار دلار پيش بيني شده است كه براساس قرارداد ماه ژوئن ميان دولت عراق با يونسكو مقرر شد كه 5 ميليون و 400 هزار دلار آن را صندوق توسعه سازمان ملل بپردازد و بقيه آن را نيز دولت عراق تامين كند.

اكنون بسياري از اهالي شهر سامرا به دليل خشونت ها و زدوخوردهاي خونين سه سال گذشته از اين شهر كوچ كرده و در آوارگي بسر مي برند و شهر هنوز وضعيت طبيعي خود را بازنيافته است .

دولت عراق اميدوار است با بهبود اوضاع امنيتي و بازگشت آوارگان و مهاجران به اين شهر و بازسازي و مرمت حرمين شريف عسكريين ، اين شهر بارديگر اهميت تاريخي خود را كه از محل ورود روزانه هزاران زائر عراقي و خارجي كسب مي كرد، بازيابد.

نظرات كاربران:
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن