واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: وجود نگاه انحصارى به جنگ مشكل ادبيات دفاع مقدس است
سيدولى هاشمى، سفارش نويسى را خوره ادبيات داستانى دفاع مقدس عنوان كرد و گفت: «سفارش نويسى استقلال نويسنده را خدشه دار مى كند.» سيدولى هاشمى؛ داستان نويس و رييس دفتر ادبيات و هنر مقاومت استان مازندران؛ درباره ادبيات داستانى جنگ به شبستان گفت: «در حوزه دفاع مقدس آثار فراوانى نوشته شده ولى هيچ كدام از اين آثار هنوز در حد يك شاهكار ادبى نيست.» وى افزود: «امروز تعدادى از داستان نويسانى كه خيلى با جنگ سنخيت ندارند و نگاهشان نسبت به اين رويداد متفاوت است، دست به كار شده اند و كارهايى را در اين حوزه انجام مى دهند كه اين اميدوار كننده است.» هاشمى در ادامه خاطرنشان كرد: «كار مهمى كه درطول سال هاى بعد از جنگ بايد پيگيرى مى شد و اكنون بايد پيگيرى شود مكتوب كردن تاريخ شفاهى جنگ است. نبايد بگذاريم خاطرات كسانى كه در جنگ حضور داشتند با گذشت ساليان دراز فراموش شود.» اين نويسنده با بيان اينكه رمان جنگ، ذكر رويداد هاى واقعى جنگ نيست بلكه برداشتى انتزاعى از جنگ است، اظهار داشت: «نويسنده رمان جنگ لزومى ندارد حتما جنگ را تجربه كرده باشد. اتفاقا كسانى كه در جنگ حضور داشتند، زمانى كه رمان جنگ مى نويسند از نظر ادبى ارزش زيادى ندارد بلكه بيشتر خاطره گويى است.» وى در عين حال يادآور شد: «وظيفه ادبيات داستانى اين است كه از شالوده خاطرات شفاهى استفاده كند. منتها مساله مهمى كه در حين مكتوب كردن خاطرات بايد رعايت شود، صداقت در بيان حادثه و بى پيرايه توصيف كردن خاطرات است، اين خاطرات بايد بلوف نباشد و سلاست بيان داشته و با واقعيت هاى امروز جامعه مطابق باشد.» هاشمى با بيان اينكه ما در حوزه ادبيات داستانى در مقايسه با ادبيات داستانى جهان، عقب تر هستيم گفت: در حوزه ادبيات، امروز چهره هاى تاثيرگذارى مثل نيما يوشيج و جمالزاده نداريم. نويسنده هاى امروزى، هنوز نتوانسته اند در حوزه ادبيات داستانى تاثيرگذار باشند و بتوانند جريان جديدى را به وجود بياورند.» اين نويسنده، نگاه انحصارى به جنگ و فقدان نقد علمى ادبى را از ديگر مشكلات حوزه ادبيات داستانى جنگ عنوان و خاطرنشان كرد: «امروز برخى وارد حوزه داستان نويسى جنگ شده اند كه از يك طرف نگاهى انحصارگرايانه به جنگ دارند و از طرف ديگر از ادبيات داستانى اطلاعى ندارند. مشكل ديگر اين است كه نقد علمى ادبى در جامعه ما وجود ندارد و اجازه اظهارنظر به نويسندگان اپوزيسيون داده نمى شود.» وى با بيان اينكه دولت بايد براى پيشرفت ادبيات برنامه ريزى كند ولى دخالت نكند، گفت: «دولت سياست گذارى دقيقى در اين حوزه نكرده است. البته سياست گذارى دولت به معناى دخالت در اين حوزه نيست، چون دولت هر كجا وارد شده جريان را از مسير خود دور كرده است. دولت صرفا بايد در حوزه فرهنگى برنامه ريزى درستى داشته باشد.» هاشمى يادآور شد: «ضعف ادبيات داستانى دفاع مقدس به فقدان تجربه و دانش نويسندگان ما برمى گردد. بنابراين براى بازيابى فضا به زمان بيشتر و عدم وجود مخالفت ها نيازمنديم. البته سانسور و محدوديت ها هم مى تواند دست نويسنده را در خلق يك اثر ببندد.» هاشمى در پايان سفارش نويسى را خوره ادبيات داستانى توصيف كرد و خاطرنشان كرد: «ماندگارى آثار در سفارشى نبودن آنهاست. سفارش نويسى استقلال نويسنده را خدشه دار مى كند،جنگ و صلح لئو تولستوى يك شاهكار جهانى است كه نويسنده هرگز آنرا براى جايزه و يا به درخواست سازمانى خاص ننوشته است. خيلى از آثار برجسته ادبيات كلاسيك به خاطر اين ماندگار شدند كه سفارشى نبودند.»
سه شنبه 9 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]