تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815608562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر باقرلاريجاني خبر داد:نيمي از پروژه هاي تحقيقاتي بدون بودجه مانده اند / 63 هزار بار ارجاع به مقالات ايراني در 10 سال اخير


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دكتر باقرلاريجاني خبر داد:نيمي از پروژه هاي تحقيقاتي بدون بودجه مانده اند / 63 هزار بار ارجاع به مقالات ايراني در 10 سال اخير
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: با توجه به تعداد ارجاعات به مقالات كشور در 10 سال اخير 63 هزار بار به مقالات ايراني ارجاع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر باقر لاريجاني امروز در مراسم آغاز سال تحصيلي 88-87 با حضور معاون اول رئيس جمهور، معاون علمي رياست جمهوري ، وزراي علوم و بهداشت، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و جمعي از استادان و دانشجويان نخبه افزود: رعايت عدالت واقعي اقتضا مي كند به دانشگاههايي كه مي توانند در مرزهاي دانش حركت جدي تري را سامان دهند و نقش آنها در توليدات علمي و جايگاه كشور مشخص تر است و اكثريت دانشجويان نخبه در آنجا تحصيل مي كنند توجه ويژه تري انجام گيرد.

وي افزود: نظام آموزش عالي بايد از فضاي به وجود آمده در كشور در زمينه هاي توجه به دانش، فناوري، توجه به نظريه پردازي علمي، توجه به نخبگان، توجه به مطرح شدن نقشه علمي و ساير زمينه ها استفاده كند و نقش بي بديل خود را در توسعه كشور ايفا كند.

لاريجاني ياد آور شد: توسعه كشور بدون توجه به آموزش عالي ميسر نخواهد شد و خوشبختانه كشور ما در گسترش كمي و كيفي آموزش عالي راه طولاني و پرشتابي را طي كرده است. وجود چندين ميليون دانشجو در دانشگاهها و گسترش آموزش عالي در بسياري از شهرها نشان رشد كمي آموزش عالي است.

رشد 10 برابري تعداد مقالات منتشر شده ايران

وي حركت جدي در توليدات علمي در قالب مقالات در نمايه هاي بين المللي را نشان ديگري از اين حركت ملي برشمرد و اضافه كرد: در دهه اخير ميزان مقالات منتشر شده نسبت به قبل 10 برابر شده و امروز 39 هزار مقاله ايران در ISI و 49 هزارمقاله ايران در اسكوپوس رتبه ايران را در بين 146 كشور جهان ارتقا بخشيده و بر اساس نمايه ISI به رتبه 42 و بر اساس نمايه اسكوپوس به رتبه 25 رسيده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران اين موفقيتها را نتيجه توجه و ايجاد تسهيلات و حمايت در اداره دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي كشور برشمرد و اضافه كرد: به نظر مي رسد رشد آتي ما و حركت چشم اندازگونه در آموزش عالي نيازمند نقشه راه جديدي است.

وي گفت: در اجراي اين نقشه براي توسعه علمي كشور بايد در جهت اهداف، ايجاد پيشرفت علم مدار و گسترش تحقيقات ، استراتژي روشني داشته باشيم.

لاريجاني خاطر نشان كرد: توجه به استراتژي در دراز مدت در توسعه علم در كشور و ايجاد ساختاري متناسب با نيازهاي جديد و كاهش ساز و كارهاي سنتي در تصميم گيريهاي آموزش عالي، توجه به نخبگان دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي نخبه پرور، تسهيلات بيشتر در ساز و كار اداره دانشگاهها، توجه جدي تر به اعضاي هيئت علمي در جهت ايجاد بستر كار تمام وقت در دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي ، تلاش براي ايجاد فضاي رشد نخبگان استاد و دانشجو و اعتماد به آنها و استفاده روزافزون از اين نيروها در توسعه علمي كشور از مهمترين استراتژي هاي توسعه است كه بايد با هدف دستيابي به چشم انداز و جايگاه عالي دانشگاهها و ميزان نقش آنها در توسعه علمي صورت گيرد.

رشد 63 درصدي توليدات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به نقش دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشگاه تهران در توليدات علمي كشور در سالهاي اخير ياد آور شد: دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال 2007 نسبت به سال 2006 با 63 درصد در توليدات علمي رشد داشته است و 30 درصد توليدات پژوهشي علوم پزشكي و نيمي از مقالات منتشر شده در سايتهاي بين المللي در عالم پزشكي از ايران را در اختيار داشته است.

وي حركت براي توسعه و تحقق چشم انداز و رعايت عدالت واقعي را در جهت گيري روشن براي دانشگاههاي ويژه دانست و اضافه كرد: دانشگاه ما رشته هاي جديدي را در زمينه هاي نوين از جمله نانو، بيو، نورساينس و اخلاق پزشكي و دو دانشكده علوم نوين ايجاد كرده است اما همين دانشگاه صدها پروژه تحقيقاتي دارد كه نمي تواند از آن حمايت كند و حدود 50 درصد پروژه هاي تحقيقاتي دانشگاه بدون بودجه مي ماند.

لاريجاني گفت: ما اگر مي خواهيم دانشگاههاي ما در توليد علم نقش ويژه اي داشته باشد و ارتباط با فناوريهاي نوين را تجربه كنند و ضمن توجه به مشكلات كشور نيازهاي جاري همه حوزه ها را برآورده كنند و توجه به تبديل علم به ثروت را مد نظر قرار دهند بايد به پروژه هاي كلان آنها توجه جدي كنيم.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران اضافه كرد: همانطور كه در دنيا براي ثبت بين المللي يك دارو بيش از 500 ميليون دلار هزينه مي شود ما بايد بتوانيم كه اين تحقيقات را با ثبت بين المللي و توجه به فناوري توسعه دهيم.

وي افزود: ما بايد براي به ثمر رسيدن يك ايده نوين كه مي تواند علم را به فناوري و رفع نيازهاي كشور در آن زمينه منجر شود، سرمايه گذاري كنيم و اين حمايت مي تواند ارزش افزوده فراواني را براي كشور داشته باشد.

لاريجاني با ارائه مثالهايي در زمينه به ثمر رسيدن تحقيقات دارويي اين دانشگاه و تشكر از دولت براي اختصاص يك درصد از اعتبارات شركتهاي دولتي به تحقيقات تاكيد كرد: زمينه هاي متعددي براي اينكه اين شركتها از اين بودجه در حوزه سلامت استفاده كنند وجود دارد اما متاسفانه هنوز مغفول مانده و بايد به طور ويژه حمايت شود.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران ابراز اميدواري كرد با حمايت رياست جمهوري، جذب نيروي انساني نخبه براي دانشگاهها و داشتن مدلهايي براي رشد توسعه علمي بستر كار پژوهش در دانشگاهها مورد حمايت ويژه قرار گيرد و مشكلات پرديس دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران مرتفع شود.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن