واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مجموعه داستان «شيفت شب» نقد شد خبرگزاري فارس: جلسه نقد و بررسي مجموعه داستان «شيفت شب» با حضور نويسنده كتاب، سيروس نفيسي، مرتضي كربلاييلو، عليرضا سيفالديني، مهدي ابراهيملامع، پوريا فلاح، پريا نفيسي، شاهرخ گيوا و كيهان بهمني در محل انتشارات افراز برگزار شد. به گزارش خبرنگار فارس، جلسه نقد و بررسي مجموعه داستان «شيفت شب» با حضور نويسنده كتاب غلامرضا معصومي، سيروس نفيسي، مرتضي كربلاييلو، عليرضا سيفالديني، مهدي ابراهيم لامع، پوريا فلاح، پريا نفيسي، شاهرخ گيوا و كيهان بهمني در محل انتشارات افراز برگزار شد. در ابتداي اين نشست غلامرضا معصومي نويسنده «شيفت شب» يكي از داستانهاي اين مجموعه را براي حاضران خواند. سيروس نفيسي نيز به عنوان اولين منتقد اظهار داشت: حسي كه در داستانهاي مجموعه «شيفت شب» وجود دارد، فراتر از تكنيك و زبان است. حس باطني در اين مجموعه مشهود است، به طوري كه انسانها را به خود جذب كرده و اين نشان از تاثير آدمهاي مجموعه به سبب مضمونهايي است كه نويسنده آنها را انتخاب كرده است. اين منتقد در ادامه افزود: بحث عدم درك، دلزدگي و خستگي آدمهاي اين مجموعه كه به نوعي اكثر انسانهاي داستان با آن مواجه هستند، را ميتوان جزء مضامين اصلي اين اثر دانست و در كل حال و هواي مضاميني كه در داستان به كار رفته نهفته و در يك محور است. آدمهاي اين مجموعه كنار هم هستند، مسايل را براي هم بازگو ميكنند اما نميتوانند يكديگر را درك كنند. اين منتقد براي نمونه با اشاره به داستان «شيپور جنگ» كه يكي از داستانهاي اين مجموعه است، ابراز داشت: «شيپور جنگ» داستان يك سرباز قديمي است كه سالها قبل در جنگ بود و از گروهبان سابق خود درخواست ميكند تا او را در غياب همسرش كه نميداند به چه علتي او را ترك كرده كمك كند، گروهبان نيز به درد و دل سرباز گوش ميدهد و بدون اينكه كمكي به او كرده باشد از او جدا ميشود. وي انسانهاي اين مجموعه داستان را يكي از نقاط قوت اثر معصومي خواند و خاطرنشان كرد: با اينكه در بسياري از نقاط، راوي اول شخص است، اما هيچ قضاوتي درباره داستان نكرده، صحنه را براي خواننده باز ميگذارد تا او مانند يك شاهد و ناظر برداشت خود را از داستان داشته باشد. وي در خصوص پايانبندي داستانها اظهار داشت: اكثر داستانهاي اين مجموعه داراي پايانبندي باز و معلق هستند، به نظر ميرسد داستان تمام شده، اما خواننده به نتيجهاي كه مدنظر داشت نميرسد؛ جمعبندي مجموعه بدون تأكيد نويسنده بر يك جنبه خاص انجام نشده است. نفيسي با اشاره به داستان «گردش كار» تصريح كرد: حال و هواي اين داستان با ديگر داستانها كاملا متفاوت و در يك چارچوب، خط سير و در واقع ماجراي قويتر از ديگر داستانها قرار دارد. بعضي از داستانهاي مجموعه «شيفت شب» در آن جنبه روابط زن و مرد، زن و شوهر و مشكلات خانوادگي پررنگتر است و داستانهاي «براي رفتن به گردش روز بدي نيست»، « فصل عروسي»، «لكه خون بر لاك ناخن»، «پرده دوم زندگي» و «تك منار» از اين دسته هستند. وي با اشاره به جنبه زندگي معاصر شهري در اين داستانها افزود: در اين مجموعه داستانهايي با مضامين اجتماعي و انساني وجود دارد، براي نمونه ميتوان به «چرخ و فلك»، «شيفت شب»، «شيپور حمله» و «اندوه تهمينه» اشاره كرد چرا كه اين داستانها جزء داستانهاي برجسته اين مجموعه هستند. نفيسي تك صحنه بودن برخي از داستانها كه صحنههاي زيبايي به خواننده منتقل ميكنند را از تاثيرگذارترين صحنههاي اين مجموعه خواند. * كربلاييلو: «شيفت شب» روايت هوشمندانه نويسنده است مرتضي كربلاييلو در ادامه اين جلسه، مجموعه داستان «شيفت شب» را روايت هوشمندانه نويسنده دانست و ابراز داشت: در ادبيات داستاني معاصر اين نوع داستانهاي هوشمندانه خيلي كم به چشم ميخورد. اين منتقد و نويسنده با اشاره به آذري زبان بودن راوي اظهار داشت: نويسنده با ديالوگ نويسي فارسي فاصله دارد و حال و هواي حاكم بر اين داستانها زباني غيرفارسي است كه تكلم در اين ديالوگها را دشوار ساخته است. كربلاييلو، عدم صدا و لحن راوي داستان را در مجموعه «شيفت شب» يكي از نقاط ضعف اين اثر خواند و گفت: زماني كه خلاصه و چكيده داستان را متوجه ميشويم، درمييابيم كه اين داستانها چه ضمايري دارند، ولي وقتي وارد متن داستان ميشويم آن لحن قوي را نمييابيم. وي تأكيد كرد: داستان «تكمنار» جزء داستانهاي عالي اين مجموعه است كه از تجربههاي متفاوت نويسنده است. * سيفالديني: روند داستان «شيفت شب» كند است عليرضا سيفالديني ديگر منتقد جلسه، تكنيكهاي به كار رفته در مجموعه «شيفت شب» را مناسب ندانست و گفت: تكنيك بايد به شكلي باشد كه زبان آن را حس نكند، در حالي كه در اين اثر ميبينيم تكنيك اجرا شده در داستانها حتي از سطري به سطر ديگر ابعاد تيزي دارد، كه خواننده نميتواند آن را به صورت نرم حس كند. اين منتقد در ادامه اشاره كرد: مجموعه داستان «شيفت شب» از نوع داستانهايي نيست كه بتواند در ذهن خواننده ادامه پيدا كند، بلكه همه چيز در خود داستان تمام ميشود. وي تصريح كرد: مشاهده در اين مجموعه ميان شخصيتهاي داستان توزيع ميشود، اين امر به سبب زوم كردن بيش از حد نويسنده بر اجراي تكنيك در داستان است كه اين روند داستان را كند كرده است. *بهمني: نويسنده در «شيفت شب» تنها به بيان احساسات پرداخته است كيهان بهمني مترجم و نويسنده تأكيد كرد: نقدي كه ميتوان بر مجموعه «شيفت شب» داشت اينكه نويسنده تنها به بيان احساسات در اثرش پرداخته است و اولين سؤالي كه ميشود بعد از خواندن داستان از نويسنده پرسيده، هدف از تاليف اين داستان چه بود؟ وي بيان كرد: داستان «اشك مو» در اين مجموعه بيشتر شبيه تمرينهايي است كه افراد مبتدي براي آموختن كار آن استفاده كنند. اين مترجم تصريح كرد: داستان «شيپور حمله» معصومي بيشتر حال و هواي غربي داشت و ميتـوان اين داستان را به جنگ ويتنام تشبيه كرد، تا جنگ ايران، چرا كه احساس غربي بودن را به خواننده در هنگام خوانش داستان منتقل ميكند. * لامع: تسلط نويسنده بر تكنيكهاي زيبا در روايت داستاني از نقاط قوت كار است در ادامه مهدي ابراهيملامع، ديگر نويسنده و منتقد جلسه ابراز داشت: تسلط نويسنده بر تكنيكهاي زيبا در روايت داستاني و به كار بردن سوژههاي ناب از نقاط قوت كار است. وي اظهار داشت: شتابزده عمل كردن در پايان بندي داستان، از ارزش كار كم ميكند به طوري كه اگر برخي صحنهها موجز، راحت و داستانيتر گفته ميشد بسيار مناسب است. * گيوا: نثر و زبان نويسنده هنوز به مرز پختگي هم نرسيده است در پايان اين نشست شاهرخ گيوا نويسنده و منتقد، درباره اين مجموعه داستان عنوان كرد: نثر و زبان نويسنده هنوز به مرز پختگي نرسيده است. در جملات اين داستانها آوايي نميبينيم گويي در اين اثر هر جمله را ميشود از جمله ديگر تفكيك كرد به شكلي كه نميتوان جملات را در پي هم آورد. انتهاي پيام/و
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]