واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سه تار جديد حافظ در کنسرت شهرام ناظري جام جم آنلاين: سه تار جديد "حافظ" در کنسرت توامان شهرام ناظري و عالم قاسم اف در تالار "سن پلي يل" شهر پاريس رو نمايي مي شود. حافظ ناظري درنشست رسانه اي روز پنجشنبه که با حضور شهرام ناظري و لوريس چکناوريان برگزار شد با اعلام اين خبردر توضيح انگيزه هايش براي طراحي سه تارجديد گفت : زماني که به آمريکا رفتم درتکنوازي و همين طور در همنوازيهاي سه تار متوجه شدم که اين ساز از نظر کوک و همچنين صداي بم به تغيير و اصلاح نيازدارد ضمن آنکه در قرن بيستم و با توجه به تغيير تکنيکها لزوم تغيير سازها به نحوي که جوابگوي تکنيک هاي جديد باشد مطرح است وهمه اين ها موجب شد تا همان موقع طرح دو تا سه تار را بکشم و درسال 2002 در آمريکا به ثبت برسانم . وي با تاکيد بر اين نکته که هدفش ساخت سازهاي نو نبوده و نيست و اساسا موسيقي ايراني هنوز به سازهاي جديد نياز ندارد در تشريح تفاوتهاي سه تار جديد با سه تارهاي موجود افزود: دراين سه تارکه هم اينک مي بينيد دسته پهن تر و دو سيم نيز به سيم ها افزوده شده که با اين تغيير حدود 10 نت به آن اضافه شده است . حافظ ناظري در توضيح دلايل انتخاب نام "حافظ" براي اين سه تارها گفت : اسم حافظ صرفا به خاطر نام خودم نبوده است چرا که مهمتر از اين موضوع معني واژه حافظ به خاطر حفظ کنندگي (ميراث شفاهي و موسيقي سه تار) واز سوي ديگر بلندي و بزرگي نام شاعر پرآوازه ايران از ديگر دلايل نام گذاري من براي اين ساز بوده است و بايد اضافه کنم که هر کدام از اين سه تارها اسم دومي هم دارند مثلا نام دوم اين ساز(به رنگ سياه) "شب" است وهمين طور نام ها به تعداد سازها اضافه مي شود. حافظ در باره نحوه اجراي طرح و ساخت سه تارها گفت : من نه ساز سازم و نه ادعاي ساز سازي دارم اما يک توازنده هستم که به زيبا شناسي ساز و صدا علاقه دارم به هرحال بعد از اينکه اين طرح را کشيدم آن را با دو برادرساز ساز به نام هاي مجيد و سعيد صفري در ميان گذاشتم که آنها هم استقبال کردند و در اين راه بسيارهم زحمت کشيدند و بدون هيچ نوع چشمداشت مادي بيش از 15 سه تار ساختند تا در نهايت به اين ساز رسيديم. بايد قدم در راه گذاشت شهرام ناظري در باره ساخت اين ساز گفت : من برخلاف عده اي که با هر تغيير و ابداعي در زمينه موسيقي سنتي مخالفند با تجربه هاي نو موافقم ؛ شايد آنها معتقدند که موسيقي سنتي موهيتي است که نازل شده و نبايد هيچ دستي در آن برد البته نظر آنها هم قابل احترام است و بايد هم عده اي باشند تا در محدوده اي که از پيش تعيين شده بمانند ولي عده اي هم هستند که با خلاقيت خود دست به تجربه هاي نو مي زنند و دائم در حرکت هستند ؛ خود من هم از اين گروه بودم ؛دست خودم هم نبود، شايد به خاطر تربيت خانوادگي،منطقه ،ژن و خصوصيت ذاتي من بوده و... به هرحال من در خوانندگي همواره دست به تجربه هاي نو زدم از جمله استفاده از اشعار مولانا، آوردن لحن هاي حماسي ، استفاده از يک سري صدا و آواهاي تازه که بيشتر جنبه اسطوره دارد و از فرهنگ ايران قديم نشات گرفته و يا خواندن شعر نو و نيمايي و... يادم مي آيد حدود 35 سال پيش وقتي من شعر "مي تراود مهتاب" نيما را خواندم برخي از خوانندگان واکنش منفي نشان دادند و حتي جلسه را ترک کردند ولي بعدها ديديم که به مرور زمان خواندن شعر مولانا و استفاده از شعر نو وهمه آن کارهايي که با آنها مخالفت مي کردند عادي شد. ناظري افزود : به اعتقاد من مقصد مهم نيست بلکه راه مهم است؛مهم اين است که شما قدم برداريد ؛شايد شکست بخوريد و به نتيجه نرسيد اما مهم نيست ،به هرحال بايد قدم برداشت، همانطور که عطار هم گفته بايد قدم در راه گذاشت اين راه است که مي گويد چگونه بايد رفت و حالا"حافظ" در اين مسير و در راه اصلاح ساز سه تار با هر نيت و مقصودي که به نظرش رسيده قدم برداشته است و ممکن است کارش هم به نتيجه نرسد و شکست بخورد اما مهم نيست؛ ديگران هم ممکن است تجربه هايي در اين زمينه داشته باشند که شايد موفق بشوند و شايد هم نه اما مطمئنا همين قدم کوچک صد در صد تاثيرات مثبتي در اين مسير مي گذارد . قطعا اين تجربه ها در فرهنگ موسيقي و در تاريخ سازسازي سه تار و بالا بردن شناخت نوازنده ها وسازسازان تاثير مي گذارد و شايد در آينده همه کساني که دست به تجربه هايي از اين دست مي زنند به اين نتيجه برسند که مثلا بايد يک سيم اضافه بشود و ياد تغيير ديگري بايد داده شود و ...به هرحال تجربه چيز مبارکي است . صداي ساز حافظ همان صداي ساز استاد عبادي است چکناوريان نيز در اين نشست با تاييد گفته هاي شهرام ناظري درلزوم جستجوي راههاي تازه گفت : من هيچوقت از ماندن در سنت خوشم نيامده است و خودم همواره آدم سنت شکني بودم ؛ اساسا آدم هر روز که بيدار مي شود بايد از سنت چيزي ياد بگيرد ولي همزمان بايد راه جديدي را باز کند چرا که در سنت ماندن مانند آب حوضي است که عوض نشود و حتما بعد از مدتي ملال آور مي شود. چکناوريان در باره ويژگي هنري حافظ ناظري گفت : من از آشنايي با ايشان خيلي خوشحالم وبايد به همکاري اخيرمان در ضبط قطعه اي که در لندن اجرا شد اشاره کنم که براي من تجربه بسيار خوب و جالبي بود؛ حقيقتش اول نمي خواستم کار حافظ را رهبري کنم و فکر مي کردم مثل خيلي از کارهاي عادي موسيقي سنتي است ولي بعدا وقتي اثر را ديدم واقعا لذت بردم آنقدر فکر جديدي توي کار بود که مرا جذب کرد، از نظر سازبندي و صداهاي دوم و سوم و کليت کار بسيار جالب بود ومهم تر از آن تلاش و تکاپوي ايشان در پيشرفت و تغييرو تحول در حين کار بود ؛ از روز اولي که قرار شد با هم همکاري کنيم هر روز حافظ دنبال يک چيز جديد بود. چکناوريان با اشاره به اينکه شکست در جبهه مهم نيست بلکه مهم پيروزي نهايي در جنگ است گفت : امروز من مي خواهم به حافظ تبريک بگويم ، صداي اين ساز خيلي فوق العاده است و من اميدوارم يک روز براي اين ساز که نتهاي بم آن خيلي زيباست يک کنسرتو بنويسم و قشنگي آن به همين است که صدا و تمبر سازسه تار(سونوريته) عوض نشده است و حتي قوي تر شده و 11 نت هم بدون اينکه شخصيت ساز عوض شود به آن اضافه شده است و اين ويژگي خيلي خوبي است . چکناوريان در پايان گفت : صداي اين ساز همان صدايي است که من از ساز استاد عبادي شنيدم؛ آن زمان که اپراي رستم و سهراب را مي نوشتم رفتم پيش ايشان و همين صدا را از ساز استاد عبادي شنيدم ؛ اين صدا نبايد عوض شود اين ساز ايراني است و بايد بماند ؛ اين ساز(حافظ) هم پيشرفتي است که در ساخت اين ساز به وجود آمده وقطعا مي توانم بگويم که آينده خيلي خوبي در انتظار حافظ ناظري است. با هر خواننده مستقل و غير مقلدي به روي صحنه مي روم در پايان اين نشست شهرام ناظري در توضيح کنسرت اخيرش که قرار است در (16 مه) 26 ارديبهشت در پاريس برگزارشود گفت : من معمولا هر دو سال يک بار در سالن تئاتر "دو لاويل" شهر پاريس کنسرت داده ام ولي امسال براي اولين بار قرار است در تالار "سن پلي يل" که يکي از معروفترين تالارهاي پاريس است در کنسرتي از موسيقي شرق که خيلي موسيقي خاصي است شرکت کنم. ناظري در توضيح بيشتر اين برنامه گفت : در اين کنسرت قرار است براي اولين بار دو خواننده شناخته شده شرق به روي صحنه بروند چرا که تا به حال سابقه نداشته که دو خواننده معروف از شرق با هم به روي صحنه بروند، در غرب از اين اتفاقها بسيار افتاده است اما اين بار قرار است من و عالم قاسماف برنامه اي مشترک اجرا کنيم ؛ در حقيقت مي شود گفت که يک کوارتت آواز شرقي است چون دختر قاسماف که يکي از خوانندگان خوب باکو است حضور دارد و حافظ هم علاوه بر نوازندگي سه تار آواز هم مي خواند که مي شود گفت کنسرتي با چهار خواننده برگزار خواهد شد و اين اتفاق خيلي خوب و خاصي است . ناظري درپاسخ به اين سوال که آيا در ايران هم حاضر است با يک خواننده ديگر به روي صحنه برود گفت : من با هر خواننده اي- چه جوان و چه پير؛ چه معروف و چه غير معروف- که مقلد نباشد و يک شخصيت مستقل آوازخواني داشته باشد حاضرم به روي صحنه بروم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7057]