تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812623030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معيارها نه مصداق ها


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: معيارها نه مصداق ها


تقي رحماني: زنده ياد دكتر شريعتي نگاه هوشمندانه اي به شيعه و علي(ع) داشت. تمام حرف او اين بود كه بايد علي را به خاطر رعايت معيار ها دوست داشت نه صرفاً به خاطر اينكه او علي است و هر چه مي گويد درست است. او ميان اين دو تفكيك قائل بود. مشكل ما اما اين است كه مصداق ها را با معيارها برابر مي گيريم در صورتي كه معيارها هستند كه مصداق ها را تعيين مي كنند. گاه در تاريخ انسان هاي والايي پيدا مي شوند كه در مصداق بودن خود معيار مي شوند. مثل علي(ع) كه سمبل خوبي است. اين جاست كه مساله اي به نام «الگو» به ميان مي آيد. انسان ها با الگو به معيار مي رسند اما در اين ميان ساده لوحان و عوام زدگان و عوام فريبان از اين ضعف انسان ها استفاده مي كنند.

گاه «شكل بر محتوا» مصداق را بر معيار غلبه مي دهد و در اين مقطع يك تفكر به جمود مي رسد و در انحصارطلبي كامل قرار مي گيرد. اين تفكر به جايي مي رسد كه خود را از بندگان خاص خدا مي انگارد و نجات بشريت را فقط به وسيله خود ميسر مي داند. شريعتي بود كه با چنين دركي از شيعه و علي(ع) به مخالفت برخواست و نگاهي «انقلابي» اما «معياري» از شيعه ارائه داد. او مي گفت: «علي در ادامه اسلام است نه يك دين ديگر. معيارهاي شيعه علوي با تسنن محمدي تعارضي ندارد چون هردوي آنها تمسك به عدالت و آزادي را باور دارند.» اين قرائت از شيعه در اوايل انقلاب حتي به همبستگي ملي هم كمك مي كرد اما به مرور زمان قرائت سنتي از شيعه با درك سياسي آميخته شد و روايتي انحصارطلبانه را به وجود آورد كه همان منحصر كردن معيارها در مصداق هاي خاص بود. فاجعه بارتر اينكه وارثان آن مصداق ها (قضاوت در مورد ديگران) خود را در جايگاه برابر با علي(ع) قرار دادند و همانطور كه پيشتر گفته شد به تفكري انحصارطلبانه ختم شد به طوري كه اسلام را برابر با روايتي خاص از علي و شيعه دانستند. همه بر سر اينكه علي(ع) مصداق شيعه هست اتفاق نظر دارند اما بايد ديد چرا «علي»(ع) مصداق شد. رفتار علي(ع) با خوارج و معاويه و طلحه و زبير سخن هاي طولاني با ما دارد. او به كشته شدگان جنگ جمل اتهام كفر نمي زد. رفتارش با مخالفان خود نيز به همين صورت بود. همه اينها نشان مي دهد كه علي(ع) به خاطر عدالتش معيار ها را رعايت مي كرد. اين معيارها به معناي برابر گرفتن اسلام با خويشتن نبود بلكه علي(ع) در اين ميان خود اسلام را معيار مي گرفت. چون كشته شدگان جمل و صفين در مقابل حكومتش قرار گرفته بودند اما او آنها را كافر و خارج از دين قلمداد نكرد. او هيچ گاه آغازكننده جنگ هاي داخلي نبود و در عين حال بزرگ ترين جنگ هاي علي(ع) داخلي بود. تلفيقي از رواداري و سازش ناپذيري در او وجود داشت. دست به شمشير نمي برد مگر طرف مقابلش شمشير به دست مي گرفت. اين ويژگي ها بود كه حكومت علي(ع) را متمايز مي ساخت شريعتي چقدر زيبا گفته بود: «چه سخت است امتي شيعه علي(ع) باشد و عاقبت يزيد داشته باشد.» اگر علي(ع) را مصداق رفتار عدالت بناميم بايد معيارهاي عدالت را بيرون از علي(ع) بجوييم. علي(ع) به خاطر رعايت آن مصاديق، خود تبديل به معيار شد. نه به خاطر امتيازهاي موروثي و داماد پيامبر بودن.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن