تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805428295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مستند دفاع مقدس(1)آغاز تجاوز رسمي عراق به ايران


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: مستند دفاع مقدس(1)آغاز تجاوز رسمي عراق به ايران
تهران-حيات

ويژه برنامه مستند دفاع مقدس ،كاري از گروه خبري شبكه اول سيما با رويكردي متفاوت و خلاقانه و گاه بيان حقايق و ناگفته هاي جنگ 8 ساله هر شب ساعت 30/21 از اين شبكه پخش مي شود.خبرگزاري حيات با توجه به محتواي مبتكرانه اين مجموعه و انعكاس ناگفته هاي جنگ اقدام به انتشار اين گزارش نموده است.

متن زير بخش اول مجموعه دفاع مقدس است:

فرودگاه مهر آباد – 31 شهريور 1359 ساعت حدود 15/14 دقيقه صداي انفجارهاي متعددي كه دقايقي قبل در فرودگاه مهرآباد روي داد در اكثر مناطق شهر تهران شنيده مي شود مردم سردرگم و حيران علت انفجارها را از يكديگر جويا مي شوند كسي اطلاع دقيقي از ماجرا ندارد برخي با توجه به كودتاي دو ماه قبل در 18 تير از احتمال كوتاي ديگر سخن مي گويند اين شايعه به سرعت تكذيب مي شود حدود 15 دقيقه بعد گزارش هاي تاييد شده از حمله جنگنده هاي عراقي به مهرآباد خبر مي دهند هواپيماهاي عراقي همزمان با تهران به هشت شهر ديگر هم حمله مي كنند اهواز، كرمانشاه، بوشهر، دزفول ، سنندج، همدان، تبريز و اصفهان به گفته سرلشكر رفيق السامرايي صدام از حدود يك ساعت قبل به مركز فرماندهي جنگ در بغداد رفته است عدنان خير الله وزير دفاع به او مي گويد: سرورم جوانان برومند عراق 20 دقيقه قبل پرواز كردند صدام با غرور پاسخ مي دهد دقايقي بعد كمر تهران خواهد شكست.
الجبوري وزير مشاور كابينه صدام، در مورد چگونگي آماده شدن عراق براي حمله به ايران گفت: مدت كوتاهي قبل از زمان جنگ مثلا 20 روز يا بيشتر مانده به جنگ،صدام رييس ستاد ارتش آن زمان را كه سرلشكر عبدالجبار شنشل بود به نشست هاي كابينه مي آورد. نقشه اي در سالن محل برگزاري نشست كابينه به ديوار نصب بود و صدام از رييس ستاد مي خواست مناطق مورد اختلاف و اين كه چگونه ايراني ها وارد اين منطقه شده اند و جزييات و تحولات جديد را آن گونه كه نظاميان مي گويند شرح دهد.
تا غروب آفتاب ده شهر ديگر ايران نيز هدف قرار مي گيرد اوضاع به شدت بحراني است و شايعات فراوان مردم را كلافه كرده است . آيت الله خامنه اي نماينده امام در شوراي عالي دفاع ساعتي بعد از حمله عراق در پيامي راديويي اعلام مي كند: دولت دست نشانده و مزدور عراق حمله به ايران را آغاز كرده اما درس تلخي به او خواهيم داد.
به اين ترتيب پس از ماه ها درگيري پراكنده جنگ عراق با ايران رسما آغاز مي شود جنگي كه به گفته برخي مقامات سياسي و نظامي كشورمان حداكثر چند روز طول خواهد كشيد.
با توجه به درگيري هاي مرزي چند ماه اخير آيا حمله امروز جنگنده هاي عراقي و آغاز تهاجم ارتش بعث عراق قابل پيش بيني نبود؟
صدام حسين اگر چه از چندين سال پيش مرد قدرتمند عراق به شمار مي ‌آيد اما رسما از حدود يك سال و يك ماه قبل يعني از 24 مرداد سال 1358 با كناره گيري البكر بر مسند رياست جمهوري عراق تكيه زده است.
صدام از لحاظ فردي عنصري مصمم، داراي اعتماد به نفس، لجوج و ماجراجوست و خلا رهبري در جهان عرب او را به شدت وسوسه مي كند.
رييس جمهور عراق با انديشه رهبري جهان عرب 18 فروردين ماه 1359 يك روز قبل از قطع رابطه رسمي امريكا با ايران اعلام مي كند: ايراني ها بايد از سه جزيره خليج فارس كه متعلق به امارات است خارج شوند.
صدام همزمان هزاران عراقي ايراني الاصل را از عراق اخراج مي كند اگر چه امريكا نيز پس از پيروزي انقلاب فشار بر ايران را افزايش داده است اما تحليل همگرايي صدام با امريكا قدري دشوار است چرا كه امريكا و عراق رسما رابطه اي ندارند و حزب بعث عراق به علت گرايش به شوروي نوعي سيستم شبه سوسياليستي را در عراق مستقر كرده است.
حدود 15 روز پس از حمله لفظي صدام به ايران درباره سه جزيره ايراني خليج فارس امريكا در 5 ارديبهشت 59 با حمله به صحراي طبس سعي مي كند گروگان هاي جاسوس را فرار دهد اما به علت طوفان غير قابل پيش بيني شن شكست سنگيني متحمل مي شود.
امام خميني : كي اين هلي كوپترهاي آقاي كارتر را كه مي خواستند به ايران بيايند ساقط كرد ؟ما ساقط كرديم ؟شن ها ساقط كردند. شن ها مامور خدا بودند.
طارق عزيز نخست وزير عراق امروز 25 ارديبهشت 59 مقاله اي تامل برانگيز در روزنامه الوطن مي نويسند، تحليل طارق عزيز از اوضاع ايران نسبتا هوشيارانه و واقع بينانه است و نشان مي دهد كه دولت عراق با اهدافي خاص تحولات داخلي ايران را به دقت زير نظر دارد نخست وزير عراق در توصيف ايران به شش عامل عمده اشاره مي كند:
- تشتت و سردرگمي نيروهاي نظامي
- تعدد مراكز تصميم گيري و اختلافات سياسي مقامات
- كشمكش هاي قومي و اقليمي
- مشكلات اقتصادي و هرج و مرج و ناامني و بيكاري
- آشفتگي در روابط خارجي ايران با اكثر كشورهاي منطقه و جهان
به موازات افزايش فشارهاي سياسي حملات خمپاره اي و توپخانه اي و گاه هوايي عراق به مناطق مرزي ايران افزايش يافته است.
سوال از يك رزمنده: بفرماييد كه اين لاشه، لاشه چه نوع هواپيمايي است و كي انداخته شده؟ يك ماه است و دارند قطعات را جمع آوري مي كنند تا براي مردم بگذارند تا ببيند بمب گذاري در برخي شهرهاي جنوبي ايران بويژه خرمشهر نيز شدت گرفته است. دولت عراق با اعلام حمايت رسمي از اقدامات گروه موسوم به خلق عرب بمب گذاري و ايجاد ناآرامي در اهواز، آبادان و خرمشهر را قيام مردم عربستان و محمره مي شمارد.
در اين اوضاع دشوار امروز 18 تير 59 انتشار خبر كودتاي فرماندهان پاكسازي شده ارتش نوعي شوك به جامعه وارد مي كند.
اسناد به دست آمده نشان مي دهد بازماندگان ارتش رژيم پهلوي در طراحي به نام نقاب و با هماهنگي بختيار آخرين نخست وزير رژيم پهلوي و ارتشبد فراري، اويسي سعي كردند كودتايي را بر ضد امام و انقلاب اجرا كنند. كودتاي نقاب اگر چه شكست مي خورد اما در تابستان حساس و داغ 59 ضربه اي قابل توجه به ساختار و روحيه ارتش وارد مي آورد و ضمن ايجاد نوعي بي اعتمادي قدرت دفاعي و هجومي ايران را عملا كاهش مي دهد. ستاد كودتا كه با محوريت بختيار در پاريس مستقر است پس از شكست كودتا سناريوي دوم را يعني ترغيب عراق براي حمله به ايران را دستور كار قرار مي دهد.
الجبوري، وزير مشاور در كابينه صدام: ديدار مقامات رژيم پهلوي با صدام در واقع قبل از جنگ و قبل از دوره آماده شدن براي جنگ كه طي آن رييس ستاد بارها در نشست كابينه حضور پيدا كرده بود من در بخشي از ديدارها كه با رييس جمهور (صدام) صورت مي گرفت حضور داشتم. جرج براون وزير امور خارجه سابق انگليس، شاهپور بختيار كه در آن زمان در پاريس زندگي مي كرد و يك ژنرال ايراني كه او هم آن زمان در پاريس به عنوان پناهنده زندگي مي كرد سخناني در نشست هايي (بين اين افراد و صدام) كه من شخصا در آن ها حضور داشتم شنيدم.
برخي خبرهاي كاملا محرمانه از ديدار صدام و برژينسكي مشاور امنيت ملي امريكا در مرز بين اردن و عراق حكايت مي كند صحت اين خبر به علت فاصله ظاهري امريكا و عراق ابتدا با ترديد روبرو مي شود. البته فيگارو چاپ پاريس بعدها در اين باره نوشت ملاقات برژينسكي و صدام كه حدود دو ماه قبل از جنگ عراق با ايران صورت گرفت در تصميم صدام براي حمله به ايران كاملا موثر بود چرا كه اين مقام امريكايي به طور تلويحي به صدام چراغ سبز نشان داد و به او تفهيم كرد كه كاخ سفيد با اهداف عراق در قبال ايران مشكلي ندارد.
از مرزها اخبار نگران كننده اي درباره تجمع نيروهاي عراقي و اقدامات مهندسي ارتش بعث به گوش مي رسد برخي عشاير خوزستان كه نگران به نظر مي رسند به مراكز نظامي خبر مي دهند كه تعداد زيادي تانك عراقي در تنگه چذابه تجمع كرده اند به طوري كه با چشم عادي هم مي شود آنها را ديد. گزارش ها از بي ساماني آرايش دفاعي ايران در مرز با عراق حكايت دارد گفته مي شود در چند پاسگاه مرزي از جمله چمسري تا امروز هيچ نيرويي مستقر نبوده است مسوولان ژاندارمري كه حفاظت از مرزها را برعهده دارند كمبود نيرو را عامل اين مشكل مي دانند.
بني صدر به كرمانشاه رفته است چند نفر از فرماندهان سپاه و ارتش هفته هاست از او تقاضا كرده اند براي بررسي اوضاع مناطق مرزي و احتمال حمله عراق جلسه اي خاص تشكيل دهند اين جلسه با پي گيري و پا فشاري تقاضا كنندگان سرانجام امروز 23 مرداد 59 در اتاق جنگ لشگر 81 زرهي كرمانشاه تشكيل مي شود.
احمد متوسليان فرمانده سپاه مريوان، مرتضي رضايي و محمد بروجردي از فرماندهان سپاه، صياد شيرازي و ظهير نژاد از فرماندهان ارتش در اين جلسه محرمانه شركت دارند. تحليل بني صدر با ديدگاه اكثر فرماندهان حاضر در جلسه كاملا متفاوت است رييس جمهور با رد احتمال حمله عراق مي گويد: عراق هيچوقت چنين غلطي نمي كند براي اينكه هم در سطح بين المللي محكوم مي شود و هم امنيت داخلي اش به خطر مي افتد.
دومين مراسم سالگرد شهداي 17 شهريور ساعاتي قبل در اين ميدان يعني ميدان ژاله كه به ميدان شهدا تغيير نام داده پايان يافت و رييس جمهور بني صدر به رقباي سياسي خود به شدت حمله كرد.
بني صدر «به اين گروه كه دل خوش كرده است به قبضه حكومت هشدار مي دهم كه من نظريه تو را افشا كرده ام ضابطه هاي خود را گفتم دفعه ديگر در صورتي كه اصلاح نكني و اصلاح نشوي نوبت به افشاي با اسم و رسم مي رسد»
اختلافات سياسي به خصوص درباره تعيين اعضاي هيات دولت به اوج رسيده است در يكسوي اين صف بندي رييس جمهور بني صدر با رد كردن وزيران پيشنهادي نخست وزير و مجلس سعي مي كند افراد خاصي را در ليست بگذارد در سوي ديگر اين رويارويي نخست وزير رجايي و اكثريت مجلس قرار دارند كه تلاش مي كنند هيات دولتي انقلابي و مكتبي را تشكيل دهند و از اختيارات قانوني خود استفاده كنند.
در ميان كشمكش هاي داغ سياسي مقامات امام خميني كه برخلاف اكثر مسوولان با هوشياري بوي جنگ را از اقدامات صدام استشمام مي كند امروز 21 شهريور 59 در پيام به زايران بيت الله الحرام نكات مهمي را بيان مي كند. امام در اين پيام امريكا را عامل تشويق صدام حسين به گسترش درگيري با ايران مي خواند و با انتقاد شديد از خونخواري و جنايتكاري كاخ سفيد مي گويد: ما با امريكا در ستيزيم و امروز دست امريكا از آستين دولت عراق بيرون آمده است.
اقدامات سياسي صدام كاملا رنگ و بوي جنگي گرفته است.
صدام حسين مي گويد: من در اينجا و در برابر شما اعلام مي كنم كه قرارداد ششم مارس 1975 الجزاير را از هم اكنون رسما بي اعتبار مي دانم.
براساس اين قرارداد كه در سال 1975 با ميانجي گري الجزاير ميان عراق و ايران امضا شد خط تالوگ يا خط القعر مرز آبي دو كشور را در اروند رود تعيين كرده است در اين نظام حقوقي براي روشن شدن مرز آبي كشورها خطي كه عميق ترين نقاط رودخانه هاي مرزي را به هم متصل مي كند مرز دو كشور شناخته مي شود.
پنج روز بعد از لغو يكجانبه قرار داد 1975 به دست صدام ارتش عراق در 31 شهريور 1359 با اهداف كاملا مشخص با تمام توان به ايران هجوم مي آورد امام خميني در پيامي كه امشب پخش مي شود تلاش مي كند علت اصلي و حقيقي حمله عراق را در اخبار تبيين كند.
امام خميني مي گويد: او مي خواهد اسلام را از بين ببرد و مي خواهد احديت را كه به خيال خودش اون هم نه اين كه واقعا عقيده دارد او مي خواهد او را جانشين كند مي خواهد همچنين دست امريكا را باز كند بر ممالك اسلامي.
تامل در روزنامه هاي گروه هاي مخالف نظام نشان مي دهد اين گروه هاي منحرف براي فردا اول مهر 59 برنامه هاي خاصي را تدارك ديده اند كه با تحريك دانش آموزان فصل جديدي از تشنج و ناآرامي را در كشور آغاز كنند.
امام خميني با درك اين توطئه بزرگ مردم را به هوشياري فرا مي خواند.
امام خميني مي گويد: در همچين وقتي كه ايران در حال جنگ است و امريكا و آلت دست امريكا (عراق) تجاوز كرده است به ايران، شما اگر چنان چه براي باز شدن مدارس اغتشاش به پا كنيد يا شايعه سازي كنيد معلوم مي شود كه شما عمال امريكا و همدست صدام خبيث هستيد بنابراين ملت ما بايد با آگاهي و با خونسردي به اين مسايل توجه كند.
اولين شب حمله رسمي عراق فرا مي رسد سكوتي مرموز همراه با نگراني عميق در كشور سايه انداخته است همه در فكر فردا هستند. آيا حملات عراق ادامه خواهد يافت آيا اوضاع دشوار كشور اجازه مقابله با حمله ارتش كاملا مجهز عراق را خواهد داد .
ادامه دارد
پايان پيام
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن