تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816189702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران تاسال 2012 به بزرگترين پالايشگرنفتي خليج فارس تبديل مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران تاسال 2012 به بزرگترين پالايشگرنفتي خليج فارس تبديل مي شود
مدير امور پالايش شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران تا سال 1391( 2012 ميلادي) با پشت سرگذاشتن عربستان سعودي، به بزرگترين پالايشگر نفتي منطقه خليج فارس تبديل خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا ، مهندس " امين الله اسكندري" روز سه شنبه در نشست مطبوعاتي با اشاره به اينكه ايران از نظر سرمايه گذاري در بخش پالايش نفت مقام نخست را در منطقه خليج فارس دارا است و بعد از عربستان در مقام دوم پالايشگري نفت در منطقه خليج فارس قرار دارد ، گفت: ظرفيت كنوني پالايش نفت عربستان 2 ميليون و 100 هزار بشكه در روز است. اما ظرفيت پالايش نفت خام ايران در سال 1391 به سه ميليون و 300 هزار بشكه در روز و ظرفيت پالايشي عربستان تا سال 2015 به سه ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
وي در ادامه افزود: عربستان رقيب جمهوري اسلامي ايران در منطقه خليج فارس از نظر پالايش نفت خام است . اين كشور طرح هاي بزرگ پالايشي را در دست اجرا دارد و با توجه به رشد اقتصادي منطقه و كشورهاي مصرف كننده بزرگ مانند هند و چين، كشورهاي توليدكننده نفت خام سرمايه گذاري كلاني در بخش پالايش نفت خام انجام داده اند.
اين مقام مسئول در خصوص اينكه با اجراي برنامه هاي احداث پالايشگاه هاي جديد و افزايش ظرفيت و بهينه سازي پالايشگاه هاي موجود و با توجه به برنامه كلان كشور و مصرف انرژي در ساير بخش ها، چه ميزان از ظرفيت سه ميليون و 300 هزار بشكه اي صرف صادرات خواهد شد، گفت: برنامه كلان اين است كه در افق سال 1404 ، روزانه حدود 60 ميليون ليتر صادرات بنزين صورت گيرد و نفت گاز به صورت سر به سر باشد . اين درصورتي است كه در طول اين سال ها الگوهاي پالايشي و مصرف تغيير نكند و اگر اين الگوها و ديگر برنامه ها تغيير كند ، اين ارقام نيز تغيير خواهد يافت.
وي بااشاره به اينكه در سال 1391 اكثر طرح هاي پالايشگاه هاي كشور به بهره برداري خواهند رسيد، گفت: فرآورده هاي نفتي توليدي پالايشگاه هرمز با ظرفيت تصفيه 300 هزار بشكه در روز نفت خام فوق سنگين به طور كامل صادر خواهد شد و همچنين بخشي از فرآورده هاي توليدي پالايشگاه ميعانات گازي بندرعباس و پالايشگاه خوزستان به صادرات اختصاص خواهد يافت.
اسكندري با اشاره به اينكه طرح افزايش ظرفيت نفت خام سنگين صادراتي پالايشگاه بندرعباس از 232 به 320 هزار بشكه در روز در سال جاري به بهره برداري رسيد، افزود: ظرفيت پالايش نفت خام در 9 پالايشگاه كشور اكنون يك ميليون و 750 هزار بشكه در روز است و بزرگترين پالايشگاه كشور ، پالايشگاه آبادان با ظرفيت 425 هزار بشكه در روز مي باشد. كوچكترين پالايشگاه نيز پالايشگاه كرمانشاه با ظرفيت 22 تا 23 هزار بشكه در روز است.
مدير امور پالايش شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: در مجموع روزانه به طور ميانگين حدود هشت ميليون ليتر گاز مايع، 43 ميليون ليتر بنزين ، 21 ميليون ليتر نفت سفيد، 82 ميليون ليتر گازوئيل و حدود 75 ميليون ليتر نفت كوره در 9 پالايشگاه نفت كشور توليد مي شود.
به گفته اسكندري، به طور ميانگين حدود سه درصد حجمي از نفت خام ورودي به پالايشگاه هاي كشور به گاز مايع، 17 درصد به بنزين، 8 درصد به نفت سفيد ، 32 درصد به گازوئيل ، 29 درصد به نفت كوره و حدود 11 درصد به ساير فرآورده هاي نفتي تبديل مي شود.
وي بااشاره به اينكه با احداث هفت پالايشگاه جديد در كشور ، ظرفيت كنوني پالايش نفت خام كشور دو برابر خواهد شد ، افزود: كار مطالعات اكثر اين طرح ها پايان يافته و مهندسي پايه آنها در حال نهايي شدن است و پيشرفت فيزيكي اين طرح ها بين چهار تا 20 درصد است.
اسكندري حداقل سرمايه گذاري مورد نياز براي احداث اين هفت پالايشگاه را 15 ميليارد و 500 ميليون دلار اعلام و تصريح كرد، رقم دقيق سرمايه گذاري مورد نياز براي اين طرح ها پس از مهندسي تفصيلي مشخص خواهد شد.
وي بااشاره به اينكه در احداث پالايشگاه هاي جديد توليد نفت كوره به حداقل مي رسد و اين پالايشگاه ها با درجه پيچيدگي بالايي ساخته مي شوند، افزود: جهت گيري در پالايشگاه هاي جديد كاهش توليد نفت كوره تا 10 درصد حجمي نفت خام ورودي است .
اين مقام مسوول، احداث پالايشگاه با ظرفيت كمتر از 50 هزار بشكه در روز را اقتصادي ندانست و تصريح كرد، احداث پالايشگاه هاي جديد باتوجه به نياز داخل و اجراي راهبرد ملي جلوگيري از خام فروشي در دست اجرا است.
وي افزود: مطالعات بازار تا سال 2024 ميلادي حاكي از آن است كه همچنان تقاضا براي بنزين و گازوئيل وجود دارد و جهت گيري كشورهاي غربي به استفاده از بنزين و كشورهاي شرقي به سمت استفاده از گازوئيل است.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، اسكندري با اشاره به اينكه حاشيه سود در پالايشگاه هاي نفت خام نسبت به ساير صنايع مانند پتروشيمي كمتر است ، افزود: باتوجه به فرمول نفت خام كه از وزارت نفت خريداري مي كنيم ، پالايشگاه هاي موجود ما سودده هستند. الگوي پالايشگاه هاي ما با الگوي پالايشگاه هاي جديد متفاوت است و حاشيه سود پالايشگاه هاي موجود نسبت به پالايشگاه هاي با درجه پيچيدگي بالاتر كمتر است.درجه پيچيدگي پالايشگاه هاي جديد بيش از 11 تا 5/11 ولي پالايشگاه هاي موجود هشت است.
وي بااشاره به اينكه در نيروي انساني خدمات مهندسي و نصب و راه اندازي در بخش احداث پالايشگاه و توسعه و بهينه سازي آنها مشكلي نداريم، از انجام طرح هاي آموزشي ارتقاي كيفيت نيروي انساني موجود براي بهره برداري از طرح هاي موجود و جذب يك هزار نيروي انساني جديد در سال جاري ، خبر داد.
اسكندري در خصوص واگذاري پالايشگاه ها به بخش خصوصي و بورس گفت: كارواگذاري پالايشگاه تبريز به بورس تمام شده و از نظر ما آماده واگذاري است. دولت در سال گذشته واگذاري چهار شركت پالايشي را ابلاغ كرد و اصفهان و تبريز در اولويت اول و لاوان و بندرعباس در اولويت بعدي قرار دارند.
اين مقام مسوول تصريح كرد، در پايان سال 1386 واگذاري كليه پالايشگاه ها به بورس ابلاغ شد و لذا اين پالايشگاه ها با استفاده از تجربه پالايشگاه اصفهان مشكلي در اين كار نخواهند داشت.
مدير امور پالايش شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه منابع مالي احداث پالايشگاه هاي جديد 30 درصد نقدي و 70 درصد از محل تسهيلات بانك ها است، در خصوص تاثير تحريم بر جذب منابع مالي از بانك ها گفت: تحريم ها براي اخذ فاينانس اثر گذاشته و قدري كار را مشكل كرده است. اما توان مديريتي و تصميم گيري لازم در وزارت نفت وجود دارد و اين توان در كل كشور، دولت و مردم وجود دارد.
وي مشاركت شركت هاي خارجي در احداث هفت پالايشگاه جديد را بين 20 تا 40 درصد اعلام كرد و با تاكيد بر اينكه مشكلي در تامين مالي طرح ها وجود ندارد و به دليل مسايل مالي طرحي متوقف نشده است، در خصوص برداشت از حساب ذخيره ارزي براي تامين مالي طرح هاي اين بخش گفت: صحبت هايي در اين خصوص شده و نهايي شده است. قراراست مبلغ قابل ملاحظه اي از اين حساب براي طرح هايي كه نيازمالي دارند ، اختصاص يابد. طرح احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس ( پالايشگاه ميعانات گازي بندرعباس) با ظرفيت 360 هزار بشكه در روز كه 60 تا 65 درصد آن توليد بنزين است ، بيشترين جذب از منابعي كه از حساب ذخيره ارزي تخصيص خواهد يافت ، دارد.
اسكندري با اشاره به اينكه باتوجه به شرايط بازار ، الگوي پالايشي تنظيم مي شود ، در خصوص تغيير يك واحد بنزين سازي به گازوئيل سازي در پالايشگاه آبادان گفت: از سال گذشته و به تازگي قيمت گازوئيل نسبت به بنزين افزايش يافت و از آنجايي كه اكثر طرح هاي تعريف شده در راستاي صادرات بنزين است، تصميم گرفته شد در طرح هاي جديد پالايشگاه ابادان يكي از واحدهاي بنزين سازي پالايشگاه آبادان در مرحله مطالعات بنيادي به واحد گازوئيل سازي تغيير يابد تا سودآوري پالايشگاه در كلان بيشتر شود.
اقتصام ** 1561 ** 1557
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن