واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي علم انسان كامل در فصلنامه تخصصي «معارف عقلي»
گروه انديشه: مقاله «علم انسان كامل»، نوشته «اسدالله شكريان»، در فصلنامه تخصصي «معارف عقلي» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، شكريان در اين مقاله نخست با توجه به روايات معصومين(ع) از هويت انسان كامل سخن ميگويد. آنگاه با بررسي جنبه بشري انسان كامل، او را از دو بعد جسماني و روحاني معرفي ميكند و سپس با طرح بحث مزاج جسماني و روحاني، آن را با علم گره ميزند.
وي در ادامه، گونههاي دريافت علوم را در انسان كامل توضيح داده و ديدگاه برخي از عارفان را نيز مطرح ميكند و در پايان با طرح اتحاد انسان كامل با اسماي الهي، علم حاصل از حضور وجودي وي بر سراسر نظام هستي را اثبات شده است.
به زعم نگارنده مقاله، از ديدگاه عارفان اسلامي، حقتعالي داراي كمالاتي است كه به آنها علم دارد. اين علم به دو گونه است: در گونه نخست، علم حق به اين كمالات در نفس خويش است و گونه دوم علم به همان كمالات در غير خود است كه اولي را جلا و دومي را استجلا گويند.
اين نويسنده ميافزايد: بنابر اين اگرچه علم به كمال لذت بخش است، مشاهده آن در غغير از لذتي مضاعف برخوردار خواهد بود. از سويي همه ماسوي الله مظاهر حق است و حق در آنها تجلي كرده است ولي تنها مظهري كه ميتواند محل تجلي تام حق باشد و حق تعالي همه كمالات خويش را در آن مشاهده كند انسان كامل است.
اين كه در زيارتنامه رسول الله(ص) آمده است: «المجلي الاتم» به همين معنا اشاره دارد. از همين رو، انسان كامل به سبب ظرفيتي كه در ساختار وجودياش هست، ميتواند به مقام خلافت و نيابت حق در روي زمين دست يابد و اين زماني شدني است كه خليفه حق براي تدبي عالم به ويژگيهاي مستخلف عنه خود آراسته گردد.
به زعم نويسنده، از جمله محوريترين ويژگي خليفةالله علم او درباره اسما و صفات حقتعالي است. از اين رو مانيز درباره محوريترين نقطه انسان كامل كه علم اوست بحث خواهد شد تا روشن گردد كه انسان كامل چگونه به علم بيپايان دستيابد؟ و گستره آن تا كجاست؟ همچنين جنبههاي بشري و جسماني او چه تأثيري بر علم وي دارد؟
وي در ادامه مينويسد: از مشخصههاي بارز انسان كامل، آگاهي و علم او به حقايق و اسرار عالم است و اين كسبي و حصولي نيست. بنابراين اين كمال وجودي از دو روش براي وي محقق ميشود، روش نخست، اعطاي علوم از سوي حق به بنده است كه از آن به علم وهبي و اعطايي نام بردهاند. روش ديگر به واسطه سلوك انسان و رسيدن به مقام حقاليقين است كه در اين مقام حقايق عالم را به شكل متحد شدن با آنها در مييابد.
آخرين شماره فصلنامه تخصصي «معارف عقلي»، با صاحب امتيازي «غلامرضا فياضي»، مدير مسئولي «محمود ابوترابي» و سردبيري «محمدباقر ملكيان» روانه بازار نشر شده است.
دوشنبه 25 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]