تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813243636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون محيط زيست كشور: 5 تالاب ايران در ليست سياه تالاب‌هاي جهان قرار‌ دارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون محيط زيست كشور: 5 تالاب ايران در ليست سياه تالاب‌هاي جهان قرار‌ دارند
خبرگزاري فارس: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: 5 تالاب مهم ايران همچنان در ليست سياه مونترال قرار‌دارند.


به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، دلاور نجفي يكشنبه شب در پايان سفر يكروزه خود به استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اخيرا 2 سايت تالابي كشور پس از انجام عمليات احيا به دبيرخانه كنوانسيون رامسر معرفي و از ليست سياه مونترال خارج شد اما 5 تالاب ديگر ايران در اين فهرست قرار دارند كه تالاب بين المللي شادگان نيز يكي از آن‌هاست.
وي وضعيت اين تالاب‌ها را نگران كننده توصيف كرد و گفت: عوامل انساني و طبيعي متعددي بر كاهش كيفيت تالاب‌ها اثرگذارند و با توجه به اينكه عوامل طبيعي در اختيار ما نيست، تلاش داريم حداقل عوامل انساني موثر را كاهش دهيم.
اين مقام آگاه، خشكسالي، حفر چاه در حاشيه تالابها، برداشت آب از حوزه آبريز تالاب‌ها، جلوگيري از ورود آب به تالاب، احداث سد و سازه‌هاي هيدروليكي در بالادست و آلودگي‌هاي ناشي از ورود پساب‌هاي كشاورزي، صنعتي و شهري را از مهمترين عوامل تخريب تالاب‌ها عنوان كرد و افزود: در سالجاري به دليل خشكسالي وضعيت بسياري از تالاب‌هاي كشور نگران كننده است و در استان خوزستان نيز تالاب شادگان شرايط بسيار نامناسبي دارد.
نجفي در مورد تامين حقابه تالاب‌ها گفت: وزارت نيرو به منظور نجات اكوسيستم‌هاي طبيعي متعهد شده است حقابه تالاب‌ها را در سال جاري رعايت كند و وزارت جهاد كشاورزي نيز موظف شده روش‌هاي نوين آبياري را بكار گيرد تا حجم آب كمتري از تالاب‌ها براي زمين‌هاي كشاورزي برداشت ‌شود.
وي اظهار اميدواري كرد تا در صورت تحقق بارش متوسط سالانه در نيمه دوم سال جاري و خارج شدن تالاب‌ها از وضعيت بحران كم آبي، با احياي اين اكوسيستم‌ها، 3 تالاب ديگر از فهرست سياه مونترال حذف شود.
معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور در مورد استفاده از مناطق تحت مديريت اين سازمان براي گردشگري و طبيعت‌گردي گفت: بر اساس طرح جامع مديريت حيات وحش، در 80 درصد مناطق تحت مديريت محيط زيست، بخش‌هايي براي تفرج پيش‌بيني و به سازمان ميراث فرهنگي معرفي شده است تا نسبت به اجراي زيرساخت‌هاي مورد نياز طبيعت گردي در آن‌ها اقدام كند.
نجفي از افزايش تعداد زيستگاه‌هاي محيط زيست در كشور خبر داد و افزود: در كشور 191 منطقه چهارگانه در قالب مناطق حفاظت شده، پارك ملي، پناهگاه حيات وحش و اثر طبيعي ملي تحت حفاظت سازمان محيط زيست وجود دارد كه امسال 30 منطقه جديد به اين مناطق افزوده مي‌شود.
به گفته وي، همچنين 3 تالاب جديد براي عضويت و ثبت جهاني در كنوانسيون رامسر و 3 ذخيره‌گاه زيستكره جديد به مجامع ذيربط پيشنهاد شده ‌است.
نجفي به اجراي موفقيت‌آميز طرح احيا و تكثير گونه‌هاي جانوري آسيب‌پذير و در خطر انقراض در زيستگاه‌هاي اصلي آن‌ها اشاره كرد و گفت: در طرح جامع مديريت حيات وحش، 30 گونه آسيب پذير شناسايي شده كه برنامه مديريت حفظ، احيا و تكثير اين گونه‌ها در حال تدوين است.
براساس اين گزارش، روز گذشته با حضور معاون سازمان حفاظت محيط زيست و جمعي از مسئولان استان، سايت احيا و تكثير گوزن زرد در منطقه ميانرود دز افتتاح و 17 راس گوزن زرد ايراني در اين منطقه رها‌سازي شد.
گفتني است، كنوانسيون بين المللي حفاظت از تالاب‌ها موسوم به رامسر بوده و تالاب‌هاي در معرض خطر كشورهاي عضو در ليست سياه اين كنوانسيون معروف به مونترال قرار دارند.
انتهاي پيام/ف
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن