واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
حال حاضر مجموعه تلویزیونی «پنج كیلومتر تا بهشت» كه ساخت موسیقی آن را آریا عظیمینژاد به عهده دارد، در حال پخش از شبكه 3 سیماست. به این بهانه.....
فضاهای ماورائی و استفاده از افكتهای غیرسازی
آریا عظیمینژاد، فرزند جمشید عظیمینژاد است كه سالها در زمینه كودكان و نوجوانان فعال بوده است. آریا به گفته خودش، نواختن سهتار را (ساز تخصصیاش) نزد پدربزرگش آموخته است. وی نوازندگی را به طور جدی از سال 1366 آغاز كرده و نزد استادانی چون محمد تاجبخش، علیاصغر زندوكیل و جلال ذوالفنون، آموزش دیده است. او پس از مدتی به تنظیم و تدوین موسیقی برای تئاتر و آثار سینمایی و تلویزیونی روی آورده است.
عظیمینژاد با آهنگسازی برای كارهای تلویزیونی چون كمین، خانه ما، روزهای اعتراض، نیمكت، او یك فرشته بود، آخرین گناه، مروارید سرخ، پریدخت، روز حسرت، رستگاران، چاردیواری، زیر هشت، جراحت و پایتخت ثابت كرده كه جنس موسیقیاش متفاوت است. در حال حاضر مجموعه تلویزیونی «پنج كیلومتر تا بهشت» كه ساخت موسیقی آن را آریا عظیمینژاد به عهده دارد، در حال پخش از شبكه 3 سیماست. به این بهانه با وی به گفتوگو نشستیم.
ساخت موسیقی 5 كیلومتر تا بهشت تمام شده است؟
نه، ساخت موسیقی ادامه دارد و ما فقط چند قسمت از پخش جلوتر هستیم.
از رابطه كاریتان با آقای افخمی بگویید.
این مجموعه دومین همكاری من با آقای افخمی پس از مجموعه «او یك فرشته بود» است. خوشبختانه من و آقای افخمی به تعامل خوب و قابل قبولی رسیدهایم، ایشان حس موسیقایی بسیار خوبی دارند، به طوری كه ساعتها با ایشان راجع به موسیقی صحبت میكنم. در این مجموعه نیز پس از ساعتها گفتوگو در نهایت دو اتود زدیم كه اتود دومی قبول شد و در حال پخش است.
راز موفقیت كارهای شما در چیست؟ شما درباره فیلمنامه و ژانر آن تحقیق كرده یا فقط به موضوع داستان اكتفا میكنید؟
گاهی مضمون كار به تحقیقات میدانی احتیاج دارد، مثلا كارهایی كه به موسیقی نواحی مربوط میشود. برای نمونه در سریال چهاردیواری و پایتخت، ما به همان نواحی سفر كردیم. این تنها یك بخش است به نام تحقیقات میدانی. بخش دیگر پیش از نگارش فیلمنامه است كه خط فكری موسیقی میتواند آنجا شكل بگیرد. بخش دیگر نیز تماشای تصاویر نهایی ضبط شده است، چون هر كس میتواند برای خود تصویرسازی ذهنی داشته باشد.
شما در طول فیلمبرداری سر صحنه میرفتید؟ دیدن صحنهها در ساخت موسیقی چقدر موثر است؟
بله، به طور مرتب به مكان فیلمبرداری میرفتم. دیدن صحنهها در ساخت موسیقی بسیار تاثیرگذار است.
گلایه بیشتر همكاران شما كمبود وقت برای ساخت موسیقی است. شما در این مجموعه با چنین مشكلی روبهرو بودهاید؟
پیشنهاد این سریال از فروردین ماه به من داده شد. زمان هم كم نبود. حتی تیتراژ اول سریال از یك ماه و نیم قبل آماده بود. اما بعضی اوقات به دلیل حساسیت روی كارهای مناسبتی، روند كار طول میكشد.
برای ساخت این مجموعه عمدتا از چه سازهایی استفاده كردهاید؟
در این فضای موسیقی از ساز فلاكل هورن كه از خانواده ترومپت است، برای القای بیشتر صحنههای تعلیقی و حسی استفاده كردم. همچنین از ویولن و سازهای كوبهای نیز استفاده شده است. به دلیل وجود فضاهای ماورائی نیز از یك سری افكتهای غیرسازی نیز بهره بردهام.
شما تیتراژهای پایانی را با كلام میپسندید یا بیكلام؟
در بعضی كارهای تلویزیونی متاسفانه موسیقی با كلام آن ربطی ندارد و به این موضوع زیاد توجه نمیشود، بنابراین اهمیت زیادی دارد كه فقط تیتراژ با كلام پایانی با فضای كار مرتبط باشد.
شما در كار تلویزیونی چهاردیواری از یكی از سازهای محلی غرب كشور به اسم دوذله استفاده كردید كه بسیار از آن استقبال شد، بخصوص مورد توجه جناب ضرغامی، ریاست سازمان صدا و سیما هم قرار گرفت و ایشان در همایش افق رسانه تاكید كردند در ساخت موسیقی فیلمها و سریالها حتما به استفاده از سازهای بومی و محلی توجه شود. نظرتان در اینباره چیست؟
این وظیفه آهنگساز است كه در ساخت موسیقی كارهای تصویری، چه فیلم یا سریال با توجه به فضای آن، از سازهای بومی و محلی استفاده كرده و با این كار موسیقی سنتی كشور را به مردم معرفی كند، زیرا بعضی سازهای محلی هستند كه مردم اسم آنها را نمیدانند و اطلاع ندارند كه به كدام منطقه از كشورمان مربوط میشوند.
منبع: jamejamonline.ir
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 714]