تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805619528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /توسعه مراكز علمي و دانشگاهي مازندران، چالش ها و رهيافت ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /توسعه مراكز علمي و دانشگاهي مازندران، چالش ها و رهيافت ها
ساري - خبرگزاري مهر: روساي دانشگاه هاي دولتي، آزاد، غيرانتفاعي، پيام نور و غيردولتي استان در ديداري با استاندار مازندران به بيان راهكارهاي توسعه استان، چالشها، راهكارها و رهيافتهايي براي توسعه متوازن در بخشهاي مختلف علمي و دانشگاهي استان پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، به عقيده حاضرين و روساي سخنران برخي دانشگاههاي استان، توسعه علمي استان با تكيه بر دانايي محوري، منوط به تلاش، جديت و همكاري تك تك دانشگاه ها با يكديگر است.

به باور آنان براي دستيبابي به كشور اول منطقه در زمينه توسعه علمي در افق چشم انداز بايد توان، استعداد و دانش دانشجو همواره مورد تفقد، توجه و بررسي اساتيد دانش و فن قرار گيرد.

اين عده علم مبتني بر دانايي، توسعه مراكز فني و حرفه اي، استفاده از علوم كاربردي، تدريس علوم مورد نياز جامعه در دانشگاه ها را از فاكتورهاي موثر در دانشگاه ها جهت دست يابي ايران به افق اول منطقه برشمردند.

ايران شتابنده ترين كشور از نظر رشد علمي است

دكتر قاسم عليزاده افروزي، رئيس دانشگاه مازندران در اين ديدار با بيان اينكه امروز تمام آمارهاي بين المللي مويد رشد و توسعه علمي ايران اسلامي است، اظهار داشت: ايران شتابنده ترين كشور از نظر رشد علمي است.

وي خاطر نشان كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي دانشگاه و دانشگاهيان روحيه تازه اي گرفته و جوان ايراني با حضور در دانشگاه به توان، استعداد و دانش خلاق خود پي برده است.

رئيس بزرگترين مجموعه دانشگاهي مازندران با اشاره به اينكه طرح جامع علمي كشور اكنون مراحل پاياني خود را براي اجرا در سطح دانشگاههاي كشور مي گذارند، تصريح كرد: براي اجراي دقيق اين طرح بايد فاكتورهاي پژوهشي و تحقيقاتي دانشگاهها و اعتبارات موزون به اين حوزه ها افزايش يابد.

عليزاده افروزي با بيان اينكه ايران اسلامي در 50 سال آينده بايد حرف اول دنيا را از نظر علمي داشته باشد، يادآور شد: با اجراي طرح جامع علمي كشور، رسيدن به افق 50 سال آينده علمي ايران اسلامي دور از انتظار نيست.

وي اذعان داشت: توسعه مرز و بوم علمي كشور به مدد ياري مسئولين استان با اساتيد و روساي دانشگاههاي آن استان است.

استعداد جوانان مازندراني به نحو مطلوب استفاده نمي شود

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل نيز با اشاره به اينكه مازندران از نظر استراتژيك مي تواند قطب علمي كشور شود معتقد است اكنون از اين توان علمي و استعداد خلاق جوان مازني به نحو شايسته و مطلوبي استفاده نمي شود.

حجت الاسلام حسن قلي پور اظهار داشت: اين استان آمادگي اجراي طرح هاي بزرگ علمي و پژوهشي را داشته و دارد و اين مهم تنها با توجه بيشتر دانشگاهيان به دانشجويان در فضاي پرطمطراق علم، دانش و پژوهش ميسور و ممكن خواهد بود.

وي با بيان اينكه مسئولان دانشگاهها پرچمداران توسعه علمي كشور هستند، تصريح كرد: توسعه علمي بدون استفاده از جوان امروزي امكان پذير نخواهد بود.

ابوالقاسم اثني عشري، رئيس دانشگاه جامع پيام نور مازندران نيز كمرنگ شدن ارتباطات ديني و معنوي در دانشگاه ها را نوعي آسيب امروزي در جامعه كنوني ذكر كرد.

وي اظهار داشت: بايد در كنار استفاده از توان و دانش جوان ايراني، تلاش وافري در جهت تعميق و باور معنوي جوان پاك، سالم و با مصفاي دانشگاهي داشت.

به باور اثني عشري، با توجه بيشتر دانشگاهيان به دانشجو، فضاي معنوي و ديني دانشگاه ها پر رنگ تر خواهد شد.

به گفته او، دانشگاه بايد علوم و نيازهاي مورد نياز جامعه امروز را به دانشجويان بياموزد تا بتواند گامي در جهت توسعه منطقه داشته باشد.

بالاترين سرانه دانشجويان غيرانتقاعي مربوط به مازندران است

رئيس موسسه غيرانتفاعي هدف ساري نيز با اشاره به اينكه هم اكنون بالاترين تراكم و سرانه دانشچويان غيرانتفاعي در كشور مربوط به استان مازندران است، اظهار داشت: تنوع رشته هاي مختلف در دانشگاه هاي غيرانتفاعي اكنون بالا رفته است.

عبدالحسين طحاني بيان داشت: دانشگاه هاي مازندران بايد در بخش كشاورزي و توريست به صورت كاربردي تر به دانشجويان تدريس كنند تا بتوانند موثر در جامعه و استان ظاهر شوند.

دستگاه هاي دولتي از پژوهشهاي دانشگاهي بهره گيري نمي كنند

قائم مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز از منظري ديگر از مشخض نبودن اولويت هاي پژوهشي در دانشگاه ها گلايه مند شد و گفت: قالب مقالات توليدي اساتيد در استان در مورد چالش ها، معضلات و راهكارهاي توسعه كشورهاي اروپايي و آمريكايي است.

دكتر حميد محمد جعفري با اشاره به اينكه اكنون دستگاه هاي دولتي و اجرايي از تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده اساتيد دانشگاه بهره گيري نمي كنند اظهار داشت: اين مهم سبب شده تا گرايش اساتيد دانشگاه به سمت مقالات خارجي افزايش يابد كه نوعي آسيب و چالش تهديد كننده در جامعه دانشگاهي است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني مازندران اذعان داشت: اكنون رويكرد اساتيد خارج از كشور به دانشگاه هاي كوچكتر سوق يافته كه اين موضوع بايد هوشيارانه از سوي روساي دانشگاه هاي بزرگ ايران بررسي كارشناسانه شود.

وي با بيان اينكه آينده دانشگاه ها و مديريت كشور به دست دانشجويان شاهد و ايثارگر امروز جامعه رقم خواهد خورد با كمال تاسف اظهار داشت: اكنون مديريت مناسبي در مورد دانشجويان شاهد و ايثارگر در وزارت خانه هاي بهداشت و علوم، تحقيقات و فناوري وجود ندارد.

به گفته محمد جعفري، از سويي ديگر دانشگاه هاي مازندران به سبب فراهم نبودن زيرساخت هاي مخابراتي نتوانستند به نحو شايسته اي در گسترش مراكز علمي و پژوهشي خود موفق باشند.

وي اذعان داشت: متاسفانه اكنون بسياري از دانشگاه هاي موجود استان بدون ارتباط با دنياي مجازي و به صورت سنتي و روزمرگي طي طريق مي كنند كه بسيار هشدار دهنده است.

قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به اينكه بايد تمام اهتمام دانشگاهيان و دانشگاه ها توسعه مراكز علمي، پژوهشي و تحقيقاتي باشد تصريح كرد: متاسفانه اعتبارات بخش تحقيقاتي دانشگاه ها در سال هاي اخير انقباضي بوده و به عبارتي بودجه تحقيقاتي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در سال گذشته فقط نه دهم درصد نسبت به سال هاي قبل آن رشد داشت.

وي معتقد است: افزايش بودجه تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاه هاي مختلف استان، سبب توسعه و تعالي همه جانبه در استان و كشور خواهد شد.

سرانه ارزش افزوده صنعتي مازندران نصف ميانگين كشوري است

رئيس دانشگاه جامع علمي و كاربردي مازندران نيز با بيان اينكه سرانه ارزش افزوده صنعتي مازندران نصف ميانگين كشوري است اظهار داشت: متاسفانه شاخص هاي خدمات پزشكي و كالاهاي پزشكي در اين استان بالا است.

مسعود فرزانه افزود: ورودي كالاها بيش از خروجي كالاها در استان است كه در واقع توليدات مازندران نياز داخل را تامين نمي كند.

وي با ارائه آمارهاي فوق معتقد است كه برنامه مدون و اساسي براي توسعه استان در برهه هاي زماني گذشته با همكاري اساتيد و روساي دانشگاه ها صورت نگرفته و اين مهم سبب شد تا برخي دانشگاه ها به حالت روزمرگي و برنامه هاي مبتني بر دانشگاه خود سوق يابند.

فرزانه معتقد است: دانشگاه و دانشگاهي بايد به همراه دانشجويان فكري براي توسعه و برخورد با چالش هاي عدم توسعه استان داشته و راهكارهاي اصولي و عملي آن را به اطلاع مديران ارشد استان برساند.

وي از منظر ديگر نبود و كمبود آموزش هاي علمي و عملي را چالش ديگر امروز دانشگاه ها دانست و گفت: اكنون نيمي از دانشجويان 18 تا 24 سال كشورهاي پيشرفته وارد دانشگاه هاي علمي و كاربردي مي شوند در حالي كه اين ميزان فقط براي ورودي دانشجويان به دانشگاه هاي مختلف سي درصد است.

فرزانه با بيان اينكه هنوز استفاده عميقي از آموزش هاي كاربردي و علمي دانشگاه ها صورت نگرفته است خواستار افزايش مراكز علمي و كاربردي استان با همكاري مديران ارشد مازندران شد.

استفاده بهينه از توان اساتيد مستلزم تخصيص منابع مالي مناسب است

معاون پژوهشي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري نيز معتقد است براي استفاده بهينه از توان علمي اساتيد بايد متناسب با منابع مالي دانشگاه ها برنامه ريزي كرد.

دكتر عبدالرضا رنجبراذعان داشت: بايد پروژه هاي مشاركتي بر اساس نيازهاي استان تعريف شود.

به باور وي، تمايل به عمل زدگي بيش از اندازه و كاربردگرايي سبب ظلم به نظريه پردازي و نظريه پردازان در جامعه شده است كه بايد اين فضا در دانشگاه ها نقد، بررسي و تقويت شود.

وي با بيان اينكه بايد به صورت تيمي براي اوقات اساتيد و رشته هاي مختلف برنامه ريزي شود گفت: نبايد با مفاهيم تحقيقات و پژوهش در دانشگاه ها اكنون به صورت تبليغي و گفتمان مصرفي استفاده كنيم بلكه بايد دولت توان تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاه ها را با تزريق اعتبارات مضاعف كند.

ظرفيتهاي علمي مازندران ناشناخته مانده است

نماينده عالي دولت نهم در مازندران نيز با اشاره به اينكه دانشگاهيان هدايت گران جامعه و سرمايه هاي اصلي كشور هستند اظهار داشت: تعامل با دانشگاه ها يكي از اولويت هاي استراتژيك مديريت ارشد استان مازندران است.

سيد محمد كريمي افزود: مازندران ظرفيت هاي بسيار فراواني در عرصه علمي دارد كه هنوز چندان توجه جدي به اين مقوله نشده است.

استاندار مازندران با اشاره به اينكه سهم دانشگاه هاي مازندران در تحقيق و پژوهش پايين است تصريح كرد: دانشگاه ها به رغم بهره مندي از سرمايه هاي عمومي بالاي كشور نتوانستد از توان علمي و دانشگاهي خود به نحو شايسته اي استفاده كنند.

كريمي با بيان اينكه هم افزايي و تعامل بين مديران و دانشگاهيان در جامعه سرد و بي روح شده بود يادآور شد: براي رساندن استان به توسعه بايد نقد كرد.

وي معتقد است دانشجويان بايد مديريت ارشد استان را نقد و براي توسعه استان تحليل و بررسي اصولي و منطقي داشته باشند.

استاندار مازندران اظهار داشت: توسعه دانايي محوري در فضاي نقد و تحليل بسيار موثر و شايسته خواهد بود.

كريمي استفاده از توان دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها و برنامه ريزي براي توسعه استان را از برنامه هاي نشست خود با روساي دانشگاه ها برشمرد و گفت: براي كيفي سازي، توسعه متوازن، حذف واسطه ها و كاهش بيكاري و افزايش اشتغال در جامعه بايد از توان بالقوه اساتيد دانشگاه ها استفاده كرد.

شيوه تدريس در دانشگاه ها بايد تغيير يابد

رئيس اتحاديه دانشگاه هاي مازندران با بيان اينكه كيفي سازي و بارور سازي توان نيروي انساني در دانشگاه ها كار اساسي دانشگاهيان بايد باشد اظهار داشت: بايد شيوه تدريس در دانشگاه ها تغيير يابد و دانشجو از حالت جزوه مدارانه به سمت كار علمي كردن سوق يابد.

كريمي معتقد است: ارتقاء فرهنگ عمومي در جامعه و در تمامي زمينه ها كاركرد ديگر و مهم دانشگاها و دانشگاهيان است كه در گذشته به آن چندان توجه اي نشده است.

استاندار مازندران توسعه دانايي محوري، تقويت رابطه دانشگاه ها با صنعت و كشاورزي، افزايش طرحهاي تحقيقاتي و پژوهشي را از برنامه ها و راهكارهاي عملي آينده نزديك دانشگاهيان در استان دانست و گفت: آموزش به عنوان موتور توسعه پايدار كشور بايد در اختيار جامعه دانشگاهي قرار گيرد.

وي با تاكيد بر تقويت و تغيير نگاه مسئولان و دانشگاهيان به مقوله توسعه استان و باور يكديگر براي ارزش گذاري در اين راستا خاطر نشان كرد: پرورش دانشجويان و فراهم سازي زمينه كار براي دانشجو در جامعه كاركرد اصلي دانشگاهها است كه از آن مغفول ماندند.

استاندار اظهار داشت: دانشگاه ها بايد از حالت روزمرگي و سنتي عمل كردن خارج شده و به سمت تحقيقات بنيادي، كاربردي و جامعه نگر گام بردارند.

وي معتقد است به واسطه فاصله انداختن بين دانشگاه و مديران اجرايي از قافله توسعه استان عقب مانده ايم كه مديريت ارشد استان سعي دارد تا اين فاصله ها را كمتر كرده و از توان اساتيد دانشگاه ها براي مقوله توسعه در استان استفاده بهينه كند.

كريمي گفت: اساتيد و روساي دانشگاه هاي استان، مشاوران دقيق و قوي براي مديريت ارشد استان بوده و مديريت ارشد استان آمادگي دارد بخشي از بودجه استان را براي پايان هاي نامه هاي دكتري كه بتواند در جهت تعالي و توسعه استان موثر باشد اختصاص دهد.

استاندار مازندران در پايان، ايجاد منطقه آزاد ويژه انرژي در درياي خزر، مهار آب هاي سطحي، شبكه هاي مواصلاتي، فعال كردن صنعت گردشگري و كشاورزي، تراكم كشت و استفاده از اراضي كشاورزي و تقويت صنايع تبديلي را از اهداف و راهبردهاي جديد مديريت ارشد استان برشمرد و خواستار نقد، تحليل، ارائه راهكارها و برنامه ريزي براي بهتر اجرا كردن اين رويكرد ها از سوي دانشگاهيان مازندران به مديريت ارشد استان و مديران دستگاههاي اجرايي مازندران شد.

به گفته كريمي، 86 هزار دانشجو و تعداد كثيري استاد دانشگاه در مازندران مي توانند مازندران را به سمت استاني آبادتر، توسعه اي، پيشرفته مبتني بر دانايي محوري و پژوهش سوق دهند.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن