تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821195588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بابهره‌گيري ازدانش روز،مي توان ظرفيت بخش كشاورزي رابه سه برابررساند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بابهره‌گيري ازدانش روز،مي توان ظرفيت بخش كشاورزي رابه سه برابررساند
اقتصاد. كشاورزي . دانشگاه . همكاري
وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد: با استفاده از دانش و فناوري روز مي‌توان ظرفيت ‪ ۱۰۰‬ميليون تني فعلي محصولات بخش كشاورزي كشور را به ‪ ۳۰۰‬ميليون تن در سال افزايش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا ، محمدرضا اسكندري بعداز ظهرامروز ( شنبه ) در جريان امضاي تفاهم نامه همكاري‌هاي مطالعاتي، پژوهشي، فناوري و آموزشي با دانشگاه تهران گفت: تجربه نشان داده كه در هر يك از زيربخش‌هاي كشاورزي كه فناوري نوين به كار گرفته شده، ميزان عملكرد در واحد سطح بيشتر شده است.

وي در ادامه افزود: از اين رو با استفاده از علم و دانش روز مي‌توان علاوه بر تامين نياز كامل در زمينه مواد غذايي و محقق كردن امنيت غذايي براي كشور، مازاد توليدات اين بخش را به صادرات اختصاص داد.

اسكندري سپس اظهار داشت : با امضاي تفاهم نامه بين اين وزارتخانه و دانشگاه تهران، مي‌توان از ظرفيت بخش كشاورزي به طور كامل استفاده كرد .

ضمن اينكه اين حركت ( امضاي تفاهم نامه)، شروع همكاري با دانشگاه‌ها است و همكاري با ساير دانشگاه‌ها را مي‌توان آغاز كرد.

وي سپس به آثار و نتايج بكارگيري شيوه‌هاي علمي در بخش كشاورزي اشاره كرد و گفت: استفاده از شيوه‌هاي نوين سبب شد تا با توجه به وضعيت خشكسالي در كشور، ميزان توليد برنج در كشور در سال جاري به اندازه سال گذشته باشد و كاهش نيابد.

اسكندري تصريح كرد ،سطح زير كشت برنج در سال گذشته ‪ ۶۳۹‬هزار هكتار بود كه اين ميزان در سال جاري به سطح ‪ ۵۹۰‬هزار هكتار كاهش يافت . اما با بهره مندي از توانمندي‌هاي علمي و استفاده صحيح از منابع آب، ميزان توليد اين محصول كاهش نيافته است.

وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام سال نوآوري و شكوفايي، اظهار اميدواري كرد كه جمهوري اسلامي ايران بتواند الگوي ايراني - اسلامي در برنامه‌هاي خود را به جهان ارايه كند.

وزير جهاد كشاورزي گفت: بر اساس تفاهم نامه امضا شده با دانشگاه تهران، حداقل ‪ ۵۰‬ميليارد ريال از سر جمع اعتبارات وزارت جهاد كشاورزي براي اجراي آن تامين خواهد شد.

اسكندري با بيان اينكه يك كارگروه دائمي براي اجراي مفاد تفاهم نامه مذكور تشكيل شده است، افزود: اعتبارات ذكر شده، به جز اعتبارات بخش تحقيقات وزارت جهاد كشاورزي است.

فرهاد رهبر رييس دانشگاه تهران نيز در اين مراسم ، امضاي اين تفاهمنامه را آغاز حركتي بزرگ در بخش كشاورزي كشور ذكر كرد و گفت: به استناد فرمايشات مقام معظم رهبري، بايد بتوانيم با استفاده از علم و دانش ، وابستگي كشور به درآمدهاي نفتي را كاهش دهيم يا قطع كنيم. زيرا كه اين درآمدها در آينده به اتمام مي‌رسند. از اين رو ما بايد جايگزين داشته باشيم.

وي تصريح كرد: بايد ارزش افزوده نهفته در علم و دانش را بهره برداري كنيم كه لازمه آن تلفيق علم و دانش با بخش‌هاي صنعت، كشاورزي، خدمات و ...

است. در شرايط فعلي بايد علم و فناوري را در خدمت كشور بكار بگيريم.

رييس دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر از يك هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران ، حدود يك سوم آنها مرتبط با بخش كشاورزي هستند . ضمن اينكه از دانشجويان دكتري و كارشناسي ارشد اين دانشگاه نيز يك سوم در بخش كشاورزي در حال تحصيل مي‌باشند.

وي در ادامه افزود: موارد ياد شده همگي نشان‌دهنده توانمندي‌هاي نيروي انساني است كه در اختيار بخش كشاورزي مي‌باشد و كمك بزرگي براي تحقق خودكفايي بخش كشاورزي كشور است.

فرهاد رهبر با بيان اينكه تامين امنيت غذايي كشور را وظيفه خود مي دانيم، گفت: در شرايط فعلي كشور ما دشمنان زيادي دارد، اما با اقداماتي كه از گذشته تاكنون در بخش كشاورزي انجام شده، مساله تحريم نتوانسته اثري در اين بخش داشته باشد.

رييس دانشگاه تهران سپس بر لزوم وارد كردن علم و دانش در بخش‌هاي اجرايي كشور تاكيد كرد و گفت: در بخش علمي، ما اكنون در مرز دانش جهاني حركت مي كنيم و در برخي از بخش‌ها ، كشورهاي جهان نيازمند استفاده از دانش ما هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا ، وي در خاتمه تصريح كرد: ما در كشور از نظر اعتبارات هيچ كمبودي نداريم و چنانچه اعتبارات كشور را ريال به ريال در جاي خود درست هزينه كنيم، با كسري در اين زمينه مواجه نخواهيم شد اقتصام ** ‪۱۵۵۷ ** ۱۵۵۶‬
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن