تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812888792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي نقش پيامبر(ص) در احيا و توسعه حقوق بشر در آخرين شماره فصل‌نامه حكومت اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي نقش پيامبر(ص) در احيا و توسعه حقوق بشر در آخرين شماره فصل‌نامه حكومت اسلامي
گره انديشه: مقاله «نگاهي گذرا به نقش پيامبر(ص) در احيا و توسعه حقوق بشر»، نوشته «عبدالحكيم سليمي» در آخرين شماره از فصل‌نامه حكومت اسلامي منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در پژوهش حاضر، مؤلف ضمن نيم‌نگاهي به وضعيت حقوق بشر در عصر بعثت، جايگاه انسان و حقوق اساسي او و نقش پيامبر(ص) در احيا و توسعه حقوق بشر را مورد بحث قرار داده است.

به زعم نگارنده، با توجه به تعاليم اسلامي و تاريخ جامعه نبوي(ص) معلوم مي‌شود كه هرگونه تحول در اين زمينه، مرهون ابتكار و تلاش‌هاي خالصانه انبياي الهي و به ويژه پيامبر گرامي اسلام(ص) است. امروزه اگر برخي در سطح جهاني از حقوق بشر دم مي‌زنند، اسلام، حدود چهارده قرن پيش، آن را اعلام كرده و پيامبر خدا(ص) در راستاي توسعه آن با تمام توان كوشيده است.

نويسنده اين جستار معتقد است: قرآن كريم، شكوفاي اخلاق و معنويت، اقامه قسط و عدالت، همگاني ساختن تعليم و تربيت، مبارزه با جهل و فراهم ساختن زمينه زندگي در صلح و مسالمت را از مهم‌ترين اهداف پيامبر(ص) بر مي‌شمارد كه ثمره آن، احيا و توسعه حقوقي انساني و سرانجام، هدايت انسان به سوي كمال نهايي او است كه سيره پيامبر اعظم(ص) گواه بر اين ادعاست.

سليمي مي‌آورد: انديشه حقوق بشر و حمايت از آن، سابقه ديرينه در تاريخ بشر دارد. هدف از طرح آن، تأمين حداقل حقوق آزادي افراد و مبارزه با خودكامگي دولت‌ها و قدرت‌ها بوده است. به رغم پندار اغلب مورخان، حقوق بشر يك پديده غربي و محصول تمدن غرب در قرن بيستم نيست، بلكه حقوق بشر ثمره مبارزات و تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير انبياي الهي و مصلحان اجتماعي است.

به اعتقاد سليمي، حقوق بشر خاستگاه ديني دارد و ريشه‌اش در كتاب‌هاي آسماني به ويژه قرآن كريم است. حقوق بنياديني كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر مطرح است، نظير كرامت انساني، حق حيات، آزادي انديشه و بيان، حق برابري، حق تعليم و تربيت و... پيامبر اعظم(ص) قرن‌ها زودتر، صورت كامل آن‌ها را اعلام و مورد عنايت قرار داده است.

به زعم مؤلف، حقوق بشري كه پيامبر گرامي اسلام(ص) بر اساس آموزه‌هاي قرآن كريم تعريف كرده است، امتيازاتي دارد كه برخورداري از مباني جهان‌بيني و انسان‌شناسي لازم، توجه به تكليف بشر در قبال حق، صلاحيت علمي و اخلاقي تعيين كننده حق (خداوند)، انسجام و عدم تناقض، بهره‌مندي از ضمانت اجرائي دروني از مهم‌ترين آن‌هاست.

آخرين شماره از فصل‌نامه «حكومت اسلامي: ويژه انديشه و فقه سياسي اسلام» به صاحب امتيازي دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري، و مدير مسئولي صادق لاريجاني به تازگي وارد بازار نشر شد.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن