تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820806854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهرستان خوش آب و هواي ساوجبلاغ در همسايگي تهران ....


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: شهرستان خوش آب و هواي ساوجبلاغ در همسايگي تهران ....
شهرستان ساوجبلاغ با وسعتي معادل دو هزارو 800 كيلومتر مربع در منتهي اليه شمال غربي استان تهران در عرض شمالي 35 45 تا 32 50 و طول شرقي 35 45 تا 50 55 واقع است كه از شرق به كرج از جنوب به اشتهارد از غرب به آبيك و از شمال به نوشـهر و الموت منتهي مي شود.
اين شهرستان در سال 1367 هجري شمسي بر اساس تصويب هيات وزيران از دو بخش مركزي و طالقان به مركزيت هشتگرد و به نام ساوجبلاغ تشكيل شده است و در سال 1375 هجري شمسي بخش نظر آباد به عنوان بخش سوم و در سال 1380 هجري شمسي بخشهاي چندار و چهار باغ به عنوان چهارمين و پنجمين بخش آن شكل گرفتند.
اين شهرستان مجموعا 447 آبادي مكان و مزرعه و نيز چهار محدوده شهري شامل هشتگرد نظرآباد و طالقان و شهر جديد هشتگرد است .
بخش مركزي ساوجبلاغ با مركزيت هشتگرد شامل دهستانهاي هيو و سعيد آباد و بخش نظر آباد با مركزيت نظرآباد شامل دهستانهاي تنكمان احمدآباد و نجم آباد و بخش چندار شامل دهستانهاي چندار و برغان و بخش چهار باغ شامل دهستانهاي رامجين و چهاردانگه و بخش طالقان نيز با مركزيت طالقان دهستانهاي بالا طالقان پايين طالقان و ميان طالقان را تشكيل مي دهند.
با توجه به وضعيت توپوگرافي شهرستان ساوجبلاغ را مي توان به سه ناحيه كوهستاني كوهپايه اي و دشتي تقسيم بندي نمود و حدود 25 درصد كل مساحت شهرستان را ناحيه كوهستاني تشكيل مي دهد كه اين ناحيـه با آب و هوايي كوهستاني و با آب فراوان و نيز مراتع سرسبز فعاليتهاي دامي مردم منطقه را رونق بخشيده است .
ناحيــه كوهپايه اي دامنه جنوبي رشته كوه طالقان را تشكيل مي دهد كه اين ناحيه با وجود رودخانه هاي فصلي و محيط نسبتا مساعد و زميــنهاي زراعي و كوهستاني رونق اقتصادي مختلفي را به وجود آوده اسـت .
متوسط درجه حرارت اين ناحيه بيش از ناحيه كوهستاني است .
در جنوب شهرستان ساوجبلاغ دشت نسبتا وسيعي وجود دارد كه اقليم خاص خود را دارد و نواحي شهرستان ساوجبلاغ هرچه از شمال به سمت جنوب حركت كنيم از ارتفاع زمين كاسته مي شود به طوري كه از اتـفاع حدود چهار هزار متري قلل رشته كوه طالقان از سطح دريا به كمتر از هزار متري در نواحي جنوبي نجم آباد مي رسد.
مكان هاي ديدني و تاريخي
باغ هاي سرسبز و خرم ناحيه ساوجبلاغ همراه با رودخانه پرآب از جاذبه هاي طبيعي شهرستان ساوجبلاغ به شمار مي آيند و تپه هاي باستاني متعدد كه قدمت آن ها به دوره هاي پيش از ميلاد مي رسد و خانه هاي بزرگان سياسي چون مرحوم طالقاني و مرحوم مصدق نيز از مكان هاي تاريخي و ديدني شهرستان ساوجبلاغ هستند.
صنايع و معادن
از صنايع ماشيني شهرستان ساوجبلاغ مي توان توليدات ماشين آلات كشاورزي پارچه بافي توليد سيمان شوفاژ رادياتور سازي و تهيه دان طيور را نام برد كه از اهميت ويژه اي برخوردار است .
عمده ترين صادرات اين شهرستان عبارتند از : پارچه سيمان گندم جو سيب چغندرقند هلو گلابي گيلاس انگور توت و بادام مي باشد.
از صنايع ماشيني شهرستان مي توان توليدات ماشين آلات كشاورزي پارچه بافي توليد سيمان شوفاژ رادياتور سازي و تهيه دان طيور را نام برد كه از اهميت ويژه اي برخوردارند
كشاورزي و دام داري
كشاورزي از مهم ترين مشاغل اهالي به شمار مي رود و از ديرباز كشت گندم جو چغندرقند بنشن و تره بار در اين منطقه كشت مي شده است .
باغ داري يكي ديگر از رشته هاي اقتصادي اين شهرستان است كه باغات آن نيز داراي درختان ميوه از قبيل سيب گوجه گيلاس زردآلو و هلو است .
نوع كشت در اين منطقه 80 درصد آبي است كه بيش تر از چاه هاي عميق و نيمه عميق تامين مي شود و يكي ديگر از فعاليت هاي مردم اين شهرستان دام داري است كه در كنار كشاورزي انجام مي شود و انواع فرآورده هاي لبني و دامي نيز از قبيل پوست پشم و لبنيات از جمله توليدات اين منطقه است .
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
نام ساوجبلاغ از دو كلمه ساوج و بلاغ تشكيل شده است كه بلاغ در زبان تركي به چشمه يا رودخانه گفته مي شود و به نظر مي رسد منظور از ساوجبلاغ ; رودخانه اي در ساوه بوده كه به مرور به ساوج تغيير يافته است .
هشتگرد مركز شهرستان ساوجبلاغ است و گفته مي شود اين شهر در دوره قاجاريه روستاي كوچكي بيش نبوده و فقط يك كاخ ييلاقي در آن موجود بوده است .
در مورد نام گذاري آن نيز روايت مي كنند كه نام شهر هشتگرد ابتدا « هشت كرد » بوده و با گذشت زمان به هشتگرد تغيير پيدا كرده و علت نام گذاري آن اقامت هشت خانوار كرد در اين شهرستان بوده است .
شهر جديد هشتگرد نيز به منظور اسكان جمعيت سرريز تهران و ايجاد تعادل زيست محيطي منطقه به وجود آمده و از آن جا كه در شمال شهر فعلي هشتگرد واقع است مي تواند از تسهيلات شهر قديم نيز برخوردار شود.
در جنوب شهر جديد هشتگرد محوطه اي به وسعت 150 هكتار قرار دارد كه امكان گسترش آن تا حدود 350 هكتار وجود دارد و به عنوان ناحيه صنعتي مي تواند بخش عمده اي از اشتغال صنعتي اين منطقه را تامين مي كند.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان ساوجبلاغ از خاور به شهرستان كرج از شمال به طالقان از شمال و باختر به شهرستان قزوين و از جنوب به شهرستان هاي شهريار و ساوه محدود مي شود . مركز اين شهرستان ; هشتگرد است كه از نظر جغرافيايي در 50 درجه و 40 دقيقه درازاي خاوري و 35 درجه و 57 دقيقه پهناي شمالي و بلندي يك هزارو 250 متري از سطح دريا قرار دارد و رودهاي فصلي آغشت كردان گردره نيز از رودهاي مهم اين منطقه بوده و آب و هواي آن معتدل و خشك است . راه هاي دسترسي به اين منطقه عبارتند از راه هشتگرد ـ قزوين راه هشتگرد ـ كرج به درازاي 30 كيلومتر راه هشتگرد تهران به درازاي 70 كيلومتر و راه هشتگرد ـ قزوين به درازاي 90 كيلومتر مي باشد و
راه هاي فرعي ديگري نيز وجود دارد كه روستاها و بخش ها را به مراكز بخش و شهرستان متصل مي كنند.
هم چنين جاده ترانزيتي تهران ـ تبريز ـ اروپا از ميان اين شهر مي گذرد و راه آهن تهران ـ تبريز نيز از جنوب خاوري شهر هشتگرد مركز شهرستان ساوجبلاغ عبور مي كند.
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1002]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن