تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817344122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به نام یزدان پاک


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: به نام یزدان پاک

چنین گفت پیغمبر راستگـــوی که جز رادی و راستی ره مجوی

که باشد سفارش ز دادار نیک به پنــدار و گفتـار و کــردار نیک



رهبران جهان همیشه در پی یافتن راهی بودند که الگوی رسایی برای زندگانی آدمی باشد . زرتشتِ پاک در سه بن " اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردار نیک " این الگوی رسا را فراهم نمود و در این الگو ، بنیاد سرشتین ( اصول اخلاقی ) آدمی را بنا نهاد ، الگویی که هوده اش (نتیجه اش ) رسیدن به رسائی و بالندگی و پارسایی است . به گونه ای که در زادسپرم (ادبیات پهلوی)میخوانیم :

" گامِۀ نخستِ رسایی (کمال) ، اندیشۀ نیک است . گامۀ دومِ رسایی ، گفتار نیک است و گامۀ سومِ رسایی ، کردار نیک است . "

در آیین زرتشت آدمی با برداشتن این سه گام خود را به بارگاه سپند (قدس) پروردگار رسانده و تنها از این راه میتواند به شناخت اهورامزدا ( هستی بخش دانا ) دست یابد . این تنها راه خداشناسی است که زرتشت ِپاک برای مردمان جهان روا میدارد ، آنجا که می فرماید :

" از آنجایی که پروردگار یکتا را با دیدۀ دل و از راه پارسایی شناخته ام ، خواهم کوشید همه را به سوی او رهبری کنم و به مردم بیاموزم که اهورامزدا را تنها میتوان از راه راستی با اندیشۀ نیک ، گفتار نیک و کردار نیک شناخت و درود و ستایش خود را تنها به پیشگاه او پیشکش کرد . " ( یسنا 45 بند 8 )

پروفسور ویتنی اوستا شناس نامی در این باره میگوید:

" هیچ فلسفه و تعلیمی در جهان بهتر از سه واژۀ اساسی زرتشت نمی تواند آدمی را به سر منزل سعادت و رستگاری راهنمایی کند ... کاخی که زرتشت به روی سه ستون بلند و زیبای اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردار نیک استوار داشته هیچگاه ویران نخواهد شد . "

وی بدنبال سخنان خود می افزاید :

" از برای عیسی چگونه ممکن بود آیینی را که حضرت زرتشت در جزو آن اندیشۀ نیک ، گفتار نیک و کردار نیک غالباً تکرار کرده است بهتر و پاکتر از او فراهم نماید . آیا این سه کلمه دارای همه چیز نیست و اساس کلیۀ مذاهب شمرده نمی شود ؟ آیا ممکن است کسی از مرسلین پارسا چیزی بدان بیافزاید . شاید کسی در جواب بگوید آری عشق عیسی را میتوان ضمیمۀ این اصول نمود . اما کسی را که اندیشه خوب و پاک است نه تنها عیسی بلکه سراسر جهان و خالقش را دوستار خواهد بود . کسی را که اندیشه نیک است لاجرم دل هم پاک است همیشه اندیشۀ نیک اساس گفتار و کردار نیک است ."

در آیین بهی ، بهترین اندوختۀ مردم کردار نیک است . از این رو پیامبر بر اندیشۀ نیک سفارش می کند . زیرا از اندیشۀ بد نمی توان چشمداشت کردار نیک داشت . در این باره می خوانیم :

" کسی که اندیشۀ خود را بسوی راه نیک یا بد روا می دارد . با گفتار و کردار ویژۀ خود سرشت (شخصیت) خود را در آن آشکار خواهد ساخت و خواست او در دو جهان جای ویژه ای برابر خرد و آوای درونی (وجدان) خود خواهد داشت . " ( یسنای 48 بند 4 )

" بشود که همه از بهترین دانش و خرد آگاه شویم چه دانشی که اهورا مزدا خداوندِ خرد ، به ما می آموزد بی گمان سپنتا (مقدس) ، خردمندانه و همیشه سودمند است. ای داناترین میدانم تنها با کرداری که برانگیختۀ اندیشۀ نیک است می توان به خوشبختی رسید . " ( یسنای 48 بند 2 )

پروفسور گیگر اوستا شناس نامی با نُمار (اشاره) به نَخش( نقش )والایی که اندیشۀ نیک درآیین زرتشت دارد می گوید :

" پایه و اساس آیین مزدِیسنا ( یزدان پرستی ) ابرام بر این نکته است که پاکی اندیشه اساس و بنیاد کلیۀ گفتارها و کردارها در طول زندگی است . آری پاکی اندیشه سنگِ بنای کاخ با شکوه اخلاق است . "

زرتشت پاک نه تنها اندیشه نیک را پایه ی خوی (اخلاق) نیک قرار داد وَنکه (بلکه) بهترین سرای مینویی ( بهشت ) را به کسانی نوید میدهد که بنای زندگی خویش را بر پایۀ منش نیک بنا نهند . در این باره استاد میلز ستایشگر بزرگ زرتشت می نویسد :

" زمانی که مردم در چنگال ترسهای کودکانه یک آینده پر از بیم هراس گرفتار بودند فرزانه باستانـــی ایران زمین این راستی جاوید را بر زبان راند که پاداش بهشت و دوزخ از درون است . این نخستین بار داستان دین و منش است که هنر را خود هنر پاداش است و زشتی و بدی را خود زشتی و بدی کیفر است . "

دراوستا سروده های بسیاری از برای نیکی در اندیشه ، گفتار و کردار به یادگار مانده است که در پایان تنها به چند بند از آن بسنده می شود :

"پاکی و راستی از آغاز آفرینش نیکو ترین چیزهاست و آیین یکتا پرستی آیین راستی است هر کس می تواند از راه اندیشه ، گفتار و کردار نیک فروغمند گردد . " ( وندیداد – فرگرد 10 فقره 18 )

" هر گفتار و کرداری را با ترازوی اندیشه و خرد بسنجید و آنگاه اگر نیک آمد به پیروی از آن پردازید . " ( گـــــــاتهای 30 )

" تو را ثنا خوان ، تو را سپاس گذاریم ای مزدا اهورا با سراسر اندیشه نیک ، با سراسر گفتار نیک ، با سراسر کردار نیک ما می خواهیم به تو نزدیک شویم . " ( هفتن یشت بزرگ کرده 12 )

" پروردگارا به میانجی (واسطۀ) اندیشه نیک و به میانجی بهترین راستی و به میانجی کردار و گفتار نیک ، سرانجام به نزد تو توانم رسید . " ( یسنا 26 بند 4-5 )

( شادی آریابد )

کارشناس ارشد زبانهای باستان

ماهنامه کتیبه


منبع : http://www.gtalk.ir





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن