تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 21 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828209533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حكومت و جامعه الهی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حكومت و جامعه الهی

می دانیم که یك جامعه بدون یك نظام حكومتى نمى‏تواند زندگى مطلوب داشته باشد و به اهداف مادى و معنوى خود نائل شود. بعضی از وظایف حداقلی هر حکومت عبارتند از:اسلام همان گونه كه براى فرد، حفظ دین را بر هر كار دیگر مقدم مى‏داند و براى نگهدارى دین، بذل مال و جان را توصیه مى‏كند ، براى جامعه نیز حراست و پاسدارى دین را به هر قیمتى كه باشد، واجب و بایسته دانسته است.1 ـ حفظ نظم و امنیت درونى جامعه.2 ـ تصدى آن دسته از امور و شؤون اجتماعى كه متصدى خاصى ندارد.3 ـ بر آوردن نیازهاى علمى و معنوى مردم یا به تعبیر دیگر، تعلیم و تربیت آنان.4 ـ متناسب و متعادل ساختن همه فعالیتهاى اقتصادى و مادى افراد جامعه.5 ـ دفاع شایسته از جامعه در برابر دشمنان بیرونى آن.6 ـ رفع اختلافات و منازعات افراد یا گروه‏ها و احقاق حقوق هر یك.7 ـ وضع احكام و مقررات جزئى اجتماعى.یكى از وظایف اساسى «حكومت» و بلكه مهمترین وظیفه آن، تعلیم و تربیت دینى و اخلاقى افراد جامعه می باشد .اگر دقت كنیم درمى‏یابیم كه مجموع وزارتخانه‏هاى موجود در یك كشور، به انجام دادن همین هفت وظیفه اشتغال دارند؛ وزارت كشور ایجاد و حفظ نظم و امنیت را در داخل مملكت بر عهده دارد و نیروهاى انتظامى را به همین منظور به كار مى‏گیرد؛ در واقع، نیروهاى انتظامى پشتوانه اجراء قوانین‏اند و نمى‏گذارند كه فرد یا گروه خاصى از عمل به مقتضاى قانون سرباز زند.مى‏دانیم كه همواره هر وظیفه‏اى توأم با یك سلسله اختیارات است؛ نمى‏شود انجام دادن وظیفه‏اى را از كسى بخواهند و وسائل عمل به آن وظیفه را در اختیار وى نگذارند. از این رو معقول نیست كه وجود حكومت را براى یك جامعه ضرورى بدانیم و براى حكومت چندین وظیفه قائل شویم، در عین حال، براى آن هیچ گونه اختیار قانونى منظور نداریم. همان ادله‏اى كه براى حكومت وظایفى چندگانه اثبات مى‏كند، ضمنا مقتضى آن است كه حكومت، قدرت قانونى براى عمل داشته باشد. براى آن كه حكومت به وظایف خود عمل كند و به اهداف منظور برسد، باید قدرت اجرائى متناسب را دارا باشد. پس مجملا مى‏توان گفت همان گونه كه براى حكومت یك رشته وظائف ثابت مى‏گردد، یك سلسله اختیارات هم اثبات مى‏شود.اسلام دینى است كه داراى كاملترین و مطلوبترین نظام حقوقى كه تا روز قیامت از ارزش و اعتبار برخوردار است و مدعى است كه براى جمیع ابعاد و وجوه زندگى فردى و اجتماعى همه آدمیان ـ در همه اعصار ـ احكام و مقررات دارد.امتیاز جامعه الهىنكته‏اى كه توجه بدان ضرورت دارد، این است كه جوامع الهى ـ مخصوصا جامعه اسلامى ـ براى امور معنوى اهمیت فراوانى قائلند. اسلام همان گونه كه براى فرد، حفظ دین را بر هر كار دیگر مقدم مى‏داند و براى نگهدارى دین، بذل مال و جان را توصیه مى‏كند ـ چنانكه در وصایا و سفارش‏هاى امیرالمؤمنین على بن ابى‏طالب علیه السلام آمده است. ـ براى جامعه نیز حراست و پاسدارى دین را به هر قیمتى كه باشد، واجب و بایسته دانسته است. از دیدگاه اسلامى اگر موجودیت دین در معرض تهدید و مخاطره قرار گرفت، براى دفاع از آن، جانها باید فدا شود، چه رسد به اموال. هنگامى كه در جامعه، دین اصالت دارد باید اولا: همه احكام و مقررات اجتماعى و حقوقى به گونه‏اى وضع شود و جمیع اعمال و فعالیتهاى جمعى چنان صورت پذیرد كه نه فقط با اهداف متعالى دین و اخلاق مخالفت و منافات نداشته باشد بلكه با آنها موافقت داشته و در راه تأمین آنها قرار گیرد. ثانیا: یكى از وظایف اساسى «حكومت» و بلكه مهمترین وظیفه آن، تعلیم و تربیت دینى و اخلاقى افراد جامعه باشد . یك جامعه الهى و اسلامى به امور معنوى و مسائل دینى و اخلاقى اهتمام فراوان دارد و برآورده شدن همه نیازهاى متعدد و متنوع خود را در چارچوب دین و اخلاق مى‏خواهد. و همین است فرق اصلى این جامعه با سایر جوامع.ضرورت وجود حكومت از دیدگاه اسلامتا كنون به خوبى روشن شد همان گونه كه جامعه نیاز به وجود احكام و مقررات اجتماعى و حقوقى دارد و بر این اساس نیازمند به قانونگذار است احتیاج به اجراى احكام و مقررات هم دارد. بنابراین، محتاج حاكم است. صرف وضع قوانین و آوردن آنها بر روى كاغذ و از بركردن و در سینه داشتن آنها دردى را دوا نمى‏كند. در طول تاریخ بشرى، همواره كسانى بوده‏اند كه یا حقوق خود را نمى‏شناخته‏اند یا با دیگران، درباره حدود و مرزهاى حقوق خود، اختلاف نظر داشته‏اند یا با علم به حقوق خود، در مقام تعدى به حقوق سایرین بر مى‏آمده‏اند و به هر تقدیر، جامعه را دستخوش هرج و مرج و بى‏عدالتى مى‏كرده‏اند. چنین كسانى اكنون نیز هستند و در آینده هم خواهند بود. براى آن كه نظام جامعه دچار اختلال نشود و شیرازه امور از هم نگسلد، به ناچار باید دستگاهى وجود داشته باشد كه با قدرت و شوكت خود ضامن اجراى قوانین شود و متخلفان را به راه آورد یا به سختى گوشمالى دهد. براى آن كه آدمیان به مصالحى كه هدف زندگى اجتماعى نیل بدانهاست برسند، باید قوانین مو به مو، به مرحله اجرا و عمل درآید و این ممكن و میسر نخواهد گشت جز با وجود «حكومت».اسلام دینى است كه داراى كاملترین و مطلوبترین نظام حقوقى كه تا روز قیامت از ارزش و اعتبار برخوردار است و مدعى است كه براى جمیع ابعاد و وجوه زندگى فردى و اجتماعى همه آدمیان ـ در همه اعصار ـ احكام و مقررات دارد. چنین دینى نمى‏تواند وجود حكومت را ضرورى و بایسته نداند. پس ما به دلیل عقلى قطعى اثبات مى‏كنیم كه اسلام، هم براى حكومت احكام و مقرراتى دارد و هم وجود حكومت را براى جامعه مسلمین ضرورى مى‏داند؛ و نیازى به ادله تعبدى نداریم. حتى اگر یك آیه یا یك روایت هم درباره این مسأله نمى‏بود، مشكلى نداشتیم. البته ادله تعبدى نیز هست كه باید در فقه مورد مطالعه و بررسى واقع شود اما نباید از این دلیل عقلى قطعى غفلت كنیم. به تعبیر دیگر اگرچه تمسك به ظواهر الفاظ آیات و روایات اشكالى ندارد، ولى باید بدانیم كه این دلیل یقینى عقلى بر همه آنها مقدم است.خلاصه، جاى هیچ شك و شبهه‏اى نیست در این كه اسلام وجود حكومت را براى امت اسلامى ضرورى مى‏داند. احتمال این كه این دین ضرورت وجود حكومت را نفى كند یا حتى درباره این مسأله ساكت باشد، به كلى منتفى است. پس اصل این مسأله از قطعیات و یقینیات دین مقدس اسلام است. اگر بحثى هست در خصوص كیفیت حكومت و چگونگى تعیین حاكم و حدود وظائف و اختیارات او و امثال این است كه باید با رجوع به كتاب و سنت قطعیه معلوم گردد.منبع: كتاب: حقوق و سیاست در قرآن، ص 181 - نویسنده: محمد تقى مصباح یزدى لینک مطالب مرتبط: علوم اجتماعی و پیوندهای آن با علوم شرعی  دانش اسلامی؛ نگاهی متفاوت، چالشی نو...‌  توسعه سیاسى در نظام سیاسى اسلام  اسلام و سرمایه دارى 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن