تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804141590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مورخ آمريكايي :امپراتوري آمريكا به سوي فروپاشي پيش خواهد رفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مورخ آمريكايي :امپراتوري آمريكا به سوي فروپاشي پيش خواهد رفت
تهران – "هوارد زين" نويسنده ، مورخ ، فعال سياسي و منتقد اجتماعي آمريكا روز سه شنبه طي مصاحبه اي با شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي تاكيد كرد كه امپراتوري آمريكا به تدريج قدرت و نفوذ خود را از دست خواهد داد و به سوي فروپاشي پيش خواهد رفت .


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، زين در پاسخ به پرسش مجري برنامه در مورد جايگاه آمريكا در جهان، گفت: آمريكا براي مدت زماني پيشتاز بود و در زمان حاضر نيز پيشتاز است، اما به تدريج از قدرت و نفوذ اين كشور در جهان كاسته خواهد شد.
اين مورخ آمريكايي افزود اقتدار آمريكا از آغاز جنگ در عراق كاسته شد و ساير كشورهاي جهان به تدريج از آن كشور فاصله گرفتند و "چنانچه سياست خارجي آمريكا به همين طريق يعني بر اساس تجاوزگري، ايجاد آشوب و بدون توجه به احساسات و تفكرات ديگر آحاد مردم صورت گيرد، بازهم از اين اقتدار و نفوذ كاهش مي يابد.
به گفته زين، آمريكا از يكسو يكي از بزرگترين امپراتوري هايي موجود در جهان است كه از بيشترين قدرت ونفوذ برخوردار بوده و از سوي ديگر يكي از امپراتوري هايي است كه در حال خرد شدن و فروريختن است .امپراتوري كه داراي هيچ آينده اي نيست.
زين در اين مصاحبه گفت: به اين دليل امپراتوري آمريكا فاقد آينده است ، كه مابقي جهان از خود بيگانه شده و به بيان ساده، اين امپراتوري پشتش زير بار تعهدات نظامي با پايگاه هايي كه در سراسر جهان دارد و از فقدان منابع در سرزمين خود رنج مي برد، خم گشته است.
ادامه اين امر باعث ايجاد نارضايتي هرچه بيشتر در داخل كشور خواهد شد و به عقيده من امپراتوري آمريكا نيز تحت اين شرايط در مسيري كه ساير امپراتوري ها روبه زوال رفتند، گام گذاشته و هم اكنون نيز در اين مسير قرار گرفته است.
زين در پاسخ به اين پرسش الجزيره كه آيا اميدي براي آمريكا جهت رسيدن به ساير جهان وجود دارد، گفت: " اگر اميدي دراين زمينه وجود داشته باشد ، اين اميد در ميان خود مردم آمريكا نهفته است.اينكه آگاه شوند و بدانند بر سر كشورشان چه مي گذرد و چگونه جايگاه كشورشان در جهان در حال از دست رفتن است.آگاهي از اينكه كشورشان از نبود نيروي انساني ، تحصيلات و بهداشت در رنج است و با كمبود مواجه است."
به عقيده زين افزايش هرچه بيشتر قيمت مواد غذايي و اعزام جوانان آمريكايي به صحنه هاي نبرد در ساير كشورها، باعث بروز نا امني در داخل آمريكا شده است.
وي تمامي اين نكات را به شكل گرفتن يك شورش جديد در آمريكا مربوط دانست.
زين به شورشهاي كارگران ، غير نظاميان و مخالفان ضد جنگ ويتنام اشاره كرد.
زين گفت اگر اين مسير ادامه يابد، آمريكا در داخل با جنبش هاي جديد مردمي روبرو خواهد شد.
از سوي ديگر زين مردم آمريكا را در بوجود آمدن چنين شرايطي در كشورشان مسوول دانست ، چراكه بسياري از آنها از شرايط زندگي اشان راضي بودند و نيازي به چنين آگاهي ها و بيداري هايي در خود نمي ديدند.
زين به اين نكته اشاره كرد كه مردم ساير جهان نمي دانند كه در آمريكا مخالفاني نيز در برابر دولت وجود دارند.
به گفته اين مورخ ، مردم جهان فكر مي كنند كه جرج بوش از محبوبيت خوبي در آمريكا برخوردار است ، چرا كه وي دو بار پياپي به سمت رياست جمهوري آمريكا برگزيده شد، اما آنها از فساد سيستم سياسي آمريكا كه باعث شد وي دو بار به اين سمت برگزيده شود، بي اطلاع اند.
زين در اين مصاحبه گفت مردم جهان از اصول غير دموكراتيك كه بر آمريكا حكمفرما است و ماهيت سيستم سياسي اين كشور كه تمام قدرت در دستان دو حزب متمركز است ، و بين اين دو فرق چنداني نمي توان قائل شد، ناآگاهند.
وي گفت مردم ساير جهان تنها صداي رهبران آمريكا را مي شنوند ، اما آنها قادر نيستند تا صداي مردم اين كشور كه در ساير نقاط آمريكا به سر مي برند و مخالف سيسات هاي رهبران خود هستند را بشنوند.
زين در ادامه افزود به عقيده وي، آمريكا نيازمند تغييراتي بنيادين براي برون رفت جامعه كنوني اش از چنين شرايطي است.
زين گفت اگرچه آمريكا يك ماشين نظامي قدرتمندي است، اما قدرت لزوما وابسته به يك ماشين نظامي نخواهد ماند و اين قدرت خواه ناخواه كاهش خواهد يافت.در نهايت، قدرت وابسته به يك سيستم مبتني بر مشروعيت اخلاقي است و آمريكا درحال ازدست دادن مشروعيت اخلاقي خود است.
زين در پايان اين مصاحبه گفت اميدوار است كه مردم آمريكا بيدار شده و اين وضعيت را تغيير دهند. تغييري كه به نفع آنها و مردم ساير جهان است .
اين در حالي است كه در 24 مرداد ماه سال گذشته "ديويد واكر" مدير بخش تحقيقات نظامي كنگره آمريكا گفته بود ،شباهت هاي بسيار چشمگيري بين وضعيت كنوني دولت آمريكا و عوامل از هم پاشيدگي امپراتوري رم باستان وجود دارد.
واكر هشدار داده بود كه رفتارهاي كنوني آمريكايي ها امكان دارد آنها را دچار همان سرنوشت رمي ها در دوران ابرقدرتي خود كند.
وي طي بررسي هاي كه به عمل آورده بود چنين نتيجه گيري كرد كه سه عامل اصلي باعث سقوط امپراتوري رم شدند كه اين عوامل عبارت بودند از: انحطاط ارزش هاي اخلاقي و سياسي، حضور بيش از اندازه و طولاني مدت نيروهاي نظامي رم در خاك كشورهاي خارجي و سوء استفاده هاي مالي دولت مركزي .
واكر گفته بود به عقيده وي زمان آن فرا رسيده است تا آمريكايي ها از تاريخ درس عبرت بگيرند.
وي در آن زمان هشدار داد چنانچه آمريكا به سياستهاي كنوني خود ادامه دهد، خيلي زود به پايان سفر امپراتوري خود در مقايسه با جمهوري رم كه يكهزار سال دوام آورد، خواهد رسيد.
واكر مدت پانزده سال و از زمان رياست جمهوري "كلينتون " سمت مديريت بخش تحقيقات نظامي كنگره آمريكا را برعهده داشت.
صوير**1302** 1506
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن