تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821201183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پارسانيا به مهر اعلام كرد:بايد و نبايدهاي توليد نان به شيوه سنتي/ زنگ نان در مدارس زده مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پارسانيا به مهر اعلام كرد:بايد و نبايدهاي توليد نان به شيوه سنتي/ زنگ نان در مدارس زده مي شود
معاون وزير بازرگاني، يارانه نان، وضعيت توليد نان به لحاظ كيفي، تعدد واحدهاي نانوايي سنتي، گرايش مردم به سمت نانهاي سفيد را از جمله دغدغه هاي خود در توليد نان به شيوه كنوني خواند و گفت: فرهنگ سازي براي استفاده از نانهاي صنعتي استارت زده شد.

مجيد پارسانيا در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان دغدغه هاي خود نسبت به يارانه نان و كيفيت فعلي اين محصول گفت: اصلي ترين دغدغه هاي فكري شركت بازرگاني دولتي ايران ضايعات در حوزه مواد غذايي بخصوص نان است. درعصري كه تمامي گزارشات جهاني حاكي از اين است كه هر روز به فقر و گرسنگي مردم جهان اضافه مي شود، ايران درصد بزرگي از اتلاف و ضايعات در حوزه مواد غذايي و بخصوص نان را دارد.

معاون وزير بازرگاني با اشاره به بروز خشكسالي در سال جاري در كشور افزود: اگرچه خشكسالي رخ داده و توليد برخي محصولات كشاورزي بخصوص گندم با محدوديت مواجه شده؛ اما كشور محدوديتي به لحاظ تامين مواد اوليه مورد نياز نان ندارد؛ اما اين نكته به جاي خود قابل تامل است كه حجم عظيم ميزان يارانه اي كه به نان اختصاص مي يابد با ضايعات اين محصول به هدر مي رود.

وي تصريح كرد: 30 درصد ضايعات در نان براي كشوري كه در شرايط فعلي مي تواند با صرفه جويي و بهينه سازي نوع مصرف با كمترين نياز به واردات خارجي گندم شرايط خشكسالي را سپري كند، پسنديده نيست. شايد ايران با بهينه سازي مصرف نان مي توانست از شرايط فعلي سود برد.

به گفته اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني، واقعا توان ادامه اين نحوه توليد و مصرف نان به شكل سنتي براي كشور مقدور نيست. اين امور در گذشته جزو يك امور بديهي بوده و دولت سال به سال يارانه بيشتري را براي نان پرداخت مي كند اما هم اكنون شرايط تغيير يافته است.

پارسانيا با بيان اينكه اداره و نظارت بر كار 55 هزار نانوايي به راحتي صورت نمي پذيرد گفت: در اين راستا اگرچه قيمت آرد نسبت به سالهاي گذشته افزايش نيافته؛ ولي در مقابل مطالبه افزايش قيمت نان مطالبه تمامي نانوايان است.

وي اظهار داشت: عليرغم اين مطالبه، كيفيت در نان توليدي به دليل انواع مسائل اتفاقي نمي افتد، بنابراين اگر نان در شرايط صنعتي، توليد شود قطعا كيفيت نان بالا رفته و مشكلات حل مي شود.

معاون وزير بازرگاني گفت: هم اكنون تعداد زيادي نيروي انساني درگير در نانوايي ها هستند، روز به روز دستمزدهايشان افزايش مي يابد، اين درحالي است كه يكي از شكايات مالكان واحدهاي نانوايي فقدان نيروي انساني حرفه اي است، از سوي ديگر آسيبهاي جسماني در اين شغل بالا است و به همين دليل نيروهاي كار غيرحرفه اي و كارآمد در اين حرفه مشغول به كار شده اند.

وي اظهارداشت: تمامي اين موارد، اين پيام را مخابره مي كند كه دوره نانوايي هاي سنتي با حجم فعلي روبه اتمام است. اما اين به معناي جمع شدن نانهاي سنتي نيست. تصور مي رود بخشي از نانوايي ها مي توانند بعنوان سابقه تاريخي مصرف كنندگان ما به كار خود ادامه دهند؛ ولي بخش بزرگي از مصرف بايد به واحدهايي منتقل شود كه بتوان نظارت بيشتري روي آن انجام داده و كيفيت بهتري داشته باشند.

پارسانيا گفت: نانوايي هاي جديد بايد با شرايط جديد به توليد نان در حجم انبوه بپردازند، البته پايه هاي كار به زمين زده شده و احداث نانوايي هاي صنعتي با سرعت معقولي در حال حركت است.

وي اظهار داشت: اطلاع رساني در زمينه مزاياي نان صنعتي را بايد از دولتي ها شروع كرد. هم اكنون برخي مسئولان مفهوم نان صنعتي را نمي دانند، نان صنعتي در يك واحد فول اتوماتيك توليد مي شود كه آرد به صورت ورودي و نان به صورت بسته بندي شده به عنوان خروجي مطرح است كه مي تواند براي كشور سودآور باشد.

به گفته وي، براي قيمت نان مصوبه اي وجود دارد كه در تمامي استانها، قيمت توسط استانداران و به صورت دريافت آناليز قيمتي كه تهيه مي شود، راجع به آن تصميم گيري شود. اين به عنوان رويه هرسال اتفاق مي افتد و در قالب استانها راجع به آن تصميم گيري مي شود.

پارسانيا گفت: مشكل تعيين قيمت نان فقط تهران وجود دارد. نظام قيمت گذاري را در استانها، استانداران و در تهران نيز مقامات عالي كشور به عهده دارند.

معاون وزير بازرگاني با اشاره به صادرات گندم كشور در سال گذشته براي اولين بار گفت: در بازار رقابتي صادرات گندم اگر مي خواهيم پايدار بوده و در بازارهاي جهاني بر روي گندم ايران نيز حساب باز كنند، بايد خود را در شرايط پايداري در بازار معرفي كنيم نه اينكه با يك سال خشكسالي از بازارهاي هدف صادرات محصولاتمان به دنيا غافل شويم.

وي از آغاز برنامه هاي وزارت بازرگاني براي فرهنگ سازي در خصوص بهينه سازي مصرف نان خبرداد و گفت: اين كار از چند ماه قبل شروع شده و براي موضوع فرهنگ سازي در خصوص مصرف بهينه نان برنامه هاي مختلفي در رسانه ملي كار شده است. ضمن اينكه هدف ما اين است كه كار را از كودكان شروع كرده و سال بعد وارد مدارس شويم.

به گفته پارسانيا، مردم مي توانند صرفا با رعايت اين نكته كه به اندازه مصرف نان خريد كرده و مازاد مصرف را به فريزر منتقل كنند بتوانند صرفه جويي قابل ملاحظه اي در نان داشته باشند. اين اطمينان هم اكنون وجود دارد كه با اطلاع رساني جزئيات به مردم دستاوردهاي زيادي در زمينه نان حاصل خواهد شد.

وي اظهار داشت: در وضعيت جهاني غلات با زحمات بسياري توليد و تامين و از بازارهاي دنيا خريد مي شود، متاسفانه يكي از بدي هايي كه كشور در مقطعي از زمان تجربه كرده اين بوده كه نان، بعد از انقلاب وابسته به دولت شده و به دليل محدوديتهاي خاص كشوردر دوران جنگ و بعد از آن و نيز رشد مصرف، عملا موضوع نان در مقاطعي قفل شده بود.

پارسانيا گفت: هم اكنون هر نقطه اي از شهر قطعا زيباتر از نانوايي هايي است كه به صورت مستقيم با خوراك روزانه مردم سر و كار دارد. از سوي ديگر اشتباه بزرگ ديگر رخ داده طي سنوات گذشته اين بوده كه فرهنگ مردم به سمت استفاده از نانهاي سفيد پيش رفته و در اذهان اينگونه تداعي مي شود كه هرچه نان روشن تر باشد يعني كيفي تر است.

وي اظهار داشت: اين به معناي اين است كه با دست خود سبوس را از گندم و نان كه در سه وعده غذايي روزانه مورد استفاده غالب مردم قرار مي گيرد، از بين برده شده و آثار بهداشتي و تغذيه اي بدي را به جاي گذاشته شده است.

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: هم اكنون بخش عمده اي از نان دور ريز مي شود و در مقابل، كيفيت نيز تقليل يافته است. در اين راستا اطلاع رساني هاي وسيعي نسبت به ضرورت استفاده مردم از نانهاي سبوس دار طراحي شده تا زمانيكه سبوس در آرد اضافه شد و رنگ نان تغيير كرد، مردم تصور نكنند كه كيفيت نان پايين آمده است.

وي اظهار داشت: سياستهاي فشرده اي براي اطلاع رساني به مردم در خصوص نانهاي سبوس دار و ارتقاء فرهنگ مصرف بهينه نان طراحي شده است. بر اين اساس، گروه هايي در حال آموزش هستند كه به مدارس رفته و از دانش آموزان، فرهنگ سازي را شروع كنند.

پارسانيا گفت: زنگ نان در مدارس زده مي شود، دانش آموزان از نانوايي ها بازديد خواهند كرد، كتاب و جزوات و نيز برنامه هاي راديويي و تلويزيوني ساخته و پخش خواهد شد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن