تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815554478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زلزله در باغهاي پسته


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: زلزله در باغهاي پسته
*هاشم رسايي فر

پسته به عنوان يكي از محصولات مهم و استراتژيك كه سهم قابل توجهي از صادرات غير نفتي كشورمان را شامل مي شود، جايگاه

ويژه اي در سبد محصولات كشاورزي داراست. شهرستان «مه ولات» نيز منطقه اي مناسب براي ثمردهي اين محصول صادراتي در استان خراسان رضوي به شمار مي آيد كه با توليد سالانه حدود 50 هزار تن از مرغوبترين ارقام پسته، جايگاه بسزايي در استان و كشور دارد.
نكته قابل توجه اينجاست كه با وجود سرمازدگي سال گذشته و تغييرات جوي ماههاي ابتداي سال جاري كشاورزان مه ولات سال كم محصولي را در پيش دارند. به طوري كه در برخي از مناطق اين شهرستان كه تأثيرات سرمازدگي بيشتر بوده است، باغهاي پسته افت شديد محصول داشته اند ضمن اينكه گرماي بي سابقه بهار گذشته نيز تقريبا تمامي باغهاي مه ولات را متأثر از خود كرده است.
مهندس غلامحسين ساربان، رئيس اداره جهاد كشاورزي مه ولات در خصوص وضعيت پسته در سال زراعي پيش روي كشاورزان اين شهرستان اين گونه توصيف مي كند: سال زراعي براي كشاورزان پسته كار اين منطقه با توجه به سرماي بي سابقه اي كه زمستان گذشته شاهد آن بوديم سال چندان خوبي نيست تا جايي كه توليد اين محصول با افت 30 درصدي رو به رو شده است .
وي با اشاره به اينكه پسته محصولي است كه توانايي تحمل سرما را تا منهاي 20 درجه دارد، اظهار داشت: برودت هوا در زمستان سال گذشته به حدود منهاي 27درجه در اين شهرستان رسيد كه بسياري از درختان باغهاي مه ولات را يا به كلي و يا قسمتي از آن را از بين برد و باغات پسته نيز از اين قاعده مستثنا نشدند و با وجود سرماي 6تا 7 درجه بيشتر از توان درختان پسته، بسياري از سرشاخه ها دچار آسيب شد و افت توليد محصول را در پي داشت.
رئيس اداره جهاد كشاورزي شهرستان مه ولات يكي ديگر از عوامل افت محصول پسته را گرماي شديد چند ماه گذشته مي داند و مي افزايد: اين گرما كه اواخر فروردين گذشته به اوج خود رسيد، ريزش بي سابقه اين محصول را از درختان در پي داشت، به گونه اي كه نگراني برخي از كشاورزان در اين خصوص و آسيبي كه از اين بابت به محصولشان وارد شد بيشتر از زمان سرمازدگي بود.
ساربان در ادامه افزود: چنانچه افت توليد در محصول امسال اتفاق نمي افتاد انتظار داشتيم توليدي بيش از 40 هزار تن را شاهد باشيم، اما با روند كنوني گمان نمي كنم توليد پسته امسال مه ولات از 30هزار تن فراتر رود.
وي همچنين با اشاره به خسارت شديد باغهاي پسته در ساير نقاط كشور از جمله كرمان و رفسنجان اظهار داشت: در سال جاري زراعي به واسطه سرما زدگي زمستان گذشته ميزان خسارتها در استان كرمان خيلي بيشتر از منطقه ما بوده است كه اين امر نيز باعث شده قيمتهاي اين محصول در ابتداي برداشت امسال در شهرستان مه ولات نسبت به سالهاي گذشته بهتر باشد كه اميدواريم اين روند ادامه داشته باشد تا حداقل قسمتي از خسارتهاي ناشي از تغييرات جوي براي كشاورزان جبران شود.
رئيس اداره جهاد كشاورزي شهرستان مه ولات خسارت وارد شده به كشاورزان پسته كار اين شهرستان را رقمي بيش از 150ميليارد ريال دانست و گفت: دولت براي جبران خسارتهاي سرمازدگي به محصولات كشاورزي مه ولات سرفصلهايي را تعريف كرده، اما هنوز اختصاص نيافته است كه البته مشخص شدن اين بودجه قسمت عمده آن به بخش دام و نيز باغهاي انار كه خسارتها در آن بخشها بيشتر بوده است، تعلق خواهد گرفت.
ساربان در ادامه همچنين از راه اندازي آزمايشگاه تخصصي پسته كه در آن فعاليتهايي از جمله آناليز خاك و برگ زير نظر مستقيم كارشناسان انجام مي شود، خبر داد و گفت: در نظر داريم با همكاري شهرداري فيض آباد سايت بازار پسته شهرستان را راه اندازي كنيم كه به عقيده من، كمك بزرگي به كشاورزان و فعالان بخش پسته مه ولات در جهت عرضه و بازاريابي اين محصول در آينده خواهد كرد.
محمد رضا پناهنده، مسؤول ترمينال ضبط و فراوري پسته مه ولات نيز در خصوص وضعيت اين محصول با توجه به خشكسالي گفت: اگر چه ميزان خسارتهاي ناشي از تغييرات جوي در اين منطقه به اندازه ساير نقاط پسته خيز كشور نبوده، اما توليد امسال اين محصول نسبت به سالهاي گذشته دچار افت محسوسي بوده است.
وي كاهش توليد را در رقم پسته فندقي نسبت به ساير ارقام اين محصول بيشتر عنوان كرد و افزود:به دليل اينكه پسته فندقي نسبت به ساير ارقام در برابر سرما مقاومت كمتري دارد، افت توليد اين رقم بيشتر بوده است.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن